Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Henk en Donja
#772603
Hoi allemaal,

Ik lees hier heel vaak dat mensen van mening zijn dat hun hond dit niet lust of dat niet moet enzovoorts.

Nu merk ik dat mijn hond bepaalde dingen af kan keuren, zeker als het gaat om dingen die ze nog nooit gehad heeft, maar bij herhaaldelijk aanbieden ze ook zo ineens helemaal geweldig kan vinden.

Ik vraag me dus eigenlijk af of een hond uberhaubt iets niet lust zoals dat bij ons werkt of dat dit veel meer een gebrek aan ervaring met een bepaald soort voeding is en dat hij dus moet leren iets te eten.

Met andere woorden, projecteren wij dus niet ons eigen gedrag op onze honden?

Ik merk zo langzamerhand dat die van mij gewoon voedsel beoordeelt op de ervaring die zij met de voedingswaarde van dat voedsel heeft. Ik heb ook heel sterk het idee dat een hond nog wel veel beter in kan schatten wat hij nodig heeft dan wij kunnen vermoeden. Ik vraag mij dus ook ernstig af of het zo is dat honden zoals wij iets echt niet lusten, of dat het veel eerder zo is dat zij op dat moment er geen waarde aan hechten. Overigens als je dit biologisch gaat benaderen zou zoiets een heel groot voordeel zijn vanuit een overlevingsstrategie. Het verteren van voedsel kost heel veel energie en dus als je alleen eet wat je nodig hebt is de kans van overleven in een omgeving waar schaarste heerst van levensbelang.

Ook zie ik dat ondanks dat wij op een vast tijdstip een vaste hoeveelheid kvv geven, zij de ene keer alles naar binnen schrokt en dan weer zit ze er heel selectief dingen uit te vissen, wat ook kan overigens want wij spreiden de kvv dun uit. Soms ook besluit ze na het uitzoeken ook in een keer de hele zooi toch maar op te eten enzovoorts. Zo doet ze overigens met alles hoor, we proberen nu al een paar weken haar van alles aan te bieden en bijvoorbeeld specieboontjes wil ze meestal niets van weten, maar dan in een keer is het niet aan te slepen.

Ook zo heel typisch, wij voeren gewoon op het oog en ik houd ook bij hoeveel ze eet. Nu kreeg ze toen ze op de kvv kwam 400 gram wat 5% was, ze was wat mager door gedoe met mais intollerantie en als snel zat ze op 600 gram per dag. Dit heeft ze zelf zo bedacht, we hebben gewoon naar behoefte gevoerd. Toen ze eenmaal weer perfect op gewicht was, dus dat je de ribben niet meer kon zien, liet ze direct voer staan. Nu zit ze op 200-300 gram per dag afhankelijk van haar behoefte. Haar vertering is overigens ook heel veel verbeterd en als ik zo kijk naar hoe haar hele houding is, de heldere blik, maar ook gewoon de veel minder timide uitstraling kan ik echt wel janken van geluk, het was ook echt zon zielig ding toen we haar kregen, ik ben echt heel trots op mn meissie hoor. (maarja even weer on topic).

Wat vinden jullie ervan? Dit principe gaat overigens nog veel verder hoor, wij mensen projecteren graag onszelf op onze omgeving :D ;)

Groetjes Henk en ons super scheetje Donja :smitten:
Laatst gewijzigd door Henk en Donja op wo 06 jun 2007, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#772611
Nou, ik projecteer niet zo gauw menselijk gedrag op mijn honden. Maar ik zie wel een groot verschil tussen "dit is nieuw, wat mot ik hiermee?" of "yukkie, ik vind dit niet zo lekker" of "gatverdamme, dit ga ik dus echt niet eten". Een heel enkel keertje gebeurd het dat ik hen iets geef waar ze gewoon letterlijk bij staan te kokhalzen. Verder heb ik met mijn honden geen last dat ze de ene keer iets heerlijk vinden en het de andere keer niet te pruimen vinden. Iets dat ze lekker vinden: vinden ze lekker. Iets dat ze goor vinden: vinden ze goor. En met dingen waar ze van kokhalzen : val ik ze niet meer mee lastig. Want ja, het is wel degelijk mogelijk dat honden iets niet lekker vinden. Iets echt goor vinden. Iets echt om te kotsen vinden. Gut, misschien zullen ze het wel eten wanneer je ze compleet uithongerd. Want ze hebben zat overlevengsdrang. Maar ik heb daar geen behoefte aan, om zo ver te gaan dat ik mijn honden uithonger om ze iets te laten eten dat ze gewoon echt te goor vinden.

En verder dichten we honden zeker wel eens menselijk gedrag toe. Maar gut, ik denk dat iedereen zich wel eens schuldig maakt aan antropomorfisme. Toch? En heel vaak is daar niks mis mee. Zolang de hond daar niet onder lijdt. Maar ik vind eigenlijk dat veel honden daar wel onder lijden. Want wij mensen verwachten en verlangen dingen van honden die ze absoluut niet kunnen waarmaken... Neem nou bijvoorbeeld zo'n achterlijke karakteromschrijving als den deze:

"met eigen kinderen is hij zeer voorzichtig en vriendelijk. Maar pas op als kinderen onder elkaar spelen. De hond zal ingrijpen als het eigen kind gepest wordt".

Kijk. Zoiets vind ik dus schandalig en schadelijk. Want een hond, van welk ras dan ook, heeft helemaaaaaal niet het beoordelingsvermogen of een kind speelt of dat er een kind gepest wordt. Een hond kan zulke dingen nooit bepalen. Nooit. En met andere woorden: zulke omschrijvingen scheppen totaal verkeerde beelden van honden. Films als Lassie enzo helpen daar ook lekker aan mee...... Dit soort omschrijvingen zorgen ervoor dat er van tijd tot tijd echt de vreselijkste ongelukken gebeuren met honden. Wat de hond dan vrijwel altijd met de dood moet bekopen (en waar een heel ras dan weer onder moet lijden).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 06 jun 2007, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#772613
Ik denk dat het zeker wel kan, dat een hond iets echt niet lust.
Ik heb hier b.v. een teefje van 4 jaar, is helemaal opgefokt met vers, heeft altijd alles gegeten en toen kochten we een keer eendepoten bij het IC, dat was dus helemaal nieuw  ze heeft er geen hap van genomen. Tig keer aangeboden, aan één stuk, in kleine stukjes, botje eruit...ze moest het niet. Dus lama.
Onze oudste reu....zalmkop nono...gewone zalm lust hij wel, maar ook een stukje zalmkop wordt geweigerd of met hele lange tanden heeeeel langzaam naar binnen gewerkt.

Die draak uit mijn onderschrift is met barf opgegroeid en heeft tot een maand geleden alles gegeten wat in haar voerbak lag. Nu ligt ze dus te etteren, maar dat heeft dus naar mijn inziens niks te maken met niet lusten, maar mer met "ik heb blijkbaar meer dan genoeg en ga alleen het allerlekkerste eruit vissen".
Zij heeft trouwens ook zo'n ingebouwde eetrem dat ze zich niet te vet zal eten. Bij de andere zie ik dat niet zo.
Door Henk en Donja
#772630
Ik kan me voorstellen dat een volwassen hond anders reageert op iets onbekends dan een jonge hond, ook zal het natuurlijk weer individueel verschillen per karakter zegmaar.

Die van mij neemt alles in zn bek als ik haar iets aangeef, ze laat het direct vallen als het haar niet aanstaat. Misschien is het ook dat iets net anders bereid is ofzo, ik zal er eens goed op letten.
Lizzy schreef: Maar ik zie wel een groot verschil tussen "dit is nieuw, wat mot ik hiermee?" of "yukkie, ik vind dit niet zo lekker" of "gatverdamme, dit ga ik dus echt niet eten". Een heel enkel keertje gebeurd het dat ik hen iets geef waar ze gewoon letterlijk bij staan te kokhalzen.
Die van mij heeft ook een heel duidelijke 'Mja dat eet ik wel, maar nu even niet'. Ze gaat dan op een afstandje staan kijken, eet een paar hapjes en loopt dan weer weg. Misschien is dat een eetrem zoals angelique zegt. Ik weet trouwens ook wel dat er ook honden zijn die gewoon alles wat je in de bak doen direct opschrokken, maargoed dit is even theorie he....

Compleet uithongeren doe ik natuurlijk nooit, heel soms als ik de indruk heb dat ze toch geen honger heeft sla ik een voeding over, ze is ook oud genoeg vind ik. Als ze honger heeft schrokt ze niet echt, wel als ze iets heel lekker vind en er iemand in de buurt staat ;D.
Door Henk en Donja
#772688
Lol ik lees net die onderschrift van Angelique, dat bedoel ik nou, dat wij onze honden gruwelijk verwennen betekend niet dat ze dus ook gruwelijk verwent zijn, of toch wel???

Nee laten we het gewoon even vanuit het perspectief van een hond bekijken, wij bieden ze dusdanig veel aan dat ze geleert wordt kieskeurig te zijn. Dan heb je natuurlijk de recreatieve eters die altijd eten omdat ze dat lekker en leuk vinden.

Ik probeer onderscheid te maken tussen natuur en (onbewust) aangeleert gedrag. Een hond kan geen zalmkoppen lusten omdat hij daar een negatieve ervaring mee heeft, de botten te scherp vind of iets dergelijks. Een jonge hond zal ook vast eerder leren eten te accepteren dan op latere leeftijd. Een hond zal ook bepaald voedsel afkeuren. Waar het mij om gaat is of ze dit doen omdat ze het lekker vinden of omdat zij het idee hebben dat zij dit nodig hebben. En stel dat dit te beinvloeden is, valt een hond af te leren zelf te beslissen wat zij eten en gewoon alles naar binnen te schoffelen wat ze voorgezet wordt. Dus stel dat ik een jonge hond consequent alleen voer voor zou zetten ookal accepteerd ze het in het begin pas als ze echt uitgehongert is, zou die dan zich er bij neerleggen en het voor de rest van haar leven gewoon accepteren, waarschijnlijk gigantisch bedelen aan tafel maargoed.

De manier waarop wij de voedingsbehoefte vervullen bepaalt het eetgedrag toch? Of bepaalt de hond dat toch zelf? Of nog een stapje verder, moet je dit niet de hond zelf laten bepalen zodat zij zelf de ervaringen opdoen om voor zichzelf het nodige te selecteren, het ongemak van een 'verwende' hond ten spijt, wat natuurlijk op termijn vast mee zal vallen als je het eenmaal doorhebt.

Of redeneer ik nu weer te er door?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#772701
Henk en Donja schreef: Lol ik lees net die onderschrift van Angelique, dat bedoel ik nou, dat wij onze honden gruwelijk verwennen betekend niet dat ze dus ook gruwelijk verwent zijn, of toch wel???

Nee laten we het gewoon even vanuit het perspectief van een hond bekijken, wij bieden ze dusdanig veel aan dat ze geleert wordt kieskeurig te zijn. Dan heb je natuurlijk de recreatieve eters die altijd eten omdat ze dat lekker en leuk vinden.

Ik probeer onderscheid te maken tussen natuur en (onbewust) aangeleert gedrag. Een hond kan geen zalmkoppen lusten omdat hij daar een negatieve ervaring mee heeft, de botten te scherp vind of iets dergelijks. Een jonge hond zal ook vast eerder leren eten te accepteren dan op latere leeftijd. Een hond zal ook bepaald voedsel afkeuren. Waar het mij om gaat is of ze dit doen omdat ze het lekker vinden of omdat zij het idee hebben dat zij dit nodig hebben. En stel dat dit te beinvloeden is, valt een hond af te leren zelf te beslissen wat zij eten en gewoon alles naar binnen te schoffelen wat ze voorgezet wordt. Dus stel dat ik een jonge hond consequent alleen voer voor zou zetten ookal accepteerd ze het in het begin pas als ze echt uitgehongert is, zou die dan zich er bij neerleggen en het voor de rest van haar leven gewoon accepteren, waarschijnlijk gigantisch bedelen aan tafel maargoed.

De manier waarop wij de voedingsbehoefte vervullen bepaalt het eetgedrag toch? Of bepaalt de hond dat toch zelf? Of nog een stapje verder, moet je dit niet de hond zelf laten bepalen zodat zij zelf de ervaringen opdoen om voor zichzelf het nodige te selecteren, het ongemak van een 'verwende' hond ten spijt, wat natuurlijk op termijn vast mee zal vallen als je het eenmaal doorhebt.

Of redeneer ik nu weer te er door?

Ik denk zeker ook dat bij een pup de "overlevingsdrang" groter is dan bij een oudere hond die ondertussen al geleerd heeft "morgen weer een dag". Maar echt niet lusten, is ook bij een pup echt niet lusten. Een paar hier zijn dol op mandarijnen, dus als ik die uit sta te delen, komen ook diegene die ze niet lusten altijd even kijken, pakken de mandarijn ook nog aan om 'm vervolgens in een hoekje uit te tuffen, dit isn ongeacht de leeftijd. Ondanks de concurentie wordt het dan toch niet opgegeten.
Uithongeren om ze persé iets te laten eten daar begin ik niet aan. Onderdeel van de lol van de barfmethode is toch dat de honden genieten van hun eten en daar hoort wat mij betreft uithongeren totdat ze van ellende zo'n eendepoot wel opeten niet bij.

Die draak hieronder gaat nu wel op ranstoen. Haar ontbijtje heeft ze ondertussen al ingeleverd en als ze zo blijft etteren dan is dat toch voor mij een teken dat ze meer dan voldoende krijgt en dat ze zonder echt honger te lijden een deel kan laten liggen. Want tot nu toe is eten toch één van haar grotste hobbies geweest.
Door Henk en Donja
#772729
Angelique schreef: Ik denk zeker ook dat bij een pup de "overlevingsdrang" groter is dan bij een oudere hond die ondertussen al geleerd heeft "morgen weer een dag". Maar echt niet lusten, is ook bij een pup echt niet lusten.
Inderdaad, dat denk ik ook dus. Dus kun je in theorie een jonge hond makkelijker verschillende soorten voedsel leren eten, het gevolg is dan dat ze ook dingen gaan weigeren, want als je niets probeert kunnen ze ook niet weigeren. En hoe je daar mee omgaat bepaalt weer hoe ze op latere leeftijd blijven eten. Dus het lijkt me nog een heel tricky verhaal ook nog.

Trouwens die van mij leert nu van allerlei soorten vlees eten door er steeds minder kook over te doen, rauw vond ze het echt walgelijk in het begin, maar door er wat mee te klooien vind ze het wel weer intressant. Dat zal ook niet altijd lukken maar toch snapt ze dan op een of andere manier dat ze wil dat ze er wat van eet. Net doen alsof je het zelf eet werkt bij haar trouwens niet meer, want ze komt dan eerst snuffelen of je het echt hebt gegeten, het kadootje 8)

Ik maak me overigens heel weinig zorgen over het verhongeren van mijn hondje, ze heeft een hele tijd echt veelste weinig gegeten omdat ze helemaal van slag was qua vertering en alles heel moeilijk ging. Ik zou haar zo een week op 1% zetten als ze teveel praatjes kreeg hoor, helemaal niets eten lijkt me heel schadelijk trouwens.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#772769
Ik zou wel eens willen dat ze iets laten staan >:(

Ze vallen aan op hun bak en laten nooit iets liggen.
Tot nu toe lusten ze alles.

De verse sardien moest ik eerst voor Rocky wel door vieren doen en na 2 keer geven eet hij het nu ook gewoon op.

Als er bot in de bak ligt en orgaan eet hij eerst bot op dus ik wacht met bot geven totdat zijn organen op heb.

Donder vreet alles wat je hem neerzet.
Gister voor het eerst kefir ,gaat achter elkaar binnen.

ik lees soms hier en op een ander forum van die grote honden dat ze iets niet lusten is zit dan met verbazing te lezen.
Dat ze een kipkarkas bv. niet eten ;)

Wat dat betreft heb ik het wel getroffen met mijn honden.
(of ze krijgen gewoon te weinig ;))
Door pallas
#772841
Ik zie hier wel een verschil tussen eten wat nieuw/vreem is en eten wat dus echt juk :puke: is.
Didot eet alles wel en heeft een hele mooie eetrem (dan gaat alleen het lekkerste erin).
Nox eet tot nu toe alleen konijn niet. Ze heeft het vier dagen volgehouden om niet te eten ..het gaat er dus echt niet in. Ze stond er lekkerlijk bij te kokhalzen. Het zou misschien nog wat anders zijn als ze compleet uit gemergeld zou zijn, maar mager is ze al dus dat probeer ik niet uit.

Ik heb stiekem wel eens gedacht dat het bij haar ook wel de genen zouden kunnen zijn, Nox is een duitse draadhaar kruising: konijn is geweldig om achteraan te gaan (zelf een vachtje is al leuk :D ) maar eten??? ech nie!
Door Borke
#773054
Borke heeft echt dingen die hij niet lust.
In het begin bood ik dat meermalen aan en uiteindelijk slaat de honger wel toe. Dan eet hij het kokhalzend op en komt het er even later weer uit zetten.
Voor mij betekent dat toch dat hij het echt niet lust.

Nieuwe dingen gaat anders, daar kijkt hij naar, snuffelt eraan en likt er aan.
Voor hem is de norm dat als hij er aan likt, dan lust hij het uiteindelijk wel.

Sofi lust alles... misschien heeft zij echt honger gekend of is zij van jongsafaan gewend om "alles" te eten?

Voor mji is Barfen ook genieten van mijn honden die met smaak eten, dus wat er niet met smaak in gaat, dat bied ik niet meer aan.
Sofi is dol op konijn en sardines, Borke dus niet.
Bij Sofi probeer ik ook alle dingen die Borke niet lust en dan biedt ik het eerst aan hem aan en dan lust hij het nog steeds niet.
Echt een kwestie van smaak dus volgens mij  ;)
Door roefus
#773126
Ik denk dat honden bést een tikje kieskeurig kunnen zijn.
En dat je dus ook best even kunt proberen, als ze iets niet lusten.
Fijnsnijden tussen iets anders door, eerst even bakken (bijvoorbeeld lever) en dan later NOG eens proberen.

maar inderdaad, als ze gaan braken (dat deed Roefus dus hier van rauwe sardines), dan krijg ik ook mijn twijfels.
Wil ik best nog wel eens wat proberen, maar ergens houdt het ook op.

Ook voor mij moet het leuk blijven.
Als ze iets echt niet zouden lusten, dan houdt het voor mij op.
Ik ga ze geen hongerdood laten sterven...want: dan eet het wel  ::)
Ergens is een grens voor mij.
Door Henk en Donja
#773181
Wat ik wel typisch vind is dat er een beetje het beeld ontstaat dat de ovelevingsdrang die 'ingeprogrammeert' is lijkt te bepalen hoe een hond eet. Dat zou dan automatisch inhouden dat voedselconcurrentie hierbij een grote rol speelt. Dat hoor je dus ook vaak, dat honden makkelijker eten als ze met meerdere bij elkaar zijn.

Een buurman van mij had twee heel slecht etende honden, er kwam toen een derde bij die steeds eten probeerde te pikken. Nu is er nog steeds een die wel zijn bak verdedigd, maar wel selectief eet. Als hij alles in een grote bak aanbied eet nu ook de derde als een dolle, blijkbaar gemotiveerd door de concurrentie om voedsel.

Het triggeren van die overlevingsdrang tav eten zal in eerste instantie plaatsvinden bij schaarste, want daar is hij voor bedoelt lijkt me. En dat lijkt me nu dus wel intressant om uit te zoeken of dit ook met een hond alleen te triggeren is op een andere manier dan gewoonweg weinig voedsel aanbieden. Dan rest er nog de vraag of het wel genetisch ingeprogrammeert is en dus uberhaupt wel naar boven te halen is.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het een sociologisch iets is, dat honden die het hoogste in rang of juist het laagste in rang dit soort gedrag vertonen als onderdeel van de vaak heel complexe roedel structuur. Iemand met een flink roedel en een selectieve eter die daar iets over kan zeggen?

Ik vraag me overigens ook af of het uitmaakt als je maar 1 keer per dag voert als je kijkt naar de acceptatie en de hoeveelheid die gegeten wordt.
Door Minna
#773307
Bij ons hebben ze altijd eenmaal per dag gegeten, de hollanders en de mechelaars eten in het algemeen echt alles maakt niet uit als het nu wel of niet de bedoeling is...De smous is veel rustiger en ook natuurlijk veel kleiner dus zulke giga hoeveelheden hoeft die niet, maar bij haar is vis bvb jakkes. Maar als ze echt honger heeft en ik doe zeg maar 60 % vis en 40% pens en groente, ja dan gaat het er rap in, dus ze vindt het niet lekker maar ze went steeds meer aan de smaak, en vis vindt ik wel erg belangrijk in haar menu.
Vaak zie je wel honden die als ze iets direct niet eten dan komt baas aan met biefstuk...ja en dat moet natuurlijk niet, maar daar praat je over aangeleerd gedrag en niet over echte overlevingsdrang.
Ik heb een keer zo'n hond moeten heropvoeden (was een schnauzer) en die at gewoon een week lang niet. Elke dag een keer aangeboden, zo niet, pech gehad. Een hond (volwassen en gezond dan) kan prima een week zonder eten als die maar wel water heeft.
Dan om even in te gaan op de vragen, een selectieve eter in een flinke roedel hoeft niet beter te gaan eten als de baas er voor zorgt dat de andere honden niet iets afpakken. Bij ons mogen ze ook niet eten van elkaar afpakken, maar dat is gewoon om ge-etter te voorkomen. In principe met eten heb je weinig met rang te maken, elke individu heeft het recht om zijn eten te verdedigen, een ranglagere hoeft dus nooit eten af te staan voor een ranghogere. Dit en het feit dat een rangorde vaak niet lineair loopt bij honden maakt dat je van rangorde niet zoveel gebruik van kan maken wat eetgewoontes betreft.
Honger is natuurlijk wel iets wat je kan gebruiken, een hond die geen honger heeft zou alleen misschien nog een beetje iets eten wat lekker is. Ik ben toch een beetje geschrokken toen ik laatst ging erover nadenken hoeveel honden te dik zijn...en ja, dan denk ik dat zo'n hond toch niet zo vaak honger heeft...
Genetisch zie je wel bij sommige rassen een overmatige drang om te eten dus dat zal vast een rol spelen.
Door Mevroi Kruim
#773415
Ik heb een kliko en een zeurneur. Als Tara iets niet eet dan is het omdat het echt niet te kanen is, zoals bv fazant of duif. Dat hoeft ze dan van mij niet te eten, dat gaat naar de katten.
Meneer zeurneur kritiese konsument kan overal over mekkeren. Mekkeren = weg eten. Dan gaat het acuut weer in de koelkast tot de volgende maaltijd. En vaak laat ik hem dan nog een maaltijd overslaan, dus twee vastendagen. En dan eet hij het wel, zonder zeuren. Is gewoon verwend.
Door Henk en Donja
#773488
Minna schreef: Genetisch zie je wel bij sommige rassen een overmatige drang om te eten dus dat zal vast een rol spelen.
Dat klopt vast, genetisch bepaalde overlevingsdrang is zeker een factor. Ik heb begrepen dat wolven zelfs als volwassen dieren nog dagelijks 5% van hun lichaamsgewicht eten. Ik denk ook dat het -net als bij mensen- gewoon individueel is, een actieve hond eet meer dan een vloerkleedje, maar ook afhankelijk van hoe goed een hond verteerd, vet verbrand, hoe dik zijn vacht is enzovoorts.

Ik voer nu mijn hond van 8,5 kilo rond de 250 gram per dag, als je kijkt naar wat een jonge terrier van 8 maand hoort te eten vind ik dat niet echt veel, toch lijkt ze het zelf meer dan zat te vinden. Geen 'hongerdrukte', ze heeft een heel netjes vetlaagje over haar ribben, niets te veel of te weinig, meestal laat ze wel een restje staan.

Ik denk dat ik als ze volgroeid is een schema ga bijhouden en dan net iets minder dan gemiddeld ga voeren, ook 1 keer voeren lijkt me dan erg prettig. Nu valt de hele dagportie ineens een beetje te zwaar nog lijkt het.

Dus als ik ook het verhaal van kruimel zo lees bieden we wel gewoon teveel aan en gaan ze eten omdat het lekker is. Niet dat dat verkeerd is hoor, maar om een hond verwent te noemen als ie gaat selecteren uit een overweldigend aanbod is wellicht een beetje vreemd ;) Te krap voeren kan natuurlijk ook niet, nouja ik zie ook nog wel. Ik irriteer me wel mateloos aan dat gekwakkel, dan kan ik het wel steeds weer wegzetten, maar als ik wil gaan barfen wil ik eigenlijk wel graag het idee hebben dat het volledig voeren een kans maakt en madam niet bij elke bak voer gaat staan keuren of het haar wel blieft.

Maarja ach we zien wel, leuk om eens over na te denken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door