Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wenche
#823973
Mijn hond eet nu bijna een week barf... Ik ben blij met zijn harde ontlasting (ipv de smurrie die hij eerst had) maar af en toe lijkt (in mijn ogen) zijn ontlasting zo hard, dat hij er moeite voor moet doen... of is dit normaal? En als dit niet helemaal normaal is, hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij iets makkelijker kan ontlasten...

Owjah, en ik krijg maar geen groente bij hem naar binnen... niet rauw, niet gepureerd, niet gekookt, helemaal niet... Dit is geen wereldramp heb ik hier gelezen?
Ook wil hij maar mondjes maat vis... (eigenlijk alleen licht aangekookt, alleen filet..)

Kan ik er iets aan doen dat ie toch zo wie zo de juiste vetten, vitamines ed binnenkrijgt?

Hij heeft deze week een menu gehad van kippennekken, eendennekken, kwartel, konijn (voorbeen en lever) parelhoen, lamshart, lamspens, runderhart, konijnkarkas, kippenkarkas, struisvogelvlees, rundersnippers...
Door Lizzy
#823975
Op BARF moet een hond op een normale manier kunnen ontlasten. En ja, dat kan wel eens moeilijker gaan als je bijv. een groter bot of een groot karkas hebt gegeven. Of misschien voer je sowieso een beetje teveel bot, dat kan ook. Hoeveel % vleesbot voer je? En hoeveel % orgaanvlees (orgaanvlees, rauw ei en blad-groente laxeert en vleesbot stopt, in de regel).
Door conleeuw
#824038
ik weet niet hoeveel orgaan jij voer, maar bij harde ontlasting geef ik  hier wat extra pens en lever  (lever willen ze hier niet altijd rauw eten, dus een beetje de kook er over dan eten ze het wel) en groenten gaat hier ook niet graag naar binnen, maar als ik de kook er over doe, en dan nog liefs in water waarin ik lever heb gekookt, (soms lever puree er doorheen) dan wil het wel. Groente en orgaan helpt wel om de ontlasting makkelijker te laten gaan, ook een beetje vet heb ik gemerkt helpt om alles een beetje te "smeren" ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#824043
Ik lees dat de hond pas één week barft. In die week heeft hij niet alleen beginnersbotjes gehad zoals kippenekjes en -vleugels. Ook al konijnenvoorbeen, konijnkarkas en eendenekken. Ik zou het wat langzamer uitbouwen, geef hem de tijd om rustig aan wat harders te wennen. Zijn spijsvertering schakel je niet in één dag om. Het maagzuur moet zich eerst aanpassen aan het botverteren.  Voer daarom een tijdje de zachtere vleesbotjes totdat hij daar goed op poept. Dan voeg je een wat harder vleesbotje aan zijn menu toe en als dat ook goed gaat weer een hardere soort. En uiteraard in de juiste verhoudingen met orgaan en spiervlees. Gewoon niet teveel in te korte tijd willen doen! Hij komt echt niets te kort  ;)
En die groente die komt vast nog wel, velen mengen er iets doorheen om het aantrekkelijk te maken. De mijne trokken in het begin ook hun neus ervoor op, nu wordt alles opgelebberd.
En voor de vis geldt ook: Hij eet alvast filet, zij het een beetje aangekookt. Je kunt proberen het steeds korter in de kook te doen, om het zo te wennen aan het rauwe. En vis die effe is ondergedompeld is altijd nog vele malen beter dan geen vis!  :)
Door *Natasja*
#824047
Heb je al geprobeerd om huttenkäse door de groentes te mengen? Hier lusten ze ook alleen maar groentes als ik het opleuk door er huttenkäse of een blikje sardientjes doorheen te mengen. Doe ik dat niet, dan eten ze het pertinent niet.
Door Lizzy
#824114
pike schreef: Ik lees dat de hond pas één week barft. In die week heeft hij niet alleen beginnersbotjes gehad zoals kippenekjes en -vleugels. Ook al konijnenvoorbeen, konijnkarkas en eendenekken. Ik zou het wat langzamer uitbouwen, geef hem de tijd om rustig aan wat harders te wennen. Zijn spijsvertering schakel je niet in één dag om. Het maagzuur moet zich eerst aanpassen aan het botverteren.  Voer daarom een tijdje de zachtere vleesbotjes totdat hij daar goed op poept. Dan voeg je een wat harder vleesbotje aan zijn menu toe en als dat ook goed gaat weer een hardere soort. En uiteraard in de juiste verhoudingen met orgaan en spiervlees. Gewoon niet teveel in te korte tijd willen doen! Hij komt echt niets te kort  ;)
En die groente die komt vast nog wel, velen mengen er iets doorheen om het aantrekkelijk te maken. De mijne trokken in het begin ook hun neus ervoor op, nu wordt alles opgelebberd.
En voor de vis geldt ook: Hij eet alvast filet, zij het een beetje aangekookt. Je kunt proberen het steeds korter in de kook te doen, om het zo te wennen aan het rauwe. En vis die effe is ondergedompeld is altijd nog vele malen beter dan geen vis!  :)
Goed dat je het ziet en dit schrijft! Ik ben het hier helemaal mee eens!
Door wenche
#824373
Heb na jullie reacties nog eens gekeken en denk dat ik moet kijken of ik het orgaanvlees iedere dag toe kan voegen... hij krijgt om de dag orgaan en juist op de dagen dat hij die niet kreeg (kan in combi zijn met de "zwaardere botten, dat weet ik zo niet) lijkt de ontlasting harder... maar ook weer niet echt extreem hard... maar goed.. ik ben natuurlijk "brokkenpoep" gewent en dat is smurrie... dus misschien als jullie de ontlasting zien dat jullie dat gewoon normaal vinden...
Maar dacht, ik vraag het toch hier even ;)
En hij barft pas een week voledige, maar voor die tijd ook al zeer regelmatige toevoegsels van vlees... (ben ooit begonnen met een kipvleugel per dag...)
Door tiny
#824383
Belangrijk is wel dat je goed op je percentages let. Hier krijgen ze max. 2x in de week orgaan. Als ik nier + groente geef krijg ik diarree, dus geef ik nu een botje met nier. Groente eten ze hier graag maar wel met huttenkase (en soms wat kippenhartjes of maagjes). Ja, met barf kijk ik 's ochtend eerst naar de ontlasting en dan haal ik het vlees voor de avond uit de vriezer. 1x keer heb ik teveel bot gevoerd (in 't begin) en toen zat Rosco echt te jodelen van de pijn met ontlasten. Dat was de andere dag over met wat meer orgaan. Alhoewel ik ook nu in de gaten heb dat hart en pens ook geen goede combinatie is (darmkrampen). Ook weer niet de bedoeling. Wij barfen nu een jaar en het gaat heel goed maar het blijft uitproberen wat wel en niet kan. Neem kleine stapjes tegelijk, voor je het weet denk je: Yes, nu heb ik het. ;D ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#824436
Ze krijgen hier dagelijks van alles wat: vleesbot, spiervlees, orgaanvlees en groente, in de verhouding 50-25-15-10. Ze poepen altijd goed. Het eerste half jaar ongeveer kregen ze maar 40% vleesbot omdat ze anders ook problemen hadden met poepen. Nu gaat 50% gewoon goed.
wenche schreef: Heb na jullie reacties nog eens gekeken en denk dat ik moet kijken of ik het orgaanvlees iedere dag toe kan voegen... hij krijgt om de dag orgaan en juist op de dagen dat hij die niet kreeg (kan in combi zijn met de "zwaardere botten, dat weet ik zo niet) lijkt de ontlasting harder...
Als je opschrijft wat je dagelijks geeft dan kom je er snel achter welke combinaties niet goed gaan.

Je kan ook wat vis uit blik door de groente doen, of een eitje, of wat gemalen pens, wat yoghurt, afwisselen werkt ook vaak goed. Bij mij lustten ze het in het begin ook niet en moest er telkens iets (anders) door. UIteindelijk gingen ze het zo eten.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#824439
Ik geef 2 x per week orgaan mix (maagjes,hartjes, levertjes) en dan doe ik er altijd iets van bot bij,meestal kipkarkas.

Het grappige is dat Rocky in het begin de levertjes niet zo uit de bak at maar wel uit mijn hand,dus ik gaf hem eerst het levertje en dan pas de rest van zijn eten,inmiddels eet hij het nu wel uit zijn bak.

Groente doe ik altijd met kefir en een geklopt eitje met de schil er door.
Door Borke
#824836
Het verschilt per hond.
Wij hebben hier 2 honden die per dag hetzelfde eten.
Borke heeft echter minder bot nodig en meer orgaan/groente/spiervlees dan Sofi, Sofi heeft juist weer wat meer bot nodig.
Het is gewoon noteren wat je voert en hoe de ontlasting is en in de praktijk ervaren wat voor jouw hond het beste werkt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door