Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Breezer
#76167
Ben net even wezen shoppen en heb de volgende ingredienten gekocht.

2 ons zalmfilet. ( €5,-, ben eigenlijk gek ook ;D )
een blikje sardientjes in olie.

Appel, banaan, kiwi, sinaasappel, peer.

Een handje bladspinazie.
Worteltjes met loof.
Sperzieboontjes.
Een bakje rauwkost zonder dressing. oa. komkommer, tomaat, mais. enz.

Runderhart.
Kuikenlever.
lamshart.
Kipfilet.

Bakjes yoghurt.
Zakje geraspte kaas.

Nu zat ik aan de volgende maaltijden te denken.

1: Fruit pureren en yoghurt er door mengen. Zalmfilet en sardientjes pureren . Dan 200 gram van de vis en 100 gram fruit/yoghurt bij elkaar in een bak.

2: Runderhart, Kuikenlever, Kipfilet en lamshart pureren. Bovenstaande groentes pureren. Beetjes geraspte kaas bij de groente. En dan 200 gram vlees en 100 gram groente prut.

Breezer krijgt altijd 300 gram Duck dus ik neem aan dat als ik 1 a 2 maaltijden in de week ga vervang dat ik dan die ook aan de 300 gram moet houden.

En dan nog een vraagje. Als ik die prutjes in portie´s verdeel kan ik die dan zo invriezen?? Of moet ik de groente´s fruit en vlees en vis apart houden??

Nou ik hoop dat ik het zo goed gedaan heb. Dan kan ik zo beginnen. ;D
Laatst gewijzigd door Breezer op wo 07 apr 2004, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#76180
goh..maak jij OOK al prut :o ::)???

Ik houd de groenteMIX en de fruitMIX altijd apart,en geef de groentemix s'avonds en de fruitmix s'morgens.
(met cottage cheese en gemalennootjes/zaadjes mix)
Ik vries de groente en het vlees apart en doe het door elkaar wanneer ik de bak klaar maak.
de yohurt doe ik er ook pas in de bak doorheen.
Wanneer iemand anders moet voeren,dan maak ik wel bakjes klaar waar de groentemix al met het vlees gemengd is,ik maar doe er dan ook geen yogurt bij.
In de bak word ook de olie toegevoegd.

Ik zie bij je boodschappen geen vlees/kip/vis met bot of graat???
Door Breezer
#76182
Klopt dat er geen bot bij staat, ik wou het nog ff simpel houden. Breezer krijgt pas sinds kort fulltime Duck en omdat het zo goed gaat wil ik dus 1 a 2 keer in de week zelf wat rommelen. Ik ben net 3 slagers af geweest en deze konden me alleen aan het bovenstaande helpen. Bij de namen kippennekken, koeienknieen en lamsribben stonden ze me heel raar aan te kijken. Dus helaas. Maar met deze ingredienten en de voorstel menu´s kan ik wel beginnen??
Door 202spots
#76192
Breezer schreef: Klopt dat er geen bot bij staat, ik wou het nog ff simpel houden. Breezer krijgt pas sinds kort fulltime Duck en omdat het zo goed gaat wil ik dus 1 a 2 keer in de week zelf wat rommelen. Ik ben net 3 slagers af geweest en deze konden me alleen aan het bovenstaande helpen. Bij de namen kippennekken, koeienknieen en lamsribben stonden ze me heel raar aan te kijken. Dus helaas. Maar met deze ingredienten en de voorstel menu´s kan ik wel beginnen??
Je kan de graatjes in de sardientjes laten zitten,met andere vleesmaaltijden zonder bot kan je 'n beetje gemalen eierenschaal gebruiken als calciumbron.
Wanneer je geen calcium erbij hebt,dan heb je kans dat de poop te dun word van de groentes en orgaanvlees.
De groentes moet je wel pureren,(sperzieboontje moet heel even de kook erover voordat je ze pureerd)
maar de organen/vlees/kip kan je ook in stukken snijden of knippen.
Door Breezer
#76203
Goed dat je het zegt van die sperzieboontjes daar had ik zelf nooit aangedacht.

Het vlees en de kip kan ik wel zo door elkaar mengen?? En kan ik daar ook nog wat rundergehakt aan toe voegen??
Door 202spots
#76220
Breezer schreef: Goed dat je het zegt van die sperzieboontjes daar had ik zelf nooit aangedacht.
Het vlees en de kip kan ik wel zo door elkaar mengen?? En kan ik daar ook nog wat rundergehakt aan toe voegen??
Meestal houd ik het op 1 diersoort tegelijk ...
je zou de kippenvlees met kiplever kunnen mengen,of de hart samen met gehakt of ander rundvlees kunnen doen.
Vis geef ik meestal met 'n rauwe ei erbij.

In principe zou je wel verschillende alle soorten vlees,vis of kip door elkaar kunnen doen,alles is tenslotte dierlijke eiwitten...
maar ik doe het dus zelf niet in dezelfde maaltijd

Wanneer ik s'morgen als RMB 'n lamsnek geef,dan krijgen ze s'avonds gemalen kalkoen...2 verschillen vleessoorten,maar niet in dezelfde maaltijd.
Door macho
#76305
ik zou het vlees niet malen, het kan zijn dat hij iets niet lekker vindt en als het gemalen is laat hij het misschien allemaal staan.
Door Janet
#76437
Ik vind het veel orgaan (lever, hart) en weinig spiervlees. In kvv zit meestal al voldoende orgaanvlees, dus ik zou op de zelfmaakdagen alleen maar spiervlees geven.

Koeieknieën bij de islamiet? Volgens mij verkopen ze dat niet ;D. Soms wel lamspootjes. Lamsribben heten lams-spareribs. Wat bij de islamiet hier meestal goedkoop is, is geiten- en schapenvlees. gewoon een halve ribbenkast en vragen of ze het in stukjes zagen voor je. Kijk verder ook naar vlees bij de slager in de aanbieding. Sucadelappen, paardenlappen etc.

Verder vind ik de verhouding groenten-/fruitmix best veel, 1/3 op 2/3. Ik zou het zelf op 1/4 gf-mix op 3/4 vlees/vis/ei houden. De fruit/yoghurtmix zou ik eerder als ontbijt geven, niet gemengd met vis of vlees.

Zoals Dory al aangeeft: gemalen eierschaal als je nog niet aan de botten wilt. Volgens mij heeft Lizzy ergens een om-en-nabij hoeveelheid geschreven.

Enneh... waarom de kaas ??? Die zou ik lekker over de pizza gooien en zelf opeten ;D.
Door 202spots
#76511
Sorry...van de gemalen eierenschaal (poeder) gebruik je 1/2 tsp. per lb.
1 lb is 454 gram en 1 tsp. is ongeveer 2 hollandse (keintje)theelepeltjes.
Dus voor 500 gram is 1 theelepeltje genoeg.
Omdat je denk ik geen heel pond vlees geeft,denk ik dat 'n 1/4 -1/3 theelepeltje per maaltijd meer dan genoeg is.
Door Breezer
#76625
Nou het gaat lekker hier! Ben gisteren aan de gang gegaan, en wat een kledderzooi allemaal zeg! Vanmorgen het eerste maaltje gegeven. Fruit met yoghurt. Maar meneer heeft er maar een paar likjes van genomen en toen had ie er genoeg van en stond me echt zo aan te kijken van waar blijft m´n vlees??
Gelukkig had ik een zakje met vismengsel uit de vriezer gehouden. Dus dat gegeven, nou binnen no-time was het op. Volgende week ga ik als dit goed gaat een vleesprutje en groente prutje geven. Het groente prutje bestaat uit bovenstaande groente´s en het vleesprutje bestaat uit: rundergehakt, lamshart, en runderhart. En als dat goed gaat krijgt hij later in de week het kipprutje met groente. Het kipprutje bestaat uit kipfilet met kuikenlever. De rede dat ik geraspte kaas heb meegenomen is voor door het groenteprutje. Breezer is gek op kaas, dus als ik dat door het groente prutje gooi dan denk ik dat het wat aantrekkelijker wordt voor hem om dat te eten. Want ik had gisteren een kloddertje prut in z´n bak gedaan, maar meneer trekt er z´n neus voor op. Maar de vis houden we er zeker in als dat goed valt tenminste bij meneer. Maar dat zullen we vandaag of morgen wel zien aan de ontlasting.
Laatst gewijzigd door Breezer op do 08 apr 2004, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#76675
Je kunt de groentenmix toch ook lekkerder maken met een eitje of zo ??? Of dit door een beetje gehakt mengen (en dan 's avonds wat minder gehakt). Misschien dat je de groenten uit de zelfmaak-maaltijden kunt laten ;).
Laatst gewijzigd door Janet op do 08 apr 2004, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#76684
Breezer schreef: Vanmorgen het eerste maaltje gegeven. Fruit met yoghurt. Maar meneer heeft er maar een paar likjes van genomen en toen had ie er genoeg van en stond me echt zo aan te kijken van waar blijft m´n vlees??
Misschien gewoon TEveel gegeven voor de eerste keer?
Volgende week een" vleesprutje" en "groente prutje".
" groente prutje " " vleesprutje "" kipprutje" " kipprutje " " groenteprutje. " "groente prutje "
"kloddertje prut"
ohhhh wat geef je veel "prut'!!!! :o
Je hoeft echt niet zoveel groenteMIX te geven hoor,begin met 'n eetlepel of zo door de vlees heen.
En je moet OOK tegen hem zeggen dat het geen PRUT is,maar MIX...dan vind ie het veel lekkerder! ;D
Laatst gewijzigd door mahuni op do 08 apr 2004, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#76697
202spots schreef:En je moet OOK tegen hem zeggen dat het geen PRUT is,maar MIX...dan vind ie het veel lekkerder!
;D ;D ;D
Laatst gewijzigd door Janet op do 08 apr 2004, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#76725
Breezer schreef: Appel, banaan, kiwi, sinaasappel, peer.
Zat net te denken...
waren dit de fruits die je had gepureerd?
sinasappel en kiwi is alle 2 aan de zurige kant,'n hoop honden lusten dat ziet zo graag.
Probeer de volgende fruitMIX met appel('n zoete),peer, banaan en meloen of zo,in ieder geval geen zure fruit,en misschien lust ie dat liever.
En alle fruit moet echt goed rijp zijn wanneer je het geeft.
Door Breezer
#76778
Ik heb het fruitprutje zelf geproefd, maar was absoluut niet zuur. De sinaasappel was een overrijpe perssinaasappel. Maar misschien dat de yoghurt wel erg zuur was.

Het groente prutje wat ik wil geven is 100 gram. Dat is toch niet veel?? En het vlees is een goeie 200 gram, als ik dit dan door elkaar meng dan zou hij het toch wel eten??

En anders maar niet hoor, dan gooi ik de groente prutjes weg. En dan doe ik het vlees wel mengen met Duck, want weg gooien vindt ik ook zonde.

En ik denk dat hij het fruitprutje misschien zonder yoghurt wel lekker vindt.

Als hij het weekend goed door komt na het visprutje dan krijgt hij maandag z´n vlees en groente prutje. Dus dan zal ik dan wel weer een verslagje uitbrengen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door