Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#788708
Ik zit weer eens met een gewetensvraagje. Net als ik eerder al eens een vraagtekentje zette bij het nut van groenten eten voor honden (ik begrijp het inmiddels), vraag ik me nu af hoe wilde honden in de natuur aan vis komen? Ik snap het nut en de voedingswaarde van vis en mijn honden zijn er tuk op dus dat blijven we lekker geven maar als je het hebt over natuurlijk voeden, waar haalt die hond zijn vismaaltje dan vandaan? En met name de zeevis natuurlijk. Een wolf die wel eens een opspringende zalm eet samen met de beren, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar een Hyena in de savanne? Of een Dingo in Australië? Ik kom er niet uit merk ik. Heb de site al meerdere malen afgezocht en er misschien overheen gekeken. In dat geval excuus.
Of: zitten de voedingsstoffen die zo rijkelijk in vis zitten (oa omega3) ook in andere dier-onderdelen? Onderdelen die we verder niet geven tenzij je hele prooidieren geeft?  Of kan het gewoon geen kwaaad en kun je je hond op die manier wat extra dieren voeren?
groeten Dorine
Door Lizzy
#788794
Niet alle wolven eten vis. Alleen de wolven die eraan kunnen komen. Inderdaad, vooral zalm. Maar, alle wilde wolven eten vlees van wilde dieren. En het vlees van wilde dieren bevat een ruime hoeveelheid omega 3 vetzuren.

Dit in tegenstelling tot de bio-industrie-opgefokte dieren. Door het gebrek aan fatsoenlijke voeding, door gebrek aan frisse lucht en zonlicht, door gebrek aan beweging (ik weet niet precies welk component het is maar vast en zeker een combinatie van factoren) is bio-industrie-vlees zeer arm aan omega 3 vetzuren en rijk aan omega 6 vetzuren.

Nou dacht men vroeger dat omega 6 heel gezond was en iedereen moest aan het linoolzuur en aan de zonnebloemolie, maar we zijn er inmiddels achter dat dit toch niet zo'n goed en gezond idee was, meer omega 6 dan omega 3. Ergo, daar komen hele nare ziektes van!

Met andere woorden: je hoeft je hond zeker geen vis te geven. Je kunt ook alleen vlees geven. En geef je alleen bio-industrie-vlees (en geen wild) en je geeft geen groene groentes, algen, rauwe noten zoals walnoten en geen visolie: dan krijg je hond op den duur een tekort aan omega 3 vetzuren.

Je kunt dit oplossen door eventueel wat visolie te geven. Of meer groene groentes, chlorella-alg, rauwe walnoten.

En wolven hebben daar dus geen last van omdat hun prooien (en de plantjes, knollen, zaden, noten en grassen) hen voorziet van voldoende omega 3 vetzuren.

Met andere woorden: hele prooidieren uit de bio-industrie lossen dit probleem niet op. Wil je persee geen vis aan je hond voeren nog visolie aan je hond geven: dan zul je vooral vlees, vleesbotten, organen of hele prooidieren van echte wilde dieren moeten voeren (nog steeds samen met groenachtigheden die de wolf ook eet).
Door dorinekok
#788865
DAt is interessant van die bioindustrie variant. Dat is ook de reden waarom ik het vroeg want ik was er nooit uit mezelf opgekomen. Maar geen nood, ik voer mijn honden graag vis en met zeer grote regelmaat van de klok visolie. Maar nu begrijp ik tenminste de toegevoegde waarde en vooral het feit dat ze het dus inderdaad niet uit de voeding halen die ik ze al geef. Hoewel de jacht hier in Frankrijk nog steeds welig tiert gaat het me iets te ver om wilde reetjes, konijnen en fazanten voor mijn honden te schieten... Dan maar weer naar de visboer...
bedankt voor de uitleg!
Door Lizzy
#788940
Nelly schreef: Mijn honden lusten geen vis. :-\
Nou, geen nood. Zoals je hierboven kunt lezen zijn er meer wegen om omega 3 bij je hond naar binnen te krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door