Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bianca.sbt
#751
Mijn vriend is fanatiek zeevisser, eens in de 2 maanden ongeveer gaat hij op kabeljauw en eens per jaar zo een beetje op makreel (vangst zo ongeveer 200 stuks :o makreel per keer)

Het stomme is dat ik dus eigenlijk wat huiverig was om dit te geven, ook omdat ik nog niet zo lang bezig ben met verse voeding.

Wat is wijsheid, we gaan nu echt compleet barfen na bijna een jaar gedeeltelijk barfen (zie mijn voorstel bericht) maar wanneer kan ik beginnen met hele vissen geven kan dat gelijk al of kan ik beter wachten tot de honden wat meer gewend zijn aan compleet Barfen.

Misschien stom maar ik vind die graten een beetje eng, tot nu toe fileerde ik de kabeljauw dus :-/ :-[

En ik wilde ook vragen, kan ik beter de hele vis geven dus met ingewanden en alles er nog in ?
Mijn vriend haalt dat er nu nl (routine) altijd uit op de boot al. Is het beter/slimmer om gewoon echt de hele comlete vis te geven met inhoud en alles erop en eraan ?
Door Lizzy
#752
Mijn vriend is fanatiek zeevisser, eens in de 2 maanden ongeveer gaat hij op kabeljauw en eens per jaar zo een beetje op makreel (vangst zo ongeveer 200 stuks  :o makreel per keer)

Het stomme is dat ik dus eigenlijk wat huiverig was om dit te geven, ook omdat ik nog niet zo lang bezig ben met verse voeding.

Wat is wijsheid, we gaan nu echt compleet barfen na bijna een jaar gedeeltelijk barfen (zie mijn voorstel bericht) maar wanneer kan ik beginnen met hele vissen geven kan dat gelijk al of kan ik beter wachten tot de honden wat meer gewend zijn aan compleet Barfen.

Misschien stom maar ik vind die graten een beetje eng, tot nu toe fileerde ik de kabeljauw dus  :-/ :-[

En ik wilde ook vragen, kan ik beter de hele vis geven dus met ingewanden en alles er nog in ?
Mijn vriend haalt dat er nu nl (routine) altijd uit op de boot al. Is het beter/slimmer om gewoon echt de hele comlete vis te geven met inhoud en alles erop en eraan ?
Hoi Bianca, wees maar heel blij met jouw zeevis-liefhebbende vriend! Geweldig!

Maar goed, ik geef zelf 1 keer per twee weken witte vis (kabeljauw of wijting) en 1 maal per week vette vis (sardientjes of makreel of beide). Ik zou dus niet al te vaak vis geven. Een a twee keer per week is voldoende.

Ik geef de makrelen, wijting en kabeljauw zonder organen - deze worden er inderdaad op de boot al uitgehaald. Deze vissen schijnen supersnel te bederven MET organen. De sardientjes koop ik ingevroren bij de viswinkel of VEN of Makro en daar zitten de organen nog wel in. Deze geef ik dus ook inclusief organen.

Goed, over de graten: ik vind wijting en kabeljauw zelf dood-eng om zo heel te geven. Ik vind de graten erg hard. Vandaar dat ik deze vissen in de gehaktmolen maal. Met kop en graat en het vis-vlees. Dat malen gaat ook goed in een niet te dure gehaktmolen.

De makrelen (hors en gewone) geef ik rauw, met kop en graat (zonder organen). Maar, van de hors-makreel haal ik wel de scherpe vinnen af. Er zitten er wat op de flank van de vis en aan de boven en onder vinnen. Soms knip ik de makrelen wel in stukken van ongeveer 3 centimeter en meng ik ze met groentemix. Ze vinden ze heerlijk en de kop eten ze het eerst. Let wel goed op dat er geen vishaken meer in de bekken zitten!

De sardientjes geef ik ook rauw, met kop en graat en met organen. Deze geef ik bijna altijd heel want de graten zijn ontzettend zacht! Knip er anders eens 1 in stukken en voel eens aan de graten, dan kun je het zelf voelen!

Ik vond het dus vroeger ook eng om makrelen heel te geven, maar sinds in deze ook eens nageplozen heb (de graten bestudeerd) vind ik het niet meer eng. Ik raad je daarom aan om gewoon zelf die dingen open te peuteren ( :-X) en te bekijken. Vertrouw je het niet, knip ze dan in stukken of maal ze in de gehaktmolen!

Groetjes, Lizzy
Door Bianca.sbt
#753
ah ja gehaktmolen staat inmiddels bovenaan op mijn verlanglijstje ;D

Ik vond die kabeljauwgraten dus ook erg hard vandaar dat ik aan het fileren ben gegaan tot nu toe, inderdaad geef ik het eens per week. En misschien nu ik echt ga beginnen 2x per week.

Eerst maar weer op zoek naar kippennekken wat de poelier waar ik ze kocht steeds is er niet meer :'(
Wel halen we ongeveer eens per maand een zooi gemalen kippenkarkassen wel aan de andere kant van het land maar ze vinden het heerlijk,

het andere vlees haal ik tot nu toe bij de slager en vrij duur ga vandaag eens rondbellen is blijkbaar nog niet heel gemakkelijk om aan alles te komen maar dat gaat goedkomen ;D

bdankt voor de info !
Door Lizzy
#754
Probeer voor kippennekken anders eens naar een Islamitische slager te gaan! By the way, als je de vissen invriest, dan zijn ze nog steeds plank-hard, ook na het ontdooien. Wat erg goed helpt (en misschien weet je dit al) is om ze een paar minuten in heet (niet gekookt) water te leggen.

Groetjes, Lizzy
Door Bianca.sbt
#755
dat wist ik niet, bedankt voor de tip!!

En ja ik ga inderdaad de isl. slagers eens langs hier in de omgeving zal vast wel een slager tussen zitten met kippenekken, of misschien de poulier op de markt hier wel ;)
Door Joey_Arie
#756
Islamiten hebben vaak wel kippennekjes .... Ze shijnen het zelf erg lekker te vinden .... Ik haal ze dr ook..... maar controleer nu wel of er geen koppen inzitten :D

Verder kan je vragen waneer ze afval hebben (botten en dergelijke ) misschien kan je die of gratis of goedkoop van ze krijgen.
Dit gaat ik ook is proberen :)
Door Bianca.sbt
#757
nou de kippennekken heb ik inmiddels gevonden, zo een 6 ons voor 45 cent geen idee of dat duur of goedkoop is ik vond het wel meevallen.

Ik geef ze al een tijdje vers vlees maar de groentemix heb ik nog nooit zelf gedaan, ben vandaag wezen shoppen op de markt en ben thuis gekomen met knolselderij,alfalfa,sperciebonen,postelijn,komkommer,worteltjes,bietjes,courgette,witlof, bananen,appels,sinasappels, dat was het geloof ik

daarnaast kippenmaagjes,hartjes en levertjes

De andere vleesdingen ga ik vanmiddag even bij de slager zoeken of morgen moet even kijken wanneer ik er tijd voor heb.

Nu maar even kijken hoe het ook al weer zat met de verhoudingen van de groenten en het fruit.

heb verder knoflook yogurt en honing gehaald, moet nog gaan kijken voor de granen en nog wat dingen zoals de cottage cheese

maar ik ben geloof ik al een stukje op weg  ;D
Laatst gewijzigd door Bianca.sbt op do 18 sep 2003, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#758
Pottedikkie! Klinkt goed! Ik betaal overigens 1 euro per kilo kippennekken, dus volgens mij heb je niet teveel betaald!

Volgens mij heb je genoeg groente om nog wat porties in te vriezen! Hoe zwaar is jouw hond ook alweer? Ik geef ongeveer 200 gram aan de honden van 30 kg, maar dat zijn Dalmaten, dus die krijgen meer groente.

Fruit: ze krijgen hier 50 gram fruit op 200 gram groente (hoewel ik het nooit pureer en ook niet dagelijks fruit geef).

Ik zou niet teveel graan geven, want dat zit ook al in de versvleesvoeding.

Groetjes, Lizzy en succes!
Door Bianca.sbt
#759
zat wat te zoeken maar klopt het dat ik de indruk krijg dat sommigen groenten en fruit door elkaar doen en anderen apart ?

Had dus het idee dat dat bij elkaar kon, blijkbaar niet geloof ik goed dat ik nog niet aan het pureren geslagen ben :D dus hoef ik het fruit niet te pureren ? maar het mag wel begrijp ik dat goed

uhm de granen in de vleesvoeding ?
ik gebruik geen kant en klare vlees voeding (niet meer nu ;)) dus moet ik de granen wel apart erbij gaan doen toch of niet?
heb trouwens wel een soort gehaktachtig spul wat we eens in de maand halen bij een poelier en dat is gemalen kippenkarkas en ander slachtafval.
Verder heb ik ook pens. Alleen voor mijn andere vleessoorten moet ik nog gaan kijken.

En ik ga morgen ook even langs de uitbeenderij hier in de hoop dat ik daar regelmatig wat kan scoren :D

kreeg al weleens grote stukken kraakbeen en dat gaf ik zelf dan weer in wat kleinere stukken aan de honden.

Ik moet inderdaad ook goed gaan kijken hoeveel ik mijn honden moet gaan geven, ze zijn 13,18 en 22 kilo
zag dat je iets van 2/2,5% van het lichaamsgewicht moet geven toch is dat dan de hele boel bij elkaar dus vlees en groente ed bij elkaar in de goede verhoudingen ?

Pfoe wat een vragen allemaal, mocht ik nog belangrijke dingen missen dan hoor ik het graag.
Ik geef mijn honden wel altijd al lijnzaadolie door het voer, en ik dacht dat visolie niet hoeft als ze eens per week vis krijgen toch of heb ik dat mis?

Zijn er nog andere belangrijke zaken die een must zijn om te geven en die ik over het hoofd heb gezien ?

Alvast bedankt voor alle hulp!!!

Ps: vind dit echt leuk zeg, d8 vorig jaar dat dit niets voor mij zou zijn doordat het veel werk is en ik toch ook dacht dat je dagelijks gewoon veel in de keuken moest staan... nou dat is me veranderd ik heb er helemaal zin in en vond het geweldig om van alles in te slaan en straks lekker aan het hakken zagen en mixen te gaan ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door