Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Minna
#761262
Wij gaan lekker in juli op vakantie in Finland. Ik dus het net op om te zoeken voor hondenvoer. Ja, daar is barf ook geliefd, in veel dierenwinkels kan je gewoon kippennekken, spiervlees etc. kopen.
Enne...heel veel varkensvlees producten :o.
Ik heb er even gemaild naar een finse barfplaats-forum en gevraagd als iemand wist waarom het daar gewoon een onderdeel van barf is en als daar dan geen aujesky is...laatst hoorde ik ook van iemand die in de varken-bisnes zit dat aujesky is alleen aanwezig in een bepaald lichaamsdeel maar waar precies weet ik niet meer....Hoe zit het nou?
Door irmaa
#761265
Toen ik mijn hond uit Finland haalde kreeg ik ook een (vertaalde voedingslijst mee) daar stond ook dat ze varken mochten hebben, behalve in de landen waar het afgeraden wordt....
Dus waarschijnlijk daar heel gewoon om varken te geven.
gr irma
Door Lizzy
#761278
Aujeszky is een virusziekte die niet in ieder land even veel voorkomt. Het hangt ook af van het vaccinatie-beleid maar er zijn zelfs landen ter wereld waar nog nooit Aujeszky is voorgekomen. Van alles wat ik weet/te weten ben gekomen over Aujeszky heb ik een brain-dump gemaakt en dat staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 786.0.html
Gebruikersavatar
Door Angelique
#761312
Volgens mij zijn die scandinavische landen al jaren aujeski/mkz enz. vrij. Vandaar dat ze ook best een streng beleid hebben ten aanzien van invoer van vers vlees.
Door Minna
#761317
Dus als we op vakantie zijn hoef ik niet bang te zijn dat mijn hond dood neer valt van het voer daar? Kan moeilijk van hier eten meenemen voor 3 weken, als ik de vriezer in de auto zou zetten past er geen hond meer bij...probleem is dat je kan daar dus mekkelijk aan vers komen alleen bvb spiervleessnippers zijn een mix van varken en rund. Meeste wat wordt aangeboden is wel biologisch...kalkoen zag ik ook maar dat was zoooo duur, kip ook. Paard was euro of 6 per kilo...Aan de andere kant vis is weer lekker goedkoop maar kan dat ook geen 3 weken voeren. :(
Misschien dat ik nog even bij hun landbouwministerie of voedingskeuringsdienst informeer. Lastig...
Door irmaa
#761781
Minna schreef: Wat van een hond? (sorry, ben nieuwsgierig ;D)
bedoel je het ras? een leonberger, de fokker woont in Tampere...
Was op vakantie in Finland, bij andere eigenaren van leonbergers) nou ja een week, en ben daar naar de show (Tampere) geweest, zag daar type leonbergers die ik heel mooi vond.. en daar heb ik toen later mijn Sophie gehaald... ( ze was ook binnen no time ned. kampioen... inderdaad een mooi meisje ;D ;D)
Om het even  on topic te houden: denk dat je daar ook heel veel wild kan geven.. heb daar zoveel mooi vlees gezien! ipv varken. Maar dat weet jij het beste toch  :D
Door Minna
#764148
Gekste vind ik wel dat in Finland alle barf-spul is fijgemalen :o
Zelfs zalm- fijngemalen  >:( kunnen ze geen koppen kraken.
Ja wild kan, rendier is nog aardig vriendelijk geprijst 2,50 per kilo.
Inmiddels ook al veel reacties uit Finland, het is inderdaad zo dat het is een aujesky-vrije land en volgens experts is er dus geen risico van besmetting met de hondenvoer omdat daar geen import-vlees in zit.
Nu dan de volgende vraag, hoe zit het met wilde zwijnen hier in nederland? Kunnen die ook ziek zijn? Of is het alleen iets voor de tamme biggetjes?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door