Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#80364
zomaar even een vraagje voor de liefhebber ;D

wat is er te zeggen op de volgende opmerking die ik zojuist tegenkwam:

. Rauw vlees kan lintwormlarven bevatten. Wees hier dus voorzichtig mee
Door 202spots
#80367
Anna Penta schreef: zomaar even een vraagje voor de liefhebber ;D

wat is er te zeggen op de volgende opmerking die ik zojuist tegenkwam:

. Rauw vlees kan lintwormlarven bevatten. Wees hier dus voorzichtig mee
HMmmm...dach altijd dat de meeste lintworm door vlooien werden veroorzaakt....
Door Helen
#80442
Anna Penta schreef: zomaar even een vraagje voor de liefhebber ;D

wat is er te zeggen op de volgende opmerking die ik zojuist tegenkwam:

. Rauw vlees kan lintwormlarven bevatten. Wees hier dus voorzichtig mee
En van rauw vlees worden honden ook bloeddorstig, dus pas ermee op!
Door 202spots
#80453
De naam van dit onderwerp is"Re:rauw vlees en lintwormeitjes"
Was in me vorige post vergeten te zeggen dat rauw vlees EN eitjes juist goed is om te geven,en zolang de wormpies dan OOK rauw zijn...tja??? ;D ;D
Door Lizzy
#80512
Ja, volgens mij klopt dit wel. Ik weet niet of vlees nog steeds wormen of eitjes kan bevatten (keuring) maar ik kan op internet ook veel sites vinden waarbij staat dat je geen rauw vlees moet eten omdat je er wormen van kunt krijgen.

Mwah, ik ben er niet huiverig voor. Mensen eten ook rauw vlees (denk aan tartaar, American Filet ofzoiets, carpacho of zoiets). En, het komt niet vaak meer voor hoor.

En een beetje hond maakt korte metten met die paar wormpies.
Door Anna Penta
#80530
Tja, ikzelf ben helemaal overtuigd...

maarrrr... als ik nu in het hoofdstuk Wormen van mijn boek beweer dat rauw vlees preventief werkt tegen wormen, snapt men dit misschien niet echt ???

misschien maar beter weglaten... of onderbouwen... maar hoe ???
Door Yorick
#80531
Lizzy schreef: Ja, volgens mij klopt dit wel. Ik weet niet of vlees nog steeds wormen of eitjes kan bevatten (keuring) maar ik kan op internet ook veel sites vinden waarbij staat dat je geen rauw vlees moet eten omdat je er wormen van kunt krijgen.

Mwah, ik ben er niet huiverig voor. Mensen eten ook rauw vlees (denk aan tartaar, American Filet ofzoiets, carpacho of zoiets). En, het komt niet vaak meer voor hoor.
Idd, ik ben al heel mijn leven verzot op rauwe biefstuk, heb ik van mijn vader geërft denk ik ;D en ik heb nog nooit een lintworm gehad en vader idem dito! Mijn moeder wel en die gruwelt van rauw vlees!
Door vlcaki
#80538
<<misschien maar beter weglaten... of onderbouwen... maar hoe ???<<


zoals Lonsdale doet in zijn boek: als je vlees koopt bij de reguliere slachthuizen of uitbeenderijen dan is dit alles gekeurd op wormbesmetting, inclusief de organen.
Lonsdale waarschuwt alleen voor wormbesmetting via wild of honden die op het platteland (Australie) kadavers van boerderij dieren (die natuurlijk niet gecontroleerd zijn) eten.

de kans dat er dan nog wormbesmetting voorkomt is zo goed als uitgesloten, en mochten er toch nog enkele overschieten , die komen altijd eerst terecht in ze maag met zijn zure sappen.

heb zelf een hond die nooit brokken of blik gegeten heeft, altijd rauw , vanaf de leeftijd 3 à 4 weken , volgens de folder van Bayer (Drontal) moet dat een "vat" vol wormen zijn, helaas, ze hadden ongelijk, bleek duidelijk uit een grondig mestonderzoek van drie dagen na mekaar in een labo.

gr.
Roger.
Door Lizzy
#80543
Rauw vlees werkt ook niet preventief tegen wormen, dus dat zou ik weg laten.

Hoe het wel zit: wanneer honden met gezonde voeding worden gevoerd (en dat is dus rauwe/verse voeding) dan krijgt de hond een ontzettend sterke maag, sterke darmen en een waanzinnig sterk immuunsysteem. Wanneer er dan wormen binnen komen, dan werkt de hond deze zelf het lichaam weer uit (negen van de tien keer). Ook hebben rauwe botten een reinigend effect op de darmen. Maar, je kunt niet stellen dat een hond op verse/rauwe voeding geen wormen kan krijgen, want dat is niet het geval. De kans is alleen kleiner dan wanneer ze brokken krijgen, maar ze kunnen ze wel degelijk krijgen.

Ik denk dat Roger wel gelijk heeft wanneer hij zegt dat er geen vlees door de keuring komt wanneer het wormen bevat. Hoewel dit in tegenstrijd is met hetgeen ik kan vinden op internet. Daar staat dat mensen van het eten van rauw vlees lintwormen kunnen krijgen. Ik weet niet of dat voor honden ook geldt. Ik denk dat een gezonde hond (zie boven) korte metten maakt met lintwormen.
Door vlcaki
#80546
<< Daar staat dat mensen van het eten van rauw vlees lintwormen kunnen krijgen. <<


Dat is ook zo maar de keuringsdienst op de slachthuizen maakt de mazen ragfijn, zodat kans op wormbesmetting in de westerse landen, op die manier , zo goed als uitgesloten is.
Door Lizzy
#80548
Ik moet zeggen dat ik als kind wel wormen heb gehad hoor. En dan moest ik een een of ander heel vies rood drankje drinken en dan ging het hele zooitje dood. Volgens de arts kwam dit van rauw vlees en inderdaad kregen wij wel eens rauwe gehaktballetjes van mijn moeder (als ze soep aan het maken was). Dit was vOOr mijn 7de levensjaar ;D.
Door Nelly
#81095
Mijn zusje heeft als klein kind ook wel eens (spoel)wormen gehad. Weet nog goed dat m'n tante toen riep "dat komt door de hond!" we hadden toen een DH, die erg lief voor ons was :P. M'n moeder reageerde daar heel koeltjes op; heeft een wormkuur voor m'n zussie gehaald en ik heb er nooit nix meer over gehoord.
Door Nelly
#81098
Lizzy, volgens mij maakt niet alleen een gezonde hond, maar ook een gezond mens korte metten met wormeitjes, van welke soort dan ook. ik heb m'n leven lang rauw tot halfrauw vlees gegeten, variërend van biefstuk tot lever, tot spekreepjes tot gehakt en heb nog nóóít wormen gehad! In tegenstelling tot m'n zusje dus. Doe het nu, op 54 -jarige leeftijd nog hoor! De oermensen aten ook rauw vlees als ze geen vuur konden maken!
Door Jolly
#81167
Mij is geleerd: dat kinderen eventueel wormen kunnen krijgen, omdat er eitjes aan/in de vacht van de hond kunnen zitten en dat kinderne na het aaien soms meteen ff een snoepje eten, zonder handen te wassen. Zo kan er dus een eitje naar binnen komen, maar dan vraag ik mij dus af, hebben wij mensen niet zo'n zure maagsappen dan , dat die eitjes dan meteen doodgaan?

Wie kan mij vertellen of dit weer valt onder de noemer "broodje aap" ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door