Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door DaisyD
#785950
Gisteren Daisy lekker verwend met een stevige geiterib, kopvlees en kipkarbo, waarna ze zeer geintresseerd was in de verwerking van mijn IC inkopen. Af en toe kreeg ze wat stukjes waaronder lever, nier hart en jonge geitebotten Bij elkaar een zeer ruime kilo, normaal krijgt ze 800 gram. Dit met het oog op een eventuele vastendag vandaag.

Vanmorgen was ze wat sloom en lusteloos en niet fanatiek met spelen, ook een beetje aan de dunne. Smiddags was de ontlasting weer normaal.
Vanavond lagen er opeens vijf geitenribjes van 5-6 cm lang, hele mooie dunne kraakbeen ribjes, kaalgevreten door het maagzuur. Heb ik haar teveel gegeven gisteren: of heeft ze niet goed gekauwd en is ze door de honger misselijk geworden waardoor deze botjes eruit gespugd moesten worden?? Ze is nu ook aan het zoeken welk stukje schors nu het lekkerst smaakt en of je stiekum een sok kan opeten.

Ik twijfel of ik haar nu wel of geen eten moet geven. Vanmorgen heeft ze al wat yochurt gehad met aardbei, toen liep ze ook al te zoeken.
Ik wil haar dus morgenochtend drie eendeboutjes geven en smiddags weer een normale portie, is dat een goed idee?
Door DaisyD
#786039
Ik heb haar maar een eendeboutje gegeven en de restjes van de braadkip. Ze liep zo te zoeken en voelde zich een beetje ongelukkig. Beter een stukje vlees in de buik dan boomschors en stukjes tapijt of andere dingen die ze vind.
Daarna is ze heerlijk tevreden gaan slapen.

De jongedame is dus nog niet toe aan een dagje niet eten.
Door DaisyD
#786229
Vandaag haar drolletje uitgepluisd  :P  zaten dus nog flink wat stukjes geitenbot in.  :(  Dat zal de buikpijn wel veroorzaakt hebben.
En er ligt net vijf kilo geitenrib in de vriezer  :-\ :-\
Toch nog maar een paar kilo kip inslaan....
Door Lizzy
#786238
Sinds wanneer eet jouw hondje vleesbotten? Misschien is geitenrib (zeker als je nog niet zo lang vers geeft) een beetje teveel van het goede en moet je wat rustig aan doen en voorlopig even zachte botjes geven van bijv. kip en eend en parelhoen en konijn enzo. Als dat dan goed gaat, dan pas botten van grotere dieren.

Je hoeft de botten dus niet weg te doen, je kunt ze gerust in de vriezer laten tot een tijdstip dat het met het verteren van kleinere vleesbotten beter gaat.

Geef er overigens wat extra vlees/pens bij, bij zo'n vleesbot. Zeker pens is zo'n lekker 'botstukjesinpakker'.
Door Helen
#786246
Hoe verteert je hond andere botten? Zie ja vaker stukken bot in haar ontlasting?

Ik zou hier dus enorm mee oppassen. Dergelijke onverteerde botstukjes kunnen hele grote problemen in een hondenbuik veroorzaken.

Ik zou voorlopig het zekere voor het onzekere nemen en je hond botten geven waarvan je zeker weet dat hij ze kan verteren of de botten stukslaan.
Door roefus
#786249
Eigenlijk zou ikzelf Daisy ook nog niet laten vasten (en daarom extra grote porties geven).
Eerst zou ik eens wachten totdat de vertering optimaal is.
Dat heeft hier bij Roefus ook een paar maanden geduurd, voordat hij alles goed hebben kon.
Als je wilt vasten met je hond, dan kan dat altijd nog.
Door Cindy de Wolf
#786252
Ook ik vond vanmorgen botstukjes maar ja dat is verklaarbaar, ze hadden gisteravond voor het eerst een lamskop gekregen. Vond het zelf wel  :puke: maar de honden vonden het lekker. Bijna alles is naar binnen gegaan. Zo ver ik heb kunnen zien heeft alleen Misty iets teruggegeven en dan zijn ze bij mij toch aardig wat gewend.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#786528
DaisyD schreef: Vandaag haar drolletje uitgepluisd  :P  zaten dus nog flink wat stukjes geitenbot in.  :(  Dat zal de buikpijn wel veroorzaakt hebben.
En er ligt net vijf kilo geitenrib in de vriezer  :-\ :-\
Toch nog maar een paar kilo kip inslaan....
Weet je zeker dat het de geit is. Eendepootjes zijn knikkerhard en die heb ik er hier zelfs in stukken, geheel onverteerd uit zien komen.
Door DaisyD
#787489
Lizzy schreef: Sinds wanneer eet jouw hondje vleesbotten? Misschien is geitenrib (zeker als je nog niet zo lang vers geeft) een beetje teveel van het goede en moet je wat rustig aan doen en voorlopig even zachte botjes geven van bijv. kip en eend en parelhoen en konijn enzo. Als dat dan goed gaat, dan pas botten van grotere dieren.

Je hoeft de botten dus niet weg te doen, je kunt ze gerust in de vriezer laten tot een tijdstip dat het met het verteren van kleinere vleesbotten beter gaat.

Geef er overigens wat extra vlees/pens bij, bij zo'n vleesbot. Zeker pens is zo'n lekker 'botstukjesinpakker'.
Bedankt voor jullie reactie's, was er even niet dit weekend...
Daisy en ik zijn ons vanaf half april aan het verdiepen in de BARF en NRV ergens in mei ben ik serieus begonnen met inkopen en rauw te voeren. Op dat moment kreeg Daisy van alles door elkaar. Alleen met de geitenstukken had ze wat problemen omdat daar veel harde bot in zat. Eigenlijk ging ik er vanuit dat de jonge geitenribben (makkelijk breekbaar met de hand en zeer dun) gemakkelijk verteren.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van veel kip voeren, omdat ik de huidige kip niet meer (qua voedingswaarde) op kip vind lijken en voor de prijs van een biokip koop ik ook een mooi lamsribje of
geitenribje. Echt veel kip heeft ze dus niet gehad.  Als ik haar alleen kipnek geef heeft ze kleidrolletjes.

Op dit moment lijkt het of ze last heeft van haar keel, ze kucht regelmatig en probeert wat op te hoesten. Dat kan een combinatie zijn van de (niet slippende) slipketting en het overgeven van de botjes, wat misschien haar keel heeft beschadigd.
Ze heeft nog niet voldoende vertrouwen in ons om in haar keel te kunnen laten kijken.

Is het een idee als ik haar twee weken alleen maar kipnekjes voer met een ander diersoort erbij?
bijvoorbeeld: (ze eet 800-1000 gam per dag en weegt circa 34 kilo)

250 gr. kipnek (van meer krijgt ze harde keutels) en bv 400 gram rundvlees 200 gr groentemix
250 gr. kipnek 600 gram pens
250 gr. kipnek 4 kuikens (=200 gr) 500 gr kalfswang
250 gr. kipnek 200 gram orgaan 400 gram kip karbonade
250 gr. kipnek 600 gr. geitenvlees zonder bot
250 gr. kipnek 600 gram pens
1300 gram konijn compleet (vertering gaat goed; geen botjes gevonden)
250 gr. kipnek 150 gram lever
250 gr. kipnek 200 gram orgaan 400 gram kip karbonade
etc. ???

Hoe weet ik of de vertering beter gaat. elke keer de drolletjes uitpluizen?  :P

Ik begrijp in ieder geval dat ik iets te hard van stapel ben gelopen, of ze heeft die avond gewoon iets teveel gegeten/geschrokt en teveel water gedronken.

alvast dank voor jullie reacties
groetjes namens Daisy ; een gelukkig barfende hond....  ;D
Door DaisyD
#790772
Inmiddels een weekje van veel pens eten verder, Daisy hoest niet meer en krijgt alleen nog maar kippebotjes, kuikens, konijn en kipnek. Vandaag voor het eerst weer een stukje zuiglam(geit) geprobeerd.

Hoelang duurt het gemiddeld voor een gezonde jonge hond aan het botverteren gewend is??
We zijn vanaf eerste week april serieus aan het Barfen, maar ik vind helaas nog regelmatig bot in de onlasting. Ook valt het me op dat de onlasting zeer onregelmatig van samenstelling is. Een hoop kan een verloop hebben van hard geel naar donker bruin naar wit naar sappig geel....   :P Elke drol is een verrassing voor me; ook met uitpluizen, denk ik; dat is een mooi zacht drolletje, vind mijn stokje toch echt houtsnippers, haren en stukjes bot in het drolletjes. Bij een harde drol krijg ik het stokje er niet eens in..  :-\  arme Daisy....  alleen bij het voeren van pens met kipnek is de drol mooi smeuig en zonder bot.
Door Lizzy
#790859
DaisyD schreef: Inmiddels een weekje van veel pens eten verder, Daisy hoest niet meer en krijgt alleen nog maar kippebotjes, kuikens, konijn en kipnek. Vandaag voor het eerst weer een stukje zuiglam(geit) geprobeerd.

Hoelang duurt het gemiddeld voor een gezonde jonge hond aan het botverteren gewend is??
We zijn vanaf eerste week april serieus aan het Barfen, maar ik vind helaas nog regelmatig bot in de onlasting. Ook valt het me op dat de onlasting zeer onregelmatig van samenstelling is. Een hoop kan een verloop hebben van hard geel naar donker bruin naar wit naar sappig geel....   :P Elke drol is een verrassing voor me; ook met uitpluizen, denk ik; dat is een mooi zacht drolletje, vind mijn stokje toch echt houtsnippers, haren en stukjes bot in het drolletjes. Bij een harde drol krijg ik het stokje er niet eens in..  :-\  arme Daisy....  alleen bij het voeren van pens met kipnek is de drol mooi smeuig en zonder bot.

Er is geen tijd te noemen waarop honden goed bot kunnen verteren. Er zijn honden waarbij je levenslang kleine stukjes bot in de ontlasting terug vindt trouwens. En ik maak daar persoonlijk niet zo'n probleem van. Trouwens, als ze hier kalfbot hebben gegeten (da's gewoon knetterhard): dan vind ik zelfs bij 2 van de 3 van mijn honden botstukjes terug. 

Dat de ontlasting onregelmatig is: dat is heel normaal. Je voert bij BARF onregelmatig. De ene dag dit, de andere dag dat en dat zie je terug in ontlasting. Van lamsvlees krijgen ze vaak een wat gele ontlasting. Van orgaanvlees een donkerbruine ontlasting. Van pens een grijze ontlasting. Van veel bot een witte ontlasting. Van kip vaak ook een wat gele ontlasting.

Maar een drol uitpluizen vind ik overigens bepaald geen noodzaak. Ja, tenzij je dat leuk vindt ;D. Maar ik denk dat als je 1000 drollen van barfplaatshonden met een stokje gaat zitten bepoeren, dat je heus wel vaker stukjes bot.

Maar, je kunt de ontlasting qua hardheid wel stabiel krijgen hoor. Geef anders even op wat je in 1 week voert, inclusief de hoeveelheden. Dan kunnen we je menu bestuderen, de percentages uitrekenen en bekijken of je hier of daar anders kunt gaan voeren zodat de ontlasting qua hardheid wat gelijkmatiger wordt.
Door DaisyD
#790919
Ik ben het op dit moment heel precies aan het bijhouden (familie wordt gek van mij, hond haar eten wordt beter uitgebalanceerd dan onszelf) Ik zal het in de loop van volgende week hier op de site zetten (bijna op de gram af).

Het viel mijn vooral op dat een enkel drol zoveel kleur kan bevatten; als ze kipnek/lever en kalfswang eet komt het er bijna in die volgorde ook weer uit: dus taai wit, soepel bruin en gewoon geel.

Ik wil haar zo graag wat harder bot geven, want na haar maaltijd heeft ze nog vreselijke knaagzin. Ze eet dan met gemak nog een kauwstaaf op. Is die niet voorradig dan begint ze wel aan een tak op het boomschors  :-\ rare hond..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door