Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#81213
hier WEER een bottenvraagje van ME ;D

Bij de Groene Weg konden ze lamsribben op bestelling leveren. Werd direct gevolgd door gruwelverhalen van dierenartsen die honden met een geperforeerde maag/darm hadden gehad. De slager (die overigens heel vriendelijk/bezorgd is) vertelde mij dat als hij de ribben hakte, er zeer scherpe splinters vrijkwamen.

Nu kan ik daar doorheen kijken maar ik vraag me wel af of lamsribben van een 12 maanden oud lam niet alweer te hard zijn voor de hond. Want die leeftijd hebben de groene-weglammeren. Ik denk een heel stuk ouder dan 'gewone' lammeren. Dus is het voor mij misschien alsnog nutteloos om die lamsribben te bestellen...

Wie weet hoe oud de lammeren maximaal ongeveer moeten zijn om de ribben door de hond te laten eten?
Door laura
#81219
Goh 1 jaar oud zou ik geen lammeren meer noemen.
Bij mijn weten is dat een enter, die kunnen zelf al lammeren krijgen!!!

Geen idee hoe het met de botten zit... Daar weten anderen vast meer van.
Door Lizzy
#81222
Ik heb nu ook biologische ribben van lam (en geit) en deze zijn zachter dan de ribben die ik heb via de Islamitische slager. Geen idee hoe oud die lammeren zijn (die van de Islamitische slager) zijn. De bio-ribben zijn dus ook van lammeren die 12 maanden oud/jong zijn. En ik vind ze dus perfect.

Als ik jou was zou ik er dus een paar bestellen en het even uitproberen.

Over die splinters: yup, bij harde lamsbotten zie ik inderdaad ook splinters (en bij kalf). En ze eten ze hier toch op (hoewel ik wel probeer aan zachtere botten te komen). Je kunt wat extra zemelen geven, vlak voor je de botten geeft (zeg even: een beetje pens met wat zemelen) zodat de splinters ingepakt worden door de zemelen. Ik doe dat overigens nooit, maar tis een tip van JdBL.
Door Lizzy
#81227
Paul_Barte schreef: Normaal gesproken hebben lammeren de leeftijd van 4 tot 5 maanden als ze geslacht worden.
12 maanden vind ik niet echt een lam meer ;)

En ja.....vind ribben ook erg scherp.
En toch mag een lam van 12 maanden officieel nog lam genoemd worden. Tot drie maanden is het trouwens zuiglam.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 15 apr 2004, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#81277
Paul_Barte schreef: Normaal gesproken hebben lammeren de leeftijd van 4 tot 5 maanden als ze geslacht worden.
12 maanden vind ik niet echt een lam meer ;)

En ja.....vind ribben ook erg scherp.
Wat geef jij dan voor zachte botten Paul? Ik wil natuurlijk geen risico lopen en misschien is het voor grotere honden ook weer anders dan voor de kleinere exemplaren als de mijne. Zijn er botten van bijv. 12 maanden oude schapen die minder scherp zijn die ik kan geven?
#81332
Hoi Anna,

Mijn voorkeur gaat uit naar kip en kalfsbotten maar ook de kalfsribben vind ik knap scherp, liever een wervel of een boegbout.
Nu moet ik bekennen dat mijn honden vreselijke zeikers zijn m.b.t. het eten van botten. Sommige honden doen een moord voor een vleesbot en die stomme collie's van ons hebben zoiets van ''tja, ff is het wel leuk".
Waar Brutus van Lizzy ongeveer 2 minuten over doet doen die van ons 2 uur over of langer.
Is eigenlijk altijd al zo geweest maar waarom geen idee. Mijn zwager geeft een kauwbot en 10 minuten later is die nergens meer te vinden en toen ik vroeger nog wel eens van dingen gaf lagen ze maanden later 'aangevreten' in de kamer en keek niemand er naar om.
#81334
Paul_Barte schreef: Hoi Anna,

Mijn voorkeur gaat uit naar kip en kalfsbotten maar ook de kalfsribben vind ik knap scherp, liever een wervel of een boegbout.
Nu moet ik bekennen dat mijn honden vreselijke zeikers zijn m.b.t. het eten van botten. Sommige honden doen een moord voor een vleesbot en die stomme collie's van ons hebben zoiets van ''tja, ff is het wel leuk".
Waar Brutus van Lizzy ongeveer 2 minuten over doet doen die van ons 2 uur over of langer.
Is eigenlijk altijd al zo geweest maar waarom geen idee. Mijn zwager geeft een kauwbot en 10 minuten later is die nergens meer te vinden en toen ik vroeger nog wel eens van dingen gaf lagen ze maanden later 'aangevreten' in de kamer en keek niemand er naar om.
dank je paul. Ik zal 'ns informeren naar kalfswervels of -boegbouten. En kippenpoten en -vleugels geef ik al.
Door casangio
#81478
Lizzy schreef: biologische ribben van lam
Hoi Lizzy,

Een lam of geit is toch altijd biologisch??? Die zijn toch kieskeurig wat eten betreft, ik bedoel daarmee dat ze die dieren toch niet alles kunnen voeren??? Of wel.??

Dan heb ik nog een vraag. Een boegbout van wat voor deel van het kalf of wat dan ook is dat?????

groetjes, alma
P.S. Zaterdag a.s. ga ik naar Nemegeer toe de machine halen. Er was geen tweedehandse op de marktplaats te vinden.
Door laura
#81647
CaSanGio schreef:

Hoi Lizzy,

Een lam of geit is toch altijd biologisch??? Die zijn toch kieskeurig wat eten betreft, ik bedoel daarmee dat ze die dieren toch niet alles kunnen voeren??? Of wel.??

Dan heb ik nog een vraag. Een boegbout van wat voor deel van het kalf of wat dan ook is dat?????

groetjes, alma
P.S. Zaterdag a.s. ga ik naar Nemegeer toe de machine halen. Er was geen tweedehandse op de marktplaats te vinden.
Biologisch wordt zeker niet alleen bepaald door het voer. Biologisch wordt vooral bepaald door de manier waarop de dieren worden gehouden. Volgens mij worden veel schapen wel buiten gehouden in de zomer. Biologische schapen hebben denk ik meer ruimte als ze binnen staan. Ik denk dat de lammeren in de reguliere schapenhouderij eerder gespeend worden, maar zeker weten doe ik het niet!
Biologische dieren krijgen trouwens bij mijn weten lang niet altijd biologisch voer, aangezien dat dat er gewoon niet genoeg is! Biologische dieren eten veelal 'gewoon' voer.

Ik denk dat reguliere schapen een beter leven hebben gehad als reguliere konijnen of varkens!

Alhoewel ik niet weet hoe het buiten NE is! Niet al het vlees zal hier wegkomen denk ik
Laatst gewijzigd door laura op vr 16 apr 2004, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door