Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ronja
#824201
Af en toe komen er in de berichtjes dingen voorbij als kelp, visolie, pitten van pompoen,  gebroken lijnzaad en nog zo wat......
Ik geef Ronja geen enkel supplement. Nu vraag ik me af, welke supplementen zou ik moeten geven en waarom?  :-\ :-\
Hoe doen jullie dat? En wat doen jullie?
En, nemen de supplementgevers zelf ook (wel eens) supplementen? Doe ik ook nooit.....
Door Borke
#824203
Ik denk dat je supplementen geeft als je een bepaald effect wilt bereiken.

Ik geef onze reu Borke Traumeel en zure Vitamine C als hij last heeft van voorhuidsontsteking.
Normaal geef ik niets extra's naast vlees, botten, orgaanvlees, vis, eitje en groentemix.
Door Lizzy
#824211
Het hangt ook een beetje af van de definitie 'supplementen'.

Ik zelf vind bijv. pompoenpitten, sesamzaadjes, rauwe noten geen supplementen maar eerder gezonde (extra) voedingsmiddelen. Ik geef ze wel. Het levert vetzuren, vitamines (vooral E) en mineralen op. Meestal krijgen ze twee keer per week wat gemalen zaadjes en pitjes en soms nootjes. Verder krijgen ze vleesbot, vlees, orgaanvlees, groentemix, vis, eitje, beetje zuivel en dus af en toe gemalen noten en pitten.

Vroeger kregen mijn honden nog wel eens visolie, maar sinds Brutus daar overduidelijk van aan de slinger gaat, heb ik het niet meer gekocht en krijgen mijn honden het nooit meer. Maar, ze eten wel 1 keer in de week rauwe vette vis. En een 1 keer in de week (en soms nul keer) krijgen ze 1 blikje vette vis op 3 honden. Ik vind een hond die vette vis eet: hoeft geen visolie, tenzij hij bijv. huidproblemen heeft.

Ik geef ook heel soms wat zeewier maar eigenlijk zelden (de laatste keer was geloof ik 3 maanden geleden). Ik geef door de groentemix wel vaak waterkers en af en toe lams-oor of zeekraal. Dat en de vette vis leveren mijn honden voldoende sporenelementen zoals jodium.

En verder geef ik een paar keer per week een schepje chlorella-alg-poeder. En ja, daar zweer ik bij. Dat neem ik zelf ook. Ik neem zelf chlorella, spirulina, probiotica en vitamine B12 (omdat ik geen vlees, geen eieren en vrijwel geen zuivel eet).

Ik denk dat als je je hond een groot skala aan gezonden voedingsmiddelen geeft, ze geen enkel voedingssupplement nodig hebben. Maar ik versta onder voedingssupplementen echt supplementen in de vorm van poeders en pillen/capsules.
#824237
Lizzy schreef: Het hangt ook een beetje af van de definitie 'supplementen'.

Ik zelf vind bijv. pompoenpitten, sesamzaadjes, rauwe noten geen supplementen maar eerder gezonde (extra) voedingsmiddelen. Ik geef ze wel. Het levert vetzuren, vitamines (vooral E) en mineralen op. Meestal krijgen ze twee keer per week wat gemalen zaadjes en pitjes en soms nootjes. Verder krijgen ze vleesbot, vlees, orgaanvlees, groentemix, vis, eitje, beetje zuivel en dus af en toe gemalen noten en pitten.

Vroeger kregen mijn honden nog wel eens visolie, maar sinds Brutus daar overduidelijk van aan de slinger gaat, heb ik het niet meer gekocht en krijgen mijn honden het nooit meer. Maar, ze eten wel 1 keer in de week rauwe vette vis. En een 1 keer in de week (en soms nul keer) krijgen ze 1 blikje vette vis op 3 honden. Ik vind een hond die vette vis eet: hoeft geen visolie, tenzij hij bijv. huidproblemen heeft.

Ik geef ook heel soms wat zeewier maar eigenlijk zelden (de laatste keer was geloof ik 3 maanden geleden). Ik geef door de groentemix wel vaak waterkers en af en toe lams-oor of zeekraal. Dat en de vette vis leveren mijn honden voldoende sporenelementen zoals jodium.

En verder geef ik een paar keer per week een schepje chlorella-alg-poeder. En ja, daar zweer ik bij. Dat neem ik zelf ook. Ik neem zelf chlorella, spirulina, probiotica en vitamine B12 (omdat ik geen vlees, geen eieren en vrijwel geen zuivel eet).

Ik denk dat als je je hond een groot skala aan gezonden voedingsmiddelen geeft, ze geen enkel voedingssupplement nodig hebben. Maar ik versta onder voedingssupplementen echt supplementen in de vorm van poeders en pillen/capsules.
Officieel moet je een supplement zien als iets wat je wel nodig hebt maar wat je niet uit je normale voeding kunt halen. Het voorbeeld van de hond die geen vis eet en daarom een capsule nodig heeft, of diegene die geen lever eten en daarom levertraan erbij moeten hebben. Ook bij ziekte e.d. kan er een situatie optreden waarbij je een verhoogde behoefte hebt aan b.v. vit. c en dan zijn de benodigde hoeveelheden zodanig dat je daar niet tegen kan eten. Ook ik zie de extra dingetjes als nootje/zaadje niet als supplement maar als een normaal onderdeel van het menu.

@ ronja: Bij een goed gevarieeerd menu en een 100% gezonde hond zijn echt supplementen overbodig. Maar aan de gemiddelde hond valt atijd wat wat te sleutelen of zijn er dngetjes die je beter wilt zien. Zeewier b.v. geef ik voor de jodiumvoorziening, maar heeft als "bijwerking" dat het het pigment versterkt. Dat laatste kunnen er een paar hier ook wel gebruiken, dus krijgen ze hier ook regelmatig zeewier (kelp). De oudsten krijgen een poedertje voor de stijve gewrichtjes en dat is in mijn ogen een echt supplement, net als de pot vitamine/mineralen die ik aan onze alleroudste gegeven heb toen ze ziek was en niet alles meer wilde eten. Houd een hond ondanks een goed menu huid/vachtproblemen zul je toch iets moeten bijgeven om die problemen proberen te verhelpen.
Gebruikersavatar
Door pike
#824326
Ik heb drie dingen in de kast staan:
Knoflookgranulaat. Als vervanger van verse knoflook omdat ze die niet lusten. Niet zo, en niet door de groentemix. En ik kan het wel dwangmatig geven maar dat wil ik niet. Ik ga hun niet meermalen per week een stukje knoflook door de strot douwen. Doe gewoon af en toe een snufje granulaat.
Zeewier. Voor de jodium met name. Ik heb het gekocht toen ik begon met barfen en ze krijgen 2x p.w. een theelepeltje. Maar aangezien ik bijna altijd aan waterkers kan komen voor door de groentemix en ze een uitgebreid scala aan groentesoorten in hun mix krijgen, stop ik daarmee als het potje leeg is.
Angelique schreef: Zeewier b.v. geef ik voor de jodiumvoorziening, maar heeft als "bijwerking" dat het het pigment versterkt.
Van Armagnac werd op de keuring wel gezegd dat hij een mooie pigmentatie heeft. Of dat zeewier daar wat mee te maken heeft???? Volgens mij had hij die al  :-\

Verder heb ik een flesje visolie, omdat ze een paar maanden terug ineens geen vis meer wilden eten. De laatste twee weken hebben ze het echter weer wel gegeten, dus dat is ook niet meer nodig.
#824365
pike schreef: Ik heb drie dingen in de kast staan:
Knoflookgranulaat. Als vervanger van verse knoflook omdat ze die niet lusten. Niet zo, en niet door de groentemix. En ik kan het wel dwangmatig geven maar dat wil ik niet. Ik ga hun niet meermalen per week een stukje knoflook door de strot douwen. Doe gewoon af en toe een snufje granulaat.
Zeewier. Voor de jodium met name. Ik heb het gekocht toen ik begon met barfen en ze krijgen 2x p.w. een theelepeltje. Maar aangezien ik bijna altijd aan waterkers kan komen voor door de groentemix en ze een uitgebreid scala aan groentesoorten in hun mix krijgen, stop ik daarmee als het potje leeg is.Van Armagnac werd op de keuring wel gezegd dat hij een mooie pigmentatie heeft. Of dat zeewier daar wat mee te maken heeft???? Volgens mij had hij die al   :-\

Verder heb ik een flesje visolie, omdat ze een paar maanden terug ineens geen vis meer wilden eten. De laatste twee weken hebben ze het echter weer wel gegeten, dus dat is ook niet meer nodig.

Supplementen kunnen alleen aanwezig pigment versterken. Heeft je hond geen pigment dan helpt daar een noordzee vol zeewier nog niet tegen, maar als er pigment aanwezig is kan dat wel versterkt worden, maar dat moet je zien als zwart wordt dieper zwart en bruin wordt donkerder bruin en soms wil het aanwezige pigment sneller doorkomen. Dat laatste is natuurlijk subjectief aangezien je niet weet hoe snel het pigment gekomen was zonder wier.
Gebruikersavatar
Door pike
#824368
Angelique schreef: Supplementen kunnen alleen aanwezig pigment versterken. Heeft je hond geen pigment dan helpt daar een noordzee vol zeewier nog niet tegen, maar als er pigment aanwezig is kan dat wel versterkt worden, maar dat moet je zien als zwart wordt dieper zwart en bruin wordt donkerder bruin en soms wil het aanwezige pigment sneller doorkomen. Dat laatste is natuurlijk subjectief aangezien je niet weet hoe snel het pigment gekomen was zonder wier.
Bedankt voor deze uitleg!  ;)
Door Ronja
#824987
Ronja heeft gelukkig geen enkel probleem. Ze eet met veel smaak, eenmaal per week vis en in de groentemix doe ik nu wat lijnzaad, maar straks beschik ik over handenvol pompoenpitten, dus dan kunnen die erin.
Haar vacht is prachtig (zeggen de kenners) en ze heeft ook geen jeuk of zoiets.
Dus, ik laat het zo, zaden of noten in de groentemix, een ei per week met schaal, een keer vis en voor de rest RMB, spier en orgaan.
(Complimentje van iemand die al 30 jaar met hollandse herders bezig is: je gaat zeker shows met haar lopen? Ze ziet er prachtig uit! ;D ;D ;D)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door