Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hetty
#778561
Hallo

Op dit gebied ben ik een asolute beginner, nog wel.
Mijn hond eet nu nog brokken, deze wil ik eerst opmaken en dan wil ik overgaan op BARF. Maar ik heb hierover toch nog een hoop vragen.
Op dit forum ben al aan het rondlezen geweest en ik heb informatie ingewonnen bij een dierenarts die zelf ook compleet vers voert.

Zij raadde mij aan om 1:1 groente en vlees te voeren en dan 20/30 gr/kg lichaamsgewicht per dag.
Mijn hond is 22 kg.
Dan zou ik dus op 550 gr vlees en 550 gr groente uit komen.
Waaruit moet het vlees dan bestaan: kun je daarvoor de percentages aanhouden die op deze site staan uitgelegd?
En vinden jullie dit een goeie methode?

Over groente en vlees vind ik van alles maar wat moet je daarna nog aan zuivel, noten en alles geven?
En kan ik mijn hond al langzaam laten wennen aan vers vlees, nu hij nog aan de brokken zit. Ik mix de brokken nu al wel met Prins compleet vers voer.
Van de week heb ik een bakje smuldier erdoor heen gemengd. 

Op dit moment is hij hevig aan de diarree, dus nu wil ik even niks uitproberen. Maar ik wil deze tijd in ieder geval gebruiken om een hoop te lezen en te informeren.
Aankomende zaterdag ga ik naar het dogevent en dan wil ik ook gaan kijken voor boekjes en meer informatie.

Als jullie verder nog tips hebben voor boeken, websites of dergelijke dan zijn ze erg welkom. Ik verzamel het lliefst zo veel mogelijk informatie.
Ik vind dit namelijk allemaal erg interesant.

groetjes Hetty
Door Mevroi Kruim
#778569
De beste website is hier!  ;D ;D Hier vind je echt alle informatie die je nodig hebt.
Lees verder de beginnersdocumentatie goed door, en schaf je het boekje van Tannetje Koning aan.

OK, 50-50 groente-vlees: er is hier niemand die zo voert. Is ook wel erg onnatuurlijk voor een carnivoor als een hond. Er zijn zat mensen die zelen of nooit groente voeren en de honden doen het ook OK. Een procent of 10 is genoeg, ruim zelfs.
Noten, joghurt, etc., mag, hoeft niet. Noten en zaden vind ik wel goed, joghurt voer ik zelden maar voor honden met gevoelige darmen kan het goed zijn.
Hoeveel je moet voeren: hangt heel erg af van het huidige gewicht van je hond en het ideale gewicht. Dat kan alles zijn tussen 1% van het lichaamsgewicht tot 5% van het lichaamsgewicht. Minder voor dikke/grote/volwassen honden, meer voor dunne/kleine/jonge honden. Is een kwestie van met je ogen voeren.

Oja, hele goeie boeken over vers voeren zijn die van Mogens Eliasen, kijk hier http://k9joy.com/

Die brokken gooide ik in de Kliko, of doneer ze aan het asiel, en ga kvv voeren, compleet vers voer. Dat is rauw en vers en er zit in wat je hond nodig heeft. Kan hij rustig wennen aan vers. En intussen ga je hier inlezen en dan weet je in no time precies wat je hond mag en moet hebben en wat niet.
Door Lizzy
#778572
Hetty schreef: Hallo

Op dit gebied ben ik een asolute beginner, nog wel.
Mijn hond eet nu nog brokken, deze wil ik eerst opmaken en dan wil ik overgaan op BARF. Maar ik heb hierover toch nog een hoop vragen.
Op dit forum ben al aan het rondlezen geweest en ik heb informatie ingewonnen bij een dierenarts die zelf ook compleet vers voert.

Zij raadde mij aan om 1:1 groente en vlees te voeren en dan 20/30 gr/kg lichaamsgewicht per dag.
Nou ja, het is natuurlijk enig om een pro-vers dierenarts te hebben! Maar 1:1 groente:vlees is echt veel te veel groente.
Mijn hond is 22 kg.
Dan zou ik dus op 550 gr vlees en 550 gr groente uit komen.
Waaruit moet het vlees dan bestaan: kun je daarvoor de percentages aanhouden die op deze site staan uitgelegd?
En vinden jullie dit een goeie methode?
Ja, da's dus echt veel te veel groente. En nee, dit vind ik geen goede methode. Ik raad je aan om ongeveer 50% rauwe geschikte vleesbotten te voeren (begin met kippen en eendennekken en daarna kipkarkas, eendkarkas, parelhoenkarkas, konijn, kwartel, etc en dan geitenribben, lamsribben/nekken, etc. Zie daarvoor de Barfplaats BARF bibliotheek "honden en het eten van botten"), 10% en maximaal 15% groentemix, 15% orgaanvlees en de rest spiervlees en vis.
Over groente en vlees vind ik van alles maar wat moet je daarna nog aan zuivel, noten en alles geven?
Dat mag, maar dat hoeft niet. Dat noem ik de extra's. Het is wel gezond om bijv. 2 keer per week een rauw eitje (met schil) aan je hond te geven. Zuivel is zeker geen must. Als je noten en zaden wil geven (wel gezond hoor!) geef dan wel rauwe/ongezouten noten. En deze moet je dan even in de vijzel plat slaan of in een koffiemolen malen.
En kan ik mijn hond al langzaam laten wennen aan vers vlees, nu hij nog aan de brokken zit. Ik mix de brokken nu al wel met Prins compleet vers voer.
Van de week heb ik een bakje smuldier erdoor heen gemengd.  

Ik zou zeggen: stop eerst eens helemaal met brokken en geef Prins + Smuldier en ga daar bijvoorbeeld 's morgens Prins/Smuldier en 's avonds vleesbotten, spiervlees, vis en groente aan je hond geven (orgaanvlees is niet nodig zolang je nog voor de helft versvlees geeft). Tenminste, zie verderop: wacht eerst even met voor de helft BARF tot de diarree over is. Als het versvlees op is, kun je helemaal over op BARF.
Op dit moment is hij hevig aan de diarree, dus nu wil ik even niks uitproberen. Maar ik wil deze tijd in ieder geval gebruiken om een hoop te lezen en te informeren.
Aankomende zaterdag ga ik naar het dogevent en dan wil ik ook gaan kijken voor boekjes en meer informatie.
Als ik jou was, zou ik hem even helemaal overschakelen op versvlees (Prins/Smuldier) en dit niet mengen met brokken. Overgiet de komende dagen Prins/Smuldier even met gekookt water. Laat het helemaal afkoelen en gooi er probiotica over (goede bacteriën zoals in Yakult maar dan uit een capsule/zakje van bijv. Solgar of Akropharma of A. Vogel). Als hij geen diarree meer heeft, begin dan kippennekken en eendennekken enzo te introduceren. Doe het gerust kalmpjes aan, je hebt geen haast.  
Als jullie verder nog tips hebben voor boeken, websites of dergelijke dan zijn ze erg welkom. Ik verzamel het lliefst zo veel mogelijk informatie.
Ik vind dit namelijk allemaal erg interesant.

groetjes Hetty
Ik zou hier eens beginnen: BARF voor beginners: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html. Hier kom je ook vanzelf een boekenlijst tegen.
Door lightning
#778574
helemaal met de andere eens. denk ook dat hij aan de diarree is door de combi brok vers vlees.... ik zou ook gewoon met de brok stoppen en gewoon beginnen met kvv. das nog makkelijk en je dan verdiepen in barf... erg leuk om te doen ik lees en leer ook hier... ;)
Door Hetty
#778707
Het is inderdaad erg veel groente. Daar verbaasde ik mij ook over. Er zijn genoeg mensen die helemaal geen groente geven.
Ik ga binnenkort eens rekenen met de percentages die hier op het forum staan (van Ian Billinghurst).
Maar voordat ik daar mee ga beginnen wil ik hem eerst van de diarree afhebben en dan ga ik KVV geven.
Probiotica heb ik inderdaad al gegeven vandaag en Biogarde yoghurt. En hij heeft Finidiar gehad.

Dat boekje wil ik in inderdaad hebben. Enne ik ga hier op het forum weer verder lezen. Als ik nog vragen heb dan horen jullie het wel!

Vind dit steeds leuker worden  :)
Door Nynke
#778782
Hoi Hetty, je hebt gelijk, het is erg interessant !!! Ik denk dat het begin voor mij was dat ik accepteerde dat brokken geheel onnatuurlijk zijn. Zodra ik dat gegeven geaccepteerd had, ben ik overgestapt op kvv, in mijn geval Carnibest.
Mijn advies: neem de tijd om je geheel in te lezen en dat zal je best wel een flinke tijd kosten maar je wil toch het beste voor je hond ? Daarom dus.
Als ik kijk hoe blij mijn hondjes elke dag zijn met hun eten, dan ben ik zelf ook blij !!
Door Hetty
#778866
Nynke F schreef: Ik denk dat het begin voor mij was dat ik accepteerde dat brokken geheel onnatuurlijk zijn. Zodra ik dat gegeven geaccepteerd had, ben ik overgestapt op kvv,
Dat was voor mij ook het begin. Ik ben altijd helemaal voor brokken geweest. Dat moest het helemaal zijn. Totdat mijn hond voor de zoveelste keer zijn neus optrok voor de brokken en ik op zoek wilde naar iets anders.
Nou veel zoeken kwam ik dit tegen. Toen begon ik ook te beseffen hoe onnatuurlijk brokken eigenlijk zijn.
Als ik hem nu vlees geef dan eet hij met zoveel plezier. Af en toe krijgt hij nog wel wat brokken maar daar wil ik straks helemaal van af.
Eerst ga ik een tijdje carnibest of iets dergelijks geven.
Door Lizzy
#778869
Hetty schreef: Het is inderdaad erg veel groente. Daar verbaasde ik mij ook over. Er zijn genoeg mensen die helemaal geen groente geven.
Ik ga binnenkort eens rekenen met de percentages die hier op het forum staan (van Ian Billinghurst).Maar voordat ik daar mee ga beginnen wil ik hem eerst van de diarree afhebben en dan ga ik KVV geven.
Probiotica heb ik inderdaad al gegeven vandaag en Biogarde yoghurt. En hij heeft Finidiar gehad.

Dat boekje wil ik in inderdaad hebben. Enne ik ga hier op het forum weer verder lezen. Als ik nog vragen heb dan horen jullie het wel!

Vind dit steeds leuker worden  :)
De percentages van Ian B zijn: 60% vleesbot, 15% a 20% groente, 10% a 15% orgaanvlees, 5% a 10% tafelrestjes en supplementen. Zo voer ik zelf niet. Ik vind het een beetje veel vleesbot. Ik voer 50% vleesbot, 10% a 15% groente, 15% orgaanvlees en de rest spiervlees. Denk dat je vooral uit moet vissen waar jouw hond het het beste op doet, maar zoveel groen is echt niet normaal. Tis geen konijn, de hond.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#778870
Kan men inplaats van yakult ook kefir kunnen geven?

De honden van mij aten en zouden best nog wel brokken willen ,maar door veel op forums te komen ben ik gaan proberen om wat vers te geven en dat was zo leuk dat ik in ene keer ben overgestapt op rauw vers voer.

Wel eerst een weekje smuldier gegeven en rodi dat soort dingen.

Niks geen problemen ,ze lustten tot nu toe alles.
Door Hetty
#779030
Lizzy ik ben even via jou precentages aan het rekenen gegaan.

Voor een hond van 22 kg en dan 2,5 % van het lichaamsgewicht voeren kom ik uit per week:

1930 gr Rauwe vleesbotten (50 %)
580 gr Groente (14 %)
190 gr Orgaanvlees (5 %)
580 gr Spiervlees (15%)
190 gr Tafelresten (5 %)

Nu de vraag waar valt wat onder.
Als ik dit pakket neem:

4x 500 gram kippennekken (rauw vleesbot)
2x 500 gram eendennekken (rauw vleesbot)
2 zalmkoppen
1 lap runderpens van 1 kilo (orgaan?)
300 gram kippenlever (orgaan)
500 gram runderhart (orgaan)
2x 500 gram runderkopvlees
2x 500 gram geitenvlees.

Waar vallen de zalmkoppen, runderkopvlees en geitenvlees dan onder?
En is dit pakket b.v veelzijdig genoeg om straks mee te beginnen?
Dit is een kant en klaar pakket. Als ik echt ga beginnen dan wil ik alles gewoon zelf bij elkaar zoeken.
Dan nog een vraag over de runderpens, geef je dat in een keer en is dat dan een dag portie?

Sorry voor de vele vragen. Maar zo kom ik elke keer een stapje dichter bij mijn einddoel.
Door Lizzy
#779068
Hetty schreef: Lizzy ik ben even via jou precentages aan het rekenen gegaan.

Voor een hond van 22 kg en dan 2,5 % van het lichaamsgewicht voeren kom ik uit per week:

1930 gr Rauwe vleesbotten (50 %)
580 gr Groente (14 %)
190 gr Orgaanvlees (5 %)
580 gr Spiervlees (15%)
190 gr Tafelresten (5 %)

Nu de vraag waar valt wat onder.
Als ik dit pakket neem:

4x 500 gram kippennekken (rauw vleesbot)
2x 500 gram eendennekken (rauw vleesbot)
2 zalmkoppen
1 lap runderpens van 1 kilo (orgaan?)
300 gram kippenlever (orgaan)
500 gram runderhart (orgaan)
2x 500 gram runderkopvlees
2x 500 gram geitenvlees.

Waar vallen de zalmkoppen, runderkopvlees en geitenvlees dan onder?
En is dit pakket b.v veelzijdig genoeg om straks mee te beginnen?
Dit is een kant en klaar pakket. Als ik echt ga beginnen dan wil ik alles gewoon zelf bij elkaar zoeken.
Dan nog een vraag over de runderpens, geef je dat in een keer en is dat dan een dag portie?

Sorry voor de vele vragen. Maar zo kom ik elke keer een stapje dichter bij mijn einddoel.
Pens = orgaanvlees
Zalmkoppen = vleesbot (er zit vrij veel graat in)
Runderkopvlees = spiervlees
Geitenvlees = spiervlees

Het pakket bevat 5 diersoorten dus dat is veelzijdig genoeg om mee te beginnen. De pens kun je in 1 keer geven maar dat is voor een hond van 22 kg, die nog niet gewend is om grote maaltijden te eten, teveel in 1 keer. Dat zul je over meerdere maaltijden verspreid moeten geven.
Door Hetty
#781253
Toch nog een vraagje. Tel je pens ook bij je percentages?
Want dan zit ik met een stuk pens al aan mijn percentage orgaanvlees?

En vis (zalm) is dat 1 x per week voldoende?

Groetjes Hetty
Door Femke
#781256
Hetty schreef: Toch nog een vraagje. Tel je pens ook bij je percentages?
Want dan zit ik met een stuk pens al aan mijn percentage orgaanvlees?

En vis (zalm) is dat 1 x per week voldoende?

Groetjes Hetty
Ja, pens tel je bij je orgaanvlees. Ik doe ongeveer de helft van mijn orgaan-aandeel uit pens laten bestaan en de andere helft uit hart en lever. Alleen de ene week krijgen ze bijvoorbeeld 2 keer pens en de andere keer 2 keer hart en lever.

Eens per week vette vis is prima, ik wou dat mijn honden het aten  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door