Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lightning
#782181
in hoeverre kan een hond het goed doen op alleen rauw kip en orgaanvlees? ik vroeg me dat af. ik heb 1 hond die heeft een flink darm probleem en waarschijnlijk (zeggen de doktoren) gaat het niet meer over... ze krijgt heel duur voer qua brok jakkie ja weer die brok.... ze kon niks anders hebben van alles weer aan de diarree... maar..... de laatste weken probeer ik haar toch stiekem andere dingen te geven. ze heeft al kippenekken kipkarkassen 1 dagskuikens kippemaagjes opgegeten zonder ook maar de diarree te krijgen... ik durf het nog niet voor 100% te proberen want 10 keer per dag je huis schoonmaken omdat je hond in huis poept is waardeloos.. maar dit gaat goed.... ze heeft wel eens een maaltijd dus gehad van alleen karkassen en dat ging echt goed geen diarree. orgaan was ik voorzichtig mee en heeft ze heel weinig van gehad want vind het toch eng. maar ging goed.... ik weet niet als je bijvoorbeeld iets anders geef of ze dan wel aan de diarree raakt. ze zit ook aan de prednison en hopende komt ze daar ook nog ooit vanaf van die rotzooi.... heeft iemand idee? want als dit goed gaat wil ik een paar dagen achter elkaar dit geven kijken hoe ze reageerd..... maar ja ze krijgt niet veel naar binnen is behoorlijk eenzijdig
Door Mevroi Kruim
#782186
Nou, je hebt zelf ook al begrepen dat alleen met kip barfen niet ideaal is. Da's zeker waar. MAAR: het is altijd 100x beter dan brok. En in het geval van jouw hond zou ik denken, ook beter dan kvv, want nu weet je precies wat je hond binnenkrijgt en je kunt heel goed in de gaten houden waarvan het eventueel mis gaat en dat dan vermijden.
Nu is het natuurlijk wel heel belangrijk dat jouw hond op den duur een goed uitgebalanceerd dieet krijgt. Een tijdje minder uitgebalanceerd geeft niet maar je moet het geen maanden volhouden. Dat betekent dat je als het enigszins lukt op termijn iig de percentages moet aanhouden zoals die hier worden aangeraden. Dwz dat je hele kippen voert, met organen en al. Daarnaast zou ik sowieso proberen hoe je hond reageert op visolie. Dat is altijd belangrijk maar in dit geval zeer zeker. Verder zou ik probiotica geven, liefst die van Solgar zonder lactose en andere allergene stoffen. Om de darm extra te helpen en in conditie te houden. En ik zou ook kelp bijvoeren voor de sporen-elementen. Ik ben normaal niet zo van supplementje hier en supplementje daar maar als je noodgedwongen tamelijk eenzijdig voert, dan is dat nodig vind ik.

Goed, hierop kan jouw hond het een hele tijd prima doen als z'n darmen zich blijven gedragen.
Ik zou dan, als het goed blijft gaan, na verloop van tijd heel voorzichtig wat andere dingen gaan introduceren. Een piezeltje groente, gekookt in het begin, een eitje, evt. ook zachtgekookt in het begin, en dan geleidelijk aan andere diersoorten, met kleine beetjes.
Je zou nog verbaasd kunnen zijn over hoe goed het kan gaan!

Het is denk ik heel belangrijk dat je heel langzaam en voorzichtig te werk gaat. De prednison zou ik zeker niet direct mee stoppen, sowieso moet je dat na langer gebruik heel langzaam afbouwen. Maar als het nou over zeg een maand of 3, 4, nog steeds goed gaat op jouw barf-dieet, dan zu je kunnen proberen om te minderen.
Heel veel succes!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#782193
Op alleen kip en orgaan zal het znder verdere toevoegingen niet lang goed gaan. Afhankelijk van wat je precies voert zou ik in dit geval toch kiezen om vitaminen/mineralen en eventueel calcium te supplementeren.

Heb je al eens geprobeert het spul (niet de botten) te koken en hoe dat gaat?
Door lightning
#782201
nee heb het niet gekookt. al hoewel ik vorig jaar wel eens lamshart gekookt heb geprobeerd en dat kwam er meteen aan de achterkant uit heel zielig voor haar hety heeft dagen geduurd voordat het goed kwam... begin dit jaar heb ik ook een gekookt ei geprobeerd maar ook dat kwam er meteen uit. zo zie je maar dat ik het dus eng vind om iets te proberen.. ik wil dit weekend wel wat ander orgaan proberen want heb het wel in huis... wat als ik nou bijvoorbeeld haar nu 3 dagen in de week laat barfen en de rest nog even brok? als dat een maand of zo goed gaat bijvoorbeeld kwartel introduceren bij haar? of is dat te zwaar? ik dacht iig aan veel gevogelte.... rund en schaap en zo klinkt zo zwaar :-[... nee de prednison zou ik nooit in 1 keer mee stoppen. ze slikt het al ruim een jaar ze is al 1,5 jaar ziek (qua darmen dan). toen ik net begon kreeg ze iedere dag 20 mg prednison. nu is het al weken om de dag een half tabletje en persoonlijk vind ik dit prettig zo. niet omdat de prednison zo fijn is maar gaat eindelijk goed... ik hoop ooit van die vieze brok af te komen met haar bespaart me geld en het is beter voor kyra... ik hoop dat jullie begrijpen dat ik super voorzichtig ben met iets geven aan haar. vind het namelijk behoorlijk eng wat haar darmen aan gaat bedoel ik :-[
Door lightning
#782203
Daarnaast zou ik sowieso proberen hoe je hond reageert op visolie. Dat is altijd belangrijk maar in dit geval zeer zeker. Verder zou ik probiotica geven, liefst die van Solgar zonder lactose en andere allergene stoffen. Om de darm extra te helpen en in conditie te houden. En ik zou ook kelp bijvoeren voor de sporen-elementen. Ik ben normaal niet zo van supplementje hier en supplementje daar maar als je noodgedwongen tamelijk eenzijdig voert, dan is dat nodig vind ik.
waar haal ik dit vandaan? probiotica? is het niet belastend voor haar darmen? want door haar darmen ben ik haar bijna kwijt geraakt :-[ dus je begrijpt dat ik voorzichtig ben :-[
Door Robian
#782367
Probiotica kun je op verschillende plaatsen kopen, vaak onder de naam acidophilus.
(de tuinen of bij reformhuizen)
Het bevorderd de darmflora. Voor zover ik weet is het niet belastend.

Ik heb zelf een hond in huis die 8 jaar geleden ook voor spuitgast speelde.
4 dagen in de week ziek, het kwam er aan de voor- en achterkant uit.
Ik heb het met k.v.v. en later barf opgelost.

Ik zou het voorstel van Kruimel volgen. Eerst gaan beginnen op barfen met kip.
Als alles rustig blijft langzaam diersoorten gaan toevoegen.
Door Mevroi Kruim
#782403
Angelique schreef: Op alleen kip en orgaan zal het znder verdere toevoegingen niet lang goed gaan. Afhankelijk van wat je precies voert zou ik in dit geval toch kiezen om vitaminen/mineralen en eventueel calcium te supplementeren.

Heb je al eens geprobeert het spul (niet de botten) te koken en hoe dat gaat?
In kvv zit vaak ook niet meer dan kip. Zolang je hele kippen voert met bot zit je qua calcium echt wel goed. Mijn katten hebben jaren op alleen kip met af en toe rund geleefd enz e deden het er uitstekend op, met extra visolie en kelp. En ei, dat is wel heel goed om te geven.
Door roefus
#782417
lightning schreef: in hoeverre kan een hond het goed doen op alleen rauw kip en orgaanvlees? ik vroeg me dat af. ik heb 1 hond die heeft een flink darm probleem en waarschijnlijk (zeggen de doktoren) gaat het niet meer over... ze krijgt heel duur voer qua brok jakkie ja weer die brok.... ze kon niks anders hebben van alles weer aan de diarree... maar..... de laatste weken probeer ik haar toch stiekem andere dingen te geven. ze heeft al kippenekken kipkarkassen 1 dagskuikens kippemaagjes opgegeten zonder ook maar de diarree te krijgen... ik durf het nog niet voor 100% te proberen want 10 keer per dag je huis schoonmaken omdat je hond in huis poept is waardeloos.. maar dit gaat goed.... ze heeft wel eens een maaltijd dus gehad van alleen karkassen en dat ging echt goed geen diarree. orgaan was ik voorzichtig mee en heeft ze heel weinig van gehad want vind het toch eng. maar ging goed.... ik weet niet als je bijvoorbeeld iets anders geef of ze dan wel aan de diarree raakt. ze zit ook aan de prednison en hopende komt ze daar ook nog ooit vanaf van die rotzooi.... heeft iemand idee? want als dit goed gaat wil ik een paar dagen achter elkaar dit geven kijken hoe ze reageerd..... maar ja ze krijgt niet veel naar binnen is behoorlijk eenzijdig
Tja, als het mijn hond was en ze deed het goed op rauwe kippennekken, kipkarkassen en kiporgaantjes...dan gaf ik dus voorlopig kip.
Niets koken, niets nieuws introduceren, maar wél 'alles van de kip', hele kip dus met orgaantjes en al.(precies zoals Kruimel schrijft).
Qua calcium zit het dan ook goed.
En ondertussen zou ik die brokken helemaal gaan vergeten.
Daar heeft ze het immers (als ik het goed begrijp) NOOIT goed op gedaan.

Pas als de boel een ruim aantal weken stabiel zou blijven (geen diarree meer enzovoorts) zou ik langzaam wat van een ander diersoort gaan introduceren.
Ik zou om te beginnen dan gebruik maken van slechts één ander diersoort.
En elke keer weer bekijken of dat goed valt.
Dus bijvoorbeeld een maaltijd kippennekken met geitenvlees (of ander soort).
Kip erbij en wat anders introduceren (zo bedoel ik het).
Want dan weet je van kip alvast dat het goed gaat  ;)
En dan lijkt me de overschakeling niet te groot.

En als het dan een aantal weken stabiel zou blijven, zou ik heel voorzichtig weer iets anders introduceren
Wel in de gaten houden dat je aan 'n 50% vleesbot zit, een 15% orgaan (bijv. kiplevertjes, hartjes) en de rest spiervlees.
Groente zou ikzelf nog niet direct aanbieden.
Ik denk zeker dat groente toegevoegde waarde heeft, maar in jouw geval zou ik éérst zeker ervan willen zijn welke soorts vleessoorten eventueel problemen kunnen veroorzaken.
(en niet....dat ze bijvoorbeeld diarree zou krijgen van worteltjes...net op het moment dat jij rundervlees geïntroduceerd hebt...want dan weet je het niet meer).

Veel succes.
Het lijkt me heel moeilijk om met zo'n gevoelig hondje te zitten.
Laatst gewijzigd door roefus op vr 22 jun 2007, 02:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#782457
als dit mijn hond was deed ik het zo.
Brokken stoppen, alleen kip voeren, maar dan alleen kip, geen snoepjes, geen boterham, geen niets behalve kip, maar dan wel, kip vlees/en karkas/nek, hart, lever, maagjes,
En dat dan twee drie weken lang. Gaat het goed, dan zou ik ei introduceren, een ei, en dan een dag of twee wachten (wachten bedoel ik gewoon weer de kip voeren waarvan je weet dat het goed gaat) , gaat het goed, dan heb je dat ook binnen, dan zou ik een andere gevogelte proberen, zeg maar eend of kalkoen nek bij de kip geven, twee dagen "wachten", gaat het goed, dan lijk je menu zeg maar in de vierdevijfde week al aardig wat beter. dan heb je kip, ei, kalkoen. Week zes nog eens iets nieuws intorduceren, maar nu een rood vleesachtig iets, ik zou beginnen met geit, een klein stuke niet te vette geiten vlees geven...... twee dagen "wachten", gaat het goed, dan geiten ribben proberen (let op dat je niet vette geit voer, maar mager, vet kan ook diaree veroorzaken) nou, en zo zou ik het uitbreiden, telkens als het goed gaat een tijd alleen de dingen voeren die echt goed gaan. Krijg de hond tussentijds toch last van diaree, doe dan een stap terug...... en probeer als de boel weer rustig is een andere vleessoort, als je drie vleessoorten heb zou ik echt een tijd lang dat blijven voeren voordat ik opnieuw iets introduceer. En als geit lukt, dan zou ik als eerst de organen van geit gaan introduceren op dezelfde manier, klein stukje, afwachten en dan pas opnemen in de dieet, zo ook met pens, maar ook met pens en lever geldt kleine hoeveelheden, want ook orgaanvlees werkt laxerend.
Zo zou ik het aanpakken ;) voor de eerste weken zou ik mij niet druk maken om het alleen kip voeren, en als een introductie van een nieuwe vlees niet  werkt, zou ik niet de moed verloren, gewoon een aantal dagen weer kip, tot het rustig is, en dan pas opnieuw proberen met een alternatief vlees.  ;)
Door lightning
#782506
hartstikke bedankt voor jullie tips... ze krijgt deze brok omdat dit het enige brok is waarop ze het wel goed op doet tot op zekere hoogte. maar komt bij de DA vandaan en die willen geld verdienen heb ik het idee. ik ga jullie tips iig gebruiken ;)
Door Henk en Donja
#782516
Ik heb in een beetje dezelfde situatie gezeten en ik heb besloten om geen brok meer te geven maar alleen pens. Op dat moment at ze niets anders, maar haar aan de schijt laten kon ik niet meer, ik was dr kapot van.

Toen vanaf de pens proberen rust in haar vertering op te bouwen en geprobeert complete vers voer erbij te geven enzovoorts. Dit ging langzaam en het heeft zeker een paar weken geduurt voor ik haar op de compleet durfte te zetten, want ze at echt alleen enkelvoudige pens. Op een of andere manier was dat hetgene waar ze waarscheinlijk geen slechte ervaring mee had, want een hond merkt volgens mij heel goed of ze ziek van een bepaalt voer wordt.

En dus die paar weken heeft ze bijna volledig op enkelvoudige pens geleeft, en sterker nog, is ze prima gegroeit. Zelfs de DA was er prima tevreden over, dus ga er maar aan staan.

Toen ze eenmaal op de kvv compleet zat heeft het overigens nog een maand geduurt voordat ze dat goed verteerde, dus het is bij die van mij een heel moeizaam proces geweest.

De beslissing is natuurlijk aan jou, maar ik zou het rustig weer doen, rust geven en dan op zoek gaan naar een geschikte complete kvv. Dat lijkt me verstandig omdat de meeste honden die lang aan de diarree zijn geweest echt even tijd nodig hebben om rustig bij te komen, en direkt met een brokkenhond aan de barf slaan lijkt me te veel van het goede, maargoed dat mag je allemaal zelf bekijken.

Succes en groetjes, Henk en Donja
Laatst gewijzigd door Henk en Donja op vr 22 jun 2007, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#782520
de enige reden waarom ik niet op KVV (kompleet vers voer) zou over gaan is omdat er verschillende dingen in zit en als een hond gevoellig is voor een van deze stoffen dan weet je niet waarvoor, als je begin met iets wat ze wel goed verdragen, en dan iedere keer wat toevoeg, kan je veel beter zien wat ze wel verdragen en wat niet. Overiginds, is de overgang naar barf van brok wat mij betreft niet te drastisch, mits je het slim/goed aanpak, eerst zachte botten en dies meer, maar hier is geen spraken van een drastische overgang, deze hond verdraagt al kip, en eet kippenbotten goed en verdraagd het ook goed, een prima begin punt om verder op uit te bouwen.
Door Henk en Donja
#782525
Nog even een berichtje.

Iedereen geeft zijn mening dus hier is de mijne.

Direct stoppen met die brokken, eerst gewoon kip geven, GEEN botten, dus ook gewoon die kip kvv enkelvoudig van smuldier of wat dan ook. Ook zoals conleeuw zegt geen snoepjes, gras, bladeren of andere rotzooi laten eten.

Eerst rust geven, niet gek gaan maken met mineralen en vitamientjes, die darmen moeten echt rust hebben anders doet je hond toch niets met het vlees en dus ook niet met de vitamientjes. Als je merkt dat de vertering verbeterd en de acceptatie goed is, brokken allemaal in de kliko.

Dan ga je rustig op zoek naar wat probiotica dingen en als je het idee hebt dat ze wat aangesterkt is ga je een complete kvv proberen. Eerst een beetje erbij, verschillende soorten eventueel, houd het rustig en simpel.

Tegen de tijd dat je voor jouw gevoel de jiuste kvv hebt gevonden en ze eet die, ookal vind ze het minder lekker dan de kip(want dat zal hoogstwaarschijnlijk wel zo zijn). Stoppen met kip en in een keer over op de kvv compleet. Dat kan een dag of misschien zelfs twee duren, vandaar ook het voorgaande verhaal.

Daarna krijg je dus wat ik al zei dat haar vertering misschien ietsje minder wordt, echter mag ze niet weer aan de diarree geraken, dan dus direct weer terug naar het kippetje.

Mijn mening is dus, haar aan de diarree laten is vele malen slechter dan haar een paar weken enkelvoudig te voeden.
Door Henk en Donja
#782530
conleeuw schreef: de enige reden waarom ik niet op KVV (kompleet vers voer) zou over gaan is omdat er verschillende dingen in zit en als een hond gevoellig is voor een van deze stoffen dan weet je niet waarvoor, als je begin met iets wat ze wel goed verdragen, en dan iedere keer wat toevoeg, kan je veel beter zien wat ze wel verdragen en wat niet. Overiginds, is de overgang naar barf van brok wat mij betreft niet te drastisch, mits je het slim/goed aanpak, eerst zachte botten en dies meer, maar hier is geen spraken van een drastische overgang, deze hond verdraagt al kip, en eet kippenbotten goed en verdraagd het ook goed, een prima begin punt om verder op uit te bouwen.
Je hebt gewoon gelijk hoor, maar ik heb toen de voor mijn idee veilige weg gekozen, ik zat er werkelijk helemaal doorheen en was allang blij dat ze uberhaupt iets verteerde.

Ik twijfel erover of een brokkenhond met een slechte vertering direct botten goed zou kunnen verteren, bovendien vind ik het aanbieden van voer van een constante kwaliteit ook van groot belang om rust aan de darmen te bieden, want die hebben al lang niets gedaan als ik het goed heb gelezen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door