Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Henk en Donja
#765042
Onze Donja krijgt na het eten wel eens een paar walnootjes of hazelnootjes om zelf te kraken en dan lekker op te smikkelen. We hebben nog heel veel van vorig jaar dus zo komen die nootjes ook mooi op en tegelijkertijd leert ze heel voorzichtig iets te kraken en met gebruik van haar gebit, tong en nagels het uit de dopjes te prutsen.

Eerst natuurlijk de grote walnoten uitgezocht en toen steeds kleiner gedaan, ze slikt absoluut geen stukjes dop in want dat wordt altijd gecontroleerd omdat ik erbij blijf als ze die krijgt.

Nu wil ik toch even vragen of ik dit zo wel moet doen omdat er best scherpe dingetjes bij zitten en ze zich misschien op de hazelnoten kan verslikken. Ze doet het nu een week of twee en ik was eigenlijk van plan haar daar zelf mee te laten klooien zonder toezicht.

Goed plan? Of beter gewoon zelf kraken en als snoepje doen, ze vind nootjes overigens heerlijk en het is een geweldig speeltje ook.

Groetjes Henk en Donja
Door Lizzy
#765050
Ik ken zat honden die jarenlang walnoten, hazelnoten en andere noten hebben gekraakt, zonder problemen. Met walnoot moet je wel uitkijken dat er geen schimmel op/in de noot zit trouwens. Ik weet niet meer exact hoe het zit (staat vast hier op Barfplaats als je met de zoekfunctie zoekt), maar de schimmel van walnoten kunnen ze knap ziek van worden.

Tja, ik ken honden die in een brokje zijn gestikt en ik ken honden die er 19 op worden. Dat geldt, denk ik, ook een beetje voor nootjes. Ik zou het zelf alleen onder toezicht geven.
Door Happy Tail
#765398
Baya kraakt ook nog wel eens samen een nootje met ons.
Moet ze deze eerst heel voorzichtig kapot kraken en dan pellen wij het eetbare eruit voor haar
Door 202Spots
#765416
ik was eigenlijk van plan haar daar zelf mee te laten klooien zonder toezicht.
DAT lijkt me echt  GEEN   goed idee!!
Laten kluiven wanneer je erbij bent is anders dan 'n handje vol hele noten geven om mee te "spelen" om zoet te houwen...

Ik geef zelf ook wel gemalen walnoten door de nootjes mix en af en toe ook wel is 'n halve walnoot, en in de tuin vinden ze ook wel is 'n pinda  in de schil ,(die de vogels hebben verloren) en die word dan met schil en al opgegeten, maar ik zou liever geen hele noten geven voor knaag genot.
Zelf kan je ook lekker verslikken in nootje of pinda, en de doppen zijn scherp en hard en onverteerbaar... :-\

Dat gepelde walnoten en pinda's (pindakaas) echt giftig zijn geloof ik dus niet. :-\


* Noten : walnoten zijn giftig voor honden en moeten vermeden worden. In het bijzonder is er een schimmel die veelvoorkomend is bij walnoten (vooral bij natte dode walnoten) en die ernstige periodes van ziekte kunnen voortbrengen. Vele noten zijn niet goed voor honden in het algemeen, hun hoog fosfor gehalte word veronderstelt van nier- en blaasstenen te veroorzaken.

* Pinda's zijn vergif voor honden

http://thereddragon.be/home/home/Giftig ... Honden.htm
Door roefus
#765634
Moet ik er nu ineens vanuit gaan dat walnoten slecht zijn  ??? ??? ???
Die knabbelen mijn honden al jaren en sinds afgelopen jaar gaan ze ook nog 'ns zeer regelmatig gemalen door het voer.  :-\
Door roefus
#765637
[quote="202spots"]
;D ;D ik geef net antwoord op de ander topic!!!
Geef maar lekker GEPELDE nootjes hoor!! ;)
[/quote]

;D ;D ;D Ik ga jouw antwoord lezen  ;) :D
En yep, ik pel ze altijd van tevoren  ;D
Door conleeuw
#765661
vorig jaar heb ik tijdens een wandeling hazelnootjes geraapt, die lagen op de tuintafel, waar Dot ze een voor een heb gepikt en  gekraakt en gegeten, ze is inmiddels een expert, gelukkig zijn ze nu op, ik moet wel zeggen, zij doet het alleen als ik er bij ben, ga ik weg, dan verwijder ik toch echt de nootjes, niet dat er ooit wat is gebeurt, het is echt grappig om haar bezig te zien, kraak, checken of het al gelukt is, nee, nog een kraak, en opnieuw checken, net zo lang tot ze de nootje uit zijn jasje kan peuteren, smak, smak, smak, zucht, hup op naar de volgende. Als je haar de hele dag haar gang liet gaan at ze ongeveer een noot of 4 ;D
Door Henk en Donja
#765909
Kijk zo leer je weer wat, ik wist niet dat die schimmel giftig was. Ik ga nu walnoten voorkraken en kijken of ze goed zijn, het komt nl wel heel af en toe voor dat er een verschimmelt of juist helemaal verdroogd is. Ik blijf er wel gewoon bij, had ik eigenlijk ook al wel gedacht, maarja ik wou wel even graag weten wat jullie ermee deden.

Bedankt en groetjes, Henk en een in het zonnetje suffende Donja
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door