Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door daantje1983
#826944
ik ben nu 100% over om te gaan beginnen met nrv. maar wie zou mij kunnen helpen met een menu?
het moet natuurlijk wel voor beginners hond zijn.
ik heb dus een franse bulldog van 7 kilo en is ander half jaar oud.
alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Door pike
#826954
HEb je de informatie hier al gelezen?:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Als je bulletje nog geen botjes gewend is, dat dus beginnen met platgeslagen kippenekjes. Daarnaast kan je spiervlees en orgaanvlees geven en wat gepureerde groente.
Pas als je zeker weet dat de kippenekjes goed verteerd worden (dat zie je aan de ontlasting) kan je overgaan op kippevleugeltjes, daarna kipkarkas. En zo steeds een stapje verder.

Als je 2% van het gewicht voert is dat zo'n 1000 gram per week. Dan kom je (per week) op
500 gram vleesbot
250 gram spiervlees
150 gram orgaanvlees
100 gram groentemix
Als extraatje kun je af en toe een rauw eitje geven.

Je hebt vast al gelezen dat het goed is om een keer in de week vis te voeren. Je zou een klein sardientje als spiervlees kunnen geven. Of een stukje zalm of andere vette vis.
Veel succes!
Door daantje1983
#826971
pike schreef: HEb je de informatie hier al gelezen?:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Als je bulletje nog geen botjes gewend is, dat dus beginnen met platgeslagen kippenekjes. Daarnaast kan je spiervlees en orgaanvlees geven en wat gepureerde groente.
Pas als je zeker weet dat de kippenekjes goed verteerd worden (dat zie je aan de ontlasting) kan je overgaan op kippevleugeltjes, daarna kipkarkas. En zo steeds een stapje verder.

Als je 2% van het gewicht voert is dat zo'n 1000 gram per week. Dan kom je (per week) op
500 gram vleesbot
250 gram spiervlees
150 gram orgaanvlees
100 gram groentemix
Als extraatje kun je af en toe een rauw eitje geven.

Je hebt vast al gelezen dat het goed is om een keer in de week vis te voeren. Je zou een klein sardientje als spiervlees kunnen geven. Of een stukje zalm of andere vette vis.
Veel succes!
zij is geen botjes gewend maar ze had afgelopen weekend al een klein kippenpootje gehad met bot en haar ontlasting was goed.
en ik ben blond dus een menu samenstellen is niet voor mij weggelegd, ik kan namelijk niet rekenen. dus dat houd in dat ze dan 200 gram per dag moet hebben?
Gebruikersavatar
Door Dian
#826973
daantje1983 schreef: zij is geen botjes gewend maar ze had afgelopen weekend al een klein kippenpootje gehad met bot en haar ontlasting was goed.
en ik ben blond dus een menu samenstellen is niet voor mij weggelegd, ik kan namelijk niet rekenen. dus dat houd in dat ze dan 200 gram per dag moet hebben?
1000 gr in de week is 145 gram per dag (eventueel afronden op 150 gr per dag).

Er bestaat een hele handige rekenhulp, die hier te vinden is: http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=48 De computer rekent dan precies voor je uit hoeveel je geven mag/moet. Je vult het gewicht ( wat je hond wegen mag) in en het % van het lichaamsgewicht dat je voeren wilt. Dan komt de behoefte per dag en per week eruit. Verder moet je de % bot, spiervlees, orgaan, groente wel invullen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#827323
daantje1983 schreef: zij is geen botjes gewend maar ze had afgelopen weekend al een klein kippenpootje gehad met bot en haar ontlasting was goed.
en ik ben blond dus een menu samenstellen is niet voor mij weggelegd, ik kan namelijk niet rekenen. dus dat houd in dat ze dan 200 gram per dag moet hebben?
Helaas, zo werkt het niet. Wanneer je zelf samensteld is het de bedoeling dat je weet wat en hoeveel je voert en waarom je zo voert. Alleen op deze wijze kun je dan tot een menu komen die afgestemd is op de behoefte van jouw hond. Een ander kan je hooguit een richtlijn geven van wat je ongeveer moet voeren, de percentages staan vermeld in de beginnersdocumentatie. Verder weten wij niet wat voor vlees je in de vriezer hebt liggen, of waar je aan kunt komen, of je een aktieve of een slome hond hebt enz. enz. Allemaal gegevens die nodig zijn om tot het juiste menu in de juiste hoeveelheid voor jouw hond te komen en de enige die dat weet dat ben jij.
Je kunt toch wel tot tien tellen mag ik aannemen? voor alles daarboven hebben ze zakjapanners uitgevonden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door