Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yvonne K
#828781
Hallo,
Ik ga met een aantal hondentrainers en honden binnenkort een weekend weg.
En ik ga een soort barfworkshop houden: voor iedere hond een weekend barfen.. Ik doe dat met beginnersbotjes e.d.
Ik vraag me af hoe ik dat moet doen met percentages.
Bijvoorbeeld een hond van 13 kilo krijgt 250 gram per dag.
Kan ik dan daarvan 50% vleesbot, 30% vlees en 20% orgaan maken? Of is dat te kort door de bocht.
En kan het kwaad dat er brokkenhonden tussen zitten die misschien na het weekend weer gewoon brokken krijgen? Ik hoop natuurlijk dat alle honden barfvoer blijven krijgen (of op zijn minst kvv).
Door Deesje
#828787
ik vind t persoonlijk een beetje  heftig, met name voor de brokkenhonden om opeens volledig op bar te gaan voor 1 weekend.. zeker als ze t niet gewend zijn.. vind t n beetje een vreemde manier van workshop geven maar goed misschien zijn er anderen die er anders over denken..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#828792
Indien je genoeg van barf weet om er een workshop over te houden , dan zou je moeten weten dat het voor één weekend totaal niet boeiend is watvoor percentages je geeft.
Persoonlijk vind ik deze manier van "barf promoten" hoe goed ook bedoeld, niet je van het. Veel honden zijn nu eenmaal niet cold turky over te zetten op barf en dit lijkt dan in dit weekend toch zo te gebeuren. Honden die enkel brok gewend zijn konden er nog wel eens ziek van thuiskomen en dat zou misschien niet gebeurd zijn als er gewoon in hun eigen omgeving in hun eigen tempo omgeschakeld zou worden. Enkel informatie geven en je eigen barfende honden als voorbeeld laten dienen hoe een barfmaaltijd wordt verorberd lijkt mij dan een strakker en veiliger plan.
Door tieneke
#828796
Het idee is leuk maar of het in de praktijk goed uitpakt?
Stel dat er een gevoelige hond bij is(of meerdere) dan heb je spuitfestijn en niet zo weinig ook.
Ga je alle kippennekken ook plat slaan?
Ander soort bot zou ik zeker afraden voor een hond die dit niet gewend is,is kvv anders geen optie?
Denk dat er ook wel eens mensen kunnen schrikken als je meteen met rauwe botten en lappen vlees aankomt terwijl ze iedere dag de zak met brokkies gewend zijn  ;D.....kvv is dan toch een aardig begin naar barf.
Over percentages zou ik mij niet druk maken voor die paar dagen.
Door Lizzy
#828800
Ik vind het initiatief mieters, gaaf, leuk, top! Maar ik zou het zelf niet doen..... De kans dat er een deel van de honden aan de slinger gaat: is aanwezig. En dan promoot je barf niet, dan breng je het zelfs in een slecht daglicht. Niet iedere eigenaar zit ook te wachten op zoiets. En mensen die er niet op zitten te wachten, waarbij de hond diarree krijgt: die is levenslang genezen, ergo, die zal negatieve reclame maken. En dat is zonde. Bovendien: stel ik zou 15 jaar geleden op zo'n workshop gekomen zijn: ik zou het niet op prijs hebben gesteld wanneer andere mensen bepalen wat mijn hond die avond eet. Net zo als ik het nu niet waardeer dat mijn honden brokjes van andere mensen krijgen....

Ik zou het zelf doen zoals Angelique al aangeeft.

Nogmaals, ik vind het helemaal super-cool dat je het over barf gaat hebben en ik zou zeker ook mijn eigen honden gebruiken als voorbeeld van "hoe het moet". Neem ook leuke barf-artikelen mee zoals kippennekjes, groentemixje, pens, kopvlees, eitje en stal iets moois uit zodat mensen denken "gut, wat GEINIG". En als je jouw honden hiervan laat smullen, worden ze misschien wel dubbel enthousiast! En toon vooral een paar keer de prachtig schone tanden van jouw honden!

Hoe je het ook doet: ik wens je ontzettend veel succes en plezier!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 21 sep 2007, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Deesje
#828858
@ lizzy.. k denk dat je prachtig schone tanden bedoeld toch?  ;)

mijn reactie kwam miss een beetje bot over, zo bedoelde ik het absoluut niet.. het idee is top alleen de uitvoer zou ik idd ook wat bijschaven..
Door Lizzy
#828918
Deesje schreef: @ lizzy.. k denk dat je prachtig schone tanden bedoeld toch;)

mijn reactie kwam miss een beetje bot over, zo bedoelde ik het absoluut niet.. het idee is top alleen de uitvoer zou ik idd ook wat bijschaven..
Ja, hoewel ik een barfhond gemiddeld toch ook echt veel schoner vind dan een brokkenhond ;D
Door Cindy de Wolf
#828925
Ik sluit me volledig aan bij de andere. Ipv promoten kan het weleens faliekant fout gaan en barf in een verkeerd daglicht stellen. Ik zou, als je toch wat wilt doen, verschillende soorten KVV's meenemen om ook daar de verschillen van te laten zien. Rodi ziet er totaal anders uit dan Carnibest. En je eigen honden gebruiken als voorbeeld van hoe een barf maaltijd eruit ziet en gegeten dient te worden. Je zou idd wat Lizzy zegt wat voorbeeldmenu's mee kunnen nemen als dan niet tesamen met het echte vlees.
Door Yvonne K
#829276
Och, we waren allemaal erg enthousiast, maar het is, nu ik jullie reacties hoor, wat kort door de bocht.
Het idee van kvv is ook een goed idee voor de brokkenhonden.
Er zijn ook een paar honden die al kvv eten die zouden dan een barfmaaltijd kunnen krijgen.
Ik wilde inderdaad mijn honden als voorbeeld gebruiken met een echte barfmaaltijd. Kijken hoe ribben gekraakt worden en pens losgetrokken wordt.
Door tieneke
#829765
Yvonne K schreef: Och, we waren allemaal erg enthousiast, maar het is, nu ik jullie reacties hoor, wat kort door de bocht.
Het idee van kvv is ook een goed idee voor de brokkenhonden.
Er zijn ook een paar honden die al kvv eten die zouden dan een barfmaaltijd kunnen krijgen.
Ik wilde inderdaad mijn honden als voorbeeld gebruiken met een echte barfmaaltijd. Kijken hoe ribben gekraakt worden en pens losgetrokken wordt.
Weet zeker dat er mensen enthousiast worden als ze zien hoe jouw honden genieten  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door