Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door luisa
#82515
:-\ Hoi ik zit al een tijd te snuffelen op de barfplaats.Ik wil ontzettend graag gaan barfen maar moet genant genoeg bekennen dat ik het best lastig vind....Mijn idee was bijv 4 dagen in de week te gaan voeren met een versvleesvoeding(welke raadden jullie me aan???)

En de rest van de week te gaan barfen.Maar ik vind het erg lastig uit te rekenen etc wat ik dan moet gaan geven.Ik vind het echt erg dat ik zo moet blijven zeuren...maar hoop dat iemand me een voorbeeld kan geven van bijv een week eten voor mijn kindjes(honden)
Wat dan zon barfdag mag bevatten en wat dan totaal is,dus dat ik ze niet tekort doe in bepaalde stoffen..... :'(sorry dat ik zo lastig ben...

liefs Luisa
Door Paul_Barte
#82520
Wat betreft complete vleesvoedingen die zijn er genoeg:
Kijk eens naar AHV, Bibi, Carnibest, Duck, Energique, Rodi (op alfabetische volgorde).
Kijk op hun websites waar het in jouw buurt verkrijgbaar is en wat het kost. Kijk vervolgens of je honden het er goed op doen...dat is het belangrijkste.

Niemand hier kan een panklaar menu geven voor je honden, dat is iets wat je zelf moet ondervinden en iemand die zich niet voldoende heeft ingelezen moet beslist nog even wachten met zelf samenstellen (dit om teleurstellingen te voorkomen).

Kijk eerst eens in de bieb op dit forum voor wat verdere info zoals het bottendocument en kijk ook eens in de topic hieronder wat mensen zoal geven aan hun hond.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op zo 18 apr 2004, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#82527
Ik denk ook inderdaad dat als jij op dit moment nog niet een menu kan samenstellen voor jouw honden dat je daar ook niet aan moet beginnen. Je weet hier duidelijk nog niet genoeg vanaf. Niet dat zelf samenstellen moeilijk is, integendeel, ik barf al meer dan een half jaar en ik vind het makkelijk en goed te doen, mits je goed ingelezen bent. Totdat je wel goed op de hoogte bent is kvv een uitstekende middenweg.

groetjes Helen
Door Lizzy
#82537
Hoi Luisa, laat ik beginnen te zeggen dat je helemaaaal NIET lastig bent! Hoe kom je daarbij? Dit forum is opgericht voor onder andere DIT soort vragen hoor :D!

OK, je zou dus vier dagen versvlees willen gaan voeren en drie dagen zelf samen willen gaan stellen.

Nou, qua merk versvlees kun je echt veel kanten op: AHV, Bandit, Bibi, Carnibest, Duck, Enerique, Rodi. Het hangt een beetje van de omstandigheden af wat voor jouw honden en jou het beste is. Kijk, de ene hond doet het beter op merk A en de volgende op merk B. En, niet alle merken zijn in de dierenwinkel te koop. Dus moet je kijken of er een verkooppunt van deze merken in de buurt zit. Maar uit bovenstaande merken moet er vast een merk zijn die jouw honden goed bevalt en passen bij jouw omstandigheden!

OK, zelf samenstellen: het mooiste zou zijn wanneer je op deze dagen juist DIE voedingsstoffen gaat geven die er niet of nauwelijks in versvlees zitten. Dit hangt natuuurlijk weer een beetje af van het merk wat je dan gaat voeren.

Voorbeeld: wanneer je zou kiezen voor Bibi: Bibi bevat geen groentes. Dus zou je op die drie dagen in ieder geval lekker groentemix kunnen gaan geven. Carnibest bevat wel rauwe groentes. Dus je zou dan op die dagen niet persee groentemix kunnen geven. Mag wel natuurlijk.

Ander voorbeeld: bijna alle merken bevatten alleen orgaanvlees en geen spiervlees of bevatten redelijk veel orgaanvlees en weinig spiervlees. Ik zou dus zelf op de zelf-samenstel dagen geen/weinig orgaanvlees geven. Want dat krijgen ze met versvlees gewoon al voldoende binnen.

OK, ik weet niet of je 1 of 2 maaltijden per dag geeft? Als je er 2 geeft, dan moet je dus in totaal 6 maaltijden zelf samenstellen.

Goed, voor zover ik weet bevat alleen Bandit wat vis. De andere merken bevatten geen vis. Je zou dus 1 dag van de zelf-samenstel dagen vis kunnen gaan geven. Ik denk dan aan bijv. rauwe sardientjes of rauwe makreel. Je kunt ook rauwe wijting geven. Je geeft deze vissen met kop en graat en al! Ik zou dit nooit vaker dan 1 maal per week geven, maar voor 1 maal per week is het heel gezond!

Heb je nog 5 maaltijden over. Je zou bijv. kunnen gaan denken om hele prooidieren te gaan voeren. Ik denk dan aan bijv. een hele parelhoen (en deze in stukken knippen/hakken en verdelen onder de honden) of hele eend of konijn. Dus, als je 1 maaltijd geeft met parelhoen en 1 met eend en 1 met konijn, dan heb je er nog 2 te gaan. Je zou 1 maaltijd met pens kunnen geven. Pens is hartstikke gezond. De pens zou je kunnen mengen met een rauwe groentepuree en bijv. een rauw eitje. Volgens mij bevat geen enkel versvleesvoer rauwe eieren, dus ik zou lekker 1 of 2 rauwe eieren per week geven. Nou, houd je nog 1 maaltijd over. Volgens mij kun je kiezen uit een legio! Denk aan spiervlees van rund, lam, schaap, geit, etc. etc. Je kunt dit mengen met een groentemix en bijv. gemalen rauwe zaadjes en nootjes.

Wat ik sowieso zou doen als ik jouw was: ik zou gewoon alleen naar de percentages van zelf samengestelde maaltijden kijken. Wat ik bedoel is: Je geeft een versvleesvoer. Dit is compleet. De andere dagen probeer je gewoon samen te stellen volgens de principes van Ian Billinghurst of Mogens Eliasen of Tom Lonsdale. Daarbij reken je gewoon die versvlees dagen NIET mee. Je kijkt alleen naar die drie dagen dat je zelf samenstelt. En waar je wel naar kijkt is dat je die drie dagen dingen geeft die niet/nauwelijks in versvlees voorkomen. En volgens mij ben je dan een heel end!

Rest mij nog een paar vragen aan jou: wat eten jouw honden nu? Als ze nog geen botten eten, dan raad ik je aan om heel voorzichtig te zijn met botten. Lees even het "honden en het eten van botten" document in de Barfplaats Bibliotheek. Begin met kippennekken en bouw het langzaam op.

Bouw het zelf samenstellen sowieso langzaam op. Ik zou dus niet beginnen met allerlei nieuwe dingen tegelijk te introduceren. Ik denk dat je beter 1 nieuwe dingen per week kunt introduceren. Ik weet niet wat je nu voert? Je zou dus kunnen beginnen om bijv. 1 keer vis te geven als nieuw ding. En de rest van de week geef je het voer dat je altijd geeft. En in de tussentijd denk ik dat het goed is wanneer je je in leest in de materie (voordat je echt begint) en dat je leest over de diverse methodes en percentages.

Mocht je nog brokken voeren: kijk wel uit met het combineren van brokken met botten! Ik zou deze twee absoluut niet combineren. Nogmaals, ik weet niet wat je nu voert, maar als je brokken voert is het misschien raadzaam om eerst over te schakelen op versvlees en dAn heel langzaam nieuwe dingen te gaan introduceren.

Heb je hier wat aan, aan dit verhaal? Stel gerust 100 nieuwe/andere vragen of geef aan waar ik niet duidelijk ben!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 18 apr 2004, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anna Penta
#82538
Nou durf ik nog niet echt veel te zeggen want ikzelf ben ook nog lang niet ervaren, maar ik wil aan bovenstaande toch iets toevoegen. Ikzelf heb gemerkt dat je nog zo graag kunt willen, maar dat niet alles even goed door je hond hoeft te worden verdragen. Zo heb ik al eens problemen gekregen met een vismaaltijd (alle drie kotsten alles uit, het was te veel vis ineens) en als ik kipvleugel of kippenpoot geef, wordt er ook nog weleens gespuugd (onverteerd bot). Hieruit concludeer ik dat ook al ben je zo goed op de hoogte, je in de praktijk door schade en schande wijs moet worden.

Met groenten blijf ik ook klooien, er hoeft maar iets in te zitten of ze lusten het niet. Ik leer dagelijks weer bij. Ook als het om botten gaat weet ik nog niet goed wat wel en wat niet te geven aan mijn eigen hondjes, al ken ik de theorie aardig.

Nu zal ik wel gecorrigeerd worden als ik iets stoms zeg, maar misschien kun je jouw honden nadat ze bijvoorbeeld een week uitsluitend vers vlees hebben gekregen bijvoorbeeld eens een verse sardine gegeven? En dan eens als tussendoortje een (ingeknipte) kipvleugel? En dit langzaam laten overgaan in een of meer dagen barf?
Door Helen
#82542
Anna Penta schreef: Nou durf ik nog niet echt veel te zeggen want ikzelf ben ook nog lang niet ervaren, maar ik wil aan bovenstaande toch iets toevoegen. Ikzelf heb gemerkt dat je nog zo graag kunt willen, maar dat niet alles even goed door je hond hoeft te worden verdragen. Zo heb ik al eens problemen gekregen met een vismaaltijd (alle drie kotsten alles uit, het was te veel vis ineens) en als ik kipvleugel of kippenpoot geef, wordt er ook nog weleens gespuugd (onverteerd bot). Hieruit concludeer ik dat ook al ben je zo goed op de hoogte, je in de praktijk door schade en schande wijs moet worden.

Met groenten blijf ik ook klooien, er hoeft maar iets in te zitten of ze lusten het niet. Ik leer dagelijks weer bij. Ook als het om botten gaat weet ik nog niet goed wat wel en wat niet te geven aan mijn eigen hondjes, al ken ik de theorie aardig.

Nu zal ik wel gecorrigeerd worden als ik iets stoms zeg, maar misschien kun je jouw honden nadat ze bijvoorbeeld een week uitsluitend vers vlees hebben gekregen bijvoorbeeld eens een verse sardine gegeven? En dan eens als tussendoortje een (ingeknipte) kipvleugel? En dit langzaam laten overgaan in een of meer dagen barf?
Ik denk ook dat er een verschil is hoe je tegenover kotsten of niet eten staat. Bij mij bestaat niet lusten niet. Balou krijgt genoeg tijd om iets op te eten is het dan niet op dan vast ze 24 uur totdat ze alles opeet wat ik haar voorzet. Ik hou geen rekening met haar voorkeuren, zelf vind ik dat onzin. Een wolf laat geen konijn lopen omdat hij zin heeft in een hertje. Verder vind ik kotsten ook niet erg, dat gebeurt gewoon wel eens en dan eet ze het zelf ook gewoon weer op, klaar is kees.

groetjes Helen
Door Lizzy
#82546
Kippenpoten ZIJN harde botten. En vleugels kunnen ook verdomde hard zijn (hoe ouder de kip, hoe harder de vleugels). En daarom raad ik je af Luisa om deze al te gaan geven en het langzaam op te bouwen. En kippenvleugels: knip ze liever 5 keer in met een snoeischaar. Maar Anna, ik ben het helemaal eens wanneer je zegt dat ze langzaam dingen moet introduceren!

Maar, als we het over kotsen hebben, dan sluit ik me helemaal aan bij Helen. Ik vind kotsen prima en ik ben blij dat onze honden onverteerde stukken bot uitbraken!
Door Anna Penta
#82575
okay, dus ik hoef me niet druk te maken over kotsen :D

helaas alleen Poncho at haar uitgespuugde vismaaltijd opnieuw op. En dan vind ik het wel zonde om al dat goeie spul te moeten weg doen. Maar okay, ik heb geleerd van de fout om te veel vis te geven dus dat zou niet meer hoeven voorkomen.

De (biologische) kipdelen werden hier dan toch wel wonderlijk goed verdragen want op een paar botjes na is het goed verteerd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door