Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#814005
Hoi,

Ik zal even mijn ervaring vertellen over het meenemen van een barfende hond naar Noorwegen (en een stukje Zweden en Denemarken).

Omdat wij al wisten dat in Noorwegen alles nogal duur is, hebben we enige voorbereiding getroffen. Voor de eerste 5 dagen vers mee (we zijn 3 weken weggeweest, kamperend). Dat ging, het was niet erg warm. Verder hadden we veel gedroogd, met name veel pens en wat lever, hart, nier en spier. Gewoon in een oude oven op 50 gr, de hele nacht aan laten staan. Het gewicht goed in de gaten gehouden, want dit wordt wel tot 1/3 - 1/4 teruggebracht. Dit dus weer teruggerekend en zakjes gemaakt (van die dichtklipzakjes) voor een dag of 11.

Verder hadden we eierschalen mee, fijn gemaakt, dít was geen succes, vond ie maar raar. Ik moet toegeven dat het nog net geen poeder was, dus volgende keer misschien fijner maken.

Dat gedroogde spul is prima gegaan, alleen de niertjes waren beschimmeld, stom van ons, niet droog genoeg. De rest is heel goed gebleven, we hebben het niet geweld, hij heeft er lekker van gegeten, was nog best een tijd bezig ook.

In Noorwegen hebben we 1 x een kip op de kop kunnen tikken, niet eens erg duur, 4 euro ofzo. Verder een keer een zak (kilo) mergpijpen, te hard, maar wel lekker voor het knagen, ook zo'n 4 euro. Een keer een zak lamsdelen, beetje bot en vlees....ahum 12 euro, maar vooruit. Oja, en wat rundergehakt, prijs viel ook mee.

In Denemarken de laatste 4 dagen was het duidelijk makkelijker, meer keus, in ieder geval was kip daar makkelijk.

Verder natuurlijk wat mixjes gemaakt: wat yoghurt, eitje, geraspte groente en fruit, want de keukenmachine hebben we dan niet mee....nootjes, gaat prima.

In Noorwegen lag af en toe ook kant en klaar vers in de vriezer, maar dat leek me veel orgaan, beetje onduidelijk, voor 6 euro per kilo. Dus dat hebben we niet geprobeerd.

Zonder drogen was het lastig geweest, gewoon omdat er soms niks was.

Hij heeft prima gegeten in de vakantie, niet afgevallen, geen rare ontlasting, dus een succes!

groetjes,
Marina
#814180
Ik had op vakantie ook gedroogd orgaanvlees mee (pens, nier, tong) omdat ik zeker wist dat ik dat niet kon krijgen. En het is ook prima bevallen. Ik had thuis ook vers gewicht en gedroogd gewicht bekeken en hun porties aangepast. Het leek wel of ze niets meer kregen (20 en 25 gram) maar gedroogd weegt het ook niets dus het was nog best een berg, en idd ze hebben er best nog wat werk mee.
Aan bot hebben ze in Zweden kip gehad. Voornamelijk kippevleugels want die waren nog betaalbaar. Een enkele keer hebben ze een halve kip gekregen wanneer ik een goedkope diepvrieskip tegenkwam. Vlees: rundergehakt of lamsgehakt, ook een aantal keren diepvriesrundsnippers uit een dierenwinkel. En zalm uit blik. En verder kippelevertjes en kippehartjes, die hadden ze ook. Daarnaast natuurlijk eitjes en groente dat hebben ze overal. Het was wat eenzijdig maar ze zijn de schade weer aan het inhalen. Alleen: Pike is wel wat lui geworden van die kippebotjes want hij zit nu aardig te mutsen met zijn bottenwerk. Te groot, te hard nee baas heb je niet wat anders  >:(  dus nu krijgt hij eerst enkel en alleen vleesbot in de bak en pas als het op is krijgt hij de rest, en als hij het niet eet dan heeft ie pech. Zo ver laat hij het toch maar niet komen  ;D
Overigens, gedurende vier weken ben ik 2x een slager tegengekomen, waarvan een gesloten was wegens vakantie. 2x een dierenwinkel waarvan er een kvv en rundvlees verkocht en pijpbeenderen waar ik dus niets mee kon. De ander had geen vriesspul. En in de supermarkten ligt ook niets geen vlees voor honden.
Volgend jaar neem ik zeker weer gedroogd orgaanvlees mee.
#816020
AstridStraver schreef: Lijkt mij nogal een klus om voor 11 dagen vlees te drogen, maar goed dat het gewerkt heeft  :)
Zo dat dacht ik ook net.
Ik ga twee weken en mijn honden eten gemiddeld 700 gr per dag. Moet ik me eigen een versuffing drogen.
Nou ik neem wel diepvriesvlees mee en zie wel wat er daar te halen valt. (Denemarken)
#816696
Het werk viel best mee, (vonden wij), wij hoefden nu maar voor één hond, die normaal op 700 gram per dag staat. Dus voor 11 dagen, zeg maar 8 kilo gedroogd. Meeste pens. Van de pens het vet eraf gesneden (dat droogt lastig), niet al het vet overigens, een beetje dat gaat best. De rest in plakjes gesneden, op bakpapier in 3 lagen in onze oude oven (1,5 kilo per keer ongeveer). Lever, hart en spiervlees ook in plakken gesneden.

Dus de oven heeft een paar nachten aangestaan. Maar daar hebben wij geen werk aan  ;).

Voordeel is dat je het ruim vooraf kan doen, het blijft toch best een tijd goed.

Ik zou het volgende keer weer doen, ook als we 2 honden hebben én naar Noorwegen gaan. Denemarken, Duitsland en Frankrijk zijn makkelijke landen om barf te kopen.

gr, Marina
#816907
Mar_vD schreef: Denemarken, Duitsland en Frankrijk zijn makkelijke landen om barf te kopen.

gr, Marina
Denemarken??? Hoezo gemakkelijk  ??? ???. Wat bottenwerk betreft eten mijn honden daar alleen maar kip: kippevleugels, kippepoten, halve kippen. Dat is gemakkelijk te krijgen en betaalbaar. Maar ander vleesbot???? Ik kom het niet tegen. Aan spiervlees voornamelijk rundergehakt (eigenlijk veels te mager) soms is er lamsgehakt. Stukjes rundvlees kosten een klein vermogen. Orgaanvlees is al helemaal een probleem. Heb ik wat gemist dan? Volgend jaar ga ik weer dus alle tips zijn welkom!
#817250
Dat het éénzijdiger is als je op vakantie gaat vind ík logisch en ook niet bezwaarlijk voor die paar weken. Wij hadden ons al barfende in Denemarken wel kunnen redden, met, inderdaad, mn kip, gehakt, visje. We hebben ook wel iets van kalfsbotten gezien. En voor de rest is er wel wat meer (lamsbot), maar duurder.

In Noorwegen echter was het soms gewoon moeilijk geweest om eten te vinden, als we niks gedroogd hadden. En dat is pas echt balen als je niks voor je hond te eten kan kopen. Had ik in die situatie verkeerd dan waren die kippenbouten erg welkom geweest, zelfs elke dag. Dus ík vind Denemarken redelijk makkelijk op barfgebied.

gr Marina
#817280
Oké op die manier. Lams heb ik soms ook gezien maar o zo duur! En met twee grote eters geen aanrader. Als je geen probleem maakt van alleen kippebotjes is het idd gemakkelijk. Ik vond het wat dat betreft ook geen probleem hoor. De rest van het jaar krijgen ze weer volop variatie.  Ik had stiekem gehoopt dat ik wat gemist had wat jij ontdekt had! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door