Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#806724
Vienna en Kay (10 en bijna 9 jaar) vind ik vanaf dat ze op vers staan 's morgens wat trager met wandelen. Ik voer sinds een jaar ook onregelmatig. Gisteren kregen ze pas om 23.00 uur eten (omdat we moesten trainen).
Kan het zijn dat ze nog aan het "uitbuiken" zijn, en door dat ze wat ouder worden, wat meer moeite hebben met later eten. Ik voer meestal ergens tussen 18.00 uur en 21.00 uur. uitzonderingen daargelaten!
Didge heeft namelijk nergens geen last van ;)
#806729
Nou, Tara van 10 heeft daar geen last van. Ja, ze is niet meer zo springerig en stuiterig, de gewrichten worden een tikje strammer, maar ik merk geen link met de hoeveelheid voer of het tijdstip van voeren. Na een uur of 8 heeft ze echt nergens meer last van.
OK, vanochtend moest ik haar ongeveer naar buiten sleuren maar dat komt omdat het regent  ;D ;D ;D
Door Happy Tail
#806955
heb hier een trage hond smorgens.....maar die is bijna 3....ik noem het maar een luie hond:-) en het luie is er ineens af als de riem los gaat ;)
tja geen idee hoe dat zit met ouder en trager in de ochtend. mischien een beetje opstart moeilijkheden
Door Minna
#806962
Neuh..onze bejaarde (12 jr) is nog zo soepel en speels ook 's ochtends. Pinkki is wel 's ochtends liever lui dan moe (zo baas zo hond  ;D ) maar zij is pas 5, net puppy af zeg maar.
#807056
Hier 's morgens ook een trage hond sinds een jaar, hij is nu bijna 9. Vorig jaar september zijn wij begonnen met volledig vers voeren en is ook onze tweede hond weggevallen.

Ik weet in ons geval dus niet waar het aan ligt; ouderdom, het voer of het alleen zijn.
Ik ben er al een poosje mee bezig maar weet niet wat-en-of ik er iets mee moet.  :-\

Als ik eerlijk mag zijn (zonder hier meteen afgeschoten te worden... ;)) heb ik wel eens overwogen om hem weer een maand of 4 op brok te zetten om te kijken of ik verschil zou zien. Niet omdat ik niet achter vers voeren sta, want dat doe ik juist wél. :) :)
Ik vind de traagheid 's ochtends alleen opvallend en omdat we in dezelfde maand dat we overgingen op versvoer ook onze tweede hond verloren blijf ik toch twijfelen waar het nou aan ligt. En ik ben zo'n typje dat overal zekerheid over wil hebben (wat dus niet kan!). :-[

Mijn uiteindelijke conclusie voor Tristan is dat het een oudere hond is die het 's ochtends liever rustig aan doet. Verder op de dag heeft hij wél zijn aktieve momenten dus die laat ik hem zelf kiezen. Ik heb voor mezelf ook besloten dat ik er niet verder mee ga, hij blijft op barf/kvv en als hij nog trager/stijver gaat worden ga ik zoeken naar aanvullingen.

Ik voer niet onregelmatig (2x per dag/geen vasten) en de laatste maaltijd is bijna nooit na 18.00. Ik heb niet het idee dat hij 's ochtend traag is omdat hij nog aan het uitbuiken is.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#807083
Hier is er eentje traag maar die is dan ook alweer ruim 14. Ik moet het s'morgens eerst op 4 poten zetten en dan komt ie in beweging. Als we s'morgens uit geweest zijn en richting huis lopen vraag ik aan ze wie er willen eten ( ja ik weet het 't is triest) maar na die vraag perst die ouwe er nog een sprintje uit ;)
Door Minna
#807102
Denk dat het ook een beetje mee te maken heeft met het algehele conditie. Wat mij opvalt is dat juist oudere honden die vaak last hebben van gewrichten juist te dik zijn wat het natuurlijk nog 10 keer erger maakt. Onze bejaarde is ook gesteriliseerd maar ze is geen grammetje te dik, ze heeft mooiere figuur dan ik... :-[
Gebruikersavatar
Door *Monique
#807146
Minna schreef: Denk dat het ook een beetje mee te maken heeft met het algehele conditie. Wat mij opvalt is dat juist oudere honden die vaak last hebben van gewrichten juist te dik zijn wat het natuurlijk nog 10 keer erger maakt. Onze bejaarde is ook gesteriliseerd maar ze is geen grammetje te dik, ze heeft mooiere figuur dan ik... :-[
Vienna en Kay zijn allebei in top conditie (niet te dik, enz). Lopen allebei nog 3 keer in de week aan de fiets mee, en met LAW hebben ze ook geen moeite.
Stijf zijn ze ook niet, zelfs Kay niet met haar hernia. Maar ze krijgen natuurlijk wel hun supplementen (glucosamine, en Kay groenlipmossel)
Door Minna
#807241
Ik bedoelde het ook gewoon algemeen genomen. Ach misschien zijn ze nog rustig omdat het buikje nog lekker halfvol zit.
Heb je het idee dat ze wel actiever zouden willen zijn maar ze komen niet vooruit of is het gewoon dat ze zelf een beetje rustig aan willen doen? Als het de laatste is (en zo te lezen zijn ze nog in prima conditie) zou ik me er niet al te veel zorgen over maken. Wij worden toch ook wat rustiger naarmate we ouder worden?  ;)
Door ~Joke~
#809274
Hier heeft Spike er moeite mee hij wordt in november 11. De bespiering op zijn dijen is ondanks het vele wandelen practisch, door de spondylose, verdwenen. De spondylose is bij hem ook al rond zijn 2e jaar geconstateerd.
Na overleg met de homeopaat, Lies Vedder,  die hem gisteren heeft gezien en bevoeld ga ik het met hem rustiger aan doen. Een wandeling van een uurtje per dag en verder wat korte plas/poeprondjes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door