Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door snowdogs
#771207
ik zet mijn bericht hier even neer, aangezien ik het onder het verkeerde kopje heb geplaatst. oops :-[
Hoop dat jullie me kunnen helpen hiermee.

we hebben net te horen gekregen dat Veija nierfalen heeft. Door de nierfalen heeft hij ook bloedarmoede gekregen, maar omdat hij daar aan gewend is geraakt is hij nog wel energiek. Ook heeft Veija teveel eiwitten in de urine zitten.
Veija is een husky van 7,5 jaar jong en weegt met geluk zo'n 18 kilo (door deze problemen valt hij snel in gewicht af) en houd absoluut niet van brokken!! Angry
de nierfalen zijn niet zo accuut dat hij direct zal overlijden, maar hij moet wel heel snel in gewicht aankomen.

we willen eigenlijk wel overgaan op een combi van kvv en barf, maar ben op dit gebied nog echt een leek. heb er geen lood verstand van.
Wel weten we dat Veija in ieder geval van de volgende ingredienten houd:
* vis
* vlees
* brood
*rijst
*groente
*yogurt

wie zou mij kunnen helpen  hoe je een menu samen moet stellen met Veija's problemen.

snowdogs ;)
Door Malamoods
#771220
Volgens mij heeft Lizzy je een heel eind op weg geholpen! ;)

Rachel.
Door snowdogs
#774680
ik ben nu bezig om een menu voor veija te maken , alleen heb ik een vraag wat er allemaal onder spiervlees, pens en orgaanvlees valt.

in het weekend wil ik veija kvv geven, omdat ze dat allemaal in het weekend krijgen, alleen valt dit dan ook onder orgaanvlees. want ik heb begrepen dat er veel orgaanvlees in zit. ik wil hem dan duck therapie geven, want dat schijnt ook voor nierproblemen te zijn.

Zoals een ei en yogurt. geven jullie dat als extra naast het eten dat ze al krijgen of zit dat bij jullie in het menu ingecalculeerd. ???
Door Boefke
#774863
Als je een kvv gaat voeren is dit in principe compleet. Dwz dat je er niks bij hoeft te geven. Ik zeg in principe, omdat er ook enkelvoudige kvv's zijn. (staat op de pakjes). Duck therapie is iig compleet. En ja, kvv bevat over het algemeen relatief veel orgaanvlees (meestal pens).
Spiervlees is alle spieren van een dier, zoals bv de kipfilet van een kip. Pens is orgaan. Het is de maag van bv een koe of schaap. Hart, nier, lever, long ed zijn andere orgaanvleessoorten.
Ja, ik geef yoghurt, ei, groente en andere dingen erbij. Dit kun je gewoon als onderdeel van het menu geven. Wat een nierpatient allemaal wel en niet mag weet ik niet, maar dat zul je zelf wel weten ;)
Succes met het barfen en sterkte met Veija!
Door Rosah
#775712
Lizzy, het niermenu dat je hebt gemaakt voor Veija, zou je dat ook hier op het forum kunnen plaatsen?
Door tieneke
#775779
Ik zou het brood en de rijst voorgoed schrappen en niets meer van koolhydraat geven omdat een hond daar niets mee kan en zeker een hond met nierproblemen  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#775786
Boefke schreef: Als je een kvv gaat voeren is dit in principe compleet. Dwz dat je er niks bij hoeft te geven. Ik zeg in principe, omdat er ook enkelvoudige kvv's zijn. (staat op de pakjes). Duck therapie is iig compleet. En ja, kvv bevat over het algemeen relatief veel orgaanvlees (meestal pens).
Spiervlees is alle spieren van een dier, zoals bv de kipfilet van een kip. Pens is orgaan. Het is de maag van bv een koe of schaap. Hart, nier, lever, long ed zijn andere orgaanvleessoorten.
Ja, ik geef yoghurt, ei, groente en andere dingen erbij. Dit kun je gewoon als onderdeel van het menu geven. Wat een nierpatient allemaal wel en niet mag weet ik niet, maar dat zul je zelf wel weten ;)
Succes met het barfen en sterkte met Veija!
Waar stond die "K" alweer voor?
Door tieneke
#775790
Angelique schreef: Waar stond die "K" alweer voor?
Kompleet?  :curtianpeek:
Door Malamoods
#775920
snowdogs schreef: ik ben nu bezig om een menu voor veija te maken , alleen heb ik een vraag wat er allemaal onder spiervlees, pens en orgaanvlees valt.

in het weekend wil ik veija kvv geven, omdat ze dat allemaal in het weekend krijgen, alleen valt dit dan ook onder orgaanvlees. want ik heb begrepen dat er veel orgaanvlees in zit. ik wil hem dan duck therapie geven, want dat schijnt ook voor nierproblemen te zijn.

Zoals een ei en yogurt. geven jullie dat als extra naast het eten dat ze al krijgen of zit dat bij jullie in het menu ingecalculeerd. ???
Eieren en yoghurt (niet teveel geven, want er zit veel fosfor in en da's niet goed voor nierpatienten, zie advies van Lizzy)... Ikijok krijgt het gewoon in zijn menu verwerkt (ik reken het onder overige)...

Ik ken duck niet goed genoeg om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar als je complete kvv gaat voeren (dus niet alleen pens), dan hoef de die dagen niet mee te rekenen in je menu.... Stel je geeft twee dagen kvv, dan maak je dus gewoon een menu voor 5 dagen en daar pas je de percentages dan op toe...

Rachel.

Rachel.
Door snowdogs
#775985
Je mag een paar keer per week wat olijfolie en rauw schapenvet geven

hoeveel mag of moet je hiervan geven. is het  een klein beetje  of moet ik dit afgemeten g even?
Door snowdogs
#775986
en wat is ontgiften. ik lees dat sommige honden kunnen ontgiften als je hem/haar  barf geeft.  wat is dit en hoe kan ik dit bij een hond herkennen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#775991
snowdogs schreef: Je mag een paar keer per week wat olijfolie en rauw schapenvet geven

hoeveel mag of moet je hiervan geven. is het  een klein beetje  of moet ik dit afgemeten g even?
Waar heb je die quote vandaan gehaald?

Wat mij betreft hoef je beiden niet te geven.
Door Lizzy
#775993
Angelique schreef: Waar heb je die quote vandaan gehaald?

Wat mij betreft hoef je beiden niet te geven.
Deze hond heeft nierproblemen. En om aan de kcal te komen, is het handig om een hond met nierproblemen wat extra vet te geven. Vandaar dat ik aan heb geraden (in dat andere topic) om rauw schapenvet, visolie en olijfolie te geven. Te meer daar olieen met omega 6 echt totaaaaal af te raden zijn bij nierproblemen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#775995
snowdogs schreef: en wat is ontgiften. ik lees dat sommige honden kunnen ontgiften als je hem/haar  barf geeft.  wat is dit en hoe kan ik dit bij een hond herkennen?
Kort gezegt gaat de hond opgeslagen afval/gifstoffen zijn lijf uit werken. Dat kan op verschillende manieren, soepogen, pukkels, vieze oren, huiduitslag, dat soort dingen.
Het hoeft niet te gebeuren, hoe langer de hond brok heeft gegeten hoe groter de kans op ontgiften, maar dat is altijd afwachten. Als de hond gaat ontgiften en de klachten zijn niet met een goede twee weken weer vertrokken dan kun je b.v. Chlorella bijvoeren, dit supplementje bevordert de inwendige reininging van het lichaam.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door