Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door judith1967
#787381
Krijg over een klein maandje een pup.
Nou wilde ik gaan beginnen met kvv(eet Cairo ook)Cb,Smuldier,Bibi en dan aanvullen met Barfspulletjes.

Maar wil hem zo langzamerhand wel over op helemaal Barf.
Dacht zelf aan 2 x per dag Cb(of smuldier of bibi,wat ik in huis heb)en dan de 3de  maaltijd spiervlees.
Kan ik dan als toetje zeg maar een kippenekje geven of een maaltje kippenekjes.

Kunnen jullie mij wat tips/advies geven.Voel mij nu echt helemaal weer alsof ik helemaal voor het eerst rauw ga geven :-[ :-[
Weet ook nog niet precies wat de hoeveelheden worden voor hem.Hij krijgt bij de fokker brok.Die adviseerde mij ook om geledielijk over te gaan op vers en niet ineens :-\Denk dat het  het beste is als ik zakjes van 100 gram maak,denken jullie niet?



Dan kan ik een beetje extra gaan inslaan,want het Ic gaat over een paar weekjes naturlijk op vakantie.Heb een grote vriekast,dus nog ruimte zat.
Laatst gewijzigd door judith1967 op zo 01 jul 2007, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#787424
Ik zou zelf in 1 keer over gaan naar vers.

En als derde maaltijd zou ik lekker afwisselen. De ene keer spiervlees (rund, lam, geit, kalkoen, etc) met wat groente en een rauw ei, de andere keer rauwe/verse hele visjes (sardien, half zalmkopje, makreel, haring, etc en de keer erop vleesbot zoals eendennekjes, kwarteltjes, parelhoenkarkasjes. Ik zou zelf ongeveer 1 keer per week vette vis geven, 3 keer spiervlees en 3 keer vleesbot. Of zoiets. Ik zou zelf ook proberen om vooral wat af te wisselen in diersoorten. Dus vooral diersoorten die niet in het versvlees zitten.

Als de zachte vleesbotjes goed gaan, kun je daarna ook grotere geven, maar veel pups hebben met harde vleesbotten moeite en eten alleen het vlees.
Door judith1967
#787621
Dankje,Lizzy. :)

Ja,ik dacht er eigenlijk zelf ook aan om gelijk over te gaan op vers en die brokjes achterwege te laten,lees dat heel veel dat op deze manier doen.En dan kan die beter in het begin aan de diarre evt gaan dan later weer met omschakeling naar helemaal rauw.
Ik heb aan spiervlees:geit,lam,kalf,paard,rund.Ik heb ook nog haas,hert en struis(maar dat is allemaal wel kleingesnipperd)Oja de sardientjes ga ik ook nog halen bij het Ic.Wilde iig gaan beginnen met de kippenekjes.
Parelhoen karkas is dat nog niet te hard?Kocht ik voor Cairo ook ,maar ik vond er bij sommige wat harde,venijinige stukken aanzitten :-[

En dan een kwarteltje dat zou ik in zijn geheel kunnen geven of doormidden snijden?Want volgens mij weegt een kwarteltje niet zo heel erg veel,dus dat zou dan 1 maaltje kunnen zijn voor hem?

En een rauw eitje gewoon met schil en dan heel het ei?Lijkt mij zoveel voor een pup,een heel ei,niet dat ie het niet op zou eten,maar meer dat ie dan aan de dunne ervan gaat,bedoel ik :-[

Ik hoef nog niet echt op de verhouidgen te letten had ik begrepen.Ik  hou mij wel aan wat jij schreef 1x vis,3 x spier,3 x vleesbot.
Dat vleesbot ook gaan afwisselen of in het begin alleen maar even  kippenekjes gaan geven?

Oja,en hoeveel %?
Weet eigenlijk nog niet hoe zwaar die is
Laatst gewijzigd door judith1967 op ma 02 jul 2007, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#787635
judith1967 schreef: Dankje,Lizzy. :)

Ja,ik dacht er eigenlijk zelf ook aan om gelijk over te gaan op vers en die brokjes achterwege te laten,lees dat heel veel dat op deze manier doen.En dan kan die beter in het begin aan de diarre evt gaan dan later weer met omschakeling naar helemaal rauw.
Ik heb aan spiervlees:geit,lam,kalf,paard,rund.Ik heb ook nog haas,hert en struis(maar dat is allemaal wel kleingesnipperd)Oja de sardientjes ga ik ook nog halen bij het Ic.Wilde iig gaan beginnen met de kippenekjes.
Parelhoen karkas is dat nog niet te hard?Kocht ik voor Cairo ook ,maar ik vond er bij sommige wat harde,venijinige stukken aanzitten :-[
Nou, mijn pup had bij 8 weken geen enkele moeite met parelhoen. Wat voor pup is het (qua ras)?

E
n dan een kwarteltje dat zou ik in zijn geheel kunnen geven of doormidden snijden?Want volgens mij weegt een kwarteltje niet zo heel erg veel,dus dat zou dan 1 maaltje kunnen zijn voor hem?
Hangt dus een beetje van je pup af (de grootte van de pup). Toen Linga een week of 8 was, woog ze een kilootje of 7 en vrat ze een kwartel zonder enige moeite op. Kwartels wegen een grammetje of 150 denk ik. Dus dat is voor een Dalmatenpupje een lekker maaltje (Linga vond ze wat klein ;D)
En een rauw eitje gewoon met schil en dan heel het ei?Lijkt mij zoveel voor een pup,een heel ei,niet dat ie het niet op zou eten,maar meer dat ie dan aan de dunne ervan gaat,bedoel ik :-[
Nooit wat van gemerkt hier! Zeker niet in combinatie met een maaltijdje van vleesbot. Ik zou zeggen: probeer het even uit, kijk het even aan. Anders geef je een half ei.
Ik hoef nog niet echt op de verhouidgen te letten had ik begrepen.Ik  hou mij wel aan wat jij schreef 1x vis,3 x spier,3 x vleesbot.
Dat vleesbot ook gaan afwisselen of in het begin alleen maar even  kippenekjes gaan geven?

Oja,en hoeveel %?
Weet eigenlijk nog niet hoe zwaar die is
Nee, als je meer dan de helft versvlees geeft, zou ik me geen zorgen maken om de percentages. Zodra je meer zelf gaat samenstellen, zou ik bij een pup wel opletten. Want dan moet er echt ook orgaanvlees bij enzo.

Vleesbot zou ik, zo snel je kan, ook afwisselen. Anders wordt het erg kipperig.

Een pup voer je 5% tot 10% van het eigen lichaamsgewicht. En die 5% is voor pups van grote/middelgrote rassen en die 10% is voor de ieniemienies.
Door judith1967
#787647
Het is een Hollandse Herder pup,dus wel te vergelijken met Linga op die leeftijd,denk ik!?

Ja,mss ben ik ook  wel een beetje een muts met dat soort dingen,maar dat komt denk ik doordat ik met Cairo (vanwege die torsie en 2 x had ie last van een opgeblazen maag) al dit heb meegemaakt

Ik ga gewoon parelhoenkarkas halen.
Dus denk dat een kwarteltje dan ook wel voor hem een lekker maaltje is.

Oke,van dat ei ga ik gewoon proberen.
Dan ga ik gewoon kippenekjes,parelhoenkarkas en kwartel kopen,dan heb ik voorlopig toch wel even genoeg afwisseling qua bot?

Ben alweer een heel stuk verder met het hoe en wat!
Heb er wel zin in, hoor.
Zal tzt weleens een voorbeeldje van het menu hier neer zetten.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#787714
wat een super topic :). Ik lurk dan ook lekker mee, want ik zit met hetzelfde probleem. Bij ons komt er over een week of 6 een pup bij :)
Door Fynn
#787723
Hoi

Wat leuk al die pups he .
Nou dan lees ik ook mee want bij ons komt er 20 juli  een ridgeback pup bij die krijgt nu brokken bij de fokker :(
Maar bij ons gaat hij op vers ik begin met een combinatie energique of Bibi en wat barf erbij maar zit ook een beetje met de hoeveelheden.

Groetjes Rian,Ijuba en Fynn
Door judith1967
#787726
Minna schreef: :offtopic2: aaahhh leuk nog een hollandse herder!!! wat van een model? (korthaar/langhaar/ruwhaar)
He,Minna het wordt een HH korthaar.
Kijk maar een s op het HH forum bij puppiehoekje. ;)
Daar zit ik nml ook op.
Door judith1967
#787728
trimsalon schreef: wat een super topic :). Ik lurk dan ook lekker mee, want ik zit met hetzelfde probleem. Bij ons komt er over een week of 6 een pup bij :)
Jij een grote poedel,toch?

Leuk,hoor

Kunnen wij allemaal van elkaars ervaringen leren :)
Door judith1967
#787729
Fynn schreef: Hoi

Wat leuk al die pups he .
Nou dan lees ik ook mee want bij ons komt er 20 juli  een ridgeback pup bij die krijgt nu brokken bij de fokker :(
Maar bij ons gaat hij op vers ik begin met een combinatie energique of Bibi en wat barf erbij maar zit ook een beetje met de hoeveelheden.

Groetjes Rian,Ijuba en Fynn
Leuk een RR,vind het hele mooie honden.

Ik weet ook nog niet hoe zwaar die zal zijn als wij hem ophalen,vandaar dat ik hoeveelheden van 100 gram maak.
Door Minna
#787731
Yep, net gekeken in het puppyhokje...wat zijn ze schattig!!! Nu gaat het bij mij ook helemaal kriebelen... :o
Ik zal even goed alle puptopics opslaan...
Door judith1967
#787742
Minna schreef: Yep, net gekeken in het puppyhokje...wat zijn ze schattig!!! Nu gaat het bij mij ook helemaal kriebelen... :o
Ik zal even goed alle puptopics opslaan...
Ja,wat zijn het schatjes,he
Ik wilde al heel lang een HH korthaar.
En nu komt het er dan van :D
Ben echt superblij!!!!!!
Door Mevroi Kruim
#787902
judith1967 schreef: Eendagskuikens kan ik ook geven,maar voedingswaarde is nihil toch?
Nee hoor, de voedingswaarde ligt dicht bij die van een ei, en dat heeft een hele hoge biologische waarde.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door