Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door labranwk
#79377
...over een echte lab die niet of weinig wil eten!!!

korte uitleg: Nicki zit (miss weten jullie t nog) inmiddels alweer een half jaar of zoiets volledig op Barf. Maar sind een aantal weken zijn er wat "problemen".

- Kippennekjes begint ze steeds vaker uit te spugen, en de werveltjes komen dan onverteerd weer naar buiten. Dit had ze voorheen niet. Weet iemand een reden/tip?

- ze eet de laatste tijd als een zieke kip. Nu weet ik dat bijvoorbeeld Greyhounds (nichtje heeft n Grey) weleens een aantal dagen vasten omdat ze de voedingsstoffen gewoon niet nodig heeft. Zou dat (heel vreemd) bij een labrador ook kunnen voorkomen?
Het is nl wel zo dat laatst was er een dagje een hond op bezoek waar ik op pastte die dag, en toen gaf ik haar wat extra's en at ze haar bak schoon leeg. Maar de volgende dag liet ze haar overheerlijke geitenribbetjes gewoon staan... zou ze ziek zijn?

- ook haar groente laat ze vaak staan, maar volgens mij komt dat omdat ze het gewoon niet lust. Ik meng hat daarom met opgevangen bloed en Yoghurt en laat het een tijdje intrekken. Op die manier eet ze het meestal wel op...
Door Paul_Barte
#79378
labranwk schreef: ...over een echte lab die niet of weinig wil eten!!!

korte uitleg: Nicki zit (miss weten jullie t nog) inmiddels alweer een half jaar of zoiets volledig op Barf. Maar sind een aantal weken zijn er wat "problemen".

- Kippennekjes begint ze steeds vaker uit te spugen, en de werveltjes komen dan onverteerd weer naar buiten. Dit had ze voorheen niet. Weet iemand een reden/tip?

- ze eet de laatste tijd als een zieke kip. Nu weet ik dat bijvoorbeeld Greyhounds (nichtje heeft n Grey) weleens een aantal dagen vasten omdat ze de voedingsstoffen gewoon niet nodig heeft. Zou dat (heel vreemd) bij een labrador ook kunnen voorkomen?
Het is nl wel zo dat laatst was er een dagje een hond op bezoek waar ik op pastte die dag, en toen gaf ik haar wat extra's en at ze haar bak schoon leeg. Maar de volgende dag liet ze haar overheerlijke geitenribbetjes gewoon staan... zou ze ziek zijn?

- ook haar groente laat ze vaak staan, maar volgens mij komt dat omdat ze het gewoon niet lust. Ik meng hat daarom met opgevangen bloed en Yoghurt en laat het een tijdje intrekken. Op die manier eet ze het meestal wel op...
Is het Nicki of Nikita....?

Bij een Nicki zou het kunnen dat er één of meerdere loopse honden in de buurt zijn en bij een Nikita kan het zijn dat de loopsheid in de weg zit.

Hoe is de poep en is de hond toevallig korte tijd geleden geent.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#79383
Misschien voer je je hond te veel? Dus hoeveel weegt je hond, en is ze niet te dik? En hoeveel voer je je hond? Ik heb een menutje van jouw gezien en daar zag ik dat jouw hond zo'n 750 gr. per dag krijgt en +/- 25 kg. weegt. Als dat klopt lijkt het me dat ze teveel voer krijgt en dus geen honger heeft.
Door K@rin
#79389
Paul_Barte schreef: Is het Nicki of Nikita....?

Bij een Nicki zou het kunnen dat er één of meerdere loopse honden in de buurt zijn en bij een Nikita kan het zijn dat de loopsheid in de weg zit.
Dus maakt het eigelijk geen verschil of het nu Nicky of Nikata is ;D ;D ;D
Door K@rin
#79390
Maar ff zonder gekheid ........
Als ik Anne-Marie zo hoor, dan denk ik ook dat hij teveel krijgt .............
Door Lizzy
#79395
Bladzijde 289 van Give Your Dog a Bone:

"Veel honden beginnen hun nieuwe dieet met veel enthousiasme en ineens beginnen ze te weigeren het te eten.

Wat je je wel moet realiseren is dat honden die dit gezonde voedsel beginnen te eten dat chronische hongerlappen, honden die nooit genoeg leken te krijgen, nu ineens geen honger meer hebben. Voor het eerst in het leven van de hond, heeft het gewoon genoeg en voelt zich tevreden. Dat is ook voor jou een nieuwe ervaring! Zo'n hond stopt met zoeken naar eten, zoals het in het verleden heeft gedaan. Veel eigenaren raken in paniek en denken dat hun hond ziek is

Dit resulteert vaak in eigenaren die mij bellen en zeggen "hij vond de groentemix altijd lekker (of iets anders) en nu ineens moet hij ze al een paar maaltijden niet meer". Het is fijn dat ze me gelijk bellen met zo'n mededeling want dan kan ik ze op hun gemak stellen en ik laat ze de hond 24 uur vasten".

Ik weet niet of dit aan de hand kan zijn? Hoe is zij verder? Voelt zij zich ziek? Heeft ze koorts? Is ze minder actief? Als je haar anders dan anders vindt, dan zou ik zeker een bezoekje aan de DA afleggen! Als ze verder gewoon normaal is, dan zou ik haar inderdaad 24 uur laten vasten.

Kippennekken wervels uitkotsen: blijkbaar heeft ze toch moeite met het verteren van de nekken. Komen de nekken bij een ander adres vandaan (oudere kippen misschien?)? Misschien is het raadzaam om haar wat extra probiotics te geven. En, misschien moet je eens kipkarkassen proberen om te kijken hoe ze dat verteerd (moet ze meer op kluiven ook - mijn ervaring is dat ze nekken zo naar binnen pletteren). Het is natuurlijk gek dat ze eerst niet de wrevels uitbraakte en nu wel... daar heb ik geen verklaring voor. Nogmaals, ik weet niet of ze toevallig van oudere kippen zijn, deze nekken... Hoe is de vertering van andere botten?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 11 apr 2004, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#79449
Paul_Barte schreef: Is het Nicki of Nikita....?

Bij een Nicki zou het kunnen dat er één of meerdere loopse honden in de buurt zijn en bij een Nikita kan het zijn dat de loopsheid in de weg zit.

Hoe is de poep en is de hond toevallig korte tijd geleden geent.
Nicki is een zij :)

Hoeveel krijgt Nick momenteel en wat weegt ze? Van wat ik me kan herinneren, is ze niet zó groot dus het kan idd zijn dat ze iets te veel krijgt af en toe. Dat ze wat extra's eet als er een andere hond bij is, is volgens mij wel logisch, omdat ze dan zoiets heeft van: "als ik het niet eet, eet de ander het op". Eet ze wel lekkers als koekjes of "menseneten"?
Laatst gewijzigd door Janet op zo 11 apr 2004, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door labranwk
#79503
Lizzy schreef: Bladzijde 289 van Give Your Dog a Bone:

"Veel honden beginnen hun nieuwe dieet met veel enthousiasme en ineens beginnen ze te weigeren het te eten.

Wat je je wel moet realiseren is dat honden die dit gezonde voedsel beginnen te eten dat chronische hongerlappen, honden die nooit genoeg leken te krijgen, nu ineens geen honger meer hebben. Voor het eerst in het leven van de hond, heeft het gewoon genoeg en voelt zich tevreden. Dat is ook voor jou een nieuwe ervaring! Zo'n hond stopt met zoeken naar eten, zoals het in het verleden heeft gedaan. Veel eigenaren raken in paniek en denken dat hun hond ziek is

Dit resulteert vaak in eigenaren die mij bellen en zeggen "hij vond de groentemix altijd lekker (of iets anders) en nu ineens moet hij ze al een paar maaltijden niet meer". Het is fijn dat ze me gelijk bellen met zo'n mededeling want dan kan ik ze op hun gemak stellen en ik laat ze de hond 24 uur vasten".

Ik weet niet of dit aan de hand kan zijn? Hoe is zij verder? Voelt zij zich ziek? Heeft ze koorts? Is ze minder actief? Als je haar anders dan anders vindt, dan zou ik zeker een bezoekje aan de DA afleggen! Als ze verder gewoon normaal is, dan zou ik haar inderdaad 24 uur laten vasten.

Kippennekken wervels uitkotsen: blijkbaar heeft ze toch moeite met het verteren van de nekken. Komen de nekken bij een ander adres vandaan (oudere kippen misschien?)? Misschien is het raadzaam om haar wat extra probiotics te geven. En, misschien moet je eens kipkarkassen proberen om te kijken hoe ze dat verteerd (moet ze meer op kluiven ook - mijn ervaring is dat ze nekken zo naar binnen pletteren). Het is natuurlijk gek dat ze eerst niet de wrevels uitbraakte en nu wel... daar heb ik geen verklaring voor. Nogmaals, ik weet niet of ze toevallig van oudere kippen zijn, deze nekken... Hoe is de vertering van andere botten?

Allereerst enorm bedankt voor al jullie snelle antwoorden! wat is dit forum toch geweldig ;)

Een aantal vragen van jullie waar ik antwoord op zal proberen te geven:
Nicki(ta) is dus een zij en al een tijd geleden "geholpen" (dus eigenlijk nu een "het" ;D) ze weegt ongeveer 26kg en krijgt inmiddels rond de 500gram vlees per dag. (daarbij dan nog groentemix, maar dat is anderhalve eetlepel dus niet zo heel veel)
Ze komt op mij verder niet ziek over. Ze loopt prima en maakt een gezonde indruk.
In principe is haar ontlasting eveneens prima en andere botten heeft ze geen moeite mee, alleen eet ze dat ook niet echt meer. Haar geitenribben liet ze gisteren ook staan. Orgaanvlees werkt ze wel prima naar binnen en laat ze verder niet liggen. Maar spiervlees en bot eet ze minder de laatste tijd. Vis wil ze al helemaal niet wat ik ook doe dus daar ben ik mee opgehouden.
De kippennekken haal ik altijd bij dezelfde slachter (altijd gedaan ook) en die komen echt vers van t mes zeg maar ;D
Dan nog het stukje van Lizzy dat ze de nekken nogal eens heel inslikken; ik heb geen schrokhond en ze kauwt heel rustig op haar eten. Ze gaat er gerust een kwartier/half uur voor liggen zeg maar.
Verder is ze niet te dik maar zeker ook niet mager dus wat dat betreft maak ik me nog geen zorgen. Ik ben gewoon verbaasd dat een labrador geen schrokop hoeft te zijn en de stelling is altijd : een lab die niet eet ligt op apegapen...vandaar ;)

Miss nog n domme vraag: wat zijn priobiotics? en mn andere vraag: wat zou jij doen na t lezen vamn mijn stukje nu: 24 vasten of niet? (we hadden daar zelf nl ook al aan gedacht gisteren om dat eens te doen)
Door labranwk
#79505
ow nog even een vraag erbij:

als ik dan minder vlees zou moeten gaan geven...hoeveel adviseren jullie dan?

Nicki is: teefje van 26kg, in juni wordt ze 2 jaar oud en loopt per dag rond de twee uur trainen/werken/spelen/zwemmen enz.
Door Janet
#79550
Probiotics zijn toch een type "goede" bacteriën die o.a. in het maag-darmstelsel van planteneters zitten (vandaar dat "kruidenmix/fytomix" en/of vuile pens wordt aangeraden). Ze helpen het maag-darmstelsel optimaal te laten werken.

Ik zou eens kijken met ca. 400-450 gr per dag of het beter gaat. Of af en toe een vastendagje inlassen (eens per week/2 weken, misschien). Desnoods wat extra schapenvet voor de energie erdoor?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door