Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rick76
#769429
Welk % per dag moet ik aanhouden voor mijn pup van 11 weken? Het is een argentijnse dog teefje gaat ongeveer 40 kilo wegen volwassen gewicht.

5% of 10% of ergens er tussen in?
Laatst gewijzigd door Rick76 op wo 30 mei 2007, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#769736
Voor een hond van zo'n groot ras zou ik beginnen met 5% van het huidige lichaamsgewicht. Als dat te weinig is, kun je altijd nog meer gaan voeren.
Door Rick76
#790994
Lizzy schreef: Voor een hond van zo'n groot ras zou ik beginnen met 5% van het huidige lichaamsgewicht. Als dat te weinig is, kun je altijd nog meer gaan voeren.
Ik hou nu aan voor mijn pup van 16 weken 5% van 15 kilo..De pup neigt een beetje naar mager..Ik geef 4x per dag eten..

Vanaf welke leeftijd zou je minder maaltijden geven en is die 5% niet te weinig?

Ga je een hoger % geven als de honden pup af zijn of hou je hieraan vast doordat het lichaamsgewicht ook gelijkmatig stijgt??
Door Mevroi Kruim
#790999
Rick76 schreef: Ik hou nu aan voor mijn pup van 16 weken 5% van 15 kilo..De pup neigt een beetje naar mager..Ik geef 4x per dag eten..
Als hij te mager wordt meer voeren. Voeren doe je toch voornamelijk met je ogen, alle honden zijn verschillend dus je moet je voerregime aanpassen aan jouw hond.
Vanaf welke leeftijd zou je minder maaltijden geven en is die 5% niet te weinig?
De meeste honden geven zelf aan dat je naar minder maaltijden kunt door bv een maaltijd slecht te eten. DIe maaltijd kun je dan geleidelijk kleiner maken en de andere maaltijden groter.
Of 5% te weinig is: zie boven.
Ga je een hoger % geven als de honden pup af zijn of hou je hieraan vast doordat het lichaamsgewicht ook gelijkmatig stijgt??
Nee, juist niet. Pups en jonge honden in de groei hebben veel meer per kilo lichaamsgewicht nodig dan pubers en volwassen honden. Maar doordat hij steeds zwaarder wordt wordt de hoeveelheid voer wel geleidelijk aan meer.
5% van 10 kilo is 500 gram, 2% van 50 kilo is 1000 gram. Percentage is omlaag maar totale hoeveelheid is omhoog.
Door Rick76
#791140
Kruimel schreef: Als hij te mager wordt meer voeren. Voeren doe je toch voornamelijk met je ogen, alle honden zijn verschillend dus je moet je voerregime aanpassen aan jouw hond.

De meeste honden geven zelf aan dat je naar minder maaltijden kunt door bv een maaltijd slecht te eten. DIe maaltijd kun je dan geleidelijk kleiner maken en de andere maaltijden groter.
Of 5% te weinig is: zie boven.

Nee, juist niet. Pups en jonge honden in de groei hebben veel meer per kilo lichaamsgewicht nodig dan pubers en volwassen honden. Maar doordat hij steeds zwaarder wordt wordt de hoeveelheid voer wel geleidelijk aan meer.
5% van 10 kilo is 500 gram, 2% van 50 kilo is 1000 gram. Percentage is omlaag maar totale hoeveelheid is omhoog.
Dank je voor de reactie Kruimel.

Dus:
- Tot een maand of 5/8 houden op 3/4 maaltijden per dag
- Kira eet met liefde 4 maaltijden. Dus nog even blijven doen tot 5/8 mnd.
- Ik snap dat het % naar beneden gaat als het aantal maaltijden verminderd.

* Is er een "richtlijn" voor het % bij volwassen (grote rassen) honden? Is dat die 2% die je als voorbeeld nam? Of pas je dit % ook geleidelijk aan?
Door Mevroi Kruim
#791299
Die 2% is een richtlijn, ook bij volwassen honden hangt het heel erg van de hond af. Wel verbruiken kleine rassen relatief, dus in procenten van het lichaamsgewicht, meer dan grote rassen. Maar verder hangt het heel erg van het activiteitsniveau af.
Gewoon voeren met je ogen en met je verstand. De percentages zijn richtlijnen, ze geven in het begin houvast maar hang je er vooral niet aan op.
Mijn honden zijn middelgroot maar zeer actief, die eten  3 a 4% zonder dar ze moddervet worden. Doen ze een tijd wat minder dan moet ik hun maaltijden halveren, anders zwellen ze echt op.
Door Red_Hunter
#791498
Ik let ook altijd op de honden met voeren.

Ik heb nu een reu van 40 kg die aan 700 gr genoeg heeft en een teef van 22 kg die 600 gr nodig heeft. Zo zie je al dat er aardig wat verschil kan zitten tussen verschillende honden.

Groetjes Trudie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door