Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hans PK
#776371
Hallo iedereen,

Ik ben Hans en ik heb Dweezil ( Dalmaat ) & Caro, ( ben ik nog niet uit ) 2 fantastische honden welke sinds een maand of 4 zijn overgegaan van brokken via Carnibest naar BARF. Ik ben hierop geattendeerd door mijn partner Olga die haar hond en kat zelf ook laat Barfen.

Tot nog toe bevalt het zeer goed deze overgang, en er zijn verder geen noemenswaardige problemen geweest behalve dat Dweezil de ruggenmergbotten onverteerd uitbraakt, de botten van de rib zelf houdt hij binnen. Caro heeft hier geen moeite mee. Het is wellicht goed om even te vermelden dat Dweezil 12 jaar oud is en Caro is circa 1 1/2 jaar oud. Is er iemand wiens hond ook problemen heeft / had met het verteren van bot?
En zo ja is hier een oplossing voor?

En moeten komkommers geschild worden, of kan de schil eraan blijven?

Alvast bedankt voor jullie hulp & de groetjes.
Door mirjam_dc
#776404
Hallo Hans!
Wat de botten betreft kan ik je niet zo goed raad geven. Wellicht dat Dweezil toch nog wat moet wennen aan de echt harde botten; zeker als hij ribben wel goed verteert, toch ook niet de zachtst denkbare botten. Hij heeft tenslotte ook een leven lang aan de brokken gezeten!
Wat de komkommer betreft, schillen is echt niet nodig gewoon even wassen; tenzij je bang bent voor bestrijdingsmiddelen. Ik koop meestal biologische en die schil ik voor ons zelf ook niet, laat staan voor de hond  ;)
groetjes,
Mirjam
Door Nemosh
#776405
Hoi Hans, ik weet niet hoe het bij honden is maar bij mensen worden de komkommers vaak beter verdragen MET schil.
De voedingswaarde van Komkommer bevat vooral water en weinig voedingsstoffen. De voedingswaarde uitgedrukt per 100 gram ongeschild product is:

Water 94 g
Energetische waarde 33 Kj / 8kcal
Koolhydraten 2 gram
Eiwit 0,6 gram
Vitamine B1 0,03 mg
Vitamine B2 0,01 mg
Vitamine C 10 mg
Kalium 124 mg
Calcium 14 mg
Fosfor 34 mg
IJzer 0,2 mg
Vezels 0,3 g
Gebruikersavatar
Door Angelique
#776450
Hans PK schreef: Hallo iedereen,

Ik ben Hans en ik heb Dweezil ( Dalmaat ) & Caro, ( ben ik nog niet uit ) 2 fantastische honden welke sinds een maand of 4 zijn overgegaan van brokken via Carnibest naar BARF. Ik ben hierop geattendeerd door mijn partner Olga die haar hond en kat zelf ook laat Barfen.

Tot nog toe bevalt het zeer goed deze overgang, en er zijn verder geen noemenswaardige problemen geweest behalve dat Dweezil de ruggenmergbotten onverteerd uitbraakt, de botten van de rib zelf houdt hij binnen. Caro heeft hier geen moeite mee. Het is wellicht goed om even te vermelden dat Dweezil 12 jaar oud is en Caro is circa 1 1/2 jaar oud. Is er iemand wiens hond ook problemen heeft / had met het verteren van bot?
En zo ja is hier een oplossing voor?

En moeten komkommers geschild worden, of kan de schil eraan blijven?

Alvast bedankt voor jullie hulp & de groetjes.
Ja, ons oudste teefje (inmiddels overleden) kreeg toen ze een jaar of 11 was ook moeite met de ribben. Ze at ze voroalsnog wel op, maar dat kwam er dan na een halve dag ook gewoon weer uit. Uiteindelijk wilde ze nog wel wat mummelen aan zo'n bevleesde rib, maar echt eten liever wat kleiner/zachter spul.
Bij haar was de oplossing dus die betreffende botten niet meer geven.

Ik geef komkommer met schil.
Door Anita*
#776481
pike schreef: Pureer je ze niet dan?
Ze gaan bij mij de groentepuree maar af en toe een knabbel vind Tara ook lekker dus soms geef ik ook zo wel eens een stukje net als de wortel effe lekker knabbelen. ;D
Door tieneke
#776482
pike schreef: Pureer je ze niet dan?
Ook al geef ik ze ongepureerd als bijv plakje tussendoor hebben ze er hier nooit last van.
Door 202Spots
#776485
Ik schil ze ook. Anders tuft meneer de schilletjes toch uit
Alles wat 'n schil heeft dat je zelf OOK eet...kan gewoon gepureerd worden dus de komkommer,courgette e.d gewoon MET  schil pureren.
Wanneer alles heel fijn is en samen met andere groentes is gepureerd,dan is 't volgens mij onmogelijk om de schilletjes eruit te halen.... :-\
wanneer ik zo 'n plakje geeft dan eten ze het hier ook met de schil op.
Gebruikersavatar
Door Dian
#776494
202spots schreef: Alles wat 'n schil heeft dat je zelf OOK eet...kan gewoon gepureerd worden dus de komkommer,courgette e.d gewoon MET  schil pureren.
Wanneer alles heel fijn is en samen met andere groentes is gepureerd,dan is 't volgens mij onmogelijk om de schilletjes eruit te halen.... :-\
wanneer ik zo 'n plakje geeft dan eten ze het hier ook met de schil op.
Komkommer is vaak een extraatje tussendoor ;) Als ik een stuk komkommer eet, wil meneer ook en dan delen we samen :D Plakje voor 't vrouwtje, plakje voor Rakker, plakje voor 't vrouwtje, plakje voor Rakker..............
Door 202Spots
#776524
Dian schreef: Plakje voor 't vrouwtje, plakje voor Rakker, plakje voor 't vrouwtje, plakje voor Rakker..............
Plakje voor 't vrouwtje zo eten...plakje voor Rakker even 't velletje eraf halen....weer 'n plakje voor 't vrouwtje zo eten...
weer schilletje van 't plakje voor Rakker eraf halen...weer 'n plakje voor 't vrouwtje zo eten...eerst  schilletje eraf voor 't plakje voor Rakker ..... :P
verwende hondje hoor!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door