Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kaydee
#833209
hey!
:rock:
ik heb sinds kort een amerikaanse stafford pup, die ik graag groot wil brengen op de BARF voedings wijze.
omdat dit voor mij totaal nieuw is zou ik graag wat advies krijgen over hoe ik het beste ermee kan beginnen, wat ik in het begin moet geven en waar ik eventueel op moet letten.
ben al wel intensief bezig om mezelf in te lezen om zo meer erover te weten te komen.
ik heb in ieder geval begrepen om te beginnen met kippen nekjes ed en kleine soorten vis zoals sardines ed 
in ieder geval bedankt!
Door Lizzy
#833492
Hey.

Volgens mij is het handig om te beginnen met deze : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

BARF voor beginners.

Daar staat uitgelegd wat je allemaal kunt/moet voeren, welke percentages, hoe je dat uit kunt rekenen, hoeveel je pup moet eten, etc.

In het kort komt het er op neer dat jouw pup 5% tot 10% van het lichaamsgewicht eet aan rauwe, verse voeding. Ik denk dat je met een Amerikaanse Stafford op zo'n 6% van het lichaamsgewicht zit (dit is dus 60 gram per kilogram lichaamsgewicht. Stel je pup weegt 10 kg, moet hij 600 gram voeding op een dag). En de hoeveelheid voeding groeit tot een maand of 4 met je pup mee.

Dan voer je ongeveer 40% a 50% vleesbotten. Je begint inderdaad met kippennekken en eendennekken, maar ook parelhoenkarkas, konijnkarkas (de vleesbotten van kleinere dieren) zijn prima geschikt. De bedoeling is dat je afwisselt. En dat je dus bijvoorbeeld tenminste 2 verschillende vleesbotten voert van 2 verschillende dieren. Dus bijv. kip en parelhoen. Of kip en eend. Of kip en konijn. Meer mag altijd. Minder is minder verstandig. Je pup mag ook vleesbotten (als hij aan vleesbot gewend is) van grotere dieren zoals kalfswervel en geitenribben en lamsribben (geef nooit enkele ribben). Maar, de kans dat je pup die weg krijgt: is klein. Als hij de botten niet eet maar er het vlees af kluift, tel je ze dus niet mee tot vleesbot maar wel tot vlees.

Dan voer je ongeveer 15% a 20% orgaanvlees, inclusief pens. Je pup heeft elke week ook wat lever nodig. En bijvoorkeur voer je ook hart en nier en pens. Liefst voer je hier ook de organen van twee diersoorten. Dus bijv. kippenlever en runderhart en runderpens. Of, nog mooier: kippenlever, runderhart en schapenpens.

Dan voer je ongeveer 10% groentemix (rauwe gepureerde groentes). Wissel de groentes lekker af en gebruik bijvoorkeur 5 tot 15 groentes per mix.

En de rest voer je spiervlees. Denk aan runderkopvlees, lamsvlees, geitenvlees, kalkoenvlees, etc. Verstandig is ook om 1 keer per week vette vis te voeren. Geef of hele rauwe sardientjes of hele rauwe makreel of zalmkop. Zalmkop mag je tot vleesbot meerekenen en moet gerekend worden tot een vleesbot voor de gevorderde barf-pup (die dus al wat vleesbot gewend is). De zalmkop kun je door de midden knippen, dan is ie niet zo groot en heeft je pup meer grip.

Dat is de basis. En verder voer je nog 2 keer per week een rauw eitje met schil en bijv. af en toe een schepje zuivel of gemalen noten/zaden (wel altijd rauw en ongezouten!!), etc. De zogenaamde extraatjes. Ik tel die zelf niet mee.

Barfplaats wordt gesponsord door