Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Minna
#800335
Ik ga volgende week 4 dagen workshoppen (behendigheid), dus 4 dagen achter elkaar. Nu zijn de honden gewend om 4-5 keer per week te eten. 2 dagen eten, een dag niet ongeveer. Met wedstrijdweekneden komt het erop neer dat ze eten vrijdagochtend- begin van de middag, dan zaterdag wedstrijd lopen, zondag wedstrijd lopen en zondag na het wedstrijd een volle maaltijd.
Maar nu zit ik een beetje te tobben over de 4 dagen. Het is dus woe t/m zondag. Ik dacht zelf om woe, vrij en zondag te voeren. Op gewone wedstrijdweekenden presteren ze het beste zondags, dus als het vorige maal 48 uur geleden is geweest. Wie wil ff meedenken?
Door pallas
#800350
Woensdag, vrijdag en zondag  na de wedstrijd lijkt me dan het beste.
Evt .kan je misschien op donderdag nog een fruitmixje geven als de workshops erg veel ernergie vragen (ook geestelijk) ik weet niet of je tussendoortjes voert of veel met voer werkt tijdens de trainingen, dan hoef je die donderdag nl. niet echt als een vastendag te rekenen.

Wat licht verteerbare maaltijden kiezen is misschien wel een goed idee :)
Door Minna
#800384
Voer gaat er tussendoor wel in in vorm van beloninkjes. Dus echt helemaal vasten is het dan niet. Misschien iets van een visje/penslapje tussendoor, om de extra energie te geven als ik het idee krijg dat ze bvb zaterdag een beetje inkakken?
Door pallas
#800419
Minna schreef: Voer gaat er tussendoor wel in in vorm van beloninkjes. Dus echt helemaal vasten is het dan niet. Misschien iets van een visje/penslapje tussendoor, om de extra energie te geven als ik het idee krijg dat ze bvb zaterdag een beetje inkakken?
Ik zou dan voor het visje gaan...lekker vet met wat natuurlijk zout erin, prima als een soort cup-a-soup voor je hond :)

zijn ze geen fruitliefhebbers...werkt altijd prima met Nox even een beetjes fruithap met wat yoghurt. Didot vind het niet te vreten, die krijgt gewoon een hapje vlees ofzo. Maar ja, bij mij vasten ze niet zo vaak.
Door Minna
#800427
Ach ja ze eten echt alles hoor...misschien een banaantje of zoiets? Met wat geitenyoghurt?
Door pallas
#800429
Minna schreef: Ach ja ze eten echt alles hoor...misschien een banaantje of zoiets? Met wat geitenyoghurt?
Ja! Echt een sportief maaltje ;)
Door MarijeJoanne
#801010
Met 4 (zware) trainingsdagen achter elkaar, zou ik de hond niet laten 'vasten' tijdens die (eerste) dagen, maar licht verteerbare maaltijden geven s'avonds.
'Vasten' houd bij mij namelijk in dat de maaltijd ervoor en/of de maaltijd erna een flinke maaltijd zal zijn (geweest) en dat lijkt mij niet verstandig als je de dag erna weer flink moet trainen.
Wel zou je de zaterdag over kunnen slaan zodat je zondag na het trainen een flinke maaltijd kan geven als ze de maandag rustig aan kunnen doen.
Dus donderdag en vrijdag gewoon lichte dagporties geven, en zaterdag en zondag ook of zaterdag overslaan en dat zondag inhalen.
Er van uitgaande dat donderdag je 1e trainingsdag is?!
Zelf zou ik waarschijnlijk ook dinsdag een flinke maaltijd geven en woensdag laten 'vasten'.

Ik train meestal op vrijdags, dan hebben ze een flinke maaltijd op woensdag gehad, krijgen ze donderdag en vrijdag overdag niets, tijdens de training beloon ik met voertjes en na de training weer een flinke maaltijd, zaterdags doen we dan niks bijzonders.
Als we op zondag weer trainen of een wedstrijdje hebben of een andere bezigheid oid, kan ik mijn methode aanhouden, oftewel, 2 dagen ervoor flinke maaltijd (vrijdags na de training), dag ervoor en op de dag zelf niks, tijdens de training oid met voertjes belonen en na de tijd een flinke maaltijd.
Zouden we ook die zaterdag wat hebben (en zondag niets), zou ik waarschijnlijk vrijdag een licht verteerbare maaltijd geven en zaterdag na de bezigheden een flinke maaltijd.
In geval van vrijdag, zaterdag en zondag wat te doen hebben, vrijdag en zaterdag lichte maaltijd en zondag flinke maaltijd.
Nu speelt niet alleen de bezigheden van de dag ervoor/dag erna mee, maar ook dat ze hier gewend zijn na 'flinke' inspanning (bijv de vrijdagavond training) met in de vorm van een flinke maaltijd 'beloond' te worden.
Door Minna
#801076
Yep, donderdag is de eerste trainingsdag. Daarom had ik zoiets van als ik ze woensdag eten geef zijn ze donderdag goed in vorm (zowieso altijd op de eerste dag van zoiets is Pinkki vooral GEK) en dan is die vrijdag perfect qua werken. Ik zou dan dus vrijdag direct na het trainen kunnen voeren, iets licht verteerbaars zoals kip met yoghurt en ei ofzo, en dan zondag een zware maaltijd.
Zo hebben ze tussen de lichte maal en volgende training 20 uur tijd.
In principe geef ik ze niet standaard een zware maal voor het vastendag, maar ik voer qua hoeveelheden ook heel afwisselend, ze zijn dus ook gewend om bvb lichte maaltijd- vasten-grote maaltijd- vasten- lichte maaltijd- grote maaltijd-vasten. Dus zou ik evt de maaltijden van woe en vrijdag licht/normaal kunnen geven, en dan zondag lekkere zware maaltijdje. Maandag hebben ze dan een rustdag, want ik denk dat ik dan helemaal gesloopt op de bank lig... ;D
Door DaisyD
#801210
De spijsvertering van een hond is er op gebouwt om grote maaltijden in een keer te verwerken en werkt dus beter als hij grote maaltijden in een keer te verwerken krijgt. Daarna moet het maagdarmkanaal weer even tot rust komen (vastendag(en)) om zich op te maken voor de volgende maaltijd.
Onder het rubriekje vasten in de bibliotheek vind je meer info.
Mijn hond gaat zich beter gedragen nu ze af en toe een grote maaltijd krijgt en daarna vast. Ze is minder hongerig en zoekende naar voedsel, waardoor ze minder de neiging heeft om alles op te eten.

grtjs Daisy
Door MarijeJoanne
#801243
balou&crystal schreef: Sorry maar ik snap dat 4-5 x per week voeren gewoon niet.
Tja, ieders zn eigen keuze he.
Zelf zou ik niet snel weer terug willen naar 7 (of zelfs 14) keer per week voeren met een gezonde volwassen hond.
Net zo als dat ik mijn honden geen brok meer wil voeren.
Doet iemand anders dat toch, zijn of haar keus, niet de mijne.
Zo is het mijn keus om voor mijn honden te besluiten dat ze niet iedere dag te eten krijgen.
Net zoals dat niet gebeurd in de natuur, en de wolf/hond en zijn lichaam daar zich op aangepast heeft.
Laatst gewijzigd door MarijeJoanne op za 28 jul 2007, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jantjehermien
#801261
MarijeJoanne schreef: Tja, ieders zn eigen keuze he.
Zelf zou ik niet snel weer terug willen naar 7 (of zelfs 14) keer per week voeren met een gezonde volwassen hond.
Net zo als dat ik mijn honden geen brok meer wil voeren.
Doet iemand anders dat toch, zijn of haar keus, niet de mijne.
Zo is het mijn keus om voor mijn honden te besluiten dat ze niet iedere dag te eten krijgen.
Net zoals dat niet gebeurd in de natuur, en de wolf/hond en zijn lichaam daar zich op aangepast heeft.
Hier ook vastendagen en dat bevalt de honden ook goed.Wel geef ik dan voor het vasten een flink maal.
Door tieneke
#801266
balou&crystal schreef: Sorry maar ik snap dat 4-5 x per week voeren gewoon niet.
Als ik zelf 1 dag niet eet sterf ik het bekant af van de blafhonger  :P
Onze honden eten dus nog steeds 2 keer per dag en zeker omdat ze nogal zwaar en groot zijn....ook met het risico op maagtorsie.
En waarom en waarvoor zou ik ze 2 of 3 dagen per week moeten laten vasten?deden ze in het wild toch ook niet?daar pakten ze op ieder moment wat ze ook maar konden scoren!
Ik zie er dan zelf ook helemaal het nut niet van in  ;) wat een ander doet en denkt is zijn/haar keuze toch? vrijheid.....blijheid!  :D
Door Minna
#801291
Ja ik merk er geen nadelen aan, ik heb ook niet het idee dat de honden op een vastendag honger hebben.
Hope heeft geen vastendagen, ze is maar 9 maanden en pas 2 weken op barf.
Ik merk dat de honden juist nu dat ze onregelmatig eten gewoon beter in hun vel zitten, zouden ze bvb gal spugen of zwakker lijken of zo dan zou ik wel misschien anders gaan voeren.
Dat ze met een lege maag beter presteren en nog feller werken lijkt mij vrij logisch en natuurlijk. En ik heb begrepen dat het vasten ook een goede leverfunctie stimuleert, en dat een hond (in tegenstelling tot mensen) geen gevoel van zwakheid etc heeft met het vasten, dankzij een systeem dat dan glucose vrij gaat maken in het lichaam.
Tenminste mijn honden doen het nu beter dan met een vastendag per week, en ja dat is voor mij toch wel de belangrijkste.
Door pallas
#801298
Als ik mijn honden twee dagen achter elkaar een flinke maaltijd geef , lassen ze zelf een vastendag in..wat ik ook neer zet , ze eten het gewoon niet , of maar een kleine beetje (vaak alleen de groenten)
Ik ben niet persee voor vastendagen, maar ik voer wel eens een dagje wat minder ivm trainen, als ik dat op andere dagen dus zou compenseren (lees meer voeren) dan pakken ze vanzelf dus wel een vastendag. Voor mijn honden is dat dus een natuurlijke reactie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door