Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Liet
#782681
Ik heb bewust de laatste 2 jaar niet laten enten tegen Weil ondanks dat ik in de Betuwe aan de Waal en in de uiterwaarden woon. Mijn cocker is namelijk bijna 12 en heeft een heel problematisch immuunsysteem. Maar nu er in Geldermalsen een niet-zwemmende hond van 3 jaar is overleden aan Weil en ook in Buurmalsen en Haaften honden de ziekte hebben opgelopen, ga ik mijn beslissing maar weer eens heroverwegen.
Wat ik namelijk niet wist is dat ook mensen Weil kunnen krijgen en dat de mensen die direct contact met de zieke hond hebben gehad allen preventief behandeld moesten worden. De kans is klein maar wel aanwezig voor mensen. De praktijk waarin de besmette hond is overleden geeft onder www.dierenartswestbetuwe.nl info. (Echte Barfers moeten dan wel even de tijd nemen om de andere berichtjes  voor lief te nemen).
Gebruikersavatar
Door Hitam
#782689
Ook als je je hond ent, kan die leptospiren in de urine uitscheiden en mensen besmetten. Dus ik zie het probleem niet zo.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#782726
Deze week toevallig weer gehoord dat er onder gevaccineerde honden net zo goed leptospirose uitbreekt. Er zijn andere typen bacterien in opkomst waar we niet tegen enten.
Door Sennaruby
#782735
Dat is ook een van de redenen dat ik niet tegen weil ent... Naast het feit dat het een vreselijke rotenting is...

Groetjes,

Fieke
Door roefus
#782742
*Dorothea* schreef: Deze week toevallig weer gehoord dat er onder gevaccineerde honden net zo goed leptospirose uitbreekt. Er zijn andere typen bacterien in opkomst waar we niet tegen enten.

Ja maar, hoe moet ik dit opvatten?
Zoiets als...een hond met een scaliborband kan óók nog 'n teek oplopen?
Ik bedoel: is de kans op lepto bij gevaccineerde honden gereduceerd of niet?
Door Sennaruby
#782743
Dat hangt van het type af. Als het toevallig een serovar is dat in het vaccin zit, dan kan het beschermen, maar als het een ander type is, werkt het vaccin er niet tegen en is je hond dus niet beschermd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#782746
roefus schreef:
Ja maar, hoe moet ik dit opvatten?
Zoiets als...een hond met een scaliborband kan óók nog 'n teek oplopen?
Ik bedoel: is de kans op lepto bij gevaccineerde honden gereduceerd of niet?
De kans op ziekte door de typen icterohaemorrhagicae en canicola is sterk gereduceerd. Maar deze worden niet meer zoveel gezien (kan komen doordat er massal geent wordt), er zijn anderen in opmars waar we niet tegen enten.
Door roefus
#782747
Sennaruby schreef: Dat hangt van het type af. Als het toevallig een serovar is dat in het vaccin zit, dan kan het beschermen, maar als het een ander type is, werkt het vaccin er niet tegen en is je hond dus niet beschermd.
Dan ligt het dus aan het aantal types en in hoeverre deze voorkomen.
Maar stel dat het type (waarvoor de inenting bedoeld is, en werkzaam) 30, 40 of 50% van het aantal besmettingsgevallen uitmaakt...dan neemt de kans van besmetting dus ook met hetzelfde percentage af.
Toch?
(ik heb dus géén idee over die percentages).
Door roefus
#782749
*Dorothea* schreef: De kans op ziekte door de typen icterohaemorrhagicae en canicola is sterk gereduceerd. Maar deze worden niet meer zoveel gezien (kan komen doordat er massal geent wordt), er zijn anderen in opmars waar we niet tegen enten.
Maar als de ziekte door de typen icterohaemorrhagicae en canicola gereduceerd is door het massale enten, dan heeft het enten toch wél zin? :-\
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#782766
roefus schreef: Dan ligt het dus aan het aantal types en in hoeverre deze voorkomen.
Maar stel dat het type (waarvoor de inenting bedoeld is, en werkzaam) 30, 40 of 50% van het aantal besmettingsgevallen uitmaakt...dan neemt de kans van besmetting dus ook met hetzelfde percentage af.
Toch?
(ik heb dus géén idee over die percentages).
Die getallen zijn niet bekend, tenminste ik heb ze geprobeerd te zoeken maar niet gevonden. Wat alleen wel bekend is, is dat een toenemend aantal geente dieren toch ziek wordt doordat er steeds meer afwijkende type bacterien komen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#782767
Er is recent een onderzoek gedaan in Duitsland:

Objectives: The aim of the study was to investigate the presence of serum antibodies to different Leptospira serogroups in dogs with a clinical diagnosis of leptospirosis in southern Germany and to compare seroreactivity to different serogroups with history, clinical signs, laboratory findings and survival rate. Methods: In this study, the data of 42 dogs with the diagnosis of leptospirosis were evaluated retrospectively. Dogs were presented to the Small Animal Medicine Teaching Hospital (Medizinische Kleintierklinik) of the Ludwig Maximilians University Munich, Germany, between 1990 to 2003. Results: Reactivity to the serogroup grippotyphosa (13/42) was most frequently present, followed by reactivity to the serogroup saxkoebing (10/42). There was no difference in the clinical picture and the laboratory changes between dogs whose sera were reactive to different serogroups. Clinical Significance: Most of the dogs with leptospirosis in southern Germany had sera reacting to serogroups other than icterohaemorrhagiae and canicola, which are contained in the vaccine. Thus, currently available vaccines in Europe do not protect against the most common Leptospira organisms associated with clinical disease.
Gebruikersavatar
Door chooky
#782781
*Dorothea* schreef: De kans op ziekte door de typen icterohaemorrhagicae en canicola is sterk gereduceerd. Maar deze worden niet meer zoveel gezien (kan komen doordat er massal geent wordt), er zijn anderen in opmars waar we niet tegen enten.
Is dat zo? De ratten etc worden toch niet geënt? Dan zouden die stammen uitsterven omdat ze af en toe ook een hond als gastheer nemen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#782788
chooky schreef: Is dat zo? De ratten etc worden toch niet geënt? Dan zouden die stammen uitsterven omdat ze af en toe ook een hond als gastheer nemen.
Ik bedoelde dat je ze bij de hond minder vaak ziet, door het enten.
Vooral canicola die van hond op hond over wordt gedragen wordt zelden nog gezien.
Door conleeuw
#783133
dus eigenlijk is het gewoon zo dat, de lepto waartegen wij enten krijgen de kans niet echt en kom daardoor bijna niet meer voor, dus voor die soorten is het bijna niet meer nodig om te enten :-\, maar de andere waar wij niet tegen enten (geen enting beschikbaar) komen wel voor, en omdat je niet ervoor kan enten heeft de hele lepto enting eigenlijk geen zin, oooofffff het komt bijna niet voor omdat we enten en de honden daardoor beschermd zijn dus niet ziek worden van deze soorten en daarom moet je vooral blijven enten omdat je dan toch een aantal lepto's heb waardoor jou hond niet ziek zal worden :-\
Door dogsunlimited
#783174
Zeker rauwgevoerde honden die regelmatig in buitengebieden vertoeven en veel in water zitten, hebben een natuurlijke immuniteit opgebouwd tegen alle ziekteverwekkende bacteriën van Weil. Volgens mijn dierenarts is het wat dat betreft onzinnig om in te laten enten tegen Weil, temeer omdat niet gegarandeerd is dat een hond volledige bescherming geniet met de enting.
Stond ook voor het dilemma wel/niet enten tegen Weil begin van dit jaar. Mijn hond heeft vaccinatieschade en mag wat haar betreft nooit meer geënt worden. Einde discussie dus en heel veel opluchting voor mij na haar verhelderende visie hierop. Beide honden worden niet meer geënt.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door