Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laska
#769778
Hallo, ik heb even een vraagje. Hoeveel vis is goed om te voeren? Is twee keer per week vette vis (een keer zalmkop en een keer sardientjes) goed? Dan zou mijn hond van 20 kg 450 gram vis per week krijgen op een weekmenu van 3000 gram. Dat is 30% van de totale hoeveelheid vleesbot die ik geef. Hiernaast krijgt ze dan kipnek, kipkarkas, kipvleugels, lamsribben en hertenribben als botten. Ik geef hiernaast verder geen visolie.

Tanja
Door Lizzy
#769818
Ik vind 1 keer per week vette vis voor mijn honden ook wel genoeg. Ze vinden 1 keer per week ook lekker, maar kom ik nog een maaltijd aan met vis, zie je ze echt denken van " ???". Ik vind twee keer per week wel het matje. Anders wordt het wel erg veel.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#769871
Ik geef 2x per week vette vis, de ene keer een zalmkop en de andere keer sardines. De zalm is dan een hele maaltijd en de sardines (2 per hond) is maar een onderdeeltje van.
Door roefus
#769877
Ik heb altijd begrepen dat je vis niet mag overdrijven.
Omdat het anders blijkbaar gaat 'tegenstaan'.
Nu weet ik niet in hoeverre dat bakerpraat is of reëel.  :-\
Ik zou denken dat één vismaaltijd volstaat, of iets meer.
Maar ik zou niet voor twee volledige vismaaltijden kiezen.
Door bas rouge
#769911
Waarom mag je niet veel vis voeren? Een vriendin is over aan het gaan op vers en wil met name vis gaan voeren. Haar argument daarvoor is dat zij zelf geen bio-industrie dieren eet en haar honden die ook niet wil geven. Omdat aan biologisch vlees lastig te komen is en bovendien duur is wil ze vooral vis gaan geven.
Door marsieyenna
#770008
Ik weet niet hoe vaak je vis mag geven, maar soms krijgen ze 1 keer en soms 2 keer per week een zalmkop.
Mijn labjes  zijn er gek op.
Er zit volgens mij toch niets slechts in zalm.

Marijke
Door Rosah
#770037
Ik denk niet dat vis een groot deel uitmaakt van het menu van een wolf. Maar of het slecht voor een hond is om hem vaak vis te voeren????
Gebruikersavatar
Door pike
#770052
bas rouge schreef: Een vriendin is over aan het gaan op vers en wil met name vis gaan voeren. Haar argument daarvoor is dat zij zelf geen bio-industrie dieren eet en haar honden die ook niet wil geven. Omdat aan biologisch vlees lastig te komen is en bovendien duur is wil ze vooral vis gaan geven.
Vergeet niet dat veel vissoorten tegenwoordig uit kwekerijen komen, dus ook bio-industrie-dieren zijn!
Door Lizzy
#770234
bas rouge schreef: Waarom mag je niet veel vis voeren? Een vriendin is over aan het gaan op vers en wil met name vis gaan voeren. Haar argument daarvoor is dat zij zelf geen bio-industrie dieren eet en haar honden die ook niet wil geven. Omdat aan biologisch vlees lastig te komen is en bovendien duur is wil ze vooral vis gaan geven.
Ik denk persoonlijk dat je menu echt veel te eenzijdig wordt op alleen vis. Volgens mij is het beter om het een deel uit te laten maken van het menu dan om alleen vis te voeren. En daar komt bij dat ik vis eigenlijk nog dieronvriendelijker vind dat vlees..... Vissen lijden behoorlijk, wanneer ze door een stofzuiger uit de zee worden gehaald en vervolgens op het droge langzaam dood liggen te gaan. Bovendien vissen wij de zee compleet leeg en zijn er simpelweg vissoorten die met uitsterven worden bedreigt doordat wij ze teveel eten. Naast vissen worden er ook andere zee-diertjes gevangen en deze worden echt niet netjes terug gezet. Die gaan ''gewoon voor Jan met de korte achternaam dood" :'(. Ik bedoel dan niet eens dat dolfijnen het loodje leggen bij de tonijn-vangst. Maar ik bedoel ook kreeftjes, krabbetjes en zeesterretjes die dood gaan bij visvangst. Last but not least worden steeds meer vissen gekweekt. En da's echt niks diervriendelijker dan de eerste beste ouderwetse bio-industrie.

Verder wil ik Julliette de Bairacli citeren :

"Vis is als overheersend voedsel voor de hond niet aanbevelenswaardig. Het is voor de carnivoren te waterig, en bevat te weinig bloed. Desondanks zijn er hondenrassen wier dieet vrijwel uitsluitend uit vis bestaat en die zich daar uitstekend bij bevinden. Maar, zij krijgen hun vis vers, zo uit de zee, zodat hij nog week is en gemakkelijk te verteren...

...Het beste voor honden is makreel en haring omdat deze beide vissoorten bijzonder rijk zijn aan vetten, vitamine B en onombeerlijke mineralen. De ingewanden moet men altijd meevoeren. Bij zulke vette vfis werkt een snufje graanvlokken zeer gezondheidsbevorderend. Een of twee keer per week kan men wel in plaats van rauwe vlees rauwe vis voeren".
Door Minna
#770256
Dan zou mijn hond van 20 kg 450 gram vis per week krijgen

Das toch nog niet zo veel? Die van ons (19-29 kg) eten een keer per week vis maar dan zalmkarkassen en dat is toch gauw tussen de 600 gram en een kilootje...een ander week krijgen ze een forel of makreel of sardientjes, dat is dan wat minder ( Pinkki en Paps 450 gram, Sam en Ko 750 gram). Alleen vis lijkt mij ook niet erg natuurlijk...de rassen die daar goed op zouden doen zijn dat vooral de sledehondenrassen zoals een groenlandse hond en husky's?
Door ~anna~
#770270
Hier lusten ze het elke dag wel maar ik geef het 2x per week.
Ze gaan bij de rivier ook op zoek naar vis die soms bij de stenen(rotsen) aanspoelen en niet alleen om in te rollen maar ook om er van te eten ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door