Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tada
#780553
kan iemand mij vertellen wat ongeveer het gewicht is van een eendennek, een kippennek en een parelhoenkarkas die daar vandaan komen?
ik wete dat dit wisselend is,maar even over het algemeen genomen.
het gaat mij om het maken van mijn weekmenu,ik wil dit zo handig mogelijk in delen zonder al te veel te hoeven hakken en snijden,dit ivm rsi.

heb ik ook nog even een ander vraag:

weet iemand waar ik eventueel een machine kan kopen dit de vleeslappen kan vermalen zodat ik dit niet hoed te snijden?
of kan ik mijn hond gewoon de helft van een lap laten eten en dan de andere helft weer afpakken?
hij zou bijv 200gr per dag moeten eten maar er worden vleeslappen van 500gr verkocht,nou kan ik hem natuurlijk om de dag gaan voeren maar dat vind ik ook sneu en ik denk dat je dat toch ook wel langzaam op moet bouwen.
Laatst gewijzigd door tada op ma 18 jun 2007, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#780557
tada schreef: kan iemand mij vertellen wat ongeveer het gewicht is van een eendennek, een kippennek en een parelhoenkarkas die daar vandaan komen?
ik wete dat dit wisselend is,maar even over het algemeen genomen.
het gaat mij om het maken van mijn weekmenu,ik wil dit zo handig mogelijk in delen zonder al te veel te hoeven hakken en snijden,dit ivm rsi.

heb ik ook nog even een ander vraag:

weet iemand waar ik eventueel een machine kan kopen dit de vleeslappen kan vermalen zodat ik dit niet hoed te snijden?
of kan ik mijn hond gewoon de helft van een lap laten eten en dan de andere helft weer afpakken?
hij zou bijv 200gr per dag moeten eten maar er worden vleeslappen van 500gr verkocht,nou kan ik hem natuurlijk om de dag gaan voeren maar dat vind ik ook sneu en ik denk dat je dat toch ook wel langzaam op moet bouwen.
eendenekken vind ik nogal verschillen. Ik heb ze gehad van 200 a 300 gram, en nu heb ik kleintjes van ongeveer 150 gram. Kippennekken......50 a 100 gram (schatting hoor)
Ik heb parelhoenkarkassen van 400 gram per stuk.
Kun je niet gewoon een lap vlees door midden snijden????Ik geef het hier trouwens aan stukken zodat ze het niet in 1 keer naar binnen schrokken. Ik pak niet "zomaar" vlees af zonder het te ruilen voor iets anders ;)
Maar als je het wilt malen moet je eens de rommelmarkten af. Wij hebben een vlees/gehaktmolen uit grootmoeders tijd en die voldoet voor het malen van de viskoppen (die Vienna niet wil eten) perfect :)
Door judith1967
#780604
Heb net even op marktplaats gekeken,en onder gehaktkmolen en vleesmolen staan er aardig wat ;)
Of het was is voor je zou je zelf even moeten kijken,weet naturlijk niet waar je woont :)
Door tada
#780613
ja maar met een vlees of gehaktmolen maak je het vlees fijn,terwijl ik het liever in lappen laat voor het nodige kauwwerk.

of ik maal gewoon alle vleessoorten + orgaanvlees door elkaar heen,zo kan er ook niet gezeurd worden om wat ie wel of niet lust,en dan geef ik om de dag een bot erbij (bijv kippennek,eendennek,1/2 parelhoenkarkas) en dan in het weekend een penslap,dan heeft hij in principe toch wel genoeg te kluiven en te kauwen om het gebit schoon te houden toch?
Laatst gewijzigd door tada op ma 18 jun 2007, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door judith1967
#780727
tada schreef: ja maar met een vlees of gehaktmolen maak je het vlees fijn,terwijl ik het liever in lappen laat voor het nodige kauwwerk.


Oh,oke,heb ik het verkeerd begrepen. :-[


Maar als je dan aan spiervlees snippers kan komen(weet niet waar je woont)dan hoef je in principe niet echt wat aan te knippen/snijden,en voor bot zou je kunnen denken aan idd eendenekken,kippenekken,kwarteltje,duif kan je ook proberen(meeste honden lusten ze niet)
Gebruikersavatar
Door Pauline
#780732
tada schreef:of ik maal gewoon alle vleessoorten + orgaanvlees door elkaar heen,zo kan er ook niet gezeurd worden om wat ie wel of niet lust,en dan geef ik om de dag een bot erbij (bijv kippennek,eendennek,1/2 parelhoenkarkas) en dan in het weekend een penslap,dan heeft hij in principe toch wel genoeg te kluiven en te kauwen om het gebit schoon te houden toch?
Het gaat natuurlijk niet alleen om het gebit schoon houden. De samenstelling en verhouding van wat je voert moet ook kloppen. Ik zou dus eerst een menu in elkaar zetten en dan de botten er om de dag in passen.
Door Annicha
#780811
Cathy schreef: Dat kan zij niet door de rsi ;)

Ik had het gelezen van de rsi maar weet niet precies wat de klachten daarvan zijn.
Ik kan ook niet snijden, ook niet knippen met een snoeischaar oid. maar wel met een scherpe keukenschaar.
Op een forum over gewrichtsproblemen waar ikzelf ooit actief was werd toen deze tip gegeven en voor mij werkt hij erg goed.
Het voordeel van knippen voor de armen is ook dat je het vlees niet op dezelfde hoogte hoeft te houden maar ( indien mogelijk) ook met de andere hand een stukje op kan tillen waardoor er andere spieren en gewrichten in de armen en schouders gebruikt worden.

Misschien dus geen goede tip voor mensen met rsi maar wel goed bedoeld.

groetjes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door