Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#771125
Wellicht vreemd om te vertellen, maar ik heb wel bemerkt dat Truus veel meer gras is gaan eten, sinds ze minder GFT krijgt ???

in het begin heb ik haar nooit gras zien eten. Ze heeft deze morgen dan ook voor het eerst overgegeven, waarbij ze hiervoor idd gras had gegeten om dit te vergemakkelijken...Er zaten wat hele kleine botdeeltjes in, die door de vertering al deels afgesleten waren...

Wellicht een teken dat ik toch meer GFT kan gaan geven? Ik ben begonnen met 15% en ben toen 5% gaan geven, om te kijken hoe ze het hier op doet...
#771127
Wat is de T in gfT-mix. Ik kan 'm alleen plaatsen zoals die op m'n kliko staat. (tuinafval ;D)

Maar het kan goed dat je hond zelf de groenvoorziening en ruwvezelvoorzienig op peil door gras te gaan eten. In dt geval lijkt me de oplossing vrij simpel en dat is terug naar af. Omdat groentemix niet erg calorierijk is reken ik het niet alitjd met het menu mee, vaak is het gewoon extra, dus gaat het niet ten koste van de hoeveelheid vlees. Misschien dat jij ook zo kunt gaan rekenen, aangezien ik 15% groente binnen een menu best veel vind.
#771129
Angelique schreef: Wat is de T in gfT-mix. Ik kan 'm alleen plaatsen zoals die op m'n kliko staat. (tuinafval ;D) :-[Haha, helemaal gelijk! ;D

Maar het kan goed dat je hond zelf de groenvoorziening en ruwvezelvoorzienig op peil door gras te gaan eten. In dt geval lijkt me de oplossing vrij simpel en dat is terug naar af. Omdat groentemix niet erg calorierijk is reken ik het niet alitjd met het menu mee, vaak is het gewoon extra, dus gaat het niet ten koste van de hoeveelheid vlees. Misschien dat jij ook zo kunt gaan rekenen, aangezien ik 15% groente binnen een menu best veel vind.
Dat was ik idd van plan. Haar percentages zagen er in het begin zo uit: 50% RMB, 20% Spier, 15% orgaan en 15% GF-mix (dat staat al beter ;)) De laatste maanden zag het er zo uit: 55% RMB, 25% spier, 15% orgaan en 5% GF-mix.

Als ik weer terug ga, krijgt ze weer de eerste berekening. Zoals het in de uitleg over barf, naar voren komt. Of ik zal er eerst 10% van maken, eens kijken hoe ze daar op reageert.
#771133
Hier krijgen ze 15% g-mix zonder t en ook zonder g maar ze eten evengoed nog graag gras (en rietwortel). Het wordt echter niet uitgespuugd maar "gewoon" uitgepoept. Dus of er een verband is met meer of minder g in hun dieet, persoonlijk geloof ik er niet in.  ;)
#771142
In mijn ogen heeft het eten van gras en daarna braken (+ botdeeltjes) niet echt wat te maken met de hoeveelheid gf-mix die je voert. Dat Truus meer gras is gaan eten omdat je minder gf-mix geeft: ja, dat kan wel. Maar gras-eten en botsplinters braken en gras-eten om het lekkere of omdat Truus vindt dat ze te weinig ruwvezel/groen binnen krijgt: dat zijn volgens mij 2 verschillende dingen. Als je liever hebt dat ze minder gras eet, kun je natuurlijk weer meer gf-mix gaan geven. En dan bijv. inderdaad 10%, om te kijken hoe ze het daar op doet. Voor mijn honden is 5% groentemix ook echt te weinig. Zouden ze alleen meer gras eten, zou ik er niet echt mee zitten. Maar mijn honden krijgen allerlei andere vervelende dingen, als ze niet genoeg groente krijgen. Bij zo'n 10% doen ze het het best, hoewel Linga iets meer nodig heeft. Die doet het het best wanneer ze zo'n 15% krijgt. Inleveren op wat anders doen ze hier niet want ze vreten zomaar 2,5% a 3% van het lichaamsgewicht ;D
#771212
pike schreef: Hier krijgen ze 15% g-mix zonder t en ook zonder g maar ze eten evengoed nog graag gras (en rietwortel). Het wordt echter niet uitgespuugd maar "gewoon" uitgepoept. Dus of er een verband is met meer of minder g in hun dieet, persoonlijk geloof ik er niet in.  ;)
Dat zou ik dan een fruithapje noemen ;D
#771291
Angelique schreef: Dat zou ik dan een fruithapje noemen ;D
tja bedoelde natuurlijk zonder T en  zonder F

Fruit vinden ze hier uitermate geschikt om over de vloer uit te smeren  :P maar verder kan je daar niets mee :-X
#771294
Dan zullen haar die botsplinters idd niet goed op de maag hebben gelezen. Naar alle waarschijnlijkheid kan ze de verse/vuile wijtingvis ook niet echt verdragen. Dit is ook de ene voor de andere keer. Twee koppen van poon-vissen, waren haar ook niet goed bekomen, maar gelukkig voor mij had ze die weer lekker opgegeten :P Zo kom je er wel weer achter wat je hond goed verdraagt en wat niet...

Ik ga in ieder geval eens naar de 10% en dan eens kijken hoe ze het daarop doet..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door