Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rick76
#785879
Hallo,

Ik heb vandaag voor het eerst heel konijn gegeven aan onze pup. Maar waar valt dit nu onder als ik de BARF rekensheet gebruik. Gewoon overig en dan bij het totaal optellen?

En hele sardines? Kortom alle hele prooidieren. Waar horen deze bij :)

Alvast bedankt!
Door Minna
#785880
Ja daar vraag je wat he...in principe is het gewoon een complete maaltijd als alles er aan zit, vlees, organen en bot etc. Hele vissen worden dacht ik bij vleesbot gerekend. Misschien kan je de hele dieren buiten de rekensheet gebruiken, dat je dus als je 3 keer per week een hele dier gebruikt de rest van de week uitrekend.
Door Eef+Stippels
#785883
Bedoel je een konijn met ingewanden en al?

Ik reken konijnkarkas als vleesbot.

Of vis onder vleesbot valt, ligt aan het soort vis. Sardientjes hebben weinig graat, dus kunnen vallen onder spiervlees. Zalm heeft wel behoorlijke graat en kan vallen onder vleesbot.
Door DaisyD
#785952
Ik reken zalmkop en compleet konijn onder de volledige prooidieren, dit gewicht trek ik vanhet totaal gewicht af van die week en ik reken opnieuw de percentages uit.

Bv hond eet 5000 gram per week; konijn 1300 gram  zalmkop 600 gram = 1900 gram.
5000 - 1900 = 3100 gram
Op die 3100 gram laat je de rekenmachine los en je weet wat je mag geven!

Leuk gezicht he als ze zo'n konijn meester maken  ;)

groetjes van het konijnen etend monster Dasiy
Door Rick76
#785963
Minna schreef: Ja daar vraag je wat he...in principe is het gewoon een complete maaltijd als alles er aan zit, vlees, organen en bot etc. Hele vissen worden dacht ik bij vleesbot gerekend. Misschien kan je de hele dieren buiten de rekensheet gebruiken, dat je dus als je 3 keer per week een hele dier gebruikt de rest van de week uitrekend.
Ik denk dat ik hele dieren idd buiten de sheet moet houden. Ik kan het wel bij overig doen, maar dan is de verhouding scheef.

Ja wordt lastig om een heel dier te geven. Dit is namelijk een pup van 15 weken, dus ik moet de hele konijn bijv delen in kleinere stukken. Wel evenredig verdeeld natuurlijk met orgaan enz..
Door Rick76
#785964
Evelyn schreef: Bedoel je een konijn met ingewanden en al?

Ik reken konijnkarkas als vleesbot.

Of vis onder vleesbot valt, ligt aan het soort vis. Sardientjes hebben weinig graat, dus kunnen vallen onder spiervlees. Zalm heeft wel behoorlijke graat en kan vallen onder vleesbot.
Hallo,

Ja ik bedoel idd konijn met ingewanden. Okay wellicht kan ik Sardien tot spiervlees rekenen. Zalm met graat rekende ik al tot vleesbot...
Door Rick76
#785966
DaisyD schreef: Ik reken zalmkop en compleet konijn onder de volledige prooidieren, dit gewicht trek ik vanhet totaal gewicht af van die week en ik reken opnieuw de percentages uit.

Bv hond eet 5000 gram per week; konijn 1300 gram  zalmkop 600 gram = 1900 gram.
5000 - 1900 = 3100 gram
Op die 3100 gram laat je de rekenmachine los en je weet wat je mag geven!

Leuk gezicht he als ze zo'n konijn meester maken  ;)

groetjes van het konijnen etend monster Dasiy
Okay, dus je haalt het gewicht van de prooidieren van het totaal af. Zalmkop rekende ik tot de vleesbotten, maar jij doet dat niet? Omdat er wellicht te weinig vlees aan zit?

Vandaag voor het eerst getest met de konijn. Ik vond het nog een beetje eng, want we hebben zelf levende konijnen..Ook vandaag voor het eerst lamskop gegeven. Nou die is nu ook helemaal op..Echt een vreetzak onze Argentijnse dog van 15 weken....
Door DaisyD
#786036
Rick76 schreef: Okay, dus je haalt het gewicht van de prooidieren van het totaal af. Zalmkop rekende ik tot de vleesbotten, maar jij doet dat niet? Omdat er wellicht te weinig vlees aan zit?

Vandaag voor het eerst getest met de konijn. Ik vond het nog een beetje eng, want we hebben zelf levende konijnen..Ook vandaag voor het eerst lamskop gegeven. Nou die is nu ook helemaal op..Echt een vreetzak onze Argentijnse dog van 15 weken....
Volgens een ander Fora valt een zalmkop onder compleet dier. Er zit nl van alles wat in: hersenen (orgaan) spiervlees en bot.
Het rekenschema is een hulpmiddel om een complete prooi na te bootsen, het komt dus overeen met de percentages van een compleet prooidier. Vandaar dat ik de complete prooidieren van het totaal aftrek voordat ik het rekenschema toepas.

Andere complete dieren zijn bv kuikens en kwartels met veer en al. Al vind ik de veren niet zo'n succes. Mijn hond heeft dan wel een rondje dunne poep, maar daarna is het ook weer over!

Hoeveel eet jouw Argentijnse dog? : een konijn en een lamskop op een dag  :o  :o  Dat worden wel twee vriezers bijplaatsen.
Door Rick76
#786369
DaisyD schreef: Volgens een ander Fora valt een zalmkop onder compleet dier. Er zit nl van alles wat in: hersenen (orgaan) spiervlees en bot.
Het rekenschema is een hulpmiddel om een complete prooi na te bootsen, het komt dus overeen met de percentages van een compleet prooidier. Vandaar dat ik de complete prooidieren van het totaal aftrek voordat ik het rekenschema toepas.

Andere complete dieren zijn bv kuikens en kwartels met veer en al. Al vind ik de veren niet zo'n succes. Mijn hond heeft dan wel een rondje dunne poep, maar daarna is het ook weer over!

Hoeveel eet jouw Argentijnse dog? : een konijn en een lamskop op een dag  :o  :o  Dat worden wel twee vriezers bijplaatsen.

Gelukkig is onze pup pas 15 weken en worden de hele prooidieren in gedeeltes gegeven. Ik wil natuurlijk niet dat ze vet wordt. Voorheen neigde ze een beetje naar mager, maar nu ik vers geef ziet ze er super uit...

Maar ik haal gewoon voor 1 week en daarna weer naar de slager als het op is. Ik vind het tot nu toe leuke uitstapjes :) Overig 3 weken krijgt mijn moeder ook een Dogo pup, dus dan kan ik nog meer halen ;)
Door Rick76
#786714
trimsalon schreef: is een lamskop niet te hard voor een pup van 15 weken?
Wanneer is iets te hard?? Als de pup het niet weg krijgt of omdat de kop gewoon een stuk harder is?

De kaak laat hij in ieder geval nog staan. Maar ze kan wel lekker knagen zo...
Gebruikersavatar
Door *Monique
#786717
Rick76 schreef: Wanneer is iets te hard?? Als de pup het niet weg krijgt of omdat de kop gewoon een stuk harder is?

De kaak laat hij in ieder geval nog staan. Maar ze kan wel lekker knagen zo...
tja kan me zo voorstellen als hij zijn melkgebit nog heeft, dit nog lang niet zijn volledig gebit is met bijbehorende kracht en sterkte van de kaken/kiezen
Door Rick76
#786732
trimsalon schreef: tja kan me zo voorstellen als hij zijn melkgebit nog heeft, dit nog lang niet zijn volledig gebit is met bijbehorende kracht en sterkte van de kaken/kiezen
Daar zit wat in, maar zolang ze het met gemak weg krijgt zit het wel goed denk ik..

En wat moeizaam gaat dat haal ik gewoon weg. Juist omdat ze nog een melk gebit heeft ben ik niet zo bang. Als ze gewisseld heeft zou ik juist voorzichtiger omdat er dan blijvende slijtage is...

Maar ben benieuwd of een lamskop inderdaad nog niet aan pups wordt gegeven. Onze Argentijnse dog pup lijkt toch al over de benodigde kaakkracht te beschikken :)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#786735
Rick76 schreef: Daar zit wat in, maar zolang ze het met gemak weg krijgt zit het wel goed denk ik..

En wat moeizaam gaat dat haal ik gewoon weg. Juist omdat ze nog een melk gebit heeft ben ik niet zo bang. Als ze gewisseld heeft zou ik juist voorzichtiger omdat er dan blijvende slijtage is...

Maar ben benieuwd of een lamskop inderdaad nog niet aan pups wordt gegeven. Onze Argentijnse dog pup lijkt toch al over de benodigde kaakkracht te beschikken :)
Omdat wij zelf binnenkort ook weer een pup krijgen, en dit de 1e hond word die op rauw word gevoerd vanaf het begin, ben ik me ook goed aan het inlezen e.d
En ik heb begrepen dat het niet verstandig is om hardere delen (ribben, koppen, enz) te voeren voordat ze gewisseld hebben ???
Door Rick76
#787027
trimsalon schreef: Omdat wij zelf binnenkort ook weer een pup krijgen, en dit de 1e hond word die op rauw word gevoerd vanaf het begin, ben ik me ook goed aan het inlezen e.d
En ik heb begrepen dat het niet verstandig is om hardere delen (ribben, koppen, enz) te voeren voordat ze gewisseld hebben ???
We zijn wel langzaam aan begonnen met kippennekjes en vleugel, maar nu aan het opbouwen. Lamsribben geven wij onze pup ook al, dit gaat er goed in. Uiteraard wel alles van jonge dieren en geen dragende delen..

btw: Wat voor pup krijg je? Ik heb voor mijn moeder ook een Argentijnse Dog gekocht en over 4 weken krijgt ze deze. Erg leuk :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door