Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#828131
Hallo allemaal,

Ten eerste wil ik zodra ik de ruimte heb voor een grote vriezer over gaan op barf :) Uiteraard zijn er heel veel mensen die vinden dat ik gewoon met de hype mee wil gaan, maar dan denk ik maar: als brok zo ontzettend goed zou zijn, waarom krijgen de wolven in de dierentuin dan vers  ??? Als brok beter zou zijn zouden ze dat wel voeren lijkt me  :-\ Heel misschien kan ik mn ouders tegen die tijd mee krijgen om te gaan barfen, zodat we voor 3 honden voer kunnen kopen, is toch weer goedkoper.

ik kom jullie even lastig vallen mat een paar vraagjes:
Ik had gelezen op deze site dat varkensvlees slecht is van wege het virus van Aujeszki, ik wil dit voorkomen dus ik geef mn hond dus geen varken meer. Maar ze krijgt dus wel gewoon kalkoen en kip (als ik wat over heb (pezen enz) of als ik de vriezer leeg haal enz) Nu vinden mn ouders dat ik dat niet moet doen ivm salmonella, ik snap er echt helemaal niks meer van, een hond kan hier toch tegen? Jullie voeren toch ook gewoon rauwe kip? Ik ga het dus niet koken, dan zit er volgens mij niet meer zoveel voedingsstoffen in. Ik wil dus binnenkort een keer kippennekken gaan kopen voor haar, maar mn ouders vinden dat ik dat niet moet doen, ivm salmonella  ???

Ook vond ik dit op een site:

Rauw vlees geven aan hond/kat of te veel vlees geven:

Eigenaars die zelf koken voor hun huisdier geven soms rauw vlees te eten. Rauw vlees is minder verteerbaar en kan daarom maag/darmstoornissen veroorzaken, onder de vorm van braken of diarree. Rauw vlees kan daarenboven lintwormkapsels bevatten. Indien zo’n lintwormkapsel opgegeten wordt, komt de lintworm tot ontwikkeling in de darm, wat ook spijsverteringsstoornissen kan veroorzaken. Vlees wordt daarom beter verhit : koken, met behoud van vleesnat, geniet de voorkeur boven bakken.
Ook wat de hoeveelheid vlees betreft wordt er vaak gezondigd : er wordt namelijk te veel vlees gegeven wat resulteert in nierproblemen op latere leeftijd. Een dier in volle groei mag 20 gr vlees per kg lichaamsgewicht te eten krijgen. Een volwassen hond of kat komt ruimschoots toe met 10 gr vlees per kg lichaamsgewicht. Waar een nierpatiënt al toekomt met 5 gr vlees per kg lichaamsgewicht. Wel vlees van een goede kwaliteit, maw de eiwitten moeten van een hoogwaardig niveau zijn.  Dit type eiwit vindt men in spiervlees. Laagkwalitatieve eiwitten (en dus te vermijden) vindt men in organenvlees (pensmaag, maag in het algemeen, lever, niertjes...) en in vlees met veel pezen.

Ik snap er dus even niks van, hier wordt ook orgaanvlees gegeven, wolven eten dit ook, waarom zou dit niet mogen? (En zitten dit soort dingen ook niet gewoon in brokken?) Is dit typisch weer een praatje dat je toch beter brok kan voeren? En waarom moet je vlees gaan koken voor de hond? Arggggg ik wordt echt helemaal gek! Dit is zo tegenstrijdig! En lees ik het goed dat ze willen dat je alleen spiervlees geeft van goede kwaliteit (lage kwaliteit zit toch in brokken, samen met een grote hoeveelhied andere troep???) Maar wanneer is het goede kwaliteit? Moet het bij de keurslager vandaan komen? Dat staat er dus weer niet bij.!
Ook wordt er gezegt dat je ze geen tafelrestjes moet geven, mag dit nu wel of niet?

Kan iemand me alsjeblieft helpen?? Ik weet het nu echt niet meer wat wel en niet kan, en ik wil het zo verschrikkelijk graag goed doen. :-[

PS: ze krijgt nu van mij elke dag 300 gram brok, 400 gram Smuldier kip/vlees/pens, een keer in de week een rauw ei, de overgebleven aardappelen, groenten, rijst, enz. Ze krijgt geen scherp gekruid eten ofzo hoor.  ;D (Boxer)

Onze kat krijgt ook kip en vlees, pens lust ze niet, maar als ik op barf over ga, gaat zij ook mee barfen  8)
Laatst gewijzigd door Lycka op wo 19 sep 2007, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#828138
Hoi, je kan gewoon rauwe kip voeren, dat kan de hond gewoon verteren en door de sterkte van de spijsverteringssappen door het eten van rauw voer, worden de eventueel aanwezige salmonellabacteriën vernietigd.
Ik zou de brokken en de gekookte aardappelen en rijst achterwege laten, daar heeft je hond niets aan. Rauwe groenten zijn beter dan gekookte. Succes !!
#828161
Nynke F schreef: Hoi, je kan gewoon rauwe kip voeren, dat kan de hond gewoon verteren en door de sterkte van de spijsverteringssappen door het eten van rauw voer, worden de eventueel aanwezige salmonellabacteriën vernietigd.
Ik zou de brokken en de gekookte aardappelen en rijst achterwege laten, daar heeft je hond niets aan. Rauwe groenten zijn beter dan gekookte. Succes !!
Maar wat valt er dan onder tafelrestjes, ik lees namelijk dat jullie dat voeren, en dit is wat ik nog wel eens over heb.

Ik heb geen ruimte in huis om brok achter wege te laten, maar het liefste zou ik het wel doen, staat trouwens op de zak dat ik haar per dag 600! gram brok zou moeten geven, 1, dat wil ze niet, ze lust eigelijk helemaal geen brok, alleen boxerbrok, en 2 ze doet het erg goed op die 300 gram, hoe komen ze er bij dat ze het dubbele zou moeten hebben? Ze is een hele energieke hond, die veel beweging krijgt, haalt ze zoveel uit die kip/vlees/pens dat dit kan?. Ik heb maar een klein vriezertje en daar moet ik het mee doen.
#828164
Lycka schreef: Maar wat valt er dan onder tafelrestjes, ik lees namelijk dat jullie dat voeren, en dit is wat ik nog wel eens over heb.

Ik heb geen ruimte in huis om brok achter wege te laten, maar het liefste zou ik het wel doen, staat trouwens op de zak dat ik haar per dag 600! gram brok zou moeten geven, 1, dat wil ze niet, ze lust eigelijk helemaal geen brok, alleen boxerbrok, en 2 ze doet het erg goed op die 300 gram, hoe komen ze er bij dat ze het dubbele zou moeten hebben? Ze is een hele energieke hond, die veel beweging krijgt, haalt ze zoveel uit die kip/vlees/pens dat dit kan?. Ik heb maar een klein vriezertje en daar moet ik het mee doen.
Lijkt me nogal logisch dat ze niet de aanbevolen hoeveelheid brokken per dag eet, als je naast dr brokken ook nog 400 gram Smuldier voert.
#828165
*Natasja* schreef: Lijkt me nogal logisch dat ze niet de aanbevolen hoeveelheid brokken per dag eet, als je naast dr brokken ook nog 400 gram Smuldier voert.
Het staat er geloof ik een beetje dom, maar ik bedoel eigelijk of ze nu zoveel voedingsstoffen uit die smuldier haalt?
#828166
Je kan beginnen met een paar keer in de week compleet versvoer uit de diepvries oftewel kvv te geven misschien dat je ouders dat minder erg vinden en kunnen ze alvast wat wennen.
Er zijn verschillende merken die je kan kopen in de super of via internet.
Een hond die brokken krijgt heeft nog niet een maagzuur wat zuur genoeg is om b.v botten te kunnen verteren,wel de gemalen boten in de diverse merken kvv.
#828170
balou&crystal schreef: Je kan beginnen met een paar keer in de week compleet versvoer uit de diepvries oftewel kvv te geven misschien dat je ouders dat minder erg vinden en kunnen ze alvast wat wennen.
Er zijn verschillende merken die je kan kopen in de super of via internet.
Een hond die brokken krijgt heeft nog niet een maagzuur wat zuur genoeg is om b.v botten te kunnen verteren,wel de gemalen boten in de diverse merken kvv.
Badankt voor uw antwoordt, ik zal eens gaan rondneuzen!

PS: ik woon op mezelf, maar mn ouders staan erg negatief over het geven van rauwe kip, hun koken het dus voor hun hond en ik niet, en dat vonden ze dus heel dom van me (ik gaf het rauw omdat ik het hier gelezen had). Ze geven hun honden ook spek (rauw) omdat ze sit lekker vinden, en vonden mijn argument over het virus maar niks (allemaal bla bla bla van internet), ze zeiden dat als wij spek rauw eten kunnen hun het ook. zucht....
#828176
judith1967 schreef: Ik heb mijn pup toen ik hem net had(9 weken) gewoon kippenekjes gegeven en hij leeft nu nog,dus Salmonella dat l.oopt wel los,hoor ;)

Mensen betrekken het Salmonella verhaal teveel over zich zelf,als het voor hun gevaarlijk is dan is het voor een hond ook gevaarlijk,niks van waar,hoor!!

Heel erg bedankt!  ;D
Shiva is jullie erg dankbaar dat ik haar kip geef :) ze vind het heerlijk. Ik las ook op deze site dat je vers en brok moet scheiden, nu krijgt ze over het algemeen smuldier wel apart, maar soms eet ze smorgens niet en dan meng ik de smuldier met de brokken, kan dit kwaad? Of moet ik haar dan gewoon die dag maar geen brok geven en dan de volgende dag weer geven?

Ik ben, zoals jullie wel merken, een echte leek op dit gebied, dus sorry voor alle domme vragen.
Wil wel even toevoegen dat ik dit een geweldig forum is, en jullie helpen ook zo goed! Echt heel erg bedankt!
#828184
Ik heb jarenlang kompleet vers voer (dus bijvoorbeeld smuldier, rodi) door o.a. brokken gemengd.
Dit alles voordat ik barfte  ;)
Dat ging heel goed, nooit iets van gemerkt dat dit slecht viel.

Het is zo dat een brokkenhond een hogere PH-waarde heeft, dus minder zure spijsverteringssappen.
Dus met botten zou ik WEL oppassen en niet voeren, zolang als ik mijn hond nog brok voerde.
Botten verteren vereist hoger maagzuur.
Laatst gewijzigd door roefus op wo 19 sep 2007, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#828226
En wat Aujesky betreft: Niet alle virussen op de wereld zijn gevaarlijk voor de mens. Je ouders krijgen toch ook geen mond- en klauwzeer! Voor de mens is Aujesky niet besmettelijk, voor de hond is de ziekte dodelijk. De mens wordt van Salmonella ziek, een barfhond niet.
Los van het virusgevaar  is spek ook nog altijd behoorlijk gezouten en dat is ook niet goed voor de hond.
En ja de wolven in de dierentuin eten rauwe bevleesde karkassen omdat ze van brokken ziek worden!
Laat je niet gek maken of angst aanjagen! Hier op deze site vind je allerlei artikelen over hoe het nou zit met die Salmonella, wormkapsels, en andere indianenverhalen. Lees alles maar eens rustig door  ;)
#828238
Wat Pike zegt  ;) ;)

Enne, die site die je citeert he .... gewoon niet meer naar kijken. Zulke domme en achterhaalde en onware dingen moet je niet lezen, da's op zich al ongezond. Kletskoek over geen orgaan en beperkt eiwit slaat totaal nergens op. En over gekookt beter verteerbaar dan vers  ::) ::) tuurlijk, daarom kookt een wolf z'n eten ook altijd. Een hond is geen mens, een hond is geheel ingericht op het verteren van rauwe dooie dieren (lang geleden overleden is favoriet  ;D).
#828300
Meer over salmonella (en specifiek de angst voor salmonella) vind je hier in de Barfplaats Bieb: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 647.0.html

En ja, hier zitten ongeveer 5000 leden met gemiddeld 2 honden die al enige tijd tot zelfs tientalle jaren rauwe kip, kalkoen, parelhoen, eend, etc. aan hun honden voeren. En er is er nog niet 1 dood neer gevallen aan salmonella. Een hond kan daar wel goed weg mee, met deze bacterie. Onze honden vreten wel ergere dingen van straat. Mijn hond vrat laatst nog een konijnenlijk op die al tenminste 1 week dood was maar bijna weer liep van de maden :-X. Is ze er ziek van geworden of heeft ze er diarree van gekregen? Welnee! Een hond is een carnivoor maar ook een aas-eter.
Eigenaars die zelf koken voor hun huisdier geven soms rauw vlees te eten. Rauw vlees is minder verteerbaar en kan daarom maag/darmstoornissen veroorzaken, onder de vorm van braken of diarree. Rauw vlees kan daarenboven lintwormkapsels bevatten. Indien zo’n lintwormkapsel opgegeten wordt, komt de lintworm tot ontwikkeling in de darm, wat ook spijsverteringsstoornissen kan veroorzaken. Vlees wordt daarom beter verhit : koken, met behoud van vleesnat, geniet de voorkeur boven bakken.

Rauw vlees is beter verteerbaar, makkelijker verteerbaar dan verhit vlees. Verhit vlees veranderd namelijk van structuur. Eiwitten worden minder goed opneembaar voor de hond, etc. Onzin dus. Wormen komen niet voor in goedgekeurd vlees. En mocht er al een worm in bijv. wild vlees zitten: dan sterft die in het zure maagzuur van de hond. Ook onzin dus.
Ook wat de hoeveelheid vlees betreft wordt er vaak gezondigd : er wordt namelijk te veel vlees gegeven wat resulteert in nierproblemen op latere leeftijd. Een dier in volle groei mag 20 gr vlees per kg lichaamsgewicht te eten krijgen. Een volwassen hond of kat komt ruimschoots toe met 10 gr vlees per kg lichaamsgewicht. Waar een nierpatiënt al toekomt met 5 gr vlees per kg lichaamsgewicht. Wel vlees van een goede kwaliteit, maw de eiwitten moeten van een hoogwaardig niveau zijn.  Dit type eiwit vindt men in spiervlees. Laagkwalitatieve eiwitten (en dus te vermijden) vindt men in organenvlees (pensmaag, maag in het algemeen, lever, niertjes...) en in vlees met veel pezen.
Ja, dit is dus ook echt niet waar. Sterven wolven amas aan nierproblemen? Nope. Bovendien, je voert niet alleen spiervlees wanneer je barft.
Ik snap er dus even niks van, hier wordt ook orgaanvlees gegeven, wolven eten dit ook, waarom zou dit niet mogen? (En zitten dit soort dingen ook niet gewoon in brokken?) Is dit typisch weer een praatje dat je toch beter brok kan voeren? En waarom moet je vlees gaan koken voor de hond? Arggggg ik wordt echt helemaal gek! Dit is zo tegenstrijdig! En lees ik het goed dat ze willen dat je alleen spiervlees geeft van goede kwaliteit (lage kwaliteit zit toch in brokken, samen met een grote hoeveelhied andere troep???) Maar wanneer is het goede kwaliteit? Moet het bij de keurslager vandaan komen? Dat staat er dus weer niet bij.!
Ook wordt er gezegt dat je ze geen tafelrestjes moet geven, mag dit nu wel of niet?
Tja. Misschien moet je nagaan wie het stuk geschreven heeft en welke belangen deze persoon heeft.

Gezonde tafelrestjes zijn prima, in kleine hoeveelheden. Ongezonde tafelrestjes zijn niet gezond en grote hoeveelheden tafelrestjes zijn ook niet gezond.
#828582
Ik heb gister bij de winkels in ons dorp rondgezocht, sommige hebben helemaal geen vers, en sommige alleen de Rodi schijven. Ik kan voor een mooi prijsje aan Smuldier Compleet komen, maar helaas was dat gisteren allemaal al verkocht. Zodra het er weer is ga ik inslaan! Boxie gaat over op de KVV, wil eens gaan kijken of ze van die eeuwige haarverlies afkomt, en dat gestinkt, als ze teveel brok krijgt heeft ze verscrikkelijk veel last van winderigheid  :'( Zijn er meer mensen die dit hadden en er af zijn gekomen door te barfen/kvv'en?
Ik ga vandaag yoghurt halen, ik heb het zelf namelijk nooit in huis.
Wat voor noten gebruiken jullie? (misschien een domme vraag hoor)
Wat voor groentes mag ze allemaal hebben?
Mocht het bevallen, kan je dan bij de winkel vragen of ze gewoon een doos bestellen, met bijbehorende korting?
Kan ik ook gewoon eens een keer een kippennekje proberen?

Meer tips sta ik volledig open voor!  8)

En nog even een vraag, barf honden hebben een hele lage zuurgraad in de maag, waardoor dus bacterien enzo geen kans hebben, wat gebeurt er met de zuurgraad van de hond met kvv? Gaat die dan net zo laag worden? Kan een brokkenhond zonder salmonella te krijgen rauwe kip eten (ivm de zuurgraad) Als mijn hond het lekker vind wil ik voor de honden van mn ouders ook een keer kippennekken mee nemen, is het al goed al ze smorgens brok hebben gehad en dan een paar uur later die nekken krijgen, maw gaat de zuurgraad zo snel omlaag, of maakt het niet uit?

Ik weet dat ik voor jullie misschien hele domme dingen vraag, maar ik zou het graag willen weten  :)


In ieder geval heeeeel erg bedankt voor alle hulp alvast, en ik ga er van uit dat Shiva KVV erg lekker gaat vinden! Brok lust ze namelijk niet, ze eet het alleen als ze echt! honger heeft.

Mijn dankt is zeer groot, en ik ga nog een hoop hier rondsnuffelen om zo een hoop info te kunnen verzadigen!  8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door