Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door judith1967
#802214
Ik weet er zijn meer vragen hierover gesteld,maar ik ben te lui om te zoeken ernaar :-[
Mijn pup eet zo ontzettend schrokkerig.
Cb is 1 hap weg,kippenekje is bijna niet vast te houden,het lijkt net of tie niets te eten krijg zo gulzig eet ie.Zelfs zijn lapje pens wil ie in 1 keer in slikken,en dan hou ik hem nog vast(zover dat gaat)
Het kippenekje wat ie vorige week kreeg daar heeft ie snachts het laatste ongekauwde stukje uitgekotst.Maar dat zal vannacht wel weer gebeuren,ben ik bang.

Dorian weegt 7 kilo en krijgt 5 % dus 350 gram per dag.
Dat is toch genoeg of niet?
Door Lizzy
#802221
Weet je, het klinkt misschien gek, maar ik heb het idee dat sommige honden (pups) echt heel slecht tegen het vasthouden van voer door mensen kunnen. Linga ook. Zodra wij iets vast hielden, werd ze gek en MOEST het DIRECT naar binnen.

Wat wij hebben gedaan: we hebben haar in de gang gezet. Met haar bak voer. Waarvan ze vleesbotten kreeg die ze nooit in 1 keer naar binnen kon werken. Dus: hele kwartels, zalmkoppen, parelhoenkarkassen, eendkarkassen, etc. We lieten haar vervolgens met haar eten alleen. Deur dicht. En met rust laten. We hebben glazen ruitjes in de deur, dus we kijken wel of ze haar vleesbotten goed/probleemloos eet. Maar ze heeft blijkbaar behoefte aan privacy en anders gaat ze schrokken. Dit hielp. Ze ging daar veel kalmer van eten. OK OK, ze is nog steeds een kleine veelvraat maar ze 'kauwt' overal netjes op.

Penslappen is hier geen succes. Dat is sowieso in 1 keer naar binnen werken, ook al is de lap 1,5 kilo. Dus die krijgen ze hier in stukken van een cm of 10 a 15.
Door Minna
#802223
Het is wel een hollander he...kunnen ze uberhaupt iets rustig doen?  ;D En hun eetlust is ook legendarisch.
Voordeel van vasthouden vind ik wel dat het bijdraagt aan de baas-hond relatie, en hollanders zijn in het algemeen behoorlijk bezitterig, ik heb die van mij ook als pup altijd uit handen gevoerd puur omdat ze dan mij als een wandelende voerbak zien, en later nog uit de hand in de bak, en eten. Om voerbaknijd te voorkomen ook zeg maar, omdat ik ook een kind had (nou ja heb nog maar nu issie groot genoeg om te snappen dat hij niks te zoeken heeft bij een etende hond) en onze honden vinden het alleen leuk als je de bak benadert omdat ze denken dan nog meer te krijgen!
Ik zou ook absoluut grotere dingen aanbieden wat niet in een keer doorgeslikt kan worden.
Door judith1967
#802283
Dankjulliewel,

Marko heeft gisteravond het kippenekje vastgehouden,en hij heeft gewoon een klein winkelhaakje in zijn vinger.Dorian dacht dat zijn vinger ook een kippenekje was.

Maar ik ga het eens proberen wat groters aan te bieden,alleen ik heb nog zeker 4 kilo kippenekjes liggen :-[De parelhoen karkassen die heb ik verdeeld in porties van  ong. 100 gram,dus mss ook nog iets te klein voor hem,maar ga het gewoon eens proberen..

Wat Minna zegt over dat voeren/vasthouden. is ook wel iets.Ik ga ook met mijn hand in zijn bak en gooi dan ook vlees erbij,zodat ie later ook geen last van voerbaknijd krijg.

Nou ,moet ik wel opmerken dat ik het idee heb dat Dorian bij Marko fanatieker is met eten (kippenek) dan bij mij,is mij al opgevallen.

Maar nog even de vraag over zijn hoeveelheid. Hij weegt 7 kilo en 5% is 350 gram per dag,dat is genoeg dan?
Door Lizzy
#802285
judith1967 schreef: Dankjulliewel,

Marko heeft gisteravond het kippenekje vastgehouden,en hij heeft gewoon een klein winkelhaakje in zijn vinger.Dorian dacht dat zijn vinger ook een kippenekje was.

Maar ik ga het eens proberen wat groters aan te bieden,alleen ik heb nog zeker 4 kilo kippenekjes liggen :-[
Op zich kun je ook prima kippennekken aanbieden. Maar, ik zou ze niet vasthouden en afwachten wat Dorian er mee doet. Op zich is er geen enkele reden om een pup geen vleesbot uit de hand te voeren. Ik denk dat we dat vaker voor ons eigen gemoedsrust doen dan iets anders. En ja, zal Dorian de nek na 1 keer kraken inslikken. Dat deed Linga ook. En die is er ook nog ;)
De parelhoen karkassen die heb ik verdeeld in porties van  ong. 100 gram,dus mss ook nog iets te klein voor hem,maar ga het gewoon eens proberen..

Wat Minna zegt over dat voeren/vasthouden. is ook wel iets.Ik ga ook met mijn hand in zijn bak en gooi dan ook vlees erbij,zodat ie later ook geen last van voerbaknijd krijg.
Zo deden wij het ook. Linga had heel snel door dat onze handen 'nog meer feest' betekende. Daar hoefde ik (met mijn dalmatiër) dus niet voor uit de hand te voeren. Wat ik ook deed als ik iets terug wilde hebben (vleesbot - dat wil ik af kunnen pakken in zeer uitzonderlijke gevallen): ruilen met iets NOG lekkerders.
Nou ,moet ik wel opmerken dat ik het idee heb dat Dorian bij Marko fanatieker is met eten (kippenek) dan bij mij,is mij al opgevallen.
Dit is misschien een indicatie.
Maar nog even de vraag over zijn hoeveelheid. Hij weegt 7 kilo en 5% is 350 gram per dag,dat is genoeg dan?
Groeit hij goed? Is hij niet te mager? Zo niet: dan is het goed. En anders geef je hem 6%, ongeveer 420 gram.
Door judith1967
#802290
Wow,Lizzy jij bent snel. ;)
Dankjewel.

Ik ga idd eens vleesbot geven zonder vasthouden ;)

Vind hem niet mager of zo,je zie iig zijn ribben niet,je voelt ze wel goed,maarje ziet ze niet,dus dan zal het wel goed zijn.
Maar ik weet nu dat ik mij ook geen zorgen hoef te maken,qua voer hoeveelheid,heb ik eens iets meer dan krijgt ie ook gewoon wat meer.

Bedankt
Door Drijver
#802339
Ik ben het wel met Lizzy eens: sommige honden hebben gewoon privicy nodig. Eén van mijn honden moet ik ook apart zetten omdat ze anders gewoon een hele zalmkop in één keer inslikt! De andere honden kluiven en kauwen wel goed maar deze hond heeft gewoon behoefte aan een rustig plekje voor zichzelf. Dan doet ze ook rustiger aan en gunt zichzelf de tijd om goed te eten. In haar ogen zijn er dan geen kapers op de kust. In dit geval zijn het mijn andere honden maar in jouw geval ben jij het misschien zelf. Overigens, als ik zelf bij haar sta doet ze wel rustig aan.
Ze schijnt te denken: Die lust toch geen karkassen en pens!  ;D ;D
Door ~anna~
#802398
Het klopt dat honden privacy nodig hebben met het eten.
Crystal was als pup toen we haar kregen erg schrokkerig.
Ik had 2 grote giant Kong's gekocht en deed daar kvv in ook nekjes,pens bijna van alles kan je er in en dan doen ze er ook langer over en schrokken kon niet meer.
Schrokken is niet goed want daar krijgen ze lucht mee naar binnen dus dat moet je proberen te voorkomen.
Crystal eet nu nog steeds in haar bench en dan wacht ze tot het deurtje dicht is ::) of ze eet alleen in de tuin ik heb nog nooit wat vast gehouden.
Balou heeft nooit geschrokt als pup hij vond zijn brokjes toch niet lekker,Rodie of een penslapje vond hij heerlijk en daar genoot hij van op zijn gemak.
Een nestbroertje was vaak bij ons en dan aten ze naast elkaar ieder een eigen bak eerst gingen ze van bak wisselen en dan eten dan at hij wel sneller dit hebben ze jarenlang volgehouden.
Ik heb ook weleens het eten in 1 bak gedaan en dan balou eerst laten eten en hij stopte precies op de helft deed ik dat zelfde met zijn broertje nou die at de hele bak dus leeg ::)
Ik denk niet dat het rasgebonden is schrokkerig eten maar dat het afhangt van het type hond en de situatie bij de fokker en thuis.
De fokster van balou had voor de pups eten in overvloed de ene keer brokjes de andere maaltijd vers.Terwijl de fokker van crystal gepast eten gaf en de pups zo slank mogelijk wou hebben om zo de kans van HD nog meer te verkleinen omdat de ZWH daar gevoelig voor kan zijn.Crystal leek wel altijd honger te hebben soms wist ik niet wat ik met haar aan moest het leek dus echt of ze wat moest inhalen.
Van de DA kon ik haar ook gerust ruim voeren want ze was ook nogeens heel erg beweeglijk.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op di 31 jul 2007, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door judith1967
#803685
Heb dus gisteravond parelhoenkarkas gegeven.Het was 1 heel suk van 100 gram(even gewogen).Dorian eet in zijn bench,dus voerbak met parelhoen erin gezet,deurtje dicht,hij heeft idd heel rusig staan te kauwen. 8)

Had eerst wel zoeits van Mmm :g:
Maar het ging helemal goed,ook niet gekots s'nacht(wat ie van de kippenek wel deed)

Geweldig,ben blij dat ie zo wel rustig eet. 8)

Allleen kvv is zo slurp weg,maar ja dat is ook zo weg,hoef tie noggeeneens op te kauwen gwoon slurpen en het is weg.
Door Lizzy
#804337
judith1967 schreef: Heb dus gisteravond parelhoenkarkas gegeven.Het was 1 heel suk van 100 gram(even gewogen).Dorian eet in zijn bench,dus voerbak met parelhoen erin gezet,deurtje dicht,hij heeft idd heel rusig staan te kauwen. 8)

Had eerst wel zoeits van Mmm :g:
Maar het ging helemal goed,ook niet gekots s'nacht(wat ie van de kippenek wel deed)

Geweldig,ben blij dat ie zo wel rustig eet. 8)

Allleen kvv is zo slurp weg,maar ja dat is ook zo weg,hoef tie noggeeneens op te kauwen gwoon slurpen en het is weg.
Hee goed!!
Door judith1967
#804593
Helemaal dit topic over het hoofd gezien :-[.
Van de week ook een halve kwartel gegeven,in de bench,deurtje dicht en het ging goed,heel rustig kauwen.
Het kopje heb ik er aan laten zitten,heb het snaveltje er wel af geknipt :-[,maar kan ik het er voortaan ook gewoon aan laten zitten?Heb hem snachts wel horen kotsen,daarna ging ie staan te piepen ,dus zijn we naar buiten geweest,en toen was ie aan de diarree :-\De volgende ochtend was zijn poep ook nog dunnig,maar toen heeft ie savonds weer gewoon normaal gepeopt.Die diarree zou dat komen doordat ie die andere maaltjes kvv krijgt(smuldier)teveel orgaan mss?

Maargoed heb vanavond 100 gram sardientjes voor hem,laat ze dus wel gewoon heel.Ben benieuwd,die koolvis was ie ook niet zo dol op.

Kipkarkas nog niet geprobeerd,maar maak eerst de kippenekken op,daarna ga ik aan de eendenek. ;)
Door ~anna~
#804599
judith1967 schreef: Helemaal dit topic over het hoofd gezien :-[.
Van de week ook een halve kwartel gegeven,in de bench,deurtje dicht en het ging goed,heel rustig kauwen.
Het kopje heb ik er aan laten zitten,heb het snaveltje er wel af geknipt :-[,maar kan ik het er voortaan ook gewoon aan laten zitten?Heb hem snachts wel horen kotsen,daarna ging ie staan te piepen ,dus zijn we naar buiten geweest,en toen was ie aan de diarree :-\De volgende ochtend was zijn poep ook nog dunnig,maar toen heeft ie savonds weer gewoon normaal gepeopt.Die diarree zou dat komen doordat ie die andere maaltjes kvv krijgt(smuldier)teveel orgaan mss?

Maargoed heb vanavond 100 gram sardientjes voor hem,laat ze dus wel gewoon heel.Ben benieuwd,die koolvis was ie ook niet zo dol op.

Kipkarkas nog niet geprobeerd,maar maak eerst de kippenekken op,daarna ga ik aan de eendenek. ;)
Ik denk dat je het rustig aan moet doen omdat hij bij de fokker je weet wel kreeg.
Door judith1967
#804604
Toen ik hem bij de fokker ging ophalen was ie toevallig ook aan de rees.(en hij at br*k) ;D Na 2 dagen op kvv had ie gewone ontlasting.Dit was eigenlijk de eerste keer weer  dat ie diarree had(na de kwartel).
Maar denk jij dat ik te vlug ga  dan? :-[

Ik dacht juist nu gewoon verschillende diersoorten geven,dan wend ie er zelf aan maar zijn maag/darmen ook.
Van de parelhoen had ie trouwens normale ontlasting. :)
Door ~anna~
#804768
Het is moeiljk maar ik denk als ik zelf weer een pup neem van een br*k fokker dat ik de pup eerst 2-3 weken laat wennen aan kvv en dan pas andere dingetjes ga geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door