Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hellenbanjerbo
#823906
zou dit nog gevolgen kunnen hebben voor ons, Barfers:

09 sep 2007 20:51



De Europese Commissie wil het kleuren van afvalvlees toestaan. In gekleurde staat wordt hergebruik van (bedorven) vlees in de voedselketen onmogelijk geacht.

Afgevaardigden van de EU-lidstaten stemmen dinsdag al over een dergelijk voorstel, meldt het Duitse magzin Focus. Het idee om door middel van het toevoegen van opvallende kleurstoffen afvalvlees te merken, moet een antwoord zijn op de reeks affaires in Duistland, waarbij bedroven vlees weer in omloop is gebracht.

Als de lidstaten akkoord gaan, zou de regeling al eind dit jaar in werking treden. Het inkleuren wordt dan toegestaan bij minderwaardig vlees en slachtafval van categorie 3 (het zogeheten K3-vlees). Juist rondom dat K3-vlees speelt nu zich nu weer een Duitse voedselcrisis af, omdat het in kebabzaken terecht is gekomen.

Het idee is dat geen consument bijvoorbeeld groene kebab zal eten. Eerder achtte commissaris Markos Kyprianou de maatregel overbodig, omdat de huidige regels volgens hem voldoen "als ze maar worden nageleefd".



Bron: Agrarisch Dagblad auteur: Roel Leferink
Door Ronja
#823959
Het vlees van Herby is rest van vlees voor menselijke consumptie. Dat zal toch geen kat.3 zijn? Ben ook benieuwd wat die categorie inhoudt. Zijn honden kleurenblind? :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#824048
Het lijkt mij dat het om vlees gaat dat is afgekeurd voor menselijke consumptie.
Wat wij voeren is volgens mij geen afgekeurd vlees. Slachtafval is toch iets anders dan afgekeurd. Het zijn resten die bij de slacht van consumptievlees overblijven. Niks mis mee dus behalve dat wij mensen hier het niet willen (bv. long, pens) of kunnen (botten) eten. Correct me if I'm wrong!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#824081
pike schreef: Het lijkt mij dat het om vlees gaat dat is afgekeurd voor menselijke consumptie.
Wat wij voeren is volgens mij geen afgekeurd vlees. Slachtafval is toch iets anders dan afgekeurd. Het zijn resten die bij de slacht van consumptievlees overblijven. Niks mis mee dus behalve dat wij mensen hier het niet willen (bv. long, pens) of kunnen (botten) eten. Correct me if I'm wrong!
Ik denk ook dat als je nu gewoon goedgekeurd vlees voert dat het geen gevolgen heeft. Voor het k3vlees is het dan alleen de vraag of ze giftig of eetbare kleurstoffen gaan gebruiken. Daarbij gaat het erom te voorkomen dat bedorven/afgekeurd vlees in de menselijke voedselketen terechtkomt. K3 gaat normaliter al naar de petfoodindustrie, dus wat dat betreft veranderd er niet veel.

Het idee opzich is (als je de aanleiding ziet) niet echt verkeerd.
Gebruikersavatar
Door pike
#824333
Angelique schreef: Ik denk ook dat als je nu gewoon goedgekeurd vlees voert dat het geen gevolgen heeft. Voor het k3vlees is het dan alleen de vraag of ze giftig of eetbare kleurstoffen gaan gebruiken. Daarbij gaat het erom te voorkomen dat bedorven/afgekeurd vlees in de menselijke voedselketen terechtkomt. K3 gaat normaliter al naar de petfoodindustrie, dus wat dat betreft veranderd er niet veel.
Weet jij dan wat k3 precies inhoudt? Waarom is dat vlees dan wel geschikt voor diervoeder maar niet voor menselijke consumptie? - omdat het zo grondig verhit wordt of zoiets??? Of kan het bijv wel in KVV gestopt worden?? dan is het toch niet bedorven lijkt me  :-\
Door Mevroi Kruim
#824538
Met ingang van 1 mei 2003 is nieuwe Europese destructiewetgeving van kracht. In de nieuwe EU-verordening (EG 1774/2002) is bepaald dat destructiemateriaal als categorie 1-materiaal, als categorie 2-materiaal, of als categorie 3-materiaal moeten worden beschouwd. Tot 1 mei werd in de destructiewetgeving destructiemateriaal als Laag Risico Materiaal (LRM) of als geSpecificeerd hoog Risico Materiaal (SRM) gekwalificeerd.


Categorie 1-materiaal
Gespecificeerd risicomateriaal (niet zijnde afkeur);
Kadavers van runderen, kalveren, schapen en geiten;
Bloed van runderen zonder negatieve BSE-test;
Kadavers van gezelschapsdieren;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-1 materiaal met categorie 2- of categorie 3-materiaal.

Categorie 2-materiaal
Vrije mest;
Varkensdarmen, indien niet ontdaan van ongeboren mest;
Afgekeurde en bedorven delen van geslachte dieren, niet zijnde categorie 1-materiaal;
Kadavers, niet zijnde categorie 1-kadavers;
Bloed van runderen na negatieve TSE test;
Bloed van kalveren;
Bloed van schapen en geiten;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar geen categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-2 materiaal met categorie 3-materiaal.

Categorie 3-materiaal
LRM-materiaal is door de nieuwe wetgeving aangemerkt als categorie 3-materiaal:
Delen van ante en post mortem goedgekeurde dieren;
Huiden, hoeven, horens, en varkenshaar van ante mortem goedgekeurde dieren;
Bloed van ante mortem goedgekeurde varkens, konijnen en pluimvee;
Varkensdarmen van ante en post mortem goedgekeurde dieren die vrij zijn van ongeboren mest.

Rendac vernietigt dierlijk restmateriaal en kadavers
Voor de duidelijkheid: Rendac verwerkt uitsluitend categorie 1- en 2-materiaal tot veilige en bruikbare brandstoffen. De melen en vetten, die overblijven na verwerking, hebben als eindbestemming: vernietiging door middel van verbranding.

Van categorie 3-materiaal naar hoogwaardige en veilige producten
Sonac, Harimex en Smits Vuren verwerken resp. categorie 3- materiaal, gelatin grade and food grade grondstoffen tot hoogwaardige en veilige producten, die onder de naam van Sonac worden verkocht aan de afzetmarkten: petfood, feed, meststoffenindustrie, food en pharma.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 12 sep 2007, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#824820
Ja dat klinkt erg lekker. Dank je wel Kruimel  ;) voor deze uiteenzetting. Niet dat me nou alles duidelijk is,  deze opsomming roept weer heel veel nieuwe vragen op, maar ik weet nu een ietsie meer.
Door Mevroi Kruim
#824890
Dit komt van de site van de Rendac hoor, heb ik niet allemaal zelf verzonnen  ;D

Categorie 3 materiaal is dus in principe laag risico, afkomstig van goedgekeurde dieren maar niet gebruikt voor menselijke consumptie, althans niet in de oorspronkelijke vorm. Varkenshaar bv gaat in de borstels, huiden, hoeven en botten worden voor gelatine gebruikt enz enz. Bloed is op zich een hoogwaardige voedingsstof alleen wij mensen eten dat zelden of nooit, alleen in de bloedworst. Het wordt bv in de farmaceutische industrie gebruikt.
Waarom varkensbloed wel en runder- schapen- lams- en kalfsbloed niet, geen idee.

Hoog risico materiaal zoals bv verkeersslachtoffers of kadavers van huisdieren wordt hier dus itt bv in de US niet in diervoeders verwerkt maar hoogverhit, het resultaat deels als brandstof gebruikt en het restant vernietigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#824928
En hieruit begrijp ik dan dat cat.3 materiaal dus afkomstig is van goedgekeurde dieren, maar dat het spullen betreft waar wij niets mee kunnen beginnen, (dus géén barfmateriaal bevat) maar wat door bedrijven verwerkt of bewerkt wordt tot iets wat industrieel bruikbaar is. (lees: waar geld aan te verdienen valt). Dierlijke bijproducten?
Door Decibels
#824930
pike schreef: Dierlijke bijproducten?
dat staat er al..

Van categorie 3-materiaal naar hoogwaardige en veilige producten
Sonac, Harimex en Smits Vuren verwerken resp. categorie 3- materiaal, gelatin grade and food grade grondstoffen tot hoogwaardige en veilige producten, die onder de naam van Sonac worden verkocht aan de afzetmarkten: petfood, feed, meststoffenindustrie, food en pharma.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door