Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#769568
Wij willen eventueel volgend jaar richting Zweden met de honden. Nu hebben mijn honden in totaal 4 rabies vaccinaties gehad waarvan de laatste (eindelijk) van Nobivac 3 jaar geldig binnen de eu verloopt in juni. Als ik de invoerregels goed begrepen heb zou ik toch nog binnen 1 maand een herhaling moeten  halen ivm de titerbepaling en de in Zweden geldigheidsduur. Ik kan zo ver ik het begrijp niet volstaan met de titerbepaling. Ondanks dat die vermoedelijk wel snor zit omdat ze al een paar keer tegen rabies geent zijn. Klopt dit of is er een kans(je) dat ik wel kan volstaan met de titerbepaling?
Door Erna
#769574
Volgens de lijst op www.knmvd.nl moet de rabies enting gegeven zijn minimaal 5 maanden voor invoer. Daarnaast moet je tussen de 120 en 365 dagen na de enting een titertest laten doen. Als je daarna binnen het vaccinatieschema opnieuw vaccineert is de titertest gewoon geldig.

Als je rabies in juni verloopt dan moet je dus voor de einddatum opnieuw enten.

Als je nog geen titerbepaling hebt dan zou ik eerst laten enten voor rabies voor de einddatum, dan 120 dagen wachten en dan de titerbepaling doen . Qua tijd zit je goed en zal dat geen problemen opleveren.
Door Cindy de Wolf
#769587
Die 5 maanden is als je nog nooit geent hebt. Die van mij zijn al meerdere malen geent. Ik was juist zo blij dat ik nu niet hoefde te laten enten ivm de 3 jarige geldigheidsduur van Nobivac. Als ik dus echt naar Zweden wil moet ik dus toch weer binnen 1 maand enten :-\ :'(
Door Erna
#769590
Cindy de Wolf schreef: Die 5 maanden is als je nog nooit geent hebt. Die van mij zijn al meerdere malen geent. Ik was juist zo blij dat ik nu niet hoefde te laten enten ivm de 3 jarige geldigheidsduur van Nobivac. Als ik dus echt naar Zweden wil moet ik dus toch weer binnen 1 maand enten :-\ :'(
Als je enting langer terug is dan 365 dagen dan zul je inderdaad opnieuw moeten laten enten.

Ik zit in hetzelfde schuitje maar dan voor Kroatie....Ze heeft een enting in januari 2006 gekregen voor Rabies die 3 jaar geldig is alleen kroatie accepteert geen entingen ouder dan 12 maanden.
Gebruikersavatar
Door pike
#769593
Zweden accepteert wel de 3-jarige enting.
Ik dacht dat de 3-jarige enting pas sinds verleden jaar verkrijgbaar was,  (of ben ik nu helemaal mis? ???) dan kan die van jou toch nog niet aflopen?

Volgens de regels moet je titerbepaling maximaal 365 dagen na de laatste enting zijn. Want na die tijd heb je geen geldige enting.  Maar nu met de driejarige dus wel.  Misschien hebben ze nu die regels aangepast en mag je bij een driejarige ook later titeren? Het beste kan je daarover zelf contact opnemen met Jordbrugsverket (Ministerie van Landbouw).

=Als van jouw drie jaren pas het eerste jaar verstrijkt in juni, kun je misschien nog snel laten titeren? Ik weet niet op welke dag in juni je hebt laten enten, maar als dat eind van de maand is dan kan het nog net! En dan heb je een geldige rabiesenting én een geldige titerbepaling.
=Maar als jouw drie jaren deze zomer voorbij zijn, dan moet je hoe dan ook voor Zweden weer een nieuwe enting halen. En als je pas volgend jaar gaat, dan inderdaad eerst enten en na 120 dagen titeren. Zit je altijd goed.
Door ~Joke~
#769638
Inderdaad is de 3-jarige nobivac pas vorig jaar geldig geworden en kan nu nog niet afgelopen zijn.
Je zult voor Zweden dus weer moeten vaccineren met nobivac en dan ben je er 3 jaar vanaf. Titeren kun je nu doen, jouw honden zijn al een aantal malen tegen rabies gevaccineerd. Vlak voor vertrek moeten de honden nog door je da ontwormt worden en je moet je in Zweden bij de douane melden en de papieren laten zien.
Wij zijn een paar jaar achterelkaar naar Zweden geweest, toen moest je ook eerst nog een invoervergunning aanvragen. De hele papierwinkel was toen vrij kostbaar en nam wel een paar maanden in beslag. Wij wisten niet dat je je bij de douane moest melden en zijn alle keren probleemloos zo doorgereden  ;D ;D ;D met wel alle papieren in orde. Later hoorde ik dat je je moest aanmelden  ;D
Door Cindy de Wolf
#769655
Mijn honden zijn vorig jaar juni geent met de Nobivac. In het boekje staat dat deze geldig is tot en met juni 2009. Ik kan echter nergens terug vinden dat Zweden deze periode ook accepteerd, overal zie ik maar een jaar terug :-\
Door ~Joke~
#769720
http://www.dogsincluded.nl/invoer/zweden.htm

Geldigheid rabiësenting

De Europese Unie heeft voor alle EU-landen het volgende bepaald:

De standaard hervaccinatietermijn van 1 jaar is komen te vervallen. Vroeger moest je hond ieder jaar tegen rabies worden ingeënt ook al was de periode van immuniteit nog niet verstreken. In plaats daarvan wordt de geldigheidsduur van de rabiesinenting vanaf nu bepaald door de aanbeveling van de producent van het vaccin (de termijn staat in de bijsluiter). Als je dierenarts een vaccin gebruikt dat langer dan een jaar geldig is kun je dus kosten besparen. En je hoeft niet ieder jaar naar de dierenarts voor een prik voordat je op vakantie gaat.

Let op: als je hond voor de eerste keer wordt ingeënt, of als je je hond opnieuw laat inenten nadat de oude rabiesinenting is verlopen, mag je pas 21 dagen na de inenting de grens over.

Je dierenarts moet de geldigheidsdatum duidelijk in het hondenpaspoort vermelden. Alleen dan is je vaccinatie ook 3 jaar geldig en voorkom je misverstanden bij een controle.
Door Cindy de Wolf
#770272
Joke Miedema schreef: http://www.dogsincluded.nl/invoer/zweden.htm

Geldigheid rabiësenting

De Europese Unie heeft voor alle EU-landen het volgende bepaald:

De standaard hervaccinatietermijn van 1 jaar is komen te vervallen. Vroeger moest je hond ieder jaar tegen rabies worden ingeënt ook al was de periode van immuniteit nog niet verstreken. In plaats daarvan wordt de geldigheidsduur van de rabiesinenting vanaf nu bepaald door de aanbeveling van de producent van het vaccin (de termijn staat in de bijsluiter). Als je dierenarts een vaccin gebruikt dat langer dan een jaar geldig is kun je dus kosten besparen. En je hoeft niet ieder jaar naar de dierenarts voor een prik voordat je op vakantie gaat.

Let op: als je hond voor de eerste keer wordt ingeënt, of als je je hond opnieuw laat inenten nadat de oude rabiesinenting is verlopen, mag je pas 21 dagen na de inenting de grens over.

Je dierenarts moet de geldigheidsdatum duidelijk in het hondenpaspoort vermelden. Alleen dan is je vaccinatie ook 3 jaar geldig en voorkom je misverstanden bij een controle.

Je vergeet 1 ding, Zweden behoort niet tot de EU.
Door ~Joke~
#770288
Jawel, dat heb ik eerst gechecked. Ze hebben niet de Euro maar behoren wel bij de EU.
Hieronder de EU landen:
België
Bulgarije
Cyprus
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Hongarije
Ierland
Italië
Letland
Litouwen
Luxemburg
Malta
Nederland
Oostenrijk
Polen
Portugal
Roemenië
Slovenië
Slowakije
Spanje
Tsjechië
Verenigd koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales)
Zweden
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op vr 01 jun 2007, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#770946
Joke Miedema schreef: Jawel, dat heb ik eerst gechecked. Ze hebben niet de Euro maar behoren wel bij de EU.
Ja hoor dit klopt. Ze accepteren de geldigheid die de fabrikant aangeeft.

Ik heb ook eens mijn tekkel meegenomen naar Zweden. Alle papieren netjes in orde. Toendertijd idd nog invoervergunning aanvragen (kostte 100 Kronen ofzo?), allemaal formulieren in drievoud (paspoort of niet). En je moest toendertijd ook nog eens ontwormen ná aankomst in Zweden. Ik ging hem netjes melden bij de grens. Wat een toneelstuk was dat zeg. Eerst kwam je op een grote (apart, aan de zijkant gelegen) parkeerplaats met een meer dna 2m hoog hek eromheen, met omde zoveel meter een bordje erop: de hond mag niet uit de auto! Er kwamen allemaal auto's van de boot, die moesten langs de "gewone" douane. Daar ging ik met mijn pak papieren eens vragen waar ik moest wezen. Werd naar de andere kant van het terrein verwezen - "door die blauwe deur". Oké ik door de blauwe deur. Twee loketjes, een met een nors uitziend douanefiguur. Goedemorgen ik kom een hond aangeven. En schuif de papieren onder het raampje door. Die man kijkt mij niet aan en zegt niets. Bladert heel langzaam door de stapel formulieren. Trekt er dan ééntje uit, zet er een stempel op, legt het in zijn bakje, schuift de rest terug onder het raampje door. Oké. Oké?? Mogen we verder gaan?? Knikt ja. Zegt verder niets. Kijkt me niet aan. Nou dank U wel goedemorgen! Niemand die gekeken heeft of de hond in de auto wel de hond van op de papieren is. Ik had wel 10 honden schuimbekkende honden in de auto kunnen hebben! Niemand zou iets gezien hebben. Toen we van de parkeerplaats reden was de hele omgeving uitgestorven. Niemand meer te bekennen (de bootreizigers waren allemaal allang weg). Toen heb ik mij voorgenomen: als ik weer ga dan zorg ik dat mijn papieren in orde zijn maar ik geef hem niet meer aan. Ik ga over de brug en toedeloe, mocht ik er uitgevist worden dan zijn de papieren in orde en aangeven? oh sorry dat wist ik niet. Een hoop rompslomp en geldkosterij waarvoor??? Ik vond het altijd al allemaal vergezocht maar op die manier sloeg het dus helemaal nergens op!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door