Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hermine
#820435
Ik had gisteren een interessante discussie met iemand over de voor- en nadelen van BARF, maar ik moet zeggen dat er een aantal zaken was waar ik écht geen zinnig antwoord op kon geven. Ik hoop dat iemand hier er iets van weet:

Het eerste punt zijn veeziektes als bijvoorbeeld scrapies; want hoe groot is het risico dat  poes of hond met scrapies besmette schapen/lammeren eet? Ik meende dat het hier in Nederland niet voorkwam, maar bij het eten van besmet vlees cq beenmerg en hersenen zou dit zich in principe kunnen ontwikkelen tot BSE/Kreutzfeld-achtige ziektes, toch?

Daarnaast wordt er nogal gewaarschuwd voor te veel cholestorol in onze voeding, maar weet iemand hoe het zit met het cholestorolsysteem bij honden en katten? Ik mag aannemen dat dit geheel anders werkt, maar zou een kat een te hoog cholestorolgehalte kunnen ontwikkelen wanneer hij te veel vet vlees en/of organen te eten krijgt?
#820440
ik kan je hier geen duidelijk antwoord op geven....maar ik wel zelf een vraag.........hoe zit het met groeihormonen en andere troep die B.V koeien krijgen??.....onze honden krijgen dat toch ook binnen.....
#820443
hermine schreef: Daarnaast wordt er nogal gewaarschuwd voor te veel cholestorol in onze voeding, maar weet iemand hoe het zit met het cholestorolsysteem bij honden en katten? Ik mag aannemen dat dit geheel anders werkt, maar zou een kat een te hoog cholestorolgehalte kunnen ontwikkelen wanneer hij te veel vet vlees en/of organen te eten krijgt?
Cholesterol komt van gehard vet zoals boter. Ik meen ook van schaal en schelpdieren. Volgens mij ook van bewerkt vet zoals frituurvet. Allemaal dingen die een hond niet eet.
#820450
Honden zijn helemaal ingesteld op het verteren van dierlijke vetten, ook verzadigde, mits rauw. Daar krijgen ze geen problemen mee. Teveel vet is uiteraard nooit goed maar barf-honden en -katten eten geen koolhydraten als energieleveranciers maar in plaats daarvan vetten, er kan en moet dus een behoorlijk percentage vet in de voeding zitten. Dit itt menselijke voeding, wij mensen verbruiken iha weinig en eten veel te veel energierijk vet plus nog eens teveel suiker en zetmelen.

Scrapie komt hier niet voor, daarom mogen schapenkoppen en hersens gewoon verkocht worden. Alles wat wij bij de slager en de barf-leveranciers kopen is afkomstig van dieren die voor menselijke consumptie goedgekeurd zijn. Alles dat de barf-etende honden binnenkrijgen krijgen mensen die vlees eten ook binnen. En het merendeel van die stoffen verdwijnt niet bij verhitting dus het zit ook in brokken en blikvoer.
#820462
Hmm, oké! Maar dan toch weer een vraag over het vetpercentage in de voeding. Als ik het allemaal goed begrepen heb zou het vetpercentage van de voeding die de kat hier in twee weken krijgt ongeveer het vetpercentage moeten bedragen van een 'gemiddeld' prooidier.  Toch, als ik een stuk parelhoen heb ontdooid en ik zie er een grote klomp vet aan hangen, heb ik zelf altijd de neiging dat voor een deel weg te snijden.
Omdat ik toch wel graag wil weten of ik niet te 'mager' voer: weet iemand hoeveel vet er voor een kat ongeveer in de voeding moet zitten?
#820490
202spots schreef: Ik haal ook altijd de hele grote klodders eraf...
ik bedacht mij net dat die dieren (kwartels ,schapen enz ... )ook niet natuurlijk gekweekt zijn ,maar vetgemest en dus volgens mij meer vet bevatten dan in de natuur .
TEveel vet is niet goed voor hun pancreas dacht  ik ? + dat de meeste huishonden veel minder beweging krijgen dan een wolf en dus minder energie verbruiken .
#820511
treasure schreef: ik kan je hier geen duidelijk antwoord op geven....maar ik wel zelf een vraag.........hoe zit het met groeihormonen en andere troep die B.V koeien krijgen??.....onze honden krijgen dat toch ook binnen.....
Groeihormonen zijn in nederland al jaren verboden en voor de Ab is een wachtijd ingesteld voor de slacht. Zitten er resten ab in dan krijgen onze honden dat ook binnen, net zoals wij dat zelf binnen zouden krijgen als we vlees eten.
Om deze reden geef ik ook enkel vlees waar een eegsticker op de verpakking zit of heeft gezeten.
Door Decibels
#820518
te hoog cholesterolgehalte komt volgens mij door jarenlang verkeerde vetten/voeding. De erfelijke vorm buiten beschouwing gelaten. Misschien worden eenvoudig weg niet oud genoeg om een hoog cholesterolgehalte te ontwikkelen? BSE hoef je denk ik niet bang voor te zijn...aangezien dit ook voor mensen geldt die besmet vlees eten, is er een zeer strenge controle op.
#820527
Angelique schreef: Groeihormonen zijn in nederland al jaren verboden en voor de Ab is een wachtijd ingesteld voor de slacht. Zitten er resten ab in dan krijgen onze honden dat ook binnen, net zoals wij dat zelf binnen zouden krijgen als we vlees eten.
Om deze reden geef ik ook enkel vlees waar een eegsticker op de verpakking zit of heeft gezeten.
en waar koop je dat dan.....want ik vind het geen prettig idee dat ze al die troep binnen krijgen,ik eet namelijk zelf geen vlees,en dit is een van de redenen...ik hoop eigenlijk dat als je gevarieerd voert,dat het niet zo erg is...... :-\
#820546
Bedankt voor jullie antwoorden!

En toch, met betrekking tot de hoeveelheid vet, blijft het wat mij betreft toch gissen. Op een ander forum over rauw voeren wordt gesteld dat feitelijk niet bekend is wat een kat nodig heeft, en dat ieder percentage uiteindelijk een wilde gok is. Nu ben ik geen expert, maar ik hoop toch dat met de prooidier-methode een eind aan de behoefte tegemoet wordt gekomen. Wat hij mist, kan hij nog zelf buiten bij elkaar vangen.

Uit nieuwsgierigheid heb ik laatst eens getest 'als het aan de kat lag, at hij...' In het kort: ik had een hele kip gekocht, zonder veren en kop. Op een grote snijplank gelegd midden in de keuken en vervolgens de kat erbij geroepen. Wat ik wilde weten is: a. waar begint hij te eten en b. hoeveel werkt hij weg. (c. hoeveel rommel wordt het en waar sleept hij het beest overal naartoe)

Doorgaans zijn nekken en vleugels hier veruit favoriet, maar hij na een kwartiertje opgetogen likken, snuffelen en ronddrentelen heeft hij besloten uiterst secuur de vellen en het vet weg te knagen en vervolgens nog een stuk filet. Geen bot. Let wel: hij barft nu een halfjaar en weet hoe hij moet kraken en kauwen. Na een halfuur is hij 200 gram zwaarder en intens tevreden een ommetje gaan maken.

(terzijde: de kip is over de hele keukenvloer gesleurd en een paar keer omgedraaid)

Het is bepaald geen zaligmakend experiment, maar toch... Kortom: ik heb  het idee dat je ondanks alle goede bedoelingen toch nooit kan voeren wat ze willen cq nodig hebben. Anderzijds, in het wild hebben ze het ook niet echt voor het kiezen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door