Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kdecoene
#833496
Het is weer zover de noten vallen weer uit de lucht euh boom ;D
Ze worden hier massal gekraakt en gegeten ook door de honden.
Allemaal oprapen is geen optie en zeker niet haalbaar, maar mijn honden zie ik iedere week iets zwaarder worden(niet drastisch hoor).
In hun ontlasting zie ik veel noten zitten, vergelijkbaar met chocolade met gemalen noten maar dan wel met veeeel noten en iets slapper ;D
Zou ik ze nu voorlopig iets minder eten moeten geven of wat meer bot of gewoon zo laten.
Noten eten komt jaarlijks terug en duurt zo een maand of 2/3.
Gr Katrien
Door duffy
#833523
Hier net hetzelfde  ;)
als het notentijd is ligt mijn terras vol met gekraakte exemplaren! En de hondendrollekes zijn meer noot dan wat anders.... dat ze er dikker van worden, daar merk ik eigenlijk niets van.
Het valt mij nu wel op dat ze dit jaar minder noten kraken. Is het omdat ik sinds een jaar rauw geef?? er wordt er nog wel eentje gekraakt maar minder, mijn terras ligt momenteel nog niet bezaait!

Ik raap de noten wel zoveel mogelijk op.
Vorig jaar was het schoon om te zien. ons teefje hoort een noot vallen, ze vloog er op af, ging ze kraken op het terras en kwam terug voor de volgende.  ::)
Ik denk wel dat ik het haar eens een keer onbewust heb "aangeleerd". Ikzelf ben een grote noteneetster en een paar jaartjes terug was ik dus noten buiten aanhet kraken, de schelp gooide ik achteloos weg. Ons madam liep er heen en keek er naar. Nadien begon ze ze op te pakken en op te eten (imitatie gedrag?) tja, dus misschien wel onbewust aangeleerd? daarom eet ik buiten ook geen noten meer..
Laatst gewijzigd door duffy op ma 02 mar 2009, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#833525
Ik neem aan dat het walnoten betreft? Ik zou het zelf toch willen beperken hoor, het eten van deze noten. Beschimmelde walnoten zijn bepaald niet gezond voor honden en ik verwacht dat ze best wel eens schillen vinden die beschimmeld zijn..? Op zich denk ik ook niet dat je andere voedingsmiddelen in mindering kan brengen. Noten (zonder schimmel en schil) zijn hartstikke gezond, maar als klein onderdeeltje van de maaltijd. Ja, ik ging dus ruimen...
Door tieneke
#833540
Hier zijn we ook ''gezegend'' met notenbomen waarvan 1 hele grote in hun speelweide.
Het eerste wat ze doen als ze buiten zijn is noten zoeken en kraken,we halen een paar keer per dag echt alles weg maar als het flink waait kan je er niet tegen op rapen,ze vreten ze dus ook nog eens met de meeste schil erom heen op en de drollen zijn tweemaal zo groot en dik, 2 weken terug is Tinus nogal ziek geworden en na hevig kotsen(er kwam een lading noten uit!) gilde hij het uit van de buikpijn,gelukkig poepte hij hierna goed maar ik had de schrik goed te pakken van die rotnoten!
Heb ze zonder toezicht de laatste week niet alleen buiten gelaten,nu zijn de bomen zo goed als leeg...en wij een kilo of 300!! noten rijker  :-X
Door kdecoene
#833597
Ze worden hier ook dagelijks geruimd maar toch liggen er veeeeeel te veel tussen de struiken en planten en die worden nauwelijks opgeraapt.
Hier idem ik geloof ook dat eten van noten imiteergedrag is, de eerste noten worden jaarlijks buiten gegeten zonder erbij stil te staan dat we zo de honden aanzetten tot..
Door Mevroi Kruim
#833610
Noten eten zo uit de schil vind ik ook best eng. Die schillen zijn niet onschuldig, daar zitten vaak best wat looizuren in waar honden beroerd van kunnen worden, en de noten zelf bevatten ook nog looizuren als ze vers van de boom komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door