Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Decibels
#784350
Op de site van het RIVM staat het volgende te lezen:

"De lintworm van de hond kan bestreden worden door de hond regelmatig te ontwormen (met een middel waar ook lintwormen gevoelig voor zijn) én door een hond geen rauw vlees of slachtafval te voeren."

dat zet me dan toch aan het denken...in KVV zit natuurlijk uitsluitend slachtafval.... :o

http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op ... ntworm.jsp
Door Lizzy
#784356
Tja. Ze kunnen ook niet alles weten, bij de RIVM.... Dit is dus gewoon van A tot en met Z niet waar en onzinnig. Misschien dat dit soort instanties eerst eens bij hun eigen vleeskeurings-instanties moeten navragen of met wormen besmet vlees door de keuring komt. Dat komt het namelijk niet. Kwam vlees wel door de keuring, dan wenste ik iedereen die wel eens tartaar of ander rauw vlees eet veel plezier (ik ben zelf vegetarier) ;D.

Nou ja, en glipte er al een worm door de keuring (wat dus in mijn ogen niet kan), sterft tie terplekke de moord door een maagzuur van pH 1 (bij een versgevoerde hond). Als je je hand steekt in een bak vloeistof die een pH waarde heeft van pH 1: zul je rechtstreeks door moeten naar het ziekenhuis, want het zuur vreet alles aan.

En versvlees bevat alleen vlees dat goedgekeurd is voor menselijke consumptie. Dus de term slacht-afval slaat eigenlijk nergens op.... Wat de producenten van versvlees in hun voer stoppen, eten ze in Islamitische gezinnen gewoon op.

Dus, geen zorgen. Gewoon lekker rauw/vers voeren en vooral niet vaker ontwormen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 25 jun 2007, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Decibels
#784366
Lizzy schreef: Tja. Ze kunnen ook niet alles weten, bij de RIVM.... Dit is dus gewoon van A tot en met Z niet waar en onzinnig. Misschien dat dit soort instanties eerst eens bij hun eigen vleeskeurings-instanties moeten navragen of met wormen besmet vlees door de keuring komt. Dat komt het namelijk niet. Kwam vlees wel door de keuring, dan wenste ik iedereen die wel eens tartaar of ander rauw vlees eet veel plezier (ik ben zelf vegetarier) ;D.

Nou ja, en glipte er al een worm door de keuring (wat dus in mijn ogen niet kan), sterft tie terplekke de moord door een maagzuur van pH 1 (bij een versgevoerde hond). Als je je hand steekt in een bak vloeistof die een pH waarde heeft van pH 1: zul je rechtstreeks door moeten naar het ziekenhuis, want het zuur vreet alles aan.

En versvlees bevat alleen vlees dat goedgekeurd is voor menselijke consumptie. Dus de term slacht-afval slaat eigenlijk nergens op.... Wat de producenten van versvlees in hun voer stoppen, eten ze in Islamitische gezinnen gewoon op.

Dus, geen zorgen. Gewoon lekker rauw/vers voeren en vooral niet vaker ontwormen.
natuurlijk weet ik wel dat vlees gekeurd wordt....en dat er 'afval' inzit dat in andere landen normaal gegeten wordt....maar toch... ;)
Door Lizzy
#784369
Decibels schreef: natuurlijk weet ik wel dat vlees gekeurd wordt....en dat er 'afval' inzit dat in andere landen normaal gegeten wordt....maar toch... ;)
Maar toch wat?
Door Decibels
#784381
Lizzy schreef: Maar toch wat?
als ik dit soort dingen lees ga je toch denken....

gr Marijke
Door Lizzy
#784384
Decibels schreef: als ik dit soort dingen lees ga je toch denken....

gr Marijke
Ja sorry, ik begrijp je niet. Waar ga je over denken dan?
Door irmaa
#784392
Mmmmmm......... ja vroeger zeiden ze ook dat je geen rauw vlees mocht eten, kreeg je een lintworm van ect. Dat klopte denk ik ook wel maar er is wel wat verandert op keuringsgebied ed.
Het zou wat zijn zeg dat alle mensen die regelmatig een broodje tartaar e/o fillet ( allemaal lekker :D) zo´n (grote kans) infectie zouden kunnen oplopen.
Hoe zit het dan met "brokken" honden lopen die geen kans om een worminfectie op te lopen? ( tuurlijk wel.. zoals alle honden die lekker buiten struinen, af en toe poep eten, een vlo hebben, een lekker vergaand lijk van een konijn opvreten enzenz)
Door Decibels
#784428
Lizzy schreef: Ja sorry, ik begrijp je niet. Waar ga je over denken dan?
waar ik dan aan denk? Lijkt me toch logisch...Deze vorm van lintworm is toch de gevaarlijkste? Het is toch ook om déze lintworm dat bepaalde landen verplicht een lintworm behandeling willen, alvorens je dat betreffende land in mag met je dier?

gr Marijke
Door Decibels
#784431
*irma schreef: Mmmmmm......... ja vroeger zeiden ze ook dat je geen rauw vlees mocht eten, kreeg je een lintworm van ect. Dat klopte denk ik ook wel maar er is wel wat verandert op keuringsgebied ed.
Het zou wat zijn zeg dat alle mensen die regelmatig een broodje tartaar e/o fillet ( allemaal lekker :D) zo´n (grote kans) infectie zouden kunnen oplopen.
Hoe zit het dan met "brokken" honden lopen die geen kans om een worminfectie op te lopen? ( tuurlijk wel.. zoals alle honden die lekker buiten struinen, af en toe poep eten, een vlo hebben, een lekker vergaand lijk van een konijn opvreten enzenz)
Als het goed is zit er in een tartaatje geen slacht-afval.... ;)

het gaat hier niet om een 'gewone' worm-besmetting...die kunnen ze inderdaad overal oplopen.

gr Marijke
Gebruikersavatar
Door Angelique
#784460
Decibels schreef: Als het goed is zit er in een tartaatje geen slacht-afval.... ;)

het gaat hier niet om een 'gewone' worm-besmetting...die kunnen ze inderdaad overal oplopen.

gr Marijke
Als het goed is ja..maarja, met dat gemalen spul weet je het maar nooit ;)

Maar nogmaals...in kvv zit als het goed is ook geen afgekeurd "afval" daar ziet de RVV wel op toe.

In brokken wel....dat mag ook, want dat wordt toch doodgekookt, maarja, dat voeren we hier niet.
Door Lizzy
#784466
Decibels schreef: waar ik dan aan denk? Lijkt me toch logisch...Deze vorm van lintworm is toch de gevaarlijkste? Het is toch ook om déze lintworm dat bepaalde landen verplicht een lintworm behandeling willen, alvorens je dat betreffende land in mag met je dier?

gr Marijke
Nou, dat vind jij misschien logisch maar ik zie jou logica nog steeds niet. Er zitten geen wormen in goedgekeurd vlees.
Door ~Joke~
#790649
Verder overleeft geen worm de diepvries ;) en het zure maagzuur van een rauwgevoerde hond.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op zo 08 jul 2007, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bob+Akita
#791260
Joke Miedema schreef: Verder overleeft geen worm de diepvries ;) en het zure maagzuur van een rauwgevoerde hond.
precies, het lijkt me ook niet dat een wormbesmetting op die manier mogelijk is
Door Decibels
#791265
Bob&Bella schreef: precies, het lijkt me ook niet dat een wormbesmetting op die manier mogelijk is
als dat zo zou zijn dan zou dat voor álle wormen gelden...en dat is dus absoluut niet zo. Een (gewone)wormbesmetting gaat juist via de bek...het snuffelen op veldjes waar wormeieren liggen, etc.
Door ~Joke~
#791269
Dat klopt ook niet helemaal. Mijn honden lopen en snuffelen overal, ze eten zelfs hondenpoep. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ze voor het laatst ontwormd zijn, dus dat moet jaren geleden zijn. Nog in de brokkentijd. Een paar maanden geleden is er een mestonderzoek van Spike's poep gedaan omdat ik dacht wormen in zijn poep te zien. De uitslag was dat er geen wormeieren en wormen in zijn poep was aangetroffen. De witte stukjes waren pezen van het vlees dat hij had gegeten. Ik mijd trouwens de plaatsen waar veel honden poepenomdat de mijne graag een brokkendrol verschalken.
Vooral brokgevoerde honden hebben meer kans op wormen, hun darmen zijn 'lui' en hun maagzuur is door de vele koolhydraten in de brok niet zuur genoeg om wormen en wormeieren te verteren.
Het maagzuur van een rauwgevoerde hond is zo zuur dat de meeste wormen geen kans maken.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op di 10 jul 2007, 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door