Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Noes
#762456
Over 11 dagen komt onze chihuahua pup catootje. Ik heb hier een barfende golden rondlopen en een chi die KVV eet.
Nu mijn vraag....

Catootje krijgt bij de fokker RC brok. Om haar niet ten tijden van stress nog meer te belasten willen we dat een paar dagen zo laten, maar dan zo snel mogelijk over op KVV. Dat komt allemaal wel goed, maar omdat ze ZO klein is mag ze uiteraard niet aan de diarree gaan.

Nu lees ik met regelmaat dat mixen niet zo goed is....zie ook die citaat (wat ik van Eva van Chooky kreeg laatst  ;):

van Donath. Klein stukje:
"Een ander bezwaar van een voeding, waarin veel koolhydraten voorkomen is het volgende: zoutzuur, dus ook het maagsap, werkt, wanneer het in een niet te laag percentage in de maag voorkomt, desinfecterend. Als we nu weten dat koolhydraten een veel geringer prikkeling tot maagsapafscheiding geven dan bijv. vleesvoeding, dan is het duidelijk, dat dus ook de zoutzuurafscheiding gering wordt en deze hoeveelheid niet meer dodend voor bacterieën is, waardoor ze ongestoord hun omzettingen kunnen doen plaats vinden. Er heeft dan in de regel een melkzure gisting plaats met veel gasvorming. Ook hierom is het dan ook wel gewenst de honden een ruimer portie vlees of vleesafval in hun dagelijkse voeding te verstrekken zodat de per dag genoten hoeveelheid koolhydraten in de vorm van hondebrood, meel enz. geringer wordt."
Wat moet mijn hond eten?
Prof. Dr. W. F. Donath
1973

Echter ik haal er niet zo goed uit waarom je het niet zou mogen mengen. Dat we van de brok afwillen.....oké dat is logisch, maar waarom mogen we niet mengen om te wennen. Die verschil in zuurgraad snap ik ook alleen ....nou ja....laat ik maar eerst uitleg afwachten  :D

Overigens heb ik Perrito nooit kunnen laten barfen (op wat snackjes tussendoor dan) omdat hij dat niet wil, maar ook is het best een klus voor zo'n doerakje om het goed voor elkaar te krijgen. Is hier iemand die wel barft met zijn Chihuahua? Ik ben ERG benieuwd hoe dat gaat en wat ze zoal wegkrijgen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#762462
Er zijn honden die van de combi brok/vers in één maaltijd een slappe ontlasting houden. Er zijn echter ook hele volkstammen die al jaren zo voeren en waarbij alles prima gaat. De filosofie achter het advies "niet mengen" is dat een koolhydratenmaaltijd een andere vertering vraagt dan een vet/eiwitmaaltijd. Enkel mengen om de overstap te maken daar zie ik geen probleem in. Meestal is een pupje alleen de 1ste dag een beetje van slag en een voerverandering door vleestoevoeging wordt meestal niet als straf c.q. stressverhogend gezien. Beetje diarree van de zenuwen kan altijd, hoeft niet eens direkt aan het voer te liggen. Ik zou als ik jouw was een paar dagen wat vers door de brokjes mengen of b.v. de eerste dag 1 maaltijd vervangen , de tweede dag 2 maaltijden en de derde dag de brokjes vergeten.
Door Noes
#762463
Ja precies dat is idd mijn vraag....die filosofie achter dat "niet mengen" dat vlees mss minder optimaal verteerd zal worden omdat vlees een minder zure omgeving vraagt snap ik wel, maar je eet toch altijd wel koolhydraten en vetten en eiwitten....nu is de balans wellicht compleet anders. Ik zou nog iets meer het fijne er van willen snappen.

De stress zit hem idd ook in de wisseling van de omgeving, maar het hondje is nog geen kilo, dus ik ben wat huiverig voor extra stress (en dan bedoel ik in dit geval op de darmen). Ik denk dat ik idd 1 maal maar ga vervangen. Het beestje moet in de nacht iets eten wegens het feit dat ze bij de fokker continue konden eten en anders een dip krijgt en gal kan gaan spugen. Mss zet ik in de nacht wel wat carnibest in de bench om te beginnen.....

Tis ook gewoon spannend zo'n klein mormel er bij en je wilt het uiteraard gewoon helemaal goed doen  ::)
Door Lizzy
#762466
Nou, eigenlijk staat je antwoord hier al, in het stuk van Donath. De pH waarde van het maagzuur wordt verhoogd (wordt minder zuur) wanneer je koolhydraatrijke voeding geeft (lees brok). Wanneer je daar tegelijkertijd vlees bij doet, dat bacteriën kan bevatten, dan kan het dus zijn dat het maagzuur dermate niet zuur genoeg is (van basisch of alkalisch kun je niet praten) dat de bacteriën niet gedood worden en je hond daarvan dus diarree kan krijgen.

Dit geldt helemaal dubbel wanneer je je hond ook vleesbotten geeft. Om vleesbot goed te kunnen verteren, heeft de hond een heel zuur maagzuur nodig. Wanneer je vleesbotten combineert met brok, gaat de pH waarde van het maagzuur omhoog waardoor het vleesbot niet optimaal verteerd kan worden.

Nog meer over maagzuur en bacteriën kun je hier lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 647.0.html

Maar, nou moeten er wel een paar "maar's" hierbij geplaatst worden... Ten eerste bevat versvlees niet veel bacteriën en ten tweede schijnt het allemaal wel mee te vallen, wanneer je versvlees mengt met brok. Mary Strauss heeft Dory hierop hoogst persoonlijk antwoord op gegeven en dat staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 841.0.html. Ik zou zelf nog steeds nooit vleesbot adviseren in 1 maaltijd met brok (ik zou nooit brok adviseren, maar da's een ander verhaal ;D).

Maar nu even terugkomend op jouw nieuwe pup (gefeliciteerd trouwens! We krijgen toch wel foto's te zien he?): pups schakelen eigenlijk altijd probleemloos over van brok naar vers. Puur omdat de darmflora nog niet zo naar de knoppen is geholpen door jarenlang doodgekookte meuk en antibtioica-kuren. Je kunt dus van de een op de andere dag over van brok naar versvlees. En als je het aan de hele veilig kant wil doen: overgiet dan het versvlees de eerste dagen met gekookt water. Geef na een paar dagen de helft rauw (kamertemperatuur) en de andere helft met gekookt water. En daarna helemaal rauw, op kamertemperatuur. Je kunt de eerste dagen de brokken ook mengen met versvlees, al dan niet overgoten met gekookt water. En dan gauw de brokjes afbouwen!
Door Noes
#762472
Oké dan snap ik het!!! Voor mij was de missing link het stukje over die bacterie....maar idd lijkt me dat dan weer mee te vallen met vers.

En dan nog eens kijken of ik van KVV naar barf kan, maar moet het gewoon eens zien, want nu doen we met de andere chi (Perrito) gewoon kvv en af en toe wat vis, spiervlees, of een mergpijpje (jaja dat is dan weer minder voor de tanden....ik snap het  ;)) en zo voegen we af en toe wat toe.
Kippennekjes moet hij niet. Ik ben benieuwd of deze dat wel gaat doen.

Foto's......uhm ja hoor....komt de eerste al:
http://i151.photobucket.com/albums/s133 ... tootje.jpg
Laatst gewijzigd door Noes op do 17 mei 2007, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Noes
#762480
Ik had er een url van gemaakt maar dan lukt het me niet meer om hem te plaatsen, krijg keuze "opslaan of bekijken"...geen idee wat ik er aan kan doen nu dus....sorry!
Door Lizzy
#763339
Noes schreef: Oké dan snap ik het!!! Voor mij was de missing link het stukje over die bacterie....maar idd lijkt me dat dan weer mee te vallen met vers.

En dan nog eens kijken of ik van KVV naar barf kan, maar moet het gewoon eens zien, want nu doen we met de andere chi (Perrito) gewoon kvv en af en toe wat vis, spiervlees, of een mergpijpje (jaja dat is dan weer minder voor de tanden....ik snap het  ;)) en zo voegen we af en toe wat toe.
Kippennekjes moet hij niet. Ik ben benieuwd of deze dat wel gaat doen.

Foto's......uhm ja hoor....komt de eerste al:
http://i151.photobucket.com/albums/s133 ... tootje.jpg
Ik heb de foto bekeken: wauw, wat een SCHATJE!!!!
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#763346
Wat leuk zeg ,ik heb ook een chihuahua gehad.

Maar die kreeg gewoon brokken,wist niet beter ;)
Afbeelding

hij was groot voor zijn soort zijn broertje weer een heel stuk kleiner.
Door Noes
#770966
Catootje is inmiddels hier. En behoorlijk ziek geweest (kreeg dus RC brok en een kuipje blikvoer van dierenarts ....specific of zo iets). Ze poepte de eerste dag al te veel, maar was redelijk van hardheid en ja de stress doet ook wat met die darmen. Echter de tweede dag konden we haar overgevend en aan spuitdiarree al naar de DA brengen. Na veel vocht onder de huid en wat prikken en een blik I/D voer naar huis. Normaal was dit natuurlijk een goed moment om KVV te gaan geven omdat ze toch al aan de diarree was en ik toch wilde omschakelen. Maar ze weigerde het te eten, dus toch maar die blik van de DA geprobeerd, ze moest iets, want ze had 24 uur niets binnen gehouden en was al ca 50/60 gram afgevallen. Ze woog nog 700 gram. Ze MOEST dus eten wat het ook was.
Na een dag of 3 weer goed gegeten te hebben bleef de diarree wel aanwezig maar iets minder waterig. Dus vandaag maar weer KVV geprobeerd (met wat probiotica, want dat is zowat heilig hier :P) en yes een paar uur later de eerste goede ontlasting!!!
Nu hopen dat dit goed gaat (en mss kan ze dan dus ook barfen zoals de golden, maar moet zeggen dat het met de andere chihuahua niet lukt).
Door Lizzy
#771069
Pfft, je zal wel veel stress hebben gehad, met zo'n zieke pup.... Ik ben blij dat ze inmiddels goed gepoept heeft!
Door Noes
#771226
Thanx maar zo simpel was het dus niet bleek...... :'(

vandaag accuut weer naar DA want iedere keer kreeg ze na een half uur na het eten blaasjesachtige uitslag. Ze zwol helemaal op. Bij de DA aangekomen trok het weg en hij vond dat we het beste nu even konden wachten met het voer geven tot ze helemaal niets meer had en dan weer geven en dan zouden we met redelijke zekerheid kunnen zeggen of ze een allergische reactie zou hebben op de energique. Zo gezegd zo gedaan. 's middags was ze plekjes vrij dus kreeg ze weer wat KVV. En ja hoor weer opzwellen  :-\

Nu toch maar even wat ID weer gegeven en nu is er niks aan de hand. Heb wel carnibest in de vriezer liggen, maar dat was een kilo bevrorenvoer, dat schoot niet op en bovendien is dat hier moeilijk te krijgen (niet eigenlijk). Dus echt een optie is dat niet. We gaan dus maar rodi proberen en dan weer verder bedenken hoe of wat. Zo blijven we wel bezig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door