Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#806497
Er zijn vast al legio topics over geweest maar dan net weer niet met de antwoorden die ik "zoek".
Deze zomer vakantie zijn wij van plan om de honden gedurende 2 a 3 weken brokken te geven. Dit zal dan Cavom zijn wat ze voor dat ze op vers overgingen ( ruim 2 jaar terug) ook kregen.
Ik vindt het zo'n gedoe om vers mee te nemen voor 2 honden die samen goed zijn voor 1 1/2 per dag. Dat geklieder in de tent met warm weer en overal vliegen. Vorig jaar was er ook niet veel meer dan wat kip te krijgen en dan ook nog behoorlijk aan de prijs.
Naar mijn idee worden ze er toch niet slechter van als ze die periode brok krijgen, ik doe het zelf ook best aardig op een paar dagen friet, mac donald's enz.

De eigenlijke vraag is echter of er meer mensen dit gedaan hebben en hoe de overgang was van 2 weken brok en daarna thuis weer vers. Moet ik ze dan weer langzaam laten wennen of kan ik direcht weer aan de karkassen en ribben?

Gr. Jolanda
Door Ronja
#806509
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Ik kan je niet helpen maar ben benieuwd naar de antwoorden. Wij willen volgend jaar een trektocht maken met de hond. (tentje op de rug) Wij eten zelf dan ook gedroogd, anders is het allemaal niet mee te dragen. Ik voeg nog een vraag toe: moet je voor de vakantie je hond dan ook weer langzaam op brok omzetten? Wij gebruikten ook Cavom.
Door macgirlie
#806530
Twee jaar geleden zaten wij zes weken in Spanje. Daar is geen KVV te krijgen dus heb ik ook de plaatselijke brokken gehaald, af en toe afgewisseld met makkelijk verkrijgbare dingen als kip, konijn (wat ze overigens niet moesten)  of een stukje goedkoop rundvlees. Naar mijn idee hebben ze er niks van ondervonden. Ze vonden de Mediterrane brokken zelfs heerlijk. Zat toch weer een ander smaakje aan..... olijfolie, veel  mediterrane kruiden etc. Denk dus dat het wel moet kunnen en ze er geen gezondheidsschade van oplopen. Zoals je zegt, wij gaan er ook niet dood van als we een tijd op pizza en hamburgers leven.
Door Borke
#806539
Ik weet niet wat onze Sofi in haar vorige leven in Spanje gegeten heeft, maar de 3 weken in NL bij een opvanggezin at zij Hill's brokken.

Toen ze bij ons kwam hebben we haar direct cold turkey overgezet op Barf en direct met Borke mee laten eten. De eerste week beperkte ik dat tot gevogelte, groentemix en orgaanvlees en daarna gewoon ook weer geitenribben etc.
Geen enkel probleem gehad, haar ontlasting werd alleen maar beter!
Door Lizzy
#806681
Ik zou ze weer direct vers geven bij thuiskomst. Als je daar zoiets van hebt van "Ieks!" dan zou je de eerste paar dagen de grotere/hardere botten even uit het menu kunnen laten.
Door Minna
#806784
Wij gaan ook begin september naar spanje, maar ik heb een NL-spaans woordenboek aangeschaft, zodat ik een slager en een poelier kan vinden! ;D
Is gedroogde vlees geen optie trouwens? kennissen van mij deden dat meenemen voor vakantie en ik weet dat tijdens de wandelvakanties (een week of zo door de bossen) er ook gedroogde vlees wordt meegenomen. Of vlees in blik, sommige slagers doen dat.
Denk dat het overzetten vers-brok-vers ook een beetje afhankelijk is van het hond, hoe snel kan die het maagzuurgraad weer laten schommelen. Met een hond die gevoelig is zou ik niet heen en weer overzetten.
Door pallas
#806787
Ik heb Didot een periode brok gevoerd ivm allergie. Overschakelen van vers naar brok was veel lastiger dan weer terug van brok naar vers. Het heeft maanden geduurd voordat hij niet gewoon de brok erweer uitpoepte! Uiteindelijk zijn we weer gaan barfen en na een week of twee at meneer weer alles , niet botjes spugen of zo, gewoon een mooie drol draaien :)

Voor een week of drie zou ik dus proberen om te "vakantie"barfen...maar moet eerlijk zeggen dat ik dat dus nog nooit gedaan heb :-[ wij gaan over het algemaan niet veel naar het buitenland :-\
Door conleeuw
#806840
ik heb regelmatig logé's die brokken eten thuis, en hier op vers mogen, ik zet ze meteen over, maar dan wel met kanttekening, ik doe eerste dagen kippennek en dan kip karkas, uiteraard de orgaan vlees en dies meer er bij, dan gaan ze gewoon aan het knagen met wat de mijne krijg, geen problemen gehad tot nu  ;) gewoon meteen over op vers ;)
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#807081
De reacties zijn wat wisselend ;D ik ga het er gewoon op wagen en de overige 49 weken van het jaar eten ze koningklijk dus het moet wel goedkomen.

Ik vindt het zo'n gedoe al dat vlees in een bak, en dan valt de stroom weer uit, overal bloed in je tent.
We nemen gewoon brok en af en toe nemen we bij de super een vers lappie mee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door