Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#75669
Tja, hoe moet ik dit nou zeggen? Ik heb een vraag die misschien op sommigen wat vreemd overkomt maar ik heb besloten hem toch te stellen.

Het is namelijk zo dat ik mijn vleesproducten bij de Groene Slager of bij de supermarkt (met ekokeurmerk) koop. Dat gaat prima. Ik heb dan wel niet zoveel keus als anderen, maar kom prima toe met spiervlees, kipvleugels, gevogeltedelen, verschillend orgaanvlees e.d. Met ook af en toe diepvriespens en Energique, Rodi e.d.

Een probleem zijn de botten. Bij de Groene Weg hebben ze soms wel botten soms niet. Maar volgens mij zijn het nooit het soort zachte botten dat je eigenlijk moet geven. Vorige keer hadden ze 'knauf', die hebben ze helemaal opgegeten. Had het idee dat dat bot redelijk zacht was, al weet ik het niet zeker.

Vandaag hadden ze van die ronde botten maar die heb ik niet genomen. Wel nam ik langwerpige lamsbotten, die keihard zijn. Het vlees is eraf gehaald maar vooral Poncho ging zo woest te keer dat ze toch al snel een half bot op had. Ik heb het maar weggegooid want dat leek me niet de bedoeling. Na het lezen van het stuk over botten op dit forum heb ik even de tanden geinspecteerd. Poncho had dus al behoorlijk afgesleten kiezen en ze is pas 4!

Nu ben ik 'ns goed gaan nadenken. Ik laat haar ten eerste niet meer op harde botten knagen, anders heeft ze op d'r achtste geen kiezen meer over. Maar ik kan er niet vanuit gaan dat ik aan zachte botten kan komen. Nu vroeg ik me af: de kipvleugel hebben ze vandaag keurig opgegeten, waarmee ik bedoel: niet schrokken en er een kwartier over gedaan. Zou het voldoende zijn om ze tweemaal per week of zo een kipvleugel en eventueel kippenpoot te geven? Deze eten ze dan helemaal op, ze kauwen een minuut of 15 flink en met het calcium zit het dan ook wel goed lijkt me (ze krijgen ook hele vis en 2 x per week gemalen eierschalen en ook ga ik tahin kopen).

Ik hoop dat iemand mij hierop een antwoord kan geven (maar dat denk ik wel ;))
Laatst gewijzigd door Anna Penta op di 06 apr 2004, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#75672
Anna Penta schreef: Tja, hoe moet ik dit nou zeggen? Ik heb een vraag die misschien op sommigen wat vreemd overkomt maar ik heb besloten hem toch te stellen.

Het is namelijk zo dat ik mijn vleesproducten bij de Groene Slager of bij de supermarkt (met ekokeurmerk) koop. Dat gaat prima. Ik heb dan wel niet zoveel keus als anderen, maar kom prima toe met spiervlees, kipvleugels, gevogeltedelen, verschillend orgaanvlees e.d. Met ook af en toe diepvriespens en Energique, Rodi e.d.

Een probleem zijn de botten. Bij de Groene Weg hebben ze soms wel botten soms niet. Maar volgens mij zijn het nooit het soort zachte botten dat je eigenlijk moet geven. Vorige keer hadden ze 'knauf', die hebben ze helemaal opgegeten. Had het idee dat dat bot redelijk zacht was, al weet ik het niet zeker.

Vandaag hadden ze van die ronde botten maar die heb ik niet genomen. Wel nam ik langwerpige lamsbotten, die keihard zijn. Het vlees is eraf gehaald maar vooral Poncho ging zo woest te keer dat ze toch al snel een half bot op had. Ik heb het maar weggegooid want dat leek me niet de bedoeling. Na het lezen van het stuk over botten op dit forum heb ik even de tanden geinspecteerd. Poncho had dus al behoorlijk afgesleten kiezen en ze is pas 4!

Nu ben ik 'ns goed gaan nadenken. Ik laat haar ten eerste niet meer op harde botten knagen, anders heeft ze op d'r achtste geen kiezen meer over. Maar ik kan er niet vanuit gaan dat ik aan zachte botten kan komen. Nu vroeg ik me af: de kipvleugel hebben ze vandaag keurig opgegeten, waarmee ik bedoel: niet schrokken en er een kwartier over gedaan. Zou het voldoende zijn om ze tweemaal per week of zo een kipvleugel en eventueel kippenpoot te geven? Deze eten ze dan helemaal op, ze kauwen een minuut of 15 flink en met het calcium zit het dan ook wel goed lijkt me (ze krijgen ook hele vis en 2 x per week gemalen eierschalen en ook ga ik tahin kopen).

Ik hoop dat iemand mij hierop een antwoord kan geven (maar dat denk ik wel ;))
Ik geloof dat Andre dat pas postte, maar 1 gram bot (beendermeel) op 50 gram vlees is in principe toereikend (volgens ......, ik weet z'n naam even niet meer). Niet om dat nu meteen als standaard aan te houden, maar om het allemaal in perspectief te zien. Je zou dus even uit moeten rekenen op hoeveel procent bot je zit van het totaal.
Kan je eigenlijk niet aan lamsribbetjes of zo komen bij de groene slager? Dan heb je er weer een botje bij.
Door Lizzy
#75687
Twee keer per week een kippenvleugel lijkt mij zeker niet teveel hoor. En als ze er goed op kluiven, dan is het een goede "tandenborstel" voor jouw honden. Overigens zijn harde botten juist een slechtere tanden-schoonmaker dan zachtere botten.

Kun je aan lappen pens komen? Deze maken de tanden ook goed schoon! Trouwens, lappen vlees maken de tanden ook schoon.

Wanneer de hond geen brokken eet, is de kans op tandsteen/plak ook veel minder groot als bij verse/rauwe voeding (zonder koolhydraat). Want, de hond heeft in zijn speeksel niet hetzelfde enzym dat wij mensen wel hebben waarmee we koolhydraten al kunnen voorverteren. Granen "slaan dus neer" op de tanden en vormen daar plak. Geef je geen/nauwelijks graan, heb je dus minder omkijken naar het gebit.

Gebitten van honden kunnen trouwens ook lelijk slijten door speelgoed (balletjes, tennisballen, etc.).
Door Anna Penta
#75706
Lizzy schreef: Twee keer per week een kippenvleugel lijkt mij zeker niet teveel hoor. En als ze er goed op kluiven, dan is het een goede "tandenborstel" voor jouw honden. Overigens zijn harde botten juist een slechtere tanden-schoonmaker dan zachtere botten.
Ah! Dat is goed nieuws. Ik was erg blij te merken dat mijn dametjes erg goed op de vleugels kauwden. Alleen Kit vond het raar en hoefde het ding niet. Ik heb hem ingeknipt en nog steeds kon ze er niets mee. Uiteindelijk heb ik de hare omgewisseld met de uitgekauwde (lees: voorgekauwde) vleugel van Bambi. Toen at ze hem wel. Is misschien even wennen, vreemd genoeg lijkt Kit moeite te hebben met rauw en lijkt ze haar brokkenmaaltijden te missen. Maar we houden vol!
Kun je aan lappen pens komen? Deze maken de tanden ook goed schoon! Trouwens, lappen vlees maken de tanden ook schoon.
Helaas, nee, ik zou graag lappen pens geven maar in elk geval heeft de Groene Weg helemaal geen pens. Ik zou eventueel voor pens naar een gewone slager kunnen maar zoals ik hier heb gelezen is het ook niet eenvoudig een slager te vinden die dat heeft. Ik blijf ernaar zoeken. Tot dan is het diepvriespens van Rodi.
Wanneer de hond geen brokken eet, is de kans op tandsteen/plak ook veel minder groot als bij verse/rauwe voeding (zonder koolhydraat). Want, de hond heeft in zijn speeksel niet hetzelfde enzym dat wij mensen wel hebben waarmee we koolhydraten al kunnen voorverteren. Granen "slaan dus neer" op de tanden en vormen daar plak. Geef je geen/nauwelijks graan, heb je dus minder omkijken naar het gebit.
Dat was mijn grootste zorg (naast tekort aan calcium). Maar dat gaat dus niet op want ik geef niet veel granen! En met dat calcium lijkt het ook wel goed te zitten.
Gebitten van honden kunnen trouwens ook lelijk slijten door speelgoed (balletjes, tennisballen, etc.).
Ja dat weet ik. Overigens hebben mijn hondjes voor het barfmenu nooit veel echte botten gekregen. Wel soms zo'n natuurbot uit de dierenwinkel. Achteraf gezien zal Poncho's slijtage daar misschien ook wel van zijn gekomen, want het zijn keiharde botten en zij is een flinke knager. En op speeltjes e.d. knaagt ze niet dus dat zijn niet de veroorzakers.
Door Anna Penta
#75708
Ik geloof dat Andre dat pas postte, maar 1 gram bot (beendermeel) op 50 gram vlees is in principe toereikend (volgens ......, ik weet z'n naam even niet meer). Niet om dat nu meteen als standaard aan te houden, maar om het allemaal in perspectief te zien. Je zou dus even uit moeten rekenen op hoeveel procent bot je zit van het totaal.
Kan je eigenlijk niet aan lamsribbetjes of zo komen bij de groene slager? Dan heb je er weer een botje bij.
Nou 1 gram beendermeel op 50 gram vlees zullen ze toch zeker wel halen. Zal het nog eens narekenen maar kan me niet voorstellen dat de kippenbotten, de visgraten, de gemalen eierschillen en de tahin daar gezamenlijk niet voor zorgen.
Ik heb laatst al naar lamsribben geinformeerd bij de Groene Weg en daar zeiden ze dat ze het niet hadden. Maar volgens mij ligt het ook een beetje aan degene die je helpt want ze zeggen allemaal wat anders en ze weten ook niet alles. Zal het volgende keer nog eens vragen.
Door Jose
#75942
Hoi....

Ik ben gisteren ook weer verder gegaan met de zoektocht naar botten. Ik denk dat je dan ook niet bij de slager maar de slachter moet zijn. Nou zijn die niet eenvoudig te vinden als je zoekt op www of gouden gids en dergelijke. Nou ben ik er gisteren achter gekomen dat als je met 09008008 belt dat is het info nummer van kpn en je vraagt naar een slachter in een bepaald dorp of dat ze dat even voor je na willen kijken dat je zo wel in ieder geval aan telefoon numers kunt komen van slachters. Zo heb ik dus gisteren de eerste slachter gevonden maar die had geen jong vee en verwees mij naar een tweede die weer verwees naar een derde en waar ik nu heen kan om mijn spulletjes te gaan halen. Dus dat kun je nog proberen om zo aan wel zachte botten te komen van jong vee.
Door casangio
#75949
Anna Penta schreef:
Ik heb laatst al naar lamsribben geinformeerd bij de Groene Weg en daar zeiden ze dat ze het niet hadden. Maar volgens mij ligt het ook een beetje aan degene die je helpt want ze zeggen allemaal wat anders en ze weten ook niet alles. Zal het volgende keer nog eens vragen.
Hoi Anna,

Ik koop de lamsibben in een turkse winkel een soort kleine supermarkt. Bij de Groene Weg kan ik hier wel lamsribben krijgen, kompleet kaal. Er zit nog geen afsnijdseltje meer aan. Ik heb bij de Groene Weg dezelfde ervaring als jij, er kan bijna niets. Ik denk dat bij ons de reden is omdat wij allebei vege's zijn en dat we daar niet zo vaak komen. De laatste tijd koop ik dan toch wat succade en baklappen voor de honden. Maar cooperatief??? nee hoor hier niet!! Mij steekt het nog steeds, dat als ik er per toeval kom en naar lamsribben vraag dat ie ze dan uit de ton haal en er dan 2 Euro de kilo, dat is dan toch 4,50 gld, moet voor hebben voor die kale botten. Gisteren kreeg ik een zak vol botten (gratis) van de turk, ik blij eindelijk eens iets gratis, maar toen ik in de zak keek in de auto, waren het allemaal dragende botten >:( >:(terwijl ik nog zo had gezegd dat ik die niet wilde voeren i.v.m. de tanden. Hier verkopen de turken de ribben altijd met het vlees er aan, dus dan koop ik dat maar. Het is echt vlees met ribben i.p.v. ribben met vlees, maar goed de honden zijn er stapelgek op. Ik snij er ook het overtollige vet af, want soms zit er 2 cm vet tussen en dat vind ik veel teveel, dus dat gaat er af er blijft dan nog genoeg vet over. De ribben met veel vlees en soms veel vet kosten 7 Euo per kilo. Is wel 15, 40 gld de kilo, dus al met al erg duur.
Ik zou het toch nog maar eens proberen bij de Groene Weg want eenmaal per week, hier de donderdag benen ze de lammeren uit
Als ik jou was zou ik toch maar blijven proberen.
groetjes, alma
Door casangio
#75951
Voor diegenen die een pasje hebben van een groothandel is het gemakkelijker aan botten te komen.
Hier hebben ze de Sligro en ze hebben er een slagerij bij, botten zat van van alles en nog wat maar helaas ik heb geen pasje en willen niet aan particulieren verkopen, zelfs geen botten :'( :'( :'( :'(
Door Anna Penta
#75952
Hoi Alma, nou het is eigenlijk zo dat mijn Groene Weg slager heel aardig is, heel behulpzaam ook, bereid om mee te denken maar zij slachten niet zelf dus zijn ze afhankelijk van anderen. Ik vroeg bijvoorbeeld waarom ze niet meer keus hadden in hondenvoer, zoals afsnijdsels. Toen zeiden ze dat ze dat wel hadden gehad maar dat het niet liep. Tja, dan begrijp ik het ook wel weer. Wat betreft botten zei de ene me dat ze geen botten van jonge dieren hebben omdat ze alleen volgroeide dieren slachten. Maar gister hadden ze dus wel lamsbotten. Pens kan dus helemaal niet (al zouden ze het willen) omdat ze een verbod hebben op het vervoer van pens.

En de gewone slager... ach dan moet ik toch wel veel van m'n principes overboord gaan zetten. En daar voel ik me al ellendig over nu ik het alleen maar opschrijf...

nou ja, bedankt voor het meedenken, ik ga volgende keer nog weleens informeren naar lamsribben bij mijn groene slager. Overigens betaalde ik voor drie lamsbotten 1,25 euro. Er zat nog wel wat maar niet heel veel vlees aan. Heb het meteen even gewogen: 500 gram. Dat is dus 2,50 euro per kilo. Maar ja, ik wil eigenlijk liever niet te erg naar de prijs kijken, als je bij a.h. staat en je ziet wat 3 ekolapjes kosten en dan zie je wat 3 'gewone' lapjes kosten. Dan begrijp je heel goed waarom iedereen voor het laatste kiest ;D
Door Anna Penta
#75979
balupa schreef: Jaren geleden hoorde ik dat er een stofje in tennisballen zit wat heel slecht is voor het hondengebit.
Klopt! Het gele laagje is van glaswol gemaakt en ik ken een border terrier die gek is van tennisballen en een compleet afgesleten gebit heeft (hij is een jaar of 4). Wat de eigenaren doen is het gele laagje eraf stropen en dan is het onschadelijk.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#75981
Anna Penta schreef:

Klopt! Het gele laagje is van glaswol gemaakt en ik ken een border terrier die gek is van tennisballen en een compleet afgesleten gebit heeft (hij is een jaar of 4). Wat de eigenaren doen is het gele laagje eraf stropen en dan is het onschadelijk.
Dan kan je denk ik beter een ander soort bal kopen.
Door Anna Penta
#75998
sylvia schreef:
Dan kan je denk ik beter een ander soort bal kopen.
ja dat zei ik ook al maar ja he, er zijn honden die helemaal verzot zijn op juist tennisballen en niks van andere ballen moeten hebben.
Door Marion
#76120
Hoe zit het dan met de honden tennisballen in de dsz.
Ze verkopen die gewoon omdat ze er vanuit gaan dat de honden ze apporteren e.d. en niet op kluiven ;) DUs deze zijn net zo schadelijk als je hond er op kluift. Mijn hond speelt wel af en toe met een tennisbal maar kluift er niet op bv.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door