Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marion
#78367
Tommie eet nu 1 week kippenvleugels (aan kippennekken kon ik niet komen). Hiervoor kreeg hij al 2 weken kvv. Door het kvv kreeg hij al veel minder ontlasting, en sinds het zelf samenstellen nog minder. ZIjn buik voelt niet hard dus ik geloof niet dat er sprake is van echte obstipatie. Maar vanmiddag zat hij echt te persen op een drolletje wat er niet uit wilde komen. Uiteindelijk kwam er een beetje uit, wat er wel uitzag als normale ontlasting. Maar toen ik het van dichtbij bekeek zag ik dat er een stukje bot van ongeveer 3 cm inzat. Is dat normaal?
Ik had wel het idee dat hij goed kauwde op de botjes.
Verder heeft hij nergens last van.

Moet ik me zorgen maken of het anders aanpakken???
Gebruikersavatar
Door Nitus
#78477
2 weken op vers is nog niet erg lang, ik denk dat hij het bot nog niet goed kan verteren. In de bieb staat het bottendocument, misschien moet je die nog een keer lezen? Daar worden een paar dingen uitgelegd en tips gegeven, zoals de botten kapot slaan en water wegzetten: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
Door Lizzy
#78592
In het begin verteren de meeste honden hun botjes inderdaad minder goed dan wanneer ze er aan gewend zijn. Ik zou de kippenvleugeltjes flink inknippen met een snoeischaar (zie inderdaad ook het document "honden en het eten van botten"). En tot 'n uurtje na het eten van botjes even geen water geven. En, even aankijken hoe het gaat!
Door Marion
#78690
ik dacht dat dat over het water alleen voor recreatiebotten geldde..... dus dat ga ik nu zeker doen. Ik had de vleugeltjes niet ingeknipt omdat ik dacht dat het goed ging, maar dan ga ik dat ook wel doen. Ik begreep uit het bottendocument niet precies hoe of waar ik ze in moet knippen.... ???

Maar het is dus niet echt erg als hij zulke stukjes uitpoept? Kunnen ze geen schade aan de darmen aanbrengen ?
Hij verteert wel iets trouwens want er zitten wel witte stukjes in zijn ontlasting die overigens echt nog de vorm van een drolletje heeft maar dan wat korreliger/droger.
Laatst gewijzigd door Marion op za 10 apr 2004, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#78712
Marion schreef: ik dacht dat dat over het water alleen voor recreatiebotten geldde.....
Dat klopt ook wel, maar jouw hond heeft wat problemen met het verteren, dus kun je beter even geen water geven om zeker te stellen dat zijn maagzuur in kan werken op de botjes van de vleuge.
dus dat ga ik nu zeker doen. Ik had de vleugeltjes niet ingeknipt omdat ik dacht dat het goed ging, maar dan ga ik dat ook wel doen. Ik begreep uit het bottendocument niet precies hoe of waar ik ze in moet knippen.... ???
Ja, wanneer je met botten begint en je geeft vleugels, is het soms beter om ze in te knippen. Ik doe dat op diverse plekken. Meestal knip ik de vleugel een keer of 4 a 5 in (ook in het "bochtje").
Maar het is dus niet echt erg als hij zulke stukjes uitpoept? Kunnen ze geen schden aan de darmen aanbrengen ?
Hij verteert wel iets trouwens want er zitten welke witte stukjes in zijn ontlasting die overigens echt nog de vorm van een drolletje heeft maar dan wat korreliger/droger.
Nou, liever zie je geen stukjes bot in de ontlasting. Maar abnormaal is het in het begin niet. Stukjes of splinters bot worden normaal goed in de ontlasting ingepakt en veroorzaken geen schade aan de darmen (dat geldt alleen voor rauwe botten! Gekookte botten kunnen zeker wel schade aan maag, slokdarm en darmen veroorzaken).

OK, hij begint de botjes dus al goed te verteren. Ik denk dat als je het vleugeltje een paar keer inknipt, je geen stukjes bot meer in de ontlasting zal zien.

Groetjes, Lizzy
Door Marion
#78742
Stukjes of splinters bot worden normaal goed in de ontlasting ingepakt
dat klopt, het zat inderdaad midden in de drol, zag het pas nadat ik het met een stokje uit elkaar had gepeuterd hahaha

ohja, en dat persen kan dan ook geen kwaad? Heeft dat te maken met het nog minder goed verteren ofzo?
Door Lizzy
#78812
Marion schreef:

dat klopt, het zat inderdaad midden in de drol, zag het pas nadat ik het met een stokje uit elkaar had gepeuterd hahaha

ohja, en dat persen kan dan ook geen kwaad? Heeft dat te maken met het nog minder goed verteren ofzo?
Als een hond een groot of veel bot heeft gegeten of een te kaal bot heeft gegeten, dan moeten ze wel persen om hun ontlasting kwijt te raken. Een beetje is niet erg, maar ik vind dat dat niet de spuigaten uit moet lopen.

Ik weet niet hoeveel bot je geeft? Als het % bot teveel is, dan zou je wat minder kunnen geven.

Als het % bot niet teveel is, dan zou je iets meer bladgroente en vlees toe kunnen voegen. Het ontlasten gaat dan weer makkelijker. Als dat niet genoeg helpt, dan zou je ook wat olijfolie erbij kunnen doen.
Door vlcaki
#79531
<<Tommie eet nu 1 week kippenvleugels (aan kippennekken kon ik niet komen). Hiervoor kreeg hij al 2 weken kvv. Door het kvv kreeg hij al veel minder ontlasting, en sinds het zelf samenstellen nog minder.<<


bedoel je dat ie een hele week niks anders kreeg dan kippevleugels ?
Door Marion
#79561
vlcaki schreef:
<<Tommie eet nu 1 week kippenvleugels (aan kippennekken kon ik niet komen). Hiervoor kreeg hij al 2 weken kvv. Door het kvv kreeg hij al veel minder ontlasting, en sinds het zelf samenstellen nog minder.<<


bedoel je dat ie een hele week niks anders kreeg dan kippevleugels ?

´s cohtends krijgt hij vlees of orgaanvlees met groentemix en yoghurt of huttekase. `s avonds krijgt hij alleen nog kippennekken om op te bouwen. Zodra dit helemaal goed gaat ga ik uitbreiden met andere rmb´s.
Door vlcaki
#79634
<<´s cohtends krijgt hij vlees of orgaanvlees met groentemix en yoghurt of huttekase. `s avonds krijgt hij alleen nog kippennekken om op te bouwen. Zodra dit helemaal goed gaat ga ik uitbreiden met andere rmb´s.<<


Als de porties dan 's morgens en 's avonds even groot zijn dan krijgt ie meer dan 30 % bot omdat kippevleugels meer bot dan vlees is, voor mij zijn kippevleugels geen raw meaty bones maar raw bones.

Volgens mij zit daar het probleem.
verminder die vleugeltjes door daar bijvoorbeeld wat spiervlees bij te doen.

gr.
Roger
Door Marion
#80342
´s ochtends krijgt hij ongeveer 30 gr vlees, 30 gram groentemix, dit door elkaar gemengd met een beetje huttekase of yoghurt, ´s avonds een kippenvleugel van ongeveer 90 tot 100 gram. Dit moet toch in orde zijn ???
Door Janet
#82797
Verplaats dan het vlees van 's morgens naar 's avonds. Of geef er een klein stukje vlees extra bij, zodat de hoeveelheid bot in één keer wat minder wordt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door