Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rex
#798159
Geen idee of ik hiermee op het juiste forum zit...

Ik heb dus een vriezer voor de hond gekocht (zo een tafelmodel met 3 laatjes).
Vlees gekocht en besteld en aan het inpakken geslagen, tot zover alles ok.

Nu merk ik, dat ik langzaam het overzicht in de vriezer kwijt raak.  :-\
Ik had eerst allemaal bakjes maar dat neemt veel plaats in (lees weg).

Ik zat te denken aan schotjes tussen de verschillende vleessoorten?? Of hoe doen jullie het? Misschien een lade alleen met verschillende soorten orgaanvlees, één met spiervlees enz.

Heeft iemand hier een tip voor me?
Door Minna
#798160
Ik had vroeger een laatje spiervlees, een laatje orgaanvlees en twee laden vleesbot, en een laatje voor groenteprut etc.
Nu heb ik een vriezer voor vleesbotten, verdeeld in Kip, Geit en schaap, Konijn en eendenvleugels, Parelhoen en Diversen.
Dit is dus een staande model met de laadjes.
In een kist heb ik Orgaan in het grote ruimte onderin, spiervlees met schotje gescheiden aan de zijkant en een mand voor pens en een mand voor groenteprut.
Maar weet nog niet altijd zeker wat wat is nadat ik er aan rommelen ben geweest... ;D
Maar zo weet ik wel zeker wat van type vlees ik pak, kan dus nooit vleesbot aanzien voor orgaan of zo.
#798162
Nee. Ik heb een ladenvriezer met 7 laden en een kist van 230 liter, en in de kist is het echt een zooitje, de ladenkast valt nog enigszins mee.
Ik sla meestal nogal groot in, kilootje of 150 per keer, en hou daarbij de percentages in het oog, dwz ik bestel volgens de percentages die mijn honden goed bevallen. Daarna verpak ik de boel en pak het zoveel mogelijk soort bij soort in de ladenvriezer, of in grote boodschappentassen van Blokker in de kist. En vervolgens trek ik er min of meer random wat uit voor de beesten. Op vrijdag eten ze vis  ;D en op zaterdag meestal niks, dan op zondag pens, en de rest van de week probeer zo goed mogelijk spiervlees, bot en orgaan af te wisselen. Meestal doe ik dat wel goed, want tegen dat de vriezers leeg zijn hou ik iha geen rare dingen over.

Maar het is wel een tamelijk onoverzichtelijke zooi  :-[ Met name in de kist ben je gauw het overzicht kwijt. Het grote voordeel is wel dat er veel meer in kan dan in een ladenvriezer van dezelfde inhoud, en je kunt er ook grote dingen in kwijt. Ik had bv een hele runderpens voor iemand anders, die kan er gemakkelijk zo in. Idem voor complete konijnen, die worden gestrekt aangeleverd en zijn dan 1,5 m lang, dat pas allemaal goed.
Door Rex
#798168
Oeps.. jullie hebben ook nog kisten.. Kom ik aan met mijn tafelmodelletje  :-[

Ik herken uiteindelijk aan de grootte bv de kippennekken en de eendenekken. (ben een beginneling in barf)
En het botvlees vinden lukt me aardig.

Bij het spiervlees en orgaanvlees wordt het in gevroren toestand al weer iets moeilijker.

Probleem is dus, dat ik aardig sta te zoeken en dus de vriezer vrij lang open heb staan. Ik vroeg mij af of jullie daar een duidelijk systeem in hebben.
Door Minna
#798178
Je zou de orgaanvlees bvb in het onderste la kunnen doen met bvb de nekjes die goed herkenbaar zijn, en de spiervlees in het bovenste la, en dan de middelste la alleen vleesbotten. Zo kan je de orgaanvlees altijd van de spiervlees onderscheiden!
Door Drijver
#798186
In mijn kist en ladenvriezer is het ook een bende. Maar ik heb idd stickers op de buitenkant van de vriezers geplakt waar iets zich ergens moet bevinden  :D. Dan weet ik dat ik in DIE vriezer in DIE hoek of la moet zoeken.
Maar jij bedoeld denk ik stickers op de zakjes? Heb ik ook een tijdje gedaan maar die vond ik na een tijd onleesbaar of gewoon nergens meer terug. Lagen ze gewoon ergens los in de la  :-\
Wat ook wil helpen is alle kleinere spullen in zakjes in een plastic draagtas te doen en daarop met stift te zetten wat er in zit.
Laatst gewijzigd door Drijver op ma 23 jul 2007, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#798193
Stickers laten los bj mij, ik schrijf het op de zakjes met watervaste viltsift. Althans de zaken die niet herkenbaar zijn; op een gestrekt konijn of een lamskop hoef ik niet echt iets te schrijven  ;D
En meestal weet ik wel wat waar zit, alleen kan ik er niet meer bij, vooral in de kist. Die moet ik dus nu weer eens opruimen, de manden er weer inhangen en de tassen controleren.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#798197
Ik heb bij de bruna stickers gekocht die je ook in de printer kan doen.

Ik doe vlees in een boterham zakje en sluit het af met een sticker waar dus bv. kippen nek opstaat en dan al die kleine zakjes in een diepvries zak en daar op nog een keer een sticker met de naam er op.

Deze stickers laten niet los :)

Dan boven op de vriezer sticker in welke la het ligt.
Door Rex
#798201
Hi Danny,

Aan plakkers heb ik in het begin ook gedacht...
Mijn hond weegt 8 kilo. De pakjes spiervlees en orgaanvlees zijn verpakt in ongeveer 40 en 50 gr.
Plakkers daarop met wat erin zit wordt wel erg omslachtig...
Door pallas
#798274
Ik doe het ala Kruimel. Per dier soor in grote plastic tassen, en dan in de vriezer zetten
Ik koop ong. per 6 weken in en hou dan rekening met de percentages. Per dag pluk ik er dan wat uit.
Na 6 weken is de vriezer bijna leeg en dan hebben ze dus van alles genoeg binnen gekregen.

Dit ging tot  een week geleden prima, helaas heb ik nu eens veel te veel ingeslagen en moest er van alles los boven op gelegd worden en de vrieslades van de famimlie liggen ook vol....en toen was de groentenmix op en moest er opnieuw gemaakt en ingevroren worden :o


Tis nu dis een behoorlijk zooitje :-[
#798275
Ik heb een vrieskast,in elke lade zit wat verschillende diersoorten.Ik heb 1 lade voor Smuldier en CB(helemaal gevuld),de rest is spiervlees,vis e.d.Ik schrijf op de zakjes met een watervast stift wat het is.
En ik heb op de vriekast een tekening gemaakt van de vriekastindeling en daarop geschreven wat in welke la zit.(tip van iemand hier op bp)Zo weet ik precies welke la ik moet hebben,hoef ik mijn kast ook niet te lang open te houden,scheelt weer energie. ;)
Door miepie
#798289
ik gebruik gekleurde stickers van blokkertje en aan de buitenkant van de
vriezer heb een lijst met alle vleessoorten die ik heb uitgeprint  en de
aantallen erbij gezet, en ik heb nog een overzicht lijst met de kleuren bijv.
rood is rundvlees ,of geel is kip .
Ik bebruik bakken of zakken met kleurcode erop zo grijp je altijd goed.

groeten simone :)
Door ~anna~
#798305
Ik heb een vrieskist en ik heb alles per soort in plastic zakken/tasjes/doosjes gedaan.
En dan heb ik nog laden van de koelkast waar ik ook wat in heb en een vriesvak van een andere koelkast voor wat kvv.
Door Ronja
#798339
Ik doe alles voor een maand in de vriezer. na een maand is alles op. In de vriezer gaan dus de voedingsmiddelen in de verhouding waarvan ik denk dat het klopt. Als alles bijna op is gaat de rest in de mensen vrieskast en bestel ik opnieuw.
Ronja
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door