Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door KatCorso
#831630
Hallo allemaal.
Ik ben me sinds kort aan het verdiepen in het werk van M. Eliasen.
Vandaag las ik dat vuile pens bij de groentemix doen, heel erg goed zou zijn. Meer bepaald omdat er dan meer waardevolle stoffen van de groenten opgenomen worden dankzij de pens.
Hier krijgen de honden wekelijks een dag pens (lappen vuile pens). Bij de groentemix zitten normaalgezien andere organen of spiervlees, in mijn menu. Maar nu doet het me toch twijfelen om ook hierbij wat extra pens te geven, dan wel de gemalen pens compleet van Duck (omdat dit gemalen is en dus makkelijker bij de groente). Maw de hoeveelheid orgaan/spiervlees blijft dezelfde, alleen wat extra pens. Maar ik kan nergens terugvinden welke verhouding pens/groente. Ik had gedacht een paar honderd gram op 1 kg groente. Iemand ervaring hiermee?  ;)
Door Lizzy
#831634
Ik zou dat zelf niet doen. Honden kunnen prima overweg met groentemix. Ook zonder pens. En als je wel dagelijks pens wilt gaan geven, dan zou ik zelf toch stoppen met 1 pensdag per week. Teveel pens... Ja, ik ben van mening dat je niet alles moet geloven wat Eliasen schrijft. Teveel pens is in mijn ogen gewoon niet de bedoeling. Het mag al zeker niet ten koste gaan van andere voedingsmiddelen. Waarom niet gewoon 1 keer per week lekker wat groentemix door de penslap poeren en dit aan je hond geven? Wedden dat hij/zij de groentemix tot de laatste kruimel oplikt! Wat je ook nog kan doen: je penslap over 2 maaltijden per week verdelen, met groentemix.
Door Ronja
#831867
Waar ik dan benieuwd naar ben is hoé dat dan werkt. Ligt er een chemische of biologische reactie aan ten grondslag? Het gaat er waarschijnlijk niet om om de groente lekker te maken. Weet je dat misschien?
Door Lizzy
#831875
Ronja schreef: Waar ik dan benieuwd naar ben is hoé dat dan werkt. Ligt er een chemische of biologische reactie aan ten grondslag? Het gaat er waarschijnlijk niet om om de groente lekker te maken. Weet je dat misschien?
De bacterieen in pens vreten de groente verder aan zodat het (volgens Eliasen's theorie) dus nog makkelijker verteerd en opgenomen wordt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door