Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#786397
Ginger is half maart loops geworden, toen hebben we haar dagelijkse portie van 800gram naar 500gram gebracht (had ik hier ergens gelezen dat dat beter was). Sinds vorige week lijkt haar schijnzwangerschap ook zo goed als voorbij.
Sindsdien lijkt ze magerder te worden of haar lichaam verandert gewoon (uitzwaren?); haar ribben zie je niet maar d'r heupbotten wel. Ook lijkt ze ineens ontzettend gespierd te worden. We geven haar sinds deze week 700gram per dag, maar als ik d'r zo bekijk mag het wel meer worden.
Is het lichaam van een teefje zo onderhevig aan de hormoonhuishouding? En is dat dan iedere loopsheidperiode?
Door Lizzy
#786402
Vivian schreef: Ginger is half maart loops geworden, toen hebben we haar dagelijkse portie van 800gram naar 500gram gebracht (had ik hier ergens gelezen dat dat beter was). Sinds vorige week lijkt haar schijnzwangerschap ook zo goed als voorbij.
Sindsdien lijkt ze magerder te worden of haar lichaam verandert gewoon (uitzwaren?); haar ribben zie je niet maar d'r heupbotten wel. Ook lijkt ze ineens ontzettend gespierd te worden. We geven haar sinds deze week 700gram per dag, maar als ik d'r zo bekijk mag het wel meer worden.
Is het lichaam van een teefje zo onderhevig aan de hormoonhuishouding? En is dat dan iedere loopsheidperiode?
Ja, ik vind van wel. Maar ik ben geen ervarings-deskundige. Ik heb alleen Lingieplingie en zij is nog maar een paar keer loops geweest. Maar die keren dat ze loops/schijnzwanger is geweest: oelaaalaaaaa, wat een veranderingen iedere keer! Ik vind het echt prachtig om te zien en mee te maken! Nu is Plinga echt een volwassen dame en ik weet niet of die schommelingen zo blijven. Kan best dat dat ook alleen weer tot echte volwassendom is, zeg maar. Ben benieuwd naar de ervaring van anderen!
Door Yvonne K
#786453
Oh ja, Charee is nu 1x loops geweest, maar ze is zeker volwassener geworden. Haar loop is zekerder geworden meer concentratie. En meer attent en luisteren! Schijnzwanger is ze niet geweest.
Wel heeft ze een lange aanloop gehad voor ze loops werd. Zeker een week of drie snauwerig naar andere honden, zich wat afzonderen, diaree, overgeven, geen zin om te spelen.
Door Minna
#786559
Ik heb 9 teven gehad en allemaal anders wat loopsheden betreft. Pika is zwaar loops en schijnzwanger, Pinkki is alleen een beetje humeurig, Papu was altijd sloom (bleek cystes te hebben) en ik heb een teef gehad die werd echt zo'n sloerie...Net als bij mensen is het dus bij de ene meer dan bij de andere.
Gelukkig heb ik nog nooit een gehad die echt misselijk of ziek was. Wel gaan ze allemaal de poot heeeeel hoog tillen met plassen, en plassen ook echt op elke grassprietje... :-\ mits aan het werk, dan merk ik weinig of geen verandering.
Door tigger
#786999
In ieder geval vind ik het frappant dat ze in de loopsheidperiode 350gram minder eten nodig heeft dan normaal. Terwijl ze gelijke mate van beweging houdt gedurende de loopsheid/schijnzwangerschap. Ben benieuwd of dat de 2e loopsheid ook zo is.
Door Erna
#787115
Bij iedere loopsheid heb je te maken met een wisselende hormoonhuishouding. Sommige honden worden heel sloom waardoor je minder moet gaan voeren, anderen zijn hyper waardoor het meer zou moeten worden. Wanneer de heupbotten uit gaan steken weet je in ieder geval dat je drastisch omhoog moet gaan met de hoeveelheid voer. Heupbotten mogen bij een Dalmatische hond niet uitsteken.

Ik voer zelf nooit minder tijdens een loopsheid, soms wel tijdens een schijnzwangerschap maar meestal is dat omdat de honden dat zelf aangeven. Doen ze dat niet dan krijgen ze hun normale hoeveelheid. De dalmaten blijven eigenlijk altijd hetzelfde eten, de basjes doen vaak wat rustiger aan tijdens een schijndracht.

Jet is net loops geweest en eet nog steeds tussen de 800-1000 gram per dag en zelfs nu vind ik haar iets te mager. Haar buik is ietsje opgetrokken en die zie ik graag wat zakken.
Door maitestar
#787205
Hier ook een teefje die heel erg reageerde op de loopsheid. Ze werd sloom, kaal, dik en dikke tieten en ook al haar bespiering verdween als sneeuw voor de zon en altijd een schijnzwangerschap er achter aan.
Nu we volledig zelf samenstellen gaat het eigenlijk hartstikke goed. Ze blijft goed in haar vacht, niet zo depri en ook geen schijnzwangerschappen meer. Ze wordt nog wel steeds een beetje vadsig en dikke tietjes, maar ja, dat zijn hormonen, dat ken ik maar al te goed  :P

Maar het hormonen kunnen dus inderdaad een erg grote invloed hebben op een teefje en ik denk dat het soms niet onverstandig is om een teefje te laten steriliseren/castreren. Sommige teefjes kunnen er behoorlijk last van zijn en zijn soms ook 3 maanden per loopsheid totaal van de kaart.

Groetjes Wendy
Door cylke
#791200
Hier ook veel verschil tss de beide teven.
De toller was telkens schijnzwanger, en die hebben we laten sterilliseren omdat ze er te veel last van had  :(

De border is enorm veranderd na haar eerste loopsheid: nu staat ze op haar strepen, en als er een hond te opdringerig is, zal ze die "weglachen" en als dat niet helpt, afsnauwen. Dat deed ze voor haar loopsheid niet! Ze heeft ook altijd een lange "voorloopse" periode: extra snauwerig, minder luisteren...
Ik geef dezelfde hoeveelheid eten, want ze blijft even actief en gedreven  :)
Door evenstar
#878527
Ik ben blij te lezen dat er meer honden zijn die last hebben van een aanloop naar het loops worden.
De witte van mij is al 3 maanden van te voren in een pest humeur naar vreemde honden haar weerstand op een laag pitje en lekker aan haar poten vreten  >:( >:( >:( Ik was ook wel verwend hoor want mijn andere teef loopt er heerlijk door heen merk je niks van en als ze loops is vind je 5 druppels op een dag. Het is dat ze een dikke opgezollen muts heeft anders zou je niks merken aan haar  Teef nr 3 is nog niet loops geweest en ik merk nog niks aan haar. Ze is nu ruim 9 mnd maar ik duim ervoor dat ze niet zo wordt als haar moeder
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door