Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#765641
We zijn begonnen met barf voor onze reu van toen 4 mnd of eigenlijk met kvv in het begin. Na verloop van een paar maanden zijn we kipkarkassen en nekken gaan toevoegen tot hier geen probleem. Nu heb ik enige maanden geleden bij het slachthuis een mooie party vlees en botten gekocht. Ziet er echt prachtig uit. Onze Dondi die de eerste 7 jaar van haar leven alleen maar brokken gegeten heeft en de kipkarkassen en nekken echt niet waardeert werd wild van enthousiasme toen het serieuze werk te voorschijn kwam. Dit gaat tot onze verbazing helemaal goed, Manu in tegenstelling lijkt niet te weten hoe hij er mee om moet gaan. Likt wat bijt wat doet er uren over en dan is er nog niets noemenswaardig gebeurt. Dondi zet een poot op het vlees en trekt zo stukken eraf dit snapt Manu gewoon niet.

Zijn er meer honden die het niet snappen en hoe kan ik hier mee omgaan. Wil kleinere stukken gaan proberen omdat hij geen moeite heeft met de karkassen en nekken. Ze eten apart omdat Dondi haar portie snel wegknaagt en daarna Manu zijn portie afpakt wil dit gedrag niet stimuleren. Ze eten apart in de keuken zijn dan dus al afgesloten van de rest van de kamer. Vaak haal ik het na 3 of 4 uur weg en geef ik het of aan Dondi of gooi ik het restant weg afhankelijk van hoever Manu ermee gekomen is.

Het is niet echt een ramp maar vind het ergens zo zonde het zijn echt mooie stukken vlees en het zou zoveel lekkerder moeten zijn als kvv denk ik.
Door roefus
#765643
Gaat het om grote bevleesde botten?
Zijn ze zacht genoeg?

Als Manu het nog niet helemaal begrijpt, dan zou ik persoonlijk wat stukken vlees eraf halen en wat kleiner snijden.
Of de ribbenpartij wat kleiner van stuk maken (geen enkele rib).
Of een beetje 'helpen', het zelf vasthouden en dan kijken of hij knabbelen wil.
Zo heb ik het met Roefus in het begin ook gedaan, en nou eet hij alles vanzelf lekker op.
Door 202Spots
#765644
[quote="El_Kato"]
Vaak haal ik het na 3 of 4 uur weg en geef ik het of aan Dondi of gooi ik het restant weg afhankelijk van hoever Manu ermee gekomen is.
[/quote]
Ik zou het niet zo lang laten liggen hoor...
Hoe oud is Manu inmiddels???
Misschien helpt het wanneer je de stukken vlees 'n beetje inknipt zodat 't makkelijk is om van de bot te scheuren?
Of verwarm de hele bot in warm water?
Wanneer ie echt niks of heel weinig eet, dan na hooguit 20-30 minuten de bot  weghalen en niks anders geven...de volgende dag de bot weer even opwarmen en kijken wat ier er dan mee gaat doen.
Meestal leren ze wel wanneer ze goed trek hebben.
Door cylke
#765995
Chelsey snaptte het ook niet in het begin, maar dan knipten we het inderdaad in, maakten er kleinere stukken van...
Nu (na ongeveer 3 maanden denk ik, of langer) draait ze haar poot voor niks meer om...
Door El_Kato
#766148
Thx voor de reacties Manu is 2 jaar oud. Ga de stukken kleiner maken en het na een max 30 min. weghalen.
Had altijd zoiets van laat hem maar lekker bezig zijn met zijn eten maar zie nu dat dit niet helemaal is hoe het werkt.

Hihihhi op naar het tuincentrum voor een bijltje en een goede snoeischaar  :D
Door 202Spots
#766165
[quote="El_Kato"]
Thx voor de reacties Manu is 2 jaar oud. Ga de stukken kleiner maken en het na een max 30 min. weghalen. [/quote]

Hoe groot zijn de stukken die je nu geeft? Foto??
Want de stukken kunnen echt wel groot blijven hoor!
Hij moet gewoon leren om 't van de bot te trekken!!
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#766244
[quote="El_Kato"]
Thx voor de reacties Manu is 2 jaar oud. Ga de stukken kleiner maken en het na een max 30 min. weghalen.
Had altijd zoiets van laat hem maar lekker bezig zijn met zijn eten maar zie nu dat dit niet helemaal is hoe het werkt.

Hihihhi op naar het tuincentrum voor een bijltje en een goede snoeischaar  :D

[/quote]

Ik heb pas een bijltje bij ikea gekocht ,ik vind hem perfect.
en een wildschaar heb ik daar ook vandaan.
Door Minna
#766405
Ik heb vanmiddag een zeer professionele hakbijl besteld met 10 jaar garantie...was errug duur maar voor Pika moet ik ook de ribben e.d kleiner maken en met een gewone mes ben ik zoooo lang bezig, dacht van nu is afgelopen met dat geklungel  >:(
Door El_Kato
#767884
Hoe groot zijn de stukken die je nu geeft? Foto??
Want de stukken kunnen echt wel groot blijven hoor!
Hij moet gewoon leren om 't van de bot te trekken!!


Tja heb geen foto van de stukken vlees maar heb vanmorgen rib gegeven met behoorlijk wat vlees en dat waren stukken van 2 en 3 ribben. Hij trekt het vlees niet van het bot maar bijt de stukken zeg maar zijwaarts door, bij een stuk van 3 ribben bijt hij de toppen van alle 3 de ribben er eerst af en gaat zo verder. Ben er bij gebleven en heb hem een aantal keer een stuk gegeven.
Door DaisyD
#786051
[quote="El_Kato"]
Tja heb geen foto van de stukken vlees maar heb vanmorgen rib gegeven met behoorlijk wat vlees en dat waren stukken van 2 en 3 ribben. Hij trekt het vlees niet van het bot maar bijt de stukken zeg maar zijwaarts door, bij een stuk van 3 ribben bijt hij de toppen van alle 3 de ribben er eerst af en gaat zo verder. Ben er bij gebleven en heb hem een aantal keer een stuk gegeven.
[/quote]

Zo eet daisy ook har ribbetjes, ze bijt ze vanaf de zijkant in stukjes. Hapt lekker weg toch.
Door El_Kato
#791266
Kleine up-date.

Heb een hakmes en wildschaar gekocht bij IKEA (goeie tip ben er erg blij mee  :D)
Manu snapt het nog steeds niet helemaal maar het gaat de goede kant op. Ik geef het voer nu in de keuken aan beide honden tegelijk. Dit houd oa in dat al hij loopt te trutten met zijn eten Dondi het na een tijdje van hem afpakt en het opeet. Dit heb ik in het begin een paar keer (soort van gecontroleerd) laten gebeuren. Zit er natuurlijk niet op te wachten dat dit uit de hand loopt. Dit is een goede stimulans gebleken. Werkt beide kanten op. Dondi loopt soms ook te truttelen met iets wat ze niet helemaal lekker vind. Als een van 2 iets echt niet lust dan eet de ander het op en daar vullen ze elkaar goed mee aan  :D
Gevogelte gaat helemaal goed, vandaag hebben ze oa stukken ruggegraad gehad en dat ging er ook goed in.

Blijf er altijd bij om op te letten dat er goed gekauwd word.

Bedankt voor de tips.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door