Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#784168
hier in de buurt zijn er recent een aantal gevallen van de ziekte van Weil bekend. nu heb ik mijn teckels toch maar laten enten (alleen Weil) vind het toch te gevaarlijk worden. alleen is het nu zo dat ze over 3 wkn weer geent moeten worden tegen Weil. dit omdat ze een aantal jaar helemaal niet geent zijn geweest. dus nu is er volgens de da een booster nodig. is dat altijd zo? groeten Ingrid
Door Lizzy
#784173
Nee. Ik heb Nobivac hier ooit naar gevraagd en dit kreeg ik als antwoord:

"Vaccins tegen Leptospirosis zijn altijd dode vaccins. Dode vaccins moeten bij een primaire vaccinatie altijd geboosterd worden. Dode vaccins geven in het algemeen ook korter durende immuniteit, omdat ze wel aanzetten tot antilichaam opbouw, maar de stimulatie van celgebonden immuniteit is variabel. Indien de celgebonden immuniteit niet gestimuleerd is geweest, ontstaan er ook geen memorycells. Juist de aanwezigheid van memorycells maakt het mogelijk om bij volwassen honden, die al langere tijd niet gevaccineerd zijn, te volstaan met een enkelvoudige hervaccinatie".

Een tikje vaag vind ik het antwoord wel hoor, want mij was altijd geleerd dat een hond bij vaccins tegen bacterieen geen memorycells aanmaakt. Maar goed, ik heb op een gegeven moment na een paar jaar mijn honden ook opnieuw laten vaccineren tegen Lepto en mijn DA zei ook dat deze niet na 3 weken geboosterd hoefde te worden.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar in welke woonplaats jij woont en waar er dus een aantal gevallen van Weil zijn geweest.
Door Decibels
#784182
vagebond schreef: hier in de buurt zijn er recent een aantal gevallen van de ziekte van Weil bekend. nu heb ik mijn teckels toch maar laten enten (alleen Weil) vind het toch te gevaarlijk worden. alleen is het nu zo dat ze over 3 wkn weer geent moeten worden tegen Weil. dit omdat ze een aantal jaar helemaal niet geent zijn geweest. dus nu is er volgens de da een booster nodig. is dat altijd zo? groeten Ingrid
voor zover ik weet moet alleen de allereerste keer weil herhaald worden.

gr Marijke
Door vagebond
#784337
Ik woon in Wadenoijen, vlakbij Buurmalsen, Tricht en Geldermalsen waar dus een aantal "Weil" gevallen zijn gemeld. Een jack russeltje is overleden, ook niet geent, omdat ie toch nooit zwom.......
Door ulla
#785043
Dat verhaal heb ik ook gehoord.
Er is daar verleden jaar ook een "zogenaamde "uitbraak geweest.
Vervolgens hoorde je er niets meer van.
Maar goed, het kan deze keer waar zijn.
Echter voor mij geen reden om mijn honden te laten enten tegen weil.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door