Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#80415
Mag je schenkels geven? Er zit enorm veel vlees aan. Maar ik weet dus niet of het een bot van een dragend deel is. Het zal zeker van een volgroeid dier zijn.
Laatst gewijzigd door Anna Penta op wo 14 apr 2004, 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Netty
#80490
hoi
Ik weet nog van mijn oma , en dat is lang geleden ;)dat ze vertelde dat schenkel van een been van een koe is, dus een dragend deel.
Als je goed kijkt en een beetje je fantasie gebruikt zie je dat het een reep uit een koeienbeen is, maar ik kan me vergissen :-\
groetjes Netty
Door casangio
#80506
Netty schreef:
hoi
Ik weet nog van mijn oma , en dat is lang geleden ;)dat ze vertelde dat schenkel van een been van een koe is, dus een dragend deel.
Als je goed kijkt en een beetje je fantasie gebruikt zie je dat het een reep uit een koeienbeen is, maar ik kan me vergissen :-\
groetjes Netty
Hoi

Nee hoor Netty je vergist je niet het is een reep van een dragend deel. Je ziet ook dat het een dik bot is.
Dus Anna denk aan de tanden van de honden

groetjes alma
Door casangio
#80509
Anna Penta schreef: Mag je schenkels geven? Er zit enorm veel vlees aan. Maar ik weet dus niet of het een bot van een dragend deel is. Het zal zeker van een volgroeid dier zijn.
Hoi Anna,

Wat je wel kunt doen is het vlees geven en het bot met een hamer aan stukken slaan en het merg er uit halen.

groetjes, alma
Door Lizzy
#80510
Schenkels kan wel, maar dit is niet een eet-bot. Ze zijn namelijk te hard om op te eten. Ze verteren dus slecht. En schenkels zijn ook beruchte tandenslijters, dus niet te vaak geven! Ook zijn schenkels berucht dat ze om de kaak vast komen te zitten. Dus, kijk goed of de onderkaak van je hond niet in het gat van de schenkel past of dat het gat groot genoeg is om het weer van de onderkaak af te halen (altijd bij blijven, bij botetende honden).

Als er veel merg aan zit, dan kun je dit wel geven, maar veel merg kan diarree veroorzaken. Als er echt veel merg aan zit kun je dit er ook voor een groot deel afhalen en bewaren om later te geven/verdelen of in te vriezen. Merg is errrug gezond voor de hond!
Door Anna Penta
#80528
okay, dank voor de info. Ik vermoedde al dat het een deel van de poot was, dus een dragend deel. Ook vreesde ik al dat Poncho er flink haar kiezen op zou gaan slijten. Toch is het verleidelijk want ze kunnen lekker aan de gang met het vlees. Ik zal het eens geven en op tijd weghalen. En wat betreft dat om de kaak vast komen te zitten, no problem: ik heb als voordeel dat ik breedbek-kikkers heb ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door