Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jon
#832138
k Dacht dat ik deze vraag rond zes uur vanavond al had gesteld maar k zie hem nergens dus  .....bij deze nog een keer:

Lhaki heeft vandaag z'n eerste vastendag. Nu heb ik begrepen dat de meeste mensen een vaste dag in de week kiezen. Is daar een specifieke reden voor???? Deze vraag ook voor de keuze van een wekelijkse vastendag. Ik bedoel, doe ik iets verkeerd als ik bijvoorbeeld 1 maal per periode van 10 dagen op een wisselende dag Lhaki laat vasten????
Gebruikersavatar
Door Angelique
#832141
jon schreef: k Dacht dat ik deze vraag rond zes uur vanavond al had gesteld maar k zie hem nergens dus  .....bij deze nog een keer:

Lhaki heeft vandaag z'n eerste vastendag. Nu heb ik begrepen dat de meeste mensen een vaste dag in de week kiezen. Is daar een specifieke reden voor???? Deze vraag ook voor de keuze van een wekelijkse vastendag. Ik bedoel, doe ik iets verkeerd als ik bijvoorbeeld 1 maal per periode van 10 dagen op een wisselende dag Lhaki laat vasten????
Ik denk dat mensen daarvoor kiezen omdat het waarschijnlijk het makkelijkst uitkomt. Volgens mij doe je niks verkeerd zoals jij het wil doen. Even aanzien hoe het Lhaki bevalt en als het goed gaat gewoon voortzetten.

Leuk je hier weer eens te zien trouwens!
Door 202Spots
#832148
Ja ik heb zelf geen vastendagen,enweet dat er veel mensen zijn die in vasten dagen geloven, maar toevallig in de newsletter van B-Naturals Newsletter October 2007
ByLew Olson,
PhD Natural Health, LMSW-ACP
staat o.a:
"Do not fast a dog, unless medically indicated, as dogs need to eat every day, just like we do."
(Laat 'n hond niet vasten tenzij om medische redenen.
Want honden hebben elke dag eten nodig, net als wij zelf doen)
Door jon
#832151
Angelique schreef: Ik denk dat mensen daarvoor kiezen omdat het waarschijnlijk het makkelijkst uitkomt. Volgens mij doe je niks verkeerd zoals jij het wil doen. Even aanzien hoe het Lhaki bevalt en als het goed gaat gewoon voortzetten.

Leuk je hier weer eens te zien trouwens!
Dank je voor je snelle reactie! k Heb wel moeite met het feit dat ie zo overduidelijk z'n best doet om iets te eten te krijgen. Ik denk dat als ik hem morgenochtend konijn zou voorzetten , wat ie tot dusverre altijd geweigerd heeft te eten, dat in een wip verdwenen is. Hij is vandaag gewoon super-alert en heel speels.

Ik vind het zelf ook heerlijk 'weer terug te zijn'. Door persoonlijke omstandigheden heb ik een tijd minder aandacht voor van alles gehad (dus ook voor barfplaats en het eten van Lhaki) Nu is alles weer ok en ik geniet er extra van doordat Lhaki het gewoon veel beter doet op barf dan op kvv. Ik zie de glans weer op z'n vacht komen en die is nu zijdezacht.
:)
202spots schreef: Ja ik heb zelf geen vastendagen,enweet dat er veel mensen zijn die in vasten dagen geloven, maar toevallig in de newsletter van B-Naturals Newsletter October 2007
ByLew Olson,
PhD Natural Health, LMSW-ACP
staat o.a:
"Do not fast a dog, unless medically indicated, as dogs need to eat every day, just like we do."
(Laat 'n hond niet vasten tenzij om medische redenen.
Want honden hebben elke dag eten nodig, net als wij zelf doen
Waarom is het niet gezond om een dagje niet te eten? Ik eet zelf regelmatig een dagje niet en voel me daar prima bij. We hebben eten nodig maar de meeste dagen krijgen we méér dan we nodig hebben dus gebeurt er volgens mij niets ernstigs als we een dag niet eten toch???
Laatst gewijzigd door jon op do 27 sep 2007, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#832157
jon schreef: Waarom is het niet gezond om een dagje niet te eten Ik eet zelf regelmatig een dagje niet en voel me daar prima bij. We hebben eten nodig maar de meeste dagen krijgen we méér dan we nodig hebben dus gebeurt er volgens mij niets ernstigs als we een dag niet eten toch???
Ik vast zelf niet en ik  mijn honden vasten ook niet.
Ik geef alleen door wat 'n K9 Nutritionist er van denk! ;)
Door jon
#832162
202spots schreef: Ik vast zelf niet en ik  mijn honden vasten ook niet.
Ik geef alleen door wat 'n K9 Nutritionist er van denk! ;)
Eigenlijk was ik benieuwd of ie er ook nog een reden voor had gegeven in het stuk wat jij hebt gelezen.
Door 202Spots
#832164
jon schreef: Eigenlijk was ik benieuwd of ie er ook nog een reden voor had gegeven in het stuk wat jij hebt gelezen.
Nee,maar wat is het nut van vasten dan?
Door jon
#832173
Verleden jaar ben ik naar een lezing van Mogens Eliassen geweest en ik heb begrepen dat het goed is om de functies van 'geplooide' hondenmaag te benutten door soms veel en soms geen eten te geven. Versterkt de maagfuncties. Nu laat ik Lhaki eigenlijk nooit echt onbeperkt eten maar de hoeveelheid voedsel verschilt wel per maaltijd. Soms heb ik een flink uit de kluiten gevallen vleesbot voor zo'n hondje en dan mag ie er wel flink van eten. Mijn ervaring is tot dusverre altijd zo geweest dat ie vanzelf stopt als ie genoeg heeft. Van anderen heb ik gehoord dat het hun hond meer energie geeft en zo dacht ik dat het een goed idee was......
Door 202Spots
#832177
jon schreef: Verleden jaar ben ik naar een lezing van Mogens Eliassen geweest en ik heb begrepen dat het goed is om de functies van 'geplooide' hondenmaag te benutten door soms veel en soms geen eten te geven. Versterkt de maagfuncties.
Ahh...Mogens...tja dat is dus ZIJN idee...
maar niet iedereen is het met hem eens :-X
Gebruikersavatar
Door Angelique
#832184
202spots schreef: Ahh...Mogens...tja dat is dus ZIJN idee...
maar niet iedereen is het met hem eens :-X
Valt mee hoor, Juul had het er ook al over :)

>Ieder welp dient, van het ogenblik dat hij gespeend wordt af, zijn
>inwendige organen regelmatig te reinigen, door perioden van vasten waarin
>hij niet anders dan schoon water krijgt. Een welp moet nooit tot eten
>worden verleid of overgehaald.
>Als hij zijn eten niet heel vlug opeet, dient men hem 24 uur te laten
>vasten. Iedere welp van meer dan vier maanden oud, behoorde eigenlijk per
>week een halve dag te vasten. (bijvoorbeeld des zondags), en per maand een
>hele dag.  Iedere volwassen hond behoort wekelijks een hele dag te vasten.
>Er kan niet genoeg de nadruk worden gelegd op zeer veel lichaamsbeweging,
>zulks ter bevordering van een afdoende vertering van een carnivoor dieet.


Bron: Gezonde jongehonden JdBL.
Door jon
#832195
Ja, ik heb het niet zelf bedacht, net zo min als het barfen, en er zijn ook genoeg mensen die dáár hele andere ideeen over hebben. Ik was en ben gewoon op zoek naar wat goed is voor mijn hond. Het is mijn eerste hond en toen ik voor het eerst op BP meelas dacht ik "die lui zijn gek", ik ga mijn hond geen botten geven. Maar al lezende veranderde ik van mening en kreeg mijn hond steeds meer barf ipv kvv.
Ik las elders op de site een stukje van Lizzy dat zij het niet zo'n goed idee vindt om van de ene op de andere dag, zomaar twee maaltijden over te slaan, en dat klinkt weer heel logisch en ik heb veel vertrouwen in haar mening, dus heb ik voor nu wat vlees  en groente uit de vriezer gehaald en dat krijgt ie zo.
Door tieneke
#832230
Ik ben zelf ook vrij barf-gek  ;D maar geef mijn honden dus nog steeds 2x per dag een stevige barfmaaltijd,zonder vastendagen want daar zie ik zelf zeker met een zeer groot ras en met de nodige risico's op maagtorsies het nut niet zo van in eerlijk gezegd.
Het is net zo als bij de baas(ik dus)wanneer mijn buik/maag lekker gevuld is ben ik tevreden maar is deze leeg....dan ben ik echt niet te te genieten  ;)
Ach ieder doet het weer op zijn eigen manier toch?
Door Minna
#832231
Ik meen ook een aantal onderzoeken gezien te hebben over het werken van de lever en het afgave van glucose etc wat dus bevordert wordt door vastendagen, en idd als je naar het natuurlijke voedingspatroon kijkt dan zijn er heus wel periodes van overvloed maar ook periodes van niks, en dan heb ik het niet over een dag. Hoopje heeft hier ook eergisteren voor het eerst gevast, ze is nu bijna een jaar, de rest vast twee dagen per week gemiddelt, net hoe het uitkomt, hier zijn ze niet echt op zoek naar eten of zo, ze zijn op de vastendagen wel wat vlotter en als ik voor een wedstrijd een vastendag heb gehad dan merk ik wel dat ze net wat beter hun best doen. Als ze er problemen mee zouden hebben bvb gal spugen, misselijk oid dan zou ik het misschien niet doen, maar ze reageren er prima op, en het schijnt gezonder te zijn dus waarom niet? En een extra grote maaltijd vinden ze ook heerlijk... ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#832234
tieneke schreef: Ik ben zelf ook vrij barf-gek  ;D maar geef mijn honden dus nog steeds 2x per dag een stevige barfmaaltijd,zonder vastendagen want daar zie ik zelf zeker met een zeer groot ras en met de nodige risico's op maagtorsies het nut niet zo van in eerlijk gezegd.
Het is net zo als bij de baas(ik dus)wanneer mijn buik/maag lekker gevuld is ben ik tevreden maar is deze leeg....dan ben ik echt niet te te genieten  ;)
Ach ieder doet het weer op zijn eigen manier toch?
Hier ook geen echte vastendagen, hooguit een dagje wat minder, maar ze krijgen altijd wel wat, want ik heb geen zin in ruzie met 9 man ;D en met zo'n groepje zijn er altijd wel bij die het niet pikken of bij wie het niet lekker valt of die het qua gewicht niet kunnen hebben en het is dan lastig om te zeggen dat jantje wel wat krijgt en pietje niet.
Ze krijgen hier maar één keer per dag (weinig risico op een torsie) en dan 'savonds, maar overdag zijn ze vrolijk zat en krijg ik niet de indruk dat ze last zouden hebben van de geeuwhonger.
Door roefus
#832241
Ik dacht dat ook Billinghurst en Lonsdale voorstanders zijn van 'n vastendag.
Onder andere om de reinigende en herstellende werking.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Wat maagtorsies betreft heb ik er geen enkel idee meer over.
Maar goed, ik durf Roefus in ieder geval geen anderhalve of dubbele portie te geven. Vind dat hij sowieso al erg veel eet, en 2 tot 3 kilo voedsel in één keer, dat durf ik niet aan.
Ik vond het al redelijk moeilijk om te besluiten dat hij één keer per dag die ongeveer 1400 gram zou moeten aankunnen.
Ik probeer wel om één keer per week zo'n 36 uur tussen de voedingen te laten zitten.
Dus de ene dag 's ochtends rond 11 uur een maaltijd, en de daarop volgende dag pas 's avonds rond 'n uur of 10, 11.

Ik zou wat Lhaki betreft (als je naar 'n vastendag toe wilt), eerst hem op één maaltijd per dag overschakelen.
Tenminste, ik meen te begrijpen dat-ie nu nog twee maal daags eet?
Dan lijkt de overschakeling naar 'n dag vasten me inderdaad wel erg groot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door