Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bullen
#776019
Een echte maandagochtend vandaag, maar dan een verkeerde.
Afgelopen zaterdag hoorde ik ineens een hoop gekuch en gerochel dus schoot ik naar buiten om te zien wat er aan de hand was.
Een van mijn bullen stond inderdaad te kuchen en te kokhalsen, leek zich ergens in verslikt te hebben. in het strotje gekeken, was niets te zien en het was eigenlijk ook snel weer over.
Gisteren heeft ze ook nog een paar keer staan kuchen maar verder leek ze heel normaal, geen reden tot paniek.
Vanochtend echter kom ik beneden, wordt als altijd enthousiast begroet maar dit keer wel al kuchend en kokkend.
Ik heb dat vijf minuten aangekeken maar ze was aan het kuchen en bleef aan het kuchen dus heb ik de DA gebeld. Kon gelijk komen.

Diagnose:
Keelontsteking. Ik wist helemaal niet dat honden dat konden krijgen.

Spuitje en een Anitbiotica kuur meegekregen en de waarschuwing dat dit besmettelijk is dus de andere ook in gaten houden.
Verder de komende week geen trainingen en zegt de DA "Ik zou het voer nat maken, zodat dat minder irritatie geeft".
Ik heb niets gezegd want ik had geen zin in een discussie op de vroege ochtend.

Maar nou vraag  ik me wel af of het verstandig is vanavond een karkas of ander bot te voeren of dat ik de komende week beter alleen spiervlees en orgaan moet geven?

Wat denken jullie?

Groetjes Corrie
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#776021
Lijkt mij voor de hond misschien prettiger om de eerste dagen wat spiervlees te geven.

Ik hoop dat hij snel opknapt.

Ik had eerder gedacht aan kennelhoest.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#776022
Klinkt mij echt als een lekker kennelhoestje in de oren :-\

Maar goed, keelonteking mag ook, behandeling is toch bijna identiek.

De keel is geïrriteerd dus zou ik daar zeker even rekening mee houden en in ieder geval zorgen dat als je vleesbotten geeft dat ze echt goed bevleesd zijn. Maar meestal geeft je hond zelf wel aan of hij dit aankan ja of nee.

Naast de reguliere medicatie kun je ook nog hoestsiroop en/of honing geven, dit verzacht het zaakje een beetje. Eventueel ook echinaforce en wat yoghurt met probiotica om de weerstand wat op te krikken en de "schade" van de Abkuur op het maag/darmkanaal te beperken.
Door Bullen
#776034
Angelique schreef: Klinkt mij echt als een lekker kennelhoestje in de oren :-\

Maar goed, keelonteking mag ook, behandeling is toch bijna identiek.

De keel is geïrriteerd dus zou ik daar zeker even rekening mee houden en in ieder geval zorgen dat als je vleesbotten geeft dat ze echt goed bevleesd zijn. Maar meestal geeft je hond zelf wel aan of hij dit aankan ja of nee.

Naast de reguliere medicatie kun je ook nog hoestsiroop en/of honing geven, dit verzacht het zaakje een beetje. Eventueel ook echinaforce en wat yoghurt met probiotica om de weerstand wat op te krikken en de "schade" van de Abkuur op het maag/darmkanaal te beperken.
Angelique, daar zeg je zowat.
Ik heb een pot met probiotica capsules staan (ooit gekocht voor het geval dat) maar ik zit me echt af te vragen wat de dosering moet zijn voor een hond van 24 kg. Voor mensen is dat 2 capsules per dag.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#776040
Bullen schreef: Angelique, daar zeg je zowat.
Ik heb een pot met probiotica capsules staan (ooit gekocht voor het geval dat) maar ik zit me echt af te vragen wat de dosering moet zijn voor een hond van 24 kg. Voor mensen is dat 2 capsules per dag.
Ik zou 'm in dit geval dan ook 2 capsules per dag geven.
Door Noes
#776307
Ja kennelhoest heerst idd ENORM!!

Keelontsteking en kennelhoest is hetzelfde. Nina (mijn golden) heeft het ook en flink ook. Zij wil niet eens botten op het moment. Ik geef gewoon even KVV nu.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#776346
Hier ook al een kennelhoest patient!
Sanne heeft gisteravond en vannacht echt aan één stuk door lopen hoesten en taai wit slijm opgeven.
Aangezien ik ook geen oog heb dicht gedaan, vandaag toch maar even naar de da geweest.
Madame moest ineens niet meer hoesten zo gauw ze bij de dierenarts binnen was >:(
Ik stond gelukkig niet geheel voor paal., want de da had haar horen hoesten in de wachtkamer. Ze kon zich niet voorstellen dat die zware hoest van mijn Sanne kon zijn!
Ze dacht dat het een andere hond moest zijn geweest :-\ , maar ik heb haar uit de droom geholpen, er zat verder alleen een kat! :D
Sanne reageerde ook niet op het aanraken van de keel, wel bleek ze een verhoging te hebben en luchtwegen waarbij veel bijgeluiden klonken en behoorlijk wat slijm vast zat. Ze oogt eigenlijk verder niet ziek.
Toch maar aan de ab (gezien haar zwakke immuunsysteem) en hoestdrank dus!
Ik heb Bisolvon gegeven en dat geeft nu echt verlichting!
Gelukkig, kan ik vannacht ook weer slapen. ;)

Mijn da zei trouwens dat alles onder kennelhoest wordt gerekend, van rhinitis (neusuitvloeing/niezen), keel/strottehoofdontsteking, en infecties van de luchtwegen/bronchieën.

Beterschap voor alle medelotgenootjes! :-*
Door tt-tjes
#776357
Propolis helpt ook goed bij dit soort dingen, kun je bij de drogist in capsulevorm kopen.
Is goed voor de luchtwegen.
Door mirjam_dc
#776414
Hier had ik ook een patient afgelopen week. Ik heb (na zoektocht op deze onvolprezen site) Tussistin tabletten gegeven (van VSM). Fijn maken tussen twee lepeltjes en op laten likken. Onze Duco is erg makkelijk met al dit soort tabletjes, hij vindt alles lekker! Verder regelmatig een lepeltje honing, dat ging er ook in als koek. Eerlijk gezegd had ik het idee dat de honing zelf meer goed deed dan de Tussistin maar het was geen wetenschappelijk verantwoord opgezet onderzoek  ::) Na een dag was het al een heel stuk minder en na drie dagen vrijwel over. Ik dacht trouwens in eerste instantie ook dat hij zich in iets verslikt had en probeerde iets uit te braken. Wellicht kan het zo zijn dat er inderdaad een klein scherp stukje van het een of ander een kleine beschadiging in de keel/slokdarm heeft veroorzaakt wat de irritatie heeft veroorzaakt?? Maar goed, hij is nu weer helemaal beter!
groetjes,
Mirjam
Door Mevroi Kruim
#776436
Nee hoor, dat hoesten en slijm braken alsof er een graatje dwars zit is kenmerkend voor kennelhoest, ook bij honden die braaf brokken of blik eten  ;D
En meestal is het snel weer over, net als een verkoudheid bij mensen.
Betersvhap aan alle kuchers en proesters!
Door Jojo
#778952
Mijn da zei trouwens dat alles onder kennelhoest wordt gerekend, van rhinitis (neusuitvloeing/niezen), keel/strottehoofdontsteking, en infecties van de luchtwegen/bronchieën.
Ja zo had ik het ook begrepen en dus kan ik wel zeggen dat ze hier afgelopen weken ook kennelhoest hebben gehad beiden. Alleen ze hoefde geen van tweeën te hoesten, hier hadden ze enorme aanvallen van reversed sneezing. Bij mijn teefje was dat echt heel erg op een gegeven moment en die heeft een injectie dexadreson van de da gehad om de zwelling in het keelgebied te doen slinken. Dat heeft haar enorm geholpen en vanaf toen heeft ze ook geen aanval meer gehad. Ik gaf ze beiden luchtwegkruiden van Groene Os (en extra vitamine C en een pilletje echinacea) door de carnibest, volgens mij heeft dat erg goed geholpen bij ze :)
In dat soort gevallen is carnibest heel handig, het is een lekkere plakkerige substantie en daardoor kun je er makkelijk vanalles doorheen mieteren ;D
Laatst gewijzigd door Jojo op vr 15 jun 2007, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door