Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna
#830725
Hoi,

Tijden geleden dat ik hier nog eens een berichtje postte, maar nu ben ik er toch weer met een vraagje...

Mijn hond eet al bijna 5 jaar tot grote tevredenheid en dankzij dit forum versvoer (eerst een tijdje Bibi, nu al jaren Carnibest).  Ze heeft nooit echte botten gekregen, maar om te kluiven vroeger wel Rawhide van Farmfood en nu een Nylabone-Galileo.

Nu heb ik pas een paar botten gekregen (gratis bij mijn laatste bestelling Carnibest), maar ik weet niet wat voor botten het zijn.  Hoe kan ik te weten komen of het botten van oude of van jonge dieren zijn en van welke lichaamsdelen die botten zijn?  Het lijken allemaal verschillende soorten botten.

Ik heb het erg interessante artikel in de bibliotheek hier gelezen, maar weet dus helaas niet hoe ik kan herkennen welke botten ik precies in huis heb.  Ben zelf veggie, vandaar misschien...  Wie weet raad?  Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes,

Anna.
Gebruikersavatar
Door pike
#830727
Beetje moeilijk te zeggen zonder foto, maar:
zijn ze lang en rond en aan de uiteinden wat verbreed en daar bol of hol, dan zijn het botten van poten dus dragende delen en te hard
zijn ze lang, smal en plat zijn het ribben
hebben ze uitsteeksel (een naar links en een rechts, een naar boven en of een naar onder) heb je wervels
is het driehoekig en plat: schouderblad
misschien kan je hier iets mee ;)
Door Borke
#830729
Hoe ziet het bot er uit?
Hoe dik is het, zo dik als een vinger, zo dik als je pols, dikker dan dat?
Is het een enkel bot aan een stuk, een lengte?
Of is het een bot wat uit meerdere delen aan elkaar bestaat (kijk eens bij Barfclub bij de foto's van ribben).

Als het vingerdik is dan zal het wel meevallen, maar als het dikker dan dat is dan is het waarschijnlijk van dragende delen.
Mijn ervaring is dat je meestal dat soort botten gratis krijgt die ik dus niet aan de honden geef. Ik heb echter geen ervaring met wat je gratis bij Carnibest krijgt...

Kan je foto's plaatsen?
Gebruikersavatar
Door pike
#830738
AstridStraver schreef: Mijn ervaring is dat je meestal dat soort botten gratis krijgt die ik dus niet aan de honden geef. Ik heb echter geen ervaring met wat je gratis bij Carnibest krijgt...

Kan je foto's plaatsen?
Hier ook, krijg meestal  kale lamspootbotjes van mijn slager met de opmerking: hier kunnen je hondjes lekker van eten! Ik neem wel altijd alles aan want soms zit er ook een bruikbaar iets bij. Hij bedoelt het goed maar snapt het alleen niet zo goed. Hij vindt ze namelijk zacht  ::)
Maar ik kan me dus niet zo goed voorstellen dat carnibest niet bruikbare botten geeft  :-\ :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#830832
Anna schreef: Hoi,

Tijden geleden dat ik hier nog eens een berichtje postte, maar nu ben ik er toch weer met een vraagje...

Mijn hond eet al bijna 5 jaar tot grote tevredenheid en dankzij dit forum versvoer (eerst een tijdje Bibi, nu al jaren Carnibest).  Ze heeft nooit echte botten gekregen, maar om te kluiven vroeger wel Rawhide van Farmfood en nu een Nylabone-Galileo.

Nu heb ik pas een paar botten gekregen (gratis bij mijn laatste bestelling Carnibest), maar ik weet niet wat voor botten het zijn.  Hoe kan ik te weten komen of het botten van oude of van jonge dieren zijn en van welke lichaamsdelen die botten zijn?  Het lijken allemaal verschillende soorten botten.

Ik heb het erg interessante artikel in de bibliotheek hier gelezen, maar weet dus helaas niet hoe ik kan herkennen welke botten ik precies in huis heb.  Ben zelf veggie, vandaar misschien...  Wie weet raad?  Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes,

Anna.
Met alle respect, maar als ze gratis waren dan zullen het hoogstwaarschijnlijk rundknieën, poten en dat soort botten zijn. Knikkerharde botten die je wat mij betreft zo de vuilnisbak in mag pletteren.

Maar je mag ons natuurlijk ook nog altijd verhelderen met een foto. :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#830834
pike schreef: Hier ook, krijg meestal  kale lamspootbotjes van mijn slager met de opmerking: hier kunnen je hondjes lekker van eten! Ik neem wel altijd alles aan want soms zit er ook een bruikbaar iets bij. Hij bedoelt het goed maar snapt het alleen niet zo goed. Hij vindt ze namelijk zacht  ::)
Maar ik kan me dus niet zo goed voorstellen dat carnibest niet bruikbare botten geeft  :-\ :-\
Tja, wat is niet bruikbaar :-\  In het bottenassortiment van CB staan/stonden ook altijd runderbotten á een paar euro de kilo en dat waren gewoon pootjes, knietjes enz.
Door tieneke
#830924
Angelique schreef: Tja, wat is niet bruikbaar :-\  In het bottenassortiment van CB staan/stonden ook altijd runderbotten á een paar euro de kilo en dat waren gewoon pootjes, knietjes enz.
T*fushard!
Ik kreeg ook wel eens wat gratis botten mee en dat waren van die kleine dragende runderbotjes,ook heerlijke tandenslijters.
Door Anna
#831674
Bedankt voor jullie reacties!  Ik doe zondag een poging om duidelijke foto's te maken van die botten en ze hier te plaatsen.

Groetjes,

Anna.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door